ببینید / قاچاقچیان چوب را به این سه روش لو بدهید / خودمان به داد جنگل هایمان برسیم + فیلم
حجم ویدیو: 95.55M | مدت زمان ویدیو: 00:06:19

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در سال های اخیر خوشبختانه به دلیل حساسیت افکار عمومی نسبت به مساله قاچاق چوب، شاهد افزایش انتشار تصاویر مربوط به حمل چوب آلات توسط خودروهای سبک و سنگین در فضای مجازی هستیم. در این میان با توجه به این که طبق قانون تنفس جنگل ها، هرگونه بهره برداری از چوب جنگل های شمال و سایر جنگل های کشور ممنوع است، بنابراین به صورت کلی می توان گفت هر خودرویی که چوب جنگلی حمل می کند، احتمالا مشغول قاچاق چوب است، مگر این که خلاف آن ثابت شود. 

عموم شهروندان بخصوص دوستداران محیط زیست این نکته را می دانند و به همین دلیل است که بعضا با مشاهده خودروهای حامل چوب، احساس می کنند که قاچاق چوب اتفاق افتاده است؛ اما نکته مهمی که بعضی افراد کمتر به آن توجه می کنند، این است که هر چوبی، چوب جنگل نیست و در بسیاری از موارد ممکن است که وانت ها یا کامیون های حامل چوب، عملا در حال جابه‌جایی چوب آلات باغی باشند؛ چوب آلاتی که معمولا از هرس، قطع درختان خشکیده و جمع آوری درختان افتاده موجود در باغات جمع آوری می شود و عمدتا با مجوز رسمی سازمان منابع طبیعی به کارخانجات فرآوری چوب در سطح کشور فروخته می شود. 

البته نکته مهم این است که نه تنها قطع درختان جنگلی بدون مجوز سازمان منابع طبیعی ممنوع است، بلکه حتی چوب های مربوط به باغات نیز باید با مجوز رسمی این سازمان خرید و فروش شود. بنابراین هر خودروی سبک یا سنگینی که چوب باغی حمل می کند نیز باید از سازمان منابع طبیعی کشور مجوز بگیرد. در همین راستا، سازمان منابع طبیعی که پیش از این مجوز تردد خودروهای حامل چوب و بارنامه مربوط به این خودروها را به صورت کاغذی صادر می کرد، از سال گذشته اقدام به راه اندازی «سامانه مدیریت بهره برداری و حمل چوب آلات» کرده است  تا ضمن حذف مجوزهای کاغذی، تمام فرآیند صدور مجوزهای مربوط به حمل چوب آلات مجاز در سراسر کشور را در این سامانه انجام دهد. 

شماره تلفن های 1504 و 139 را به خاطر بسپارید 

راه اندازی سامانه مدیریت چوب آلات علاوه بر حذف مجوزهای کاغذی و یکپارچه کردن فرآیند صدور مجوز تردد خودروهای حامل چوب در سراسر کشور باعث شده است که عموم مردم از جمله دوستداران محیط زیست بتوانند با روش های پیش‌بینی‌شده در این سامانه، به نوعی دیده بان سازمان منابع طبیعی کشور باشند و پلاک هر خودروی سبک یا سنگین حامل چوبی که در جاده ها می بینند را از این سامانه استعلام کنند تا متوجه شوند که آن خودرو حامل چوب مجاز است یا غیرمجاز. 

در همین راستا نیز سازمان منابع طبیعی کشور روش هایی سه گانه را برای استعلام پلاک خودروهای حامل چوب در نظر گرفته است که اولی نسبتا راحت است، اما دومی و سومی تا حدودی دشوار است و به نظر می رسد فقط کسانی حوصله انجام آن را داشته باشند که حقیقتا محیط زیست را دوست بدارند و جلوگیری از قاچاق چوب در کشور برایشان یک دغدغه جدی باشد. پیش از مرور این روش ها لطفا شماره تلفن های یگان حفاظت منابع طبیعی کشور یعنی 1504 و 139 را به خاطر بسپارید. 

روش اول؛ تماس با شماره های پاسخگوی تلفنی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور. تمام افرادی که در سطح جاده ها خودروی سبک یا سنگین حامل چوب می بینند، می توانند با شماره 1504 یا 139 تماس بگیرند و به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی کشور شماره پلاک و مدل خودرو را اعلام کنند تا ماموران این یگان پلاک خودروی مربوطه را از «سامانه مدیریت بهره برداری و حمل چوب آلات» استعلام کنند تا متوجه شوند که این خودرو حامل چوب مجاز است یا غیرمجاز. 

البته شهروندان باید توجه داشته باشند که شماره 139 همانند شماره 110 پلیس به سیستم پاسخگویی ملی یگان حفاظت منابع طبیعی است، اما شماره 1504 شماره استانی یگان حفاظت منابع طبیعی کشور است و شهروندان در صورت تماس با این شماره به سیستم پاسخگویی یگان حفاظت استان خود متصل می شوند. البته در هر دو صورت نیازی به گرفتن پیش شماره شهرستان مربوطه نیست. 

نحوه استعلام پلاک خودروی حامل چوب از طریق کد دستوری USSD 

روش دوم؛ استعلام پلاک خودروی حامل چوب از طریق کد دستوری (USSD)؛ عموم شهروندان می توانند زمانی که یک خودروی حامل چوب اعم از وانت، نیسان، کامیون، تریلی و ... در سطح شهر یا جاده ها مشاهده کردند، کد دستوری #10008888*6655* را در تلفن همراه خود شماره گیری کنند و سپس با استفاده از روشی که در فیلم آموزشی بالا آمده است، پلاک خودروی مربوطه را از سامانه سازمان منابع طبیعی استعلام کنند. در این صورت اگر خودرو حامل چوب مجاز باشد، خلاصه اطلاعات بارنامه مربوط به آن خودرو در جواب استعلام نمایش داده خواهد شد، اما اگر خودرو حامل چوب غیرمجاز باشد، مخاطب این پیغام مواجه می شود: «اطلاعات مربوطه موجود نمی باشد.»

اگر کد دستوری #10008888*6655* را در تلفن همراه خود وارد کردید و مطابق روشی که در فیلم بالا آموزش داده شده است، پلاک خودروی حامل چوب را استعلام کردید و پیغام «اطلاعات مربوطه موجود نمی باشد» را روی تلفن همراه خود دیدید، در آن صورت به احتمال زیاد خودرویی که مشاهده کرده اید، حامل چوب قاچاق است. در این صورت حتما با یکی از شماره های 139 یا 1504 تماس بگیرید و ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی کشور را در جریان حمل احتمالی یک محموله چوب قاچاق قرار دهید.

توجه داشته باشید که نیاز نیست شما شخصا با راننده خودروی حامل چوب قاچاق برخورد کنید، بلکه کافی است مدل و پلاک خودرو و محل تردد آن را به یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اعلام کنید و از ماموران این یگان بخواهید سریعا خودشان را به محل برسانند.

نحوه استعلام پلاک خودرو با استفاده از نرم افزار سامانه مدیریت حمل چوب 

روش سوم؛ استعلام پلاک خودروی حامل چوب از طریق نرم افزار تلفن همراه «سامانه مدیریت بهره برداری و حمل چوب آلات». یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اخیرا یک اپلیکیشن موبایلی را راه اندازی کرده است که با استفاده از آن می توانید مطابق فیلم آموزشی بالا، پلاک خودروهای حامل چوب را از طریق این نرم افزار استعلام کنید و متوجه شوید خودرویی که مشاهده می کنید، حامل چوب مجاز است یا چوب قاچاق. روش استعلام گیری از طریق نرم افزار موبایلی یگان حفاظت از شماره گیری کد دستوری راحت تر است و کافی است با دانلود این نرم افزار به صفحه استعلام پلاک خودرو مراجعه کنید و شماره خودروی حامل چوب را وارد کنید. 

در این صورت اگر در پاسخ استعلام، خلاصه اطلاعات بارنامه خودروی حامل چوب برای شما آمد، یعنی خودرویی که مشاهده می کنید، حامل چوب مجاز است، اما اگر با عبارت «اطلاعات مربوطه موجود نمی باشد» مواجه شدید، این یعنی خودروی مربوطه احتمال حامل چوب قاچاق است. در چنین شرایطی مانند روش ارسال کد دستوری می توانید با یکی از شماره های 1540 یا 139 تماس بگیرید و شماره پلاک، نوع خودرو و محل تردد آن را به ماموران یگان حفاظت منابع طبیعی کشور اعلام کنید و از آنها بخواهید که سریعا خودشان را به محل برسانند. 

البته برای استفاده از روش سوم، ابتدا باید نرم افزار «سامانه مدیریت بهره برداری و حمل چوب آلات» را دانلود کنید. برای دانلود این نرم افزار نیز یا باید همان کد دستوری #10008888*6655* را شماره گیری کنید و از طریق منویی که بعد از شماره گیری این کد مشاهده می کنید، لینک دانلود این نرم افزار را مشاهده کنید یا این که به صورت مستقیم به لینک https://mizekhedmat.frw.ir/woodinq.apk مراجعه کنید و نرم افزار مربوطه را برای سیستم عامل اندروید دانلود کنید.

سرهنگ رضا اکبری - فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور

عمده خودروهای حامل چوب، چوب آلات باغی را حمل می کنند 

اطلاعات مربوط به نحوه استعلام خودروهای حامل چوب برای تفکیک خودروهای حامل چوب مجاز از غیرمجاز را سرهنگ رضا اکبری، فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور در گفت و گو با ما در میان گذاشت و تاکید داشت عموم شهروندان دغدغه مند نسبت حفظ منابع طبیعی کشور و جلوگیری از قاچاق چوب نیز می توانند در صورت مشاهده خودروی حامل چوب، با استفاده از فیلم و متن آموزشی بالا، پلاک خودرو را استعلام کنند و متوجه شوند خودروی مشاهده شده در حال نقل و انتقال چوب مجاز است یا غیرمجاز.

اکبری در توضیح بیشتر در این زمینه به خبرنگار رکنا گفت: عمده خودروهای حامل چوب که در سطح جاده ها بخصوص جاده های اصلی کشور تردد می کنند، حامل چوب مجاز هستند، اما با توجه به انتشار کلیپ هایی درباره قاچاق چوب در فضای مجازی، بسیاری از دوستداران محیط زیست گمان می کنند، بیشتر خودروهای حامل چوبی که در سطح جاده ها می بینند، چوب قاچاق حمل می کنند.

وی افزود: ما ضمن تشکر از دغدغه مندی عموم شهروندان نسبت به حفظ منابع طبیعی کشور، به مردم یادآوری می کنیم عمده خودروهای حامل چوبی که در سطح جاده ها مشاهده می شود، چوب جنگل ها و عرصه های طبیعی را حمل نمی کنند، بلکه دارای چوب آلات باغی هستند که با مجوز سازمان منابع طبیعی کشور جمع آوری و حمل می شود. 

سالانه 5 میلیون متر مکعب چوب باغی در کشورمان تولید می شود 

اکبری با اشاره به آمارهای مربوط به تولید چوب آلات باغی در کشورمان گفت: در سراسر ایران 2 میلیون هکتار باغ وجود دارد و باغداران کشور اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی به صورت مداوم مشغول هرس درختان، جمع آوری درختان افتاده، قطع درختان خشکیده یا قطع درختانی هستند که به هر دلیل باید قطع شود. البته شهرداری ها و ادارات منابع طبیعی در سطح شهرستان ها موظفند که نظارت دقیقی بر قطع هرگونه درخت در سراسر باغات کشور داشته باشند.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: برآوردهای ما نشان می دهد که سالانه از هر هکتار از باغات کشور بین 2 تا 3 متر مکعب چوب مجاز برداشت می شود و این چوب ها نیز از هرس شاخه ها یا قطع درختان یا جمع آوری درختان افتاده در باغات به دست می آید. در این میان اگر رقم 2.5 متر مکعب چوب را به ازای هر هکتار باغ در نظر بگیریم، می توان برآورد کرد که سالانه 5 میلیون متر مکعب چوب مجاز باغی در سراسر ایران تولید می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: عمده مصرف چوب آلات باغی در کشورمان کارخانجات چوب است و بیشتر کارخانجات چوب ایران نیز در سه استان شمالی کشور قرار دارند. این کارخانجات عمده چوب آلات باغی را از سراسر کشور خریداری می کنند و به طرق مختلف مصرف می کنند. بنابراین مشاهده یک خودروی حامل چوب در جاده های شمال الزاما به این معنی نیست که آن خودرو مشغول قاچاق چوب جنگل است، بلکه معمولا خودروهای حامل چوبی که در محورهای شمالی تردد می کنند، خودروهایی هستند که چوب آلات باغی را از یک‌ شهر در نقاط مختلف کشورمان جمع آوری کرده اند و به سمت کارخانجات چوب شمال کشور می برند. 

روزانه 1370 خودروی سبک یا سنگین حامل چوب مجاز در جاده ها تردد می کنند 

اکبری ضمن بیان آمارهایی از ظرفیت حمل چوب توسط خودروهای سنگین و سبک گوناگون گفت: در ایران به طور متوسط هر تریلی می تواند 20 متر مکعب چوب بار بزند و این مقدار برای کامیون های ده چرخ 14 متر مکعب، کامیون های شش چرخ 10 متر مکعب و نیسان ها 3 متر مکعب است. حال اگر حالت متوسط را برآورد کنیم و در نظر بگیریم هر خودروی سبک با سنگین به طور متوسط 10 متر مکعب چوب حمل می کند، بنابراین می توانیم بگوییم که سالانه برای حمل تمام تولیدات چوب آلات باغی در کشورمان به تردد 500 هزار خودروی سبک یا سنگین در جاده ها نیاز داریم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: وقتی برآوردهای ما نشان می دهد که سالانه 500 هزار خودروی سبک یا سنگین برای حمل چوب آلات مجاز در سطح کشور تردد می کند، بنابراین می توان گفت روزانه 1370 خودرو اعم از تریلی، کامیون، وانت، نیسان و ... برای حمل چوب مجاز از جاده های مختلف ایران عبور می کنند. مقصد عمده این خودروها نیز شمال کشور است، زیرا کارخانجات چوب و نئوپان عمدتا در شمال کشورمان قرار گرفته است. بنابراین تردد خودروهای حامل چوب در جاده های شمال اصلا بعید نیست و عمده خودروهای حامل چوبی که مردم مشاهده می کنند، با مجوز سازمان منابع طبیعی کشور مشغول نقل و انتقال چوب آلات باغی هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: یک شاخص مهمی که مردم می توانند برای تفکیک بین چوب آلات باغی و چوب جنگلی در نظر بگیرند، این است که قطر درختان باغی معمولا اندک است، اما درختان جنگلی معمولا بسیار قطور هستند. البته تشخیص تفاوت قطر و سایر ویژگی های فنی مربوط به درختان، کار افراد متخصص یا باتجربه است و ما از عموم شهروندان توقع نداریم که بتوانند درختان باغی را از درختان جنگلی تشخیص دهند، اما همه مردم می توانند با استفاده از همان روش های آموزشی به استعلام پلاک خودروهای حامل چوب بپردازند و در صورتی که احساس کردند یک خودرو حامل چوب قاچاق است، با شماره های 1504 یا 139 تماس بگیرند.

80 درصد خودروهای حامل چوب قاچاق شناسایی و توقیف می شوند 

اکبری با تاکید بر برخورد قاطع یگان حفاظت منابع طبیعی کشور با قاچاق چوب گفت: با وجود این که عمده خودروهای حامل چوبی که در سطح کشور تردد می کنند، مشغول انتقال چوب آلات مجاز باغی هستند، اما بازهم نمی توان انکار کرد که قاچاق چوب در کشورمان وجود دارد. ولی مردم مطمئن باشند که ما حدود 80 درصد خودروهای حامل چوب قاچاق را شناسایی و توقیف می کنیم و حتما متخلفان را هم دستگیر می کنیم.

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: با توجه به تعدد ایستگاه های بازرسی و کنترل محموله های جنگلی یگان حفاظت منابع طبیعی در سراسر کشور خصوصا در استان های شمالی و با توجه به تاسیس ایستگاه های نظارتی ویژه در گلوگاه های قاچاق چوب در حاشیه جنگل های ایران، خودروهای حامل چوب قاچاق نمی توانند به راحتی در جاده های کشور تردد کنند و قطعا فضا آن قدر برای خودروهای متخلف امن نیست که از جاده های اصلی عبور کنند. به همین دلیل تاکید می کنیم که بعید است خودروهای حامل چوب قاچاق از جاده های اصلی بگذرند و معمولا این خودروها ناچارند از جاده های فرعی عبور کنند که البته ما بر آن جاده ها هم نظارت داریم. 

فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی کشور ادامه داد: ما از سال گذشته برای این که احتمال جعل مجوزهای مربوط به حمل چوب و قطع درختان را کاهش دهیم، سامانه مدیریت بهره برداری و حمل چوب آلات را راه اندازی کردیم و تمام مجوزهای مربوط به نقل و انتقال چوب های باغی و سایر چوب آلات مجاز را در این سامانه صادر می کنیم. همچنین ما برای این که عموم شهروندان بتوانند بر جابه‌جایی چوب آلات مجاز یا غیرمجاز در سطح کشور نظارت داشته باشند، نرم افزار و کد دستوری USSD مربوط به این سامانه را در اختیار تمام شهروندان قرار داده ایم تا به نوعی دیده بان سازمان منابع طبیعی کشور در جلوگیری از قاچاق چوب باشند. 

وی در پایان تصریح کرد: عموم مردم می توانند با استفاده از روش های آموزشی ذکرشده در جلوگیری از قاچاق چوب در سطح کشور به یگان حفاظت منابع طبیعی کمک کنند و هر زمان که احساس کردند با قاچاق چوب، قطع غیرمجاز درختان در عرصه های طبیعی یا سایر تخلفات حوزه منابع طبیعی مواجه شدند با شماره های 1504 یا 139 تماس بگیرند و موضوع را به اطلاع ماموران یکگان حفاظت منابع طبیعی کشور برسانند. 

کدخبر: 823616 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟