امسال فقط 44 درصد حقابه دریاچه ارومیه تخصیص یافته است / وزارت نیرو: اگر حقابه دریاچه را کامل می دادیم، پاییز مردم درگیر بی آبی می شدند

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهایی که وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه باعث شده است که بحث این دریاچه مجددا داغ شود و رسانه های مختلف به بررسی ریشه های بحران کنونی دریاچه با وجود هشت سال و نیم فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه بپردازند و حتی نمایندگان مجلس با مقصر دانستن این ستاد، طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را کلید بزنند، اخیرا عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در دولت دوم حسن روحانی که از ابتدای تشکیل ستاد احیا در بهمن 92 تا همین دو ماه پیش، بیش از هشت سال به صورت پیوسته ریاست ستاد احیای دریاچه ارومیه را برعهده داشت، صحبت های تندی را علیه وزارت نیرو مطرح کرده و این وزارتخانه را مقصر اصلی بحرانی شدن دریاچه ارومیه دانسته است.

او هفته گذشته در گفت و گو با روزنامه شرق، این طور گفته که است «وزارت نیرو با دریاچه بازی می کند، بعد از آقای چیت‌ چیان، وزارت نیرو با دریاچه بازی کرد. خودشان در داخل کشور حقابه گاوخونی، ارومیه، جازموریان و ... را نمی دهند، اما مدعی حقابه هامون از افغانستان هستند. شیطنت وزارت نیرو مانع از پایان کارهای سخت افزاری احیای دریاچه ارومیه تا پایان سال 99 شد. در مواردی ذی حساب های وزارت نیرو به بودجه دریاچه ارومیه دست اندازی می کردند، چون پول دریاچه ارومیه را آقای نوبخت و آقای روحانی اصرار داشتند که پرداخت شود، اما وزارت نیرو کم می آورد و از این بودجه تیغ می زد.»

آیا وزارت نیرو حقابه دریاچه ارومیه را نداده است؟

در این میان با توجه به این که عیسی کلانتری بیش از هشت سال رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه و حدود چهار سال نیز رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور ‌بوده است، امروز در نشست خبری فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور از او پرسیدیم که موضع وزارت نیرو درباره صحبت های این مقام ارشد سابق کشور چیست و اساسا این وزارتخانه در سال های فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، در مجموع چه مقدار از حقابه این دریاچه را تامین کرده است؟

فیروز قاسم زاده، سخنگوی صنعت آب کشور در پاسخ به خبرنگار رکنا در این باره گفت: تامین آب مورد نیاز بخش های مختلف کشور جزو تکالیف وزارت نیرو است، ولی ما باید طبق اولویت ها و قانون های خاصی آب را به قسمت های گوناگون تخصیص دهیم. در قانون صراحتا تاکید شده است که در شرایط کم آبی، ما باید آب را با رعایت ضرورت های اجتماعی به بخش های مختلف اختصاص دهیم و اولویت با تامین آب شرب است.

وی افزود: سدهایی که از سال ها پیش در حوضه آبریز دریاچه ارومیه ساخته شده، بر حسب ضرورت های اجتماعی منطقه احداث شده است. اولویت تخصیص آب در این سدها نیز نخست تامین آب شرب، دوم تخصیص حقابه زیست محیطی و سوم تخصیص آب به بخش کشاورزی و صنعت است. مدیریت تقسیم آب خروجی از این سدها نیز با وزارت نیرو است و این وزارتخانه همواره برحسب تکالیف قانونی خود اقدام به توزیع آب بین بخش های مختلف کرده است.

خشکسالی؛ مهمترین عامل عدم تخصیص کافی حقابه دریاچه ارومیه

قاسم زاده با اشاره به وقوع خشکسالی های پیاپی در سال های گذشته گفت: در 15 سال اخیر که بخشی از آن مقارن با دوره فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه بوده است، کشورمان وارد دوره ای خشک شده و بیش از 50 درصد سال ها، شاهد کاهش بارندگی و آورده رودخانه ها بوده ایم. بنابراین طبیعی است که در سال های خشکسالی وزارت نیرو نتوانسته باشد که حقابه دریاچه ارومیه مطابق با ارقام تعیین شده تامین کند.

سخنگوی صنعت آب کشور ادامه داد: حقابه دریاچه ارومیه سالیانه 2.5 میلیارد متر مکعب است و با وجود این که در دوره خشکسالی، وزارت نیرو نمی توانست حقابه دریاچه را به اندازه کافی تامین کند، ولی ما در دوره ترسالی، حقابه دریاچه ارومیه را بیش از میزان تعیین شده تخصیص داده ایم؛ به نحوی که در سال های آبی 1397-1398 و 1398-1399 که شاهد دوره ترسالی بودیم، با وجود این که وزارت نیرو باید در مجموع 5 میلیارد متر مکعب آب به دریاچه ارومیه تخصیص می داد، ولی ما در این دو سال آب حدود 7 میلیارد متر مکعب به دریاچه ارومیه اختصاص دادیم.

وی در پایان تصریح کرد: در سال آبی جاری به دلیل شرایط خشکسالی موجود در کشور و حوضه آبریز دریاچه ارومیه از 2 میلیارد و 500 میلیون متر مکعب حقابه دریاچه ارومیه، یک میلیارد و 100 میلیون متر مکعب آب به این دریاچه تخصیص یافته است؛ زیرا اولویت اصلی تخصیص آب و رهاسازی از سدهای منطقه، تامین آب شرب است و اگر ما می خواستیم حقابه بیشتری به دریاچه ارومیه تخصیص بدهیم، احتمال داشت در پاییز امسال در تامین آب شرب اهالی منطقه به مشکل بخوریم؛ بخصوص که پیش بینی می شود پاییز 1401 بارندگی ها با تاخیر آغاز شود.

کدخبر: 824420 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟