نگرانی از بروز اپیدمی آنفولانزا در پاییز و زمستان 1401 / گروه های پرخطر حتما واکسن آنفولانزا تزریق کنند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آنفولانزا یک نوع بیماری ویروسی تنفسی است که بخصوص در فصول سرد می تواند باعث ایجاد سرماخوردگی شدید در افراد شود. ویروس آنفولانزا چندین نوع دارد که از جمله مهمترین آنها می توان به آنفولانزای نوع B اشاره کرد که باعث ایجاد آنفولانزای فصلی می شود و فقط در انسان ها مشاهده می شود، اما بیشترین مشکل نظام بهداشتی بین المللی مربوط به آنفولانزای نوع A است که در حیوان و انسان مشترک است و معمولا هر سال جهش های جدیدی را از خود بروز می دهد که بعضا باعث افزایش قدرت سرایت پذیری و شدت بیماری زایی این ویروس می شود.

ایمنی جمعی ایرانیان در برابر آنفولانزا کاهش یافته است

در همین راستا، دکتر ابراهیم قادری، رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت درباره احتمال شیوع گسترده آنفولانزا در ایران در فصول سرد امسال به خبرنگار رکنا توضیح داد: آنفولانزای نوع B در یک دهه گذشته مرتبا جهش هایی داشته که بعضا باعث ایجاد اپیدمی های گسترده ای شده است. امسال هم نگرانی از ایجاد نوعی اپیدمی با شیوع آنفولانزا در کشورمان در فصول پاییز و زمستان نسبتا بالا است، زیرا به نظر می رسد امسال گردش ویروس آنفولانزا از سال های قبل بیشتر باشد و این در حالی است که ایمنی جمعی مردم در برابر این ویروس کمتر شده است.

وی افزود: در طول دوره کرونا به دلیل این که شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا عمدتا از ماسک استفاده می کردند و پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت می کردند، میزان گردش ویروس آنفولانزا در سطح کشور کاهش یافته بود. این مساله باعث شده است که اکنون میزان ایمنی جمعی مردم ایران در برابر آنفولانزا کمتر شود و در چنین شرایطی بعید نیست اکنون که به حالت عادی زندگی برگشته ایم و پروتکل ها کمتر از سال گذشته رعایت می شود، میزان گردش ویروس آنفولانزا و سایر ویروس هایی که باعث ایجاد سرماخوردگی می شوند، افزایش یابد.

احتمال کوتاه بودن موج شیوع آنفولانزا در صورت بروز اپیدمی

قادری در بخش دیگری از توضیحات خود گفت: هنوز نمی توان پیش بینی کرد که آیا قدرت سرایت پذیری ویروس آنفولانزا در پاییز و زمستان امسال، از سال های گذشته بیشتر خواهد بود یا خیر، اما با توجه به کم شدن ایمنی جمعی مردم در برابر آنفولانزا و کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک در جامعه، به نظر می رسد امسال میزان ابتلا به این بیماری در کشورمان از سال های کرونایی بیشتر باشد.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: خوشبختانه در دوره کرونا مردم یاد گرفتند که چگونه می توانند در برابر بیماری های تنفسی از خودشان محافظت کنند. به همین دلیل، ما امیدواریم اگر موجی از شی.ه آنفولانزا در ایران شکل گرفت، خود مردم اصل فاصله گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و قرنطینه خانگی در منزل در صورت مشاهده علایم بیماری را رعایت کنند. در مجموع هم به نظر می رسد حتی اگر موج شدیدی از شیوع آنفولانزا در فصول سرد امسال ایجاد شود، این موج خیلی زود شکسته شود.

گروه های پرخطر حتما واکسن آنفولانزا تزریق کنند

قادری با تاکید بر این که واکسن آنفولانزا به تعداد کافی در دسترس مردم قرار دارد، عنوان کرد: اکنون انواع واکسن های تولید داخل و خارج برای پیشگیری از شیوع آنفولانزا در داروخانه ها موجود است. البته ما به طور خاص به گروه های پرخطر شامل افراد مسن، کودکان بالای 6 ماه، افراد دارای بیماری های زمینه ای، کادر بهداشت و درمان و سایر افرادی که به طور روزمره با جمعیت بالایی از شهروندان سر و کار دارند، توصیه می کنیم که واکسن آنفولانزا تزریق کنند، چون این افراد بیش از سایرین در معرض ابتلا به آنفولانزا قرار دارند.  

وی در ادامه تاکید کرد: تزریق واکسن کرونا از ابتلا به آنفولانزا پیشگیری نمی کند و تزریق واکسن آنفولانزا نیز نقشی در جلوگیری از ابتلا به کرونا ندارد. زیرا هرکدام از این واکسن ها روی ویروس مخصوص به خود تاثیر دارند. اما افراد پرخطری که در اولویت دریافت واکسن کرونا قرار داشتند، همان افرادی هستند که باید واکسن آنفولانزا را نیز زودتر از سایرین تزیق کنند.

نمی توان مدارس و دانشگاه ها را برای همیشه بسته نگه داشت

در ادامه گفت و گو با رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت از او پرسیدیم که آیا بازگشایی حضوری مدارس و تجمع دانش آموزان در مدرسه، آن هم در شرایطی که واکسیناسیون اجباری نیست و سطح رعایت پروتکل های بهداشتی در کودکان و نوجوانان نیز به شدت پایین آمده است، می تواند باعث افزایش شیوع آنفولانزا و کرونا شود یا خیر؟

قادری در پاسخ به این سوال گفت: هر تجمعی می تواند باعث افزایش احتمال شیوع بیماری هایی شود که قادر به ایجاد اپیدمی در محیط های انسانی هستند، زیرا تجمعات مختلف از جمله بازگشایی حضوری مدارس، تعداد تماس های روزانه افراد را افزایش می دهد و می تواند باعث گسترش یک اپیدمی شود. اما در شرایط موجود چاره دیگری جز بازگشایی مدارس برای ما نمانده و تصمیم گیری سیاست گذاران ارشد نظام تعلیم و تربیت کشور این است که مدارس و دانشگاه ها به حالت عادی بازگردند.

رئیس اداره مراقبت مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: اتفاقاتی که در سال های گذشته در سیستم آموزشی ایران و سایر کشورهای جهان رخ داد، نشان می دهد که ما نمی توانیم مدارس و دانشگاه ها را برای همیشه بسته نگه داریم، بلکه باید آموزش های حضوری را ادامه دهیم، اما با گسترش ارائه آموزش های مربوط به خودمراقبتی، از دانش آموزان و دانشجویان بخواهیم که حتما در هنگام عطسه، سرفه و سایر علایم مربوط به بیماری های تنفسی، پروتکل های بهداشتی را رعایت کنند و ترجیحا در منزل بمانند.

وی در پایان تصریح کرد: شست و شوی مکرر دست ها، رعایت فاصله اجتماعی، استفاده از ماسک در صورت داشتن علایم، مراجعه به پزشک و قرنطینه خانگی در صورت تشدید علایم، مصرف مایعات در صورت ابتلا به بیماری و سایر پروتکل های بهداشتی که درباره پاندمی کرونا وجود داشت، مهمترین توصیه هایی است که می تواند مانع از گسترش اپیدمی آنفولانزا در کشور شود.

کدخبر: 826954 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟