محمودزاده: ستاد احیای دریاچه ارومیه 18 هزار میلیارد تومان بودجه داخلی و خارجی گرفت / 2 کیلومتر از تونل کانی سیب ترک برداشته است + صوت
حجم ویدیو: 172.64M | مدت زمان ویدیو: 00:10:11

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آمارهای رسمی دریافتی رکنا درباره وضعیت کنونی دریاچه ارومیه (مربوط به تاریخ 14 شهریور 1401) از این حکایت دارد که هم اکنون حجم آب دریاچه ارومیه تنها 8.9 درصد حجم آب این دریاچه در تراز اکولوژیک است. همچنین در یک سال گذشته مساحت دریاچه ارومیه به میزان 50.2 درصد کاهش یافته و عملا کمتر از نصف شده است. همچنین اکنون تراز دریاچه ارومیه 1270 متر و 19 سانتی متر است که این رقم از تراز دریاچه در زمان مشابه سال گذشته 46 سانتی متر کمتر است. همچنین با توجه به این که تراز اکولوژیک دریاچه ارومیه 1274 متر و 10 سانتی متر است، می توان گفت تراز فعلی دریاچه ارومیه از تراز اکولوژیک آن 3 متر و 91 سانتی متر پایین است.

هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه چه مواردی را بررسی خواهد کرد؟

این روزها اما در حالی شاهد وضعیت اسف بار دریاچه ارومیه هستیم که برخلاف سال های ابتدایی دهه 90 که دریاچه ارومیه مانند امروز در شرایطی بسیار بحرانی قرار داشت، دیگر نمی توان گفت هیچ گونه برنامه ریزی مدونی برای احیای دریاچه ارومیه انجام نشده است، زیرا در هشت سال و نیم گذشته یک ستاد پرطمطراق با دریافت بودجه های عظیم داخلی و بین المللی قرار بوده است که برای احیای دریاچه ارومیه برنامه ریزی کند و بر حسن اجرای برنامه ها توسط بخش های دولتی، خصوصی و خارجی نظارت داشته باشد و در یک برنامه ده ساله یا در صورت بروز خشکسالی های پیش‌بینی‌نشده، کمی طولانی تر، دریاچه ارومیه را به تراز اکولوژیک آن برساند. اما نه تنها این اتفاق رخ نداده، بلکه اکنون سطح آب دریاچه ارومیه حتی از زمان مشابه سال 93 کمتر است و در این میان بسیاری از کارشناسان، وجود قصور و تخلفات گوناگون در ستاد احیای دریاچه ارومیه در 8.5 سال گذشته را عامل وضعیت بحرانی امروز این دریاچه می دانند.

این نکته ای است که جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: با توجه به ابهامات و اشکالات زیادی که در فعالیت حدودا 9 ساله ستاد احیای دریاچه ارومیه وجود دارد، مجلس شورای اسلامی اخیرا طرح تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را کلید زد و در هفته های اخیر اعضای هیات تحقیق و تفحص انتخاب شده اند تا عملکرد این ستاد در هشت سال و نیم گذشته را مورد بررسی قرار دهند؛ بخصوص که برآورد می شود در طول مدت فعالیت ستاد احیای دریاچه ارومیه، برحسب ارزش امروز ریال، مجموعا حدود 18 هزار میلیارد تومان بودجه داخلی و کمک بین المللی در اختیار این ستاد قرار داده شده است.

وی افزود: مهمترین مساله ای که ما می خواهیم در هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه بررسی کنیم، نحوه هزینه کرد اعتباراتی است که در نزدیک به 9 سال اخیر به ستاد احیا واگذار شده است. همچنین ما قصد داریم بررسی کنیم که چه مقدار از پروژه های اجراشده توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه در برنامه این ستاد قرار داشته و آیا مراحل قانونی واگذاری پروژه ها به پیمانکاران طرف قرارداد با ستاد احیای دریاچه ارومیه به درستی طی شده است یا خیر. همچنین ما این مساله را بررسی خواهیم کرد که اعزام برخی اعضای ستاد احیا به ماموریت های خارجی و برگزاری برنامه های تبلیغاتی و سفرهایی که توسط این ستاد برگزار شده، تا چه حد برای احیای دریاچه مورد نیاز بوده است.

مسئولان وقت ستاد احیای دریاچه ارومیه پروژه ها را به شرکت های خانوادگی خود می دادند

محمودزاده با بیان این که بررسی نحوه انتخاب شرکت های طرف قرارداد با ستاد احیای دریاچه ارومیه از جمله مهمترین موارد مورد بررسی هیات تحقیق و تفحص مجلس خواهد بود، عنوان کرد: بررسی های ما نشان می دهد که برخی افراد که جزو مسئولان وقت ستاد احیای دریاچه ارومیه بودند، در آن دوران شرکت های خانوادگی ثبت کرده بودند و بعضی پروژه های مربوط به آبیاری تحت فشار نیز توسط ستاد احیای دریاچه ارومیه به این شرکت ها واگذار شده است. ما حتما نحوه بسته شدن قرارداد با این شرکت ها، عملکرد این شرکت ها و موضوع وجود تعارض منافع در ستاد احیای دریاچه ارومیه در نحوه بستن قرارداد و نظارت بر عملکرد این شرکت ها را بررسی خواهیم کرد.

نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه ارومیه ادامه داد: در حال حاضر عملکرد بسیاری از شرکت هایی که برای اجرای پروژه های مختلف با ستاد احیای دریاچه ارومیه قرارداد بسته بودند، زیر سوال است؛ به طور مثال، اکنون گفته می شود که تنها 500 تا 600 متر از طرح انتقال آب از رودخانه زاب به دریاچه ارومیه با استفاده از تونل کانی سیب باقی مانده است، اما بررسی ها نشان می دهد که نزدیک به 2 کیلومتر از تونل کانی سیب به دلیل اشتباه در محاسبات مهندسی و قصور در نحوه اجرا و نظارت بر ساخت این تونل ترک برداشته و بخشی از آن ریزش کرده است و این مساله عامل اصلی طول کشیدن پایان کار تونل کانی سیب است.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به وضعیت بحرانی امروز دریاچه ارومیه، ما پیشنهاد می کنیم که حداقل برای بهبود اندک شرایط دریاچه ارومیه، هرچه زودتر تونل کانی سیب که تنها حدود 500 متر تا پایان احداث آن باقی مانده است، به بهره برداری برسد تا حداقل کمی آب به دریاچه ارومیه برسد و وضعیت این دریاچه تا زمان شروع بارندگی های پاییزه، اندکی نسبت به شرایط امروز بهبود یابد. در چنین شرایطی با توجه به نیاز فوری دریاچه ارومیه به آب، ما پیشنهاد می کنیم که حتی با وجود همان ترک موجود در طول مسیر تونل کانی سیب، این تونل به بهره برداری برسد و بعدا برای رفع مشکل ترک خوردگی فکر شود.

متن کامل گفت و گوی رکنا با جلال محمودزاده، نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی و نایب رئیس هیات تحقیق و تفحص از عملکرد ستاد احیای دریاچه ارومیه را در این لینک بخوانید.

کدخبر: 823219 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟