واکسیناسیون دام اهلی باید به صورت کامل انجام شود / لزوم برنامه ریزی برای رفع تعارض بین دام اهلی و حیات وحش + فیلم
حجم ویدیو: 25.46M | مدت زمان ویدیو: 00:00:53

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح امروز پنجشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۱ با حضور حسن اکبری، معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست، مدیران ادارات کل محیط زیست، منابع طبیعی و دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری بر سر اجرای اقدامات مشترک در راستای حفاظت از محیط طبیعی و حیات وحش استان تفاهم کردند.

در همین راستا تفاهم نامه پنج ساله انجام همکاری های مشترک برای مدیریت تعارضات حیات وحش و دام اهلی و سایر تعارضات میان مرتع داران و حیات وحش استان چهارمحال و بختیاری و همچنین انجام اقدامات مشترک در راستای حفاظت از محیط طبیعی و کاهش آلودگی های زیست محیطی در سطح استان میان مدیران اداره کل محیط زیست و منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری به امضا رسید.

همچنین در این مراسم، مدیران ادارات کل محیط زیست و دامپزشکی چهارمحال و بختیاری بر سر انجام همکاری های مشترک برای جلوگیری شیوع بیماری های مشترک بین دام اهلی و حیات وحش، واکسیناسیون عمومی دام اهلی علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک و کمک اداره کل دامپزشکی به اداره کل محیط زیست برای درمان حیات وحش آسیب دیده، به مدت چهار سال با یکدیگر تفاهم کردند.

کمبود محیط بان در چهارمحال و بختیاری با وجود تنوع زیستی گسترده

سعید یوسف پور، مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری در این مراسم با اشاره به تنوع زیستی گسترده این استان گفت: با وجود این که استان چهارمحال و بختیاری تنها یک درصد وسعت کشور را دارد، اما از جایگاه ویژه ای از نظر تنوع زیستی در سطح کشور برخوردار است؛ به نحوی که این استان دارای ۱۵۰۰ گونه گیاهان اندمیک و ۴۳۲ گونه مهره دار بومی شامل ۴۶ گونه پستاندار، ۵۰ گونه خزنده، ۲۹۸ گونه پرنده، ۴ گونه دوزیست و ۳۴ گونه ماهیان تالابی و رودخانه ای است.

وی افزود: در استان چهارمحال و بختیاری ۸ منطقه حفاظت شده و ۳ منطقه شکارممنوع تحت حفاظت اداره کل محیط زیست چهارمحال و بختیاری قرار دارد که ۱۱.۲ درصد مساحت استان را تشکیل می دهد. البته متاسفانه ما با کمبود محیط بان مواجه هستیم و فقط ۹۲ محیط بان در ۲۲ پاسگاه محیط بانی از این ۱۱ منطقه حفاظت می کنند. این در حالی است که در استان ما گونه های شاخص حیات وحش از جمله خرس قهوه ای، پلنگ ایرانی، کل، بز، قوچ و میش زیست می کنند.

مدیرکل محیط زیست چهارمحال و بختیاری ادامه داد: متاسفانه در استان ما تهدیدات زیادی علیه جمعیت حیات وحش وجود دارد که از جمله آنها می توان به تخریب زیستگاه بر اثر چرای مفرط و بی رویه دام اهلی، معضل شکار غیرمجاز و وجود تعداد انبوه سلاح شکاری مجاز و غیرمجاز در اختیار مردم، تعارضات توسعه ای بخصوص در زمینه های سدسازی و جاده سازی، کشت زیرآشکوب جنگل و تخریب زیستگاه های جنگلی اشاره کرد که همگی باعث سنگین تر شدن مسئولیت ما می شود.

یوسف پور در ادامه گفت: ما از گذشته تعاملاتی با مسئولان منابع طبیعی استان داشتیم و حالا امیدواریم با امضای تفاهم نامه مشترک بتوانیم گام های مهمی را به صورت دوجانبه در راستای حفاظت از محیط طبیعی چهارمحال و بختیاری و رفع تعارضات موجود برداریم. همچنین با توجه به تفاهم های انجام شده با مجموعه دامپزشکی استان، امیدواریم بتوانیم در آینده برای واکسیناسیون عمومی دام اهلی برنامه های مشترکی با این مجموعه انجام دهیم روی کمک مجموعه دامپزشکی برای مدیریت بیماری های حیات وحش و درمان حیوانات آسیب دیده در سطح استان حساب کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: خوشبختانه رویکرد مثبتی در مجموعه های منابع طبیعی و دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری نسبت به مسائل زیست محیطی وجود دارد و امیدواریم این رویکرد مثبت بتواند به حفاظت بهتر از محیط زیست، منابع طبیعی و حیات وحش منطقه منجر شود.

باید منابع آب را پایدار نگه داریم تا آیندگان ما را مزمت نکنند

اصغر احمدی، مدیرکل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری نیز در مراسم امروز گفت: هیچ شکی وجود ندارد که مجموعه های منابع طبیعی و محیط زیست در سراسر کشور با یکدیگر پیوستی محکم و ناگسستنی دارند و اساسا نمی توان هیچ گونه فاصله ای را بین حفاظت از منابع طبیعی و حفظ محیط زیست قائل شد. زیرا سالم بودن بستر محیط طبیعی و منابع طبیعی کشور است که می تواند زمینه حفاظت از گونه های گیاهی و جانوری تحت مدیریت سازمان محیط زیست را فراهم کند.

وی افزود: با توجه به پیوستگی مهم میان مسئولیت های سازمان منابع طبیعی و سازمان محیط زیست، چاره ای جز انجام همکاری های مشترک بین این دو سازمان وجود ندارد؛ در این باره بخصوص در استان چهارمحال و بختیاری با توجه به تشدید مشکلات آبی استان در سال های اخیر، هر دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی کشور وظیفه دارند که در کنار دیگر نهادهای متولی مدیریت منابع آبی، با افق ۲۰ تا ۳۰ ساله برنامه ریزی هایی را برای مدیریت آب استان انجام دهند تا منابع آبی پایدار برای نسل های آینده باقی بماند و آیندگان ما را مزمت نکنند.

مدیرکل منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: ما در روزهای اخیر برای ایجاد یک فهم مشترک درباره حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست چهارمحال و بختیاری، جلساتی را با مسئولان محیط زیست استان برگزار کردیم که خروجی آنها تدوین تفاهم نامه ای است که امروز به امضا رساندیم. قطعا نتیجه اجرای این تفاهم نامه حفاظت بدون قید و شرط از محیط زیست و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری خواهد بود.

احمدی در ادامه گفت: ما معتقدیم محیط زیست طبیعی و محیط زیست جانوری مجموعه های کاملا به هم پیوسته ای هستند که هر دو به صورت مستقیم با سلامت انسان ها در ارتباطند. بنابراین لازمه قطعی حفظ سلامت انسان ها در هر جامعه ای، حفظ پویایی و سلامت محیط زیست، منابع طبیعی و حیات وحش است و بدون شک دست بردن به معادلات طبیعی می تواند باعث به خطر افتادن سلامت انسان ها شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مجموع این مسائل ما را بر آن داشته است که در مجموعه منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری خودمان را مکلف به همکاری در راستای حفاظت از محیط زیست بدانیم و به همین دلیل برای انجام همکاری های مشترک با اداره کل محیط زیست استان اعلام آمادگی می کنیم.

همه موظف به اطاعت از دستور رهبری برای حفظ محیط زیست هستیم

محمد اسدی، مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری نیز در این مراسم گفت: تاکیدات مقام معظم رهبری برای حفظ محیط زیست برای همه ما واجب الاطاعه است و تمام مردم و مدیران از نظر شرعی وظیفه دارند که از محیط زیست و طبیعت پیرامون خود حفاظت کنند. همچنین علاوه بر کلام نافذ رهبر معظم انقلاب، پشتوانه های قانونی مختلفی نیز برای سازمان دامپزشکی کشور در جهت کمک به حفاظت از محیط زیست وجود دارد که از جمله آنها می توان به آیین نامه اجرایی ماده ۴۷ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست و آیین نامه اجرایی ماده ۱۱ قانون مدیریت پسماندها اشاره کرد.

وی افزود: تاکیدات مقام معظم رهبری و وجود پشتوانه های قانونی زمینه را برای انجام همکاری های مشترک میان سازمان دامپزشکی کشور و سازمان حفاظت محیط زیست فراهم می کند و ما نیز در همین راستا در استان چهارمحال و بختیاری به دنبال آن هستیم که این همکاری ها بتواند مانع شیوع بیماری های حیات وحش، انتقال این بیماری ها به جوامع انسانی و جلوگیری از گسترش بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در دام اهلی و حیات وحش منطقه شود‌.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: در سال های اخیر سیاست سازمان دامپزشکی کشور از کنترل شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک به لزوم ریشه کنی کامل این بیماری در یک برنامه زمان بندی شده تغییر یافته است. در همین راستا نیز ما در استان چهارمحال و بختیاری به جای این که فقط در کانون های شیوع بیماری به دام اهلی واکسن بزنیم، واکسیناسیون عمومی دام اهلی را به صورت کامل در سطح استان بخصوص در حاشیه مناطق حفاظت شده و نقاط مشترک پرورش سنتی دام اهلی و زیستگاه های حیات وحش دنبال می کنیم. خوشبختانه با انجام این اقدامات، امسال هنوز شاهد شیوع طاعون نشخوارکنندگان کوچک در میان حیات وحش استان چهارمحال و بختیاری نبوده ایم، اما متاسفانه این بیماری در برخی مناطق استان از جمله کوهرنگ، لردگان، بن و شهرکرد در میان دام اهلی مشاهده شده و تلفات آن به ثبت رسیده است.

دشوار شدن مدیریت جمعیت سگ های ولگرد با عدم تامین بودجه عقیم سازی

اسدی در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: یکی از دیگر آسیب های مهمی که در کشورمان وجود دارد، گسترش شدید جمعیت سگ های ولگرد در سطح کشور است که نه تنها می تواند باعث گسترش بیماری هاری در میان انسان ها شود، بلکه بیماری های متعددی را نیز به حیات وحش منتقل می کند و سگ های ولگرد همیشه در به چنگ آوردن به چنگ آوردن طعمه های مورد نیاز خود با حیات وحش درگیر هستند و به حیوانات وحشی موجود در طبیعت آسیب می رسانند. در گذشته کمیته ویژه ای برای مدیریت جمعیت سگ های ولگرد در کشور وجود داشت که با ورود انجمن حقوق حیوانات، برنامه های آن کمیته متوقف شد و اکنون طبق قانون، مدیریت شهری مناطق مختلف کشور موظف به عقیم سازی سگ های رهاشده هستند. این کار هم به بودجه بسیار هنگفتی نیاز دارد که در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور تامین نمی شود و همین مساله مدیریت جمعیت سگ های ولگرد در سراسر ایران را به شدت دشوار می کند.

مدیرکل دامپزشکی استان چهارمحال و بختیاری در ادامه اظهار کرد: علاوه بر هاری و طاعون نشخوارکنندگان کوچک، بیماری های دیگری نیز در سطح کشور برای حیات وحش پدید می آید که مدیریت آنها جز با توسعه همکاری میان سازمان های دامپزشکی و محیط زیست میسر نیست؛ بیماری هایی که عمدتا در آلودگی های زیست محیطی و دستکاری در طبیعت ریشه دارند که از جمله آنها می توان به تلف شدن گسترده پرندگان در تالاب میانکاله با مرگ انبوه ماهیان در تالاب های مختلف کشور اشاره کرد که سازمان دامپزشکی نقش مهمی را در تشخیص علت وقوع این بیماری ها ایفا کرد.

وی در پایان تصریح کرد: توسعه همکاری های مشترک میان سازمان محیط زیست و سازمان دامپزشکی کشور می تواند باعث شود که ما یک گام از تشخیص علت وقوع بیماری در حیات وحش یا مدیریت بیماری ها فراتر رویم و با انجام برنامه های کنترلی به پیشگیری از شیوع بیماری های گسترده در حیات وحش بپردازیم؛ اقدامی که قطعا نقش مهمی در حفظ سلامت انسان ها و کاهش محسوس گسترش بیماری های مشترک میان انسان و حیوان در جوامع انسانی منجر خواهد شد.

کدخبر: 821212 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟