کوچ اجباری خانواده های قشر متوسط به سوئیت های 30متری / خانواده ها به سمت اجاره خانه دانشجویی می روند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که آخرین آمارهای بانک مرکزی از افزایش 49 درصدی متوسط قیمت اجاره خانه در تهران در سال 1401 نسبت به سال گذشته حکایت دارد، برخی رسانه ها از این گزارش داده اند که نرخ اجاره واحدهای مسکونی کوچک و میان متراژ در بسیاری از محلات پایتخت بیشتر از این مقدار رشد کرده و این مساله باعث شده است که بسیاری از اقشار متوسط از محلات گران تهران کوچ کنند و به خانه های تک خوابه و حتی سوئیت های کوچک در مرکز شهر پناه ببرند؛ خانه هایی قوطی کبریتی که مشتری اصلی آنها معمولا دانشجویان و کارگران غیربومی تهران هستند و البته قیمت اجاره همین اتاق های کوچک نیز آن قدر بالا رفته است که بسیاری از افرادی که برای ادامه تحصیل یا پیدا کردن شغل به تهران آمده اند، توان اجاره کردن همین خانه های قوطی کبریتی 20 تا 40 متری را نیز ندارند.

چه کسانی مشتری خانه های قوطی کبریتی هستند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در سال های اخیر و با افزایش شدید قیمت اجاره خانه در تهران، منازل کوچک و تک خوابه و حتی سوئیت های کوچک بدون اتاق خواب به آخرین انتخاب برخی اقشار کم درآمد برای نجات یافتن از بدمسکنی یا پناه بردن به حاشیه نشینی تبدیل شده است؛ خانه هایی قوطی کبریتی که البته این روزها نرخ اجاره بهای آنها هم مانند سایر خانه ها به شدت افزایش یافته است و بسیاری از افراد از جمله دانشجویان یا کارگرانی که برای ادامه تحصیل یا یافتن شغل به تهران می آیند و معمولا مشتریان سنتی این خانه ها هستند، به تنهایی توان اجاره کردن آنها را ندارند و ناچارند به صورت گروهی این قوطی کبریت ها را اجاره کنند.

البته صرف نظر از دانشجویان و کارگران که معمولا به صورت گروهی به اجاره خانه های کوچک یا سوئیت ها می پردازند، این روزها برخی خانواده های قشر کم درآمد و حتی متوسط کشور نیز هستند که چاره ای جز زندگی در چنین منازلی ندارند. همچنین سالمندانی که تنها زندگی می کنند و سرمایه و درآمد مناسبی ندارند، جوانانی که به هر دلیل تصمیم گرفته اند دور از خانواده زندگی کنند یا خانواده خود را از دست داده اند و البته زنان تنها که دچار تجرد قطعی هستند نیز از جمله مشتری های این اتاق های کوچک و ارزان قیمت محسوب می شوند؛ اتاق هایی 20 تا 40 متری که نمی توان آنها را محلی برای زندگی دانست، بلکه بسیاری از افراد فقط از آنها به عنوان جای خواب استفاده می کنند.

این نکته ای است که سعید لطفی، عضو هیات مدیره و خزانه دار اتحادیه املاک تهران در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با وجود این که ممکن است یک خانواده کم درآمد یا یک عروس و داماد تازه ازدواج کرده، مشتری خانه های کوچک یا سوئیت های بسیار کوچک باشند، اما هنوز هم دانشجویانی که خوابگاه ندارند و کارگرانی که برای یافتن شغل به تنهایی به تهران مهاجرت کرده اند، مشتریان اصلی خانه های تک خوابه یا اتاق های سوئیت مانند محسوب می شوند. البته دانشجویان و کارگران معمولا از نظر مالی آن قدر توانمند نیستند که یک سوئیت یا خانه کوچک را به تنهایی اجاره کنند و عمدتا این افراد چند نفری برای اجاره یک منزل با یکدیگر شریک می شوند.

وی افزود: سوئیت ها یا اتاق هایی که دانشجویان یا کارگران اجاره می کنند، معمولا برای یک نفر هم جای کافی ندارد، اما این افراد به دلیل دشواری های معیشتی ناچارند بسته به مقدار بودجه و اندازه اتاق یا سوئیتی که اجاره می کنند، چهار نفره، پنج نفره یا حتی شش نفره اتاق بگیرند.

افزایش قیمت اجاره سوئیت های کوچک در فصل اجاره خانه دانشجویی

لطفی در بخش دیگری از صحبت هایش به طور خاص به موضوع اجاره خانه دانشجویی در تهران اشاره کرد و گفت: با توجه به این که در آستانه بازگشایی دانشگاه ها هستم، اکنون فصل اجاره رفتن خانه های کوچک و اتاق های دانشجویی در پایتخت محسوب می شود. معمولا دانشجویان از اتاق ها یا سوئیت هایی استقبال می کنند که اولا به مترو، ایستگاه BRT یا سایر وسایل حمل و نقل عمومی نزدیک باشد و ثانیا نزدیک به محل دانشگاه آنها قرار داشته باشد تا کرایه رفت و آمد برای دانشجویان به حداقل برسد.

عضو هیات مدیره اتحادیه املاک تهران ادامه داد: متاسفانه در تهران با وجود دانشگاه های متعدد و معتبر، زیرساخت های مناسبی برای رفاه دانشجویان فراهم نشده است و معمولا ظرفیت خوابگاه ها از میزان پذیرش دانشجوی غیربومی توسط دانشگاه ها کمتر است. در این میان با توجه به این که دانشگاه های شهر تهران عمدتا تراز اول هستند، ظرفیت آنها هیچ گاه خالی نمی ماند و همه ساله تعداد زیادی دانشجو از شهرهای مختلف کشور به پایتخت می آیند. در این میان به نظر می رسد وزارت علوم یا سایر نهادهای مرتبط چندان برایشان مهم نیست که تعداد زیادی از دانشجویان خوابگاه گیرشان نیاید و هزینه های گزافی برای اجاره اتاق یا سوئیت دانشجویی بر خانواده های این افراد تحمیل شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به این که اکنون موعد بازگشایی دانشگاه ها است، این روزها تقاضا برای اجاره خانه یا اتاق دانشجویی در تهران بالا رفته است و طبیعتا وقتی تقاضا زیاد باشد، قیمت هم بالا می رود. هرچقدر هم که میزان پذیرش دانشگاه ها نسبت به ظرفیت خوابگاه ها بیشتر باشد، این تقاضا بیشتر می شود و نرخ اجاره خانه دانشجویی هم بالاتر می رود. همین بالا رفتن قیمت اجاره خانه های دانشجویی بعضا روی نرخ اجاره بها در محله هایی که دانشجویان در آن ساکن می شوند، تاثیر می گذرد و قیمت اجاره سایر خانه ها در این محله ها را نیز تا حدودی بالا می برد.

مناطق 6 و 7 ، بهترین نقاط برای اجاره خانه دانشجویی در تهران

لطفی در پاسخ به این سوال رکنا که کدام مناطق تهران برای اجاره سوئیت یا خانه های تک خوابه توسط دانشجویان و کارگران مناسب نیست، توضیح داد: با توجه به این که در مناطق شمالی تهران هم ابعاد زمین های مسکونی بزرگ است و هم قیمت اجاره بالاست، این مناطق به هیچ وجه برای اجاره خانه های کوچک و اتاق های دانشجویی و کارگری مناسب محسوب نمی شود. حال اگر بخواهیم بعد مسافت را در نظر بگیریم، مناطق جنوب شهر نیز برای بسیاری از دانشجویان مناسب نیست، چون بیشتر دانشگاه های تهران در مرکز شهر قرار گرفته اند. اما برای کارگران و دانشجویانی که دانشگاه های آنها در جنوب پایتخت قرار دارد، مناطق جنوبی تهران می تواند گزینه مناسبی برای اجاره اتاق باشد، چون نرخ اجاره سوئیت یا خانه تک خوابه در این مناطق از مرکز شهر پایین تر است.

عضو هیات مدیره اتحادیه املاک تهران ادامه داد: بهترین مناطقی در تهران که دانشجویان، کارگران و سایر مشتریان اجباری خانه های تک خوابه و سوئیت های کوچک می توانند در آن خانه اجاره کنند، جنوب تهران و مرکز پایتخت شامل منطقه 7 و منطقه 6 بخصوص اطراف میدان انقلاب است؛ بخصوص که در منطقه 7 تهران و بخش جنوبی منطقه 6، اولا قیمت اجاره اتاق های کوچک پایین تر است و ثانیا فرهنگ پذیرش دانشجو در این مناطق بیشتر است. یعنی این مناطق اساسا دانشجوپذیر محسوب می شوند و دانشجویان غیربومی راحت تر می توانند در آنها خانه اجاره کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: خانه های تک خوابه و سوئیت های کوچک عمدتا بین 20 تا 30 متر وسعت دارند و مساحت آنها از 40 متر فراتر نمی رود. اما با وجود کوچک بودن این منازل، بازهم قیمت اجاره آنها بخصوص برای دانشجویان و کارگران به حدی بالا رفته است که آنها ناچارند این خانه های قوطی کبریتی را به صورت گروهی اجاره کنند، شرایطی که زندگی را برای این افراد بسیار دشوار می کند و اتاق کوچک آنها صرفا برایشان به جای خواب تبدیل می شود.

گرانی بیشتر، خانواده ها را به سمت اجاره خانه دانشجویی سوق می دهد

لطفی با تاکید بر این که هنوز هم بسیاری از صاحبخانه ها به افراد مجرد خانه اجاره نمی دهند، عنوان کرد: عمده کارگران و دانشجویانی که به دنبال خانه های تک خوابه و اتاق های کوچک هستند، مجرد هستند و معمولا صاحبخانه ها با شرایط دشواری به افراد مجرد خانه اجاره می دهند. به همین دلیل، دانشجویان و کارگران برای اجاره سوئیت های کوچک ناچار می شوند که هزینه بیشتری را به صاحبخانه ها پرداخت کنند. همچمیم در بسیاری از موارد، همسایه ها با مستاجران خانه های مجردی کوچک درگیر می شوند و این مساله بیش از پیش به قشر دانشجو یا کارگر فشار می آورد و باعث می شود آنها مجبور شوند هزینه بیشتری را برای اجاره همین اتاق های کوچک بپردازند.

عضو هیات مدیره اتحادیه املاک تهران ادامه داد: با وجود این که عمدتا دانشجویان و کارگران مشتری خانه های تک خوابه و کوچک محسوب می شوند، اما گرانی شدید قیمت اجاره در سال های اخیر باعث شده است که زنان دارای تجرد قطعی، زوج های جوان و حتی خانواده های قشر متوسط رو به پایین نیز بعضا برای گذران زندگی ناچار باشند به این خانه های قوطی کبریتی پناه ببرند. البته خانواده ها و زوج ها معمولا خانه های تک خوابه اجاره می کنند و دانشجویان و کارگران بیشتر مشتری اتاق های کوچک و سوئیت ها هستند.

وی در پایان تصریح کرد: در سال های اخیر قیمت اجاره بها به حدی بالا رفته است که کرایه کردن منزل بالای 100 متر برای بسیاری از خانواده های قشر متوسط دشوار شده است و اقشار متوسط رو به پایین نیز عمدتا در خانه های 60 تا 70 متری زندگی می کنند. اما اگر همین روند افزایش قیمت اجاره بها ادامه پیدا کند، ممکن است در سال های آتی بسیاری از همین خانواده ها ناچار شوند به خانه های تک خوابه و حتی اتاق های سوئیت مانند پناه ببرند، اتاق هایی که آن قدر کوچک هستند که به هیچ وجه نمی توان در آنها زندگی کرد و فقط جای خواب محسوب می شود.

کدخبر: 825256 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟