اعتراف به دروغگویی درباره ورود کرونا به ایران ! / سخنگوی سابق وزارت بهداشت چه گفت؟

به گزارش رکنا به نقل از ایسنا،  هرچند مدتی است که دیگر آن قدرت ماه‌های اول ویروس را شاهد نیستیم و متعاقب آن هم دیگر هراس‌ روزهای اول‌ جامعه از کرونا را نمیبینیم؛ اما در روزهایی که چندان هم دور نیست، جان آدم‌ها در دنیا عدد شده بود و کرونا هر روز قدرتش را با مرگ‌های چند صد تایی به رخ می‌کشید و این ما مردم بودیم که هر روز راس ساعتی مقرر مقابل تلویزیون می‌نشستیم تا آقای سخنگو بیاید و از آخرین های کرونا بگوید و البته بگوید که چند خانواده داغدار شده‌اند؟ و....

 هنوز زمان زیادی از آن ۳۰ بهمن سرد سال ۱۳۹۸ نگذشته است و خواندن روایت و ناگفته‌های مردی که در مواجهه با کرونا، در برهه‌ای از زمان در خط اول اطلاع‌رسانی بود، شنیدنی است. به این بهانه پای گفت‌وگوی پزشکی نشسته‌ایم که به اذعان خودش با اتمام مسئولیتش در وزارتخانه‌ای که پیشانی مقابله با کرونا بود، خدا را شکر کرده است...

 

ماجرای شناسایی بلای عالم گیر قرن در ایران

کیانوش جهانپور، سخنگوی سابق وزارت بهداشت گفت: سرانجام گزارشی از قم و با اندک فاصله از گیلان رسید که مراجعات سندرم تنفسی منجر به بستری مشاهده شده است. این زمان بود که معاون درمان وقت وزارت بهداشت، رئیس وقت سازمان اورژانس کشور و رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های وقت وزارت بهداشت به استان قم رفتند و برآوردشان این بود که موارد علامت‌دار در این استان بر اساس علائم بالینی و شواهد رادیوگرافیک، مشکوک به کووید19 هستند. بر این اساس از افراد مشکوک تست گرفته شد و در نهایت صبح روز ۳۰ بهمن‌ماه ۱۳۹۸ خانم دکتر طلعت مختاری آزاد که مسئول یکی از دو آزمایشگاهی بود که اوایل کرونا تست آن را انجام می‌دادند، با دکتر نمکی، وزیر وقت بهداشت تماس گرفتند و اعلام کردند که تست اولیه دو نفر مثبت شده است.

وی افزود: طبعا با توجه به اینکه اولین تجربه تست مثبت این بیماری بود، وزیر وقت بهداشت تنها به یکبار بررسی تست اکتفا نکردند و درخواست بررسی دوباره شد که ساعتی بعد مشخص شد پاسخ تست‌ها مجددا مثبت است و تقریبا از زمان مثبت شدن پاسخ تا اعلام رسمی شیوع بیماری در کشور حتی یک ساعت هم وقفه نیفتاد. هیچ محاسبه‌ای درکار نبود زیرا شغل ما لحاظ مناسبات سیاسی نبود. قبل از ظهر نتیجه تست کرونا قطعی شد و فکر می‌کنم راس ساعت ۱۳:۳۸ دقیقه؛ ایسنا خبر شناسایی بیماری در ایران را منتشر کرده است. برخی می‌گفتند که مشاهده و قطعیت بیماری از سوی بستگان همان بیماران عزیز در قم اطلاع رسانی شده است که چنین نیست. ما حتی در لحظه اعلام مثبت شدن نتیجه تست آن دو بیمار فقید دقیقا نمی‌دانستیم که آنها متاسفانه جان خود را از دست داده‌اند و بعد از ظهر متوجه شدیم آن دو بیمار هموطن عزیز پیش از قطعی شدن آزمایش فوت کرده‌اند. روز بعد از روی نمونه‌های ارسالی از شهر رشت موارد مثبت دیگر هم شناسایی شدند و به نوعی یک همزمانی بروز و مشاهده بیماری بین رشت و قم اتفاق افتاد. پس از آن بلافاصله در ایران هر روز در ساعت مشخصی گزارش روزانه آمار بی‌کم و کاست ارایه شد.

 

جهانپور با تاکید بر اینکه منشاء ورود بیماری به ایران مثل هرجای دیگر دنیا است و هیچ کشوری نه توانست و نه می‌توانست و نه می‌تواند در مقابل چنین ویروسی دیوار آهنین ایجاد کند، آنهم در دنیای امروز و با توجه به شکل و نوع مراودات و ارتباطات، تشریح کرد: به نظر می‌رسد در استان گیلان و قم دو مسیر ورود و انتقال جداگانه وجود داشته است؛ اما نوعی همزمانی نسبی در زمان بروز تظاهرات موارد اولیه بیماری رخ داد و از آنجا عملا ویروس و بیماری به سایر نقاط کشور هم منتقل شد. ما با یک بیماری ویروسی مواجه شدیم که از زمان ابتلا تا بروز علائم فاصله وجود داشت و بر اساس اطلاعات به دست آمده حتی همان روز اول شناسایی قطعی بیماری می‌توانستیم بگوییم کرونا حتی تا قشم هم رسیده بود؛ در حالی که برخی فکر می‌کردند همان روز ۳۰ بهمن ۹۸ ویروس وارد قم یا گیلان شده است و می‌گفتند اگر این دو شهر قم و رشت را قرنطینه می‌کردیم سایر شهرها آلوده نمی‌شدند؛ درحالی که اگر امروز شیوع یک بیماری را اعلام کنید یعنی ۷ تا ۱۴ روز قبل دوره کمون بیماری طی شده است و این یک فاصله زمانی است که حتی اگر این افراد اولین نفرات مبتلا به بیماری می‌بودند که بیماری را از شخص دیگری در کشور نگرفته بودند، حداقل باید زمان ورود بیماری به کشور به ۳ تا ۴ هفته قبل از زمان اعلام رسمی برسد.

او تاکید کرد: لازم نیست کسی کشف کند که ویروس اوایل بهمن وارد ایران شده بود زیرا این امر بدیهی است. قطعا ما هم معتقد هستیم بر اساس شناسایی قطعی و اطلاعات و مستندات امروز، به نظر می‌رسد اواخر دی یا اوایل بهمن، کرونا وارد ایران شده است. اینکه می‌بینید ناگهان بعد از اعلام شیوع ویروس، موارد مثبت به یکباره گزارش می‌شود به این علت است که این بیماری دوره کمون خود را طی کرده بود و به لحاظ جغرافیایی سایر شهرها نظیر کاشان،‌ اراک ، اصفهان و.... به تدریج و به ترتیب وارد مدار ابتلا و پیک بیماری می‌شدند.

کدخبر: 818997 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟