مبهم بودن هزینه کرد 20هزار میلیارد تومان، بودجه سالانه شرکت های بزرگ برای انجام مسئولیت های اجتماعی/  حداقل 375 شرکت صنعتی و معدنی بزرگ در کشور است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که ایران در چهار دهه گذشته دائما با تحریم های مختلفی دست و پنجه نرم کرده است، اما خوشبختانه هنوز واحدهای صنعتی و معدنی بزرگی در کشورمان فعالیت می کنند که می توانند بستر لازم برای اشتغالزایی، تولید ملی و رونق اقتصادی کشور را فراهم کنند. در این میان اما صرف نظر از نقش مهمی که شرکت های صنعتی بزرگ می توانند در بهبود شرایط اقتصادی کشور داشته باشند، این شرکت ها می توانند با سرمایه گذاری در برنامه های فرهنگی، آموزشی، بهداشتی، زیست محیطی و ... بر بهبود وضعیت اجتماعی کشور نیز تاثیر بگذارند.

قانون به واحدهای تولیدی اجازه داده است که یک درصد درآمد سالیانه خود را در راستای «مسئولیت های اجتماعی» هزینه کنند؛ از جمله این که شرکت های صنعتی بخصوص شرکت های بزرگتر می توانند در پروژه هایی نظیر مدرسه سازی، ساخت بیمارستان و درمانگاه، احداث کتابخانه و فرهنگسرا، ساخت بوستان، اماکن ورزشی و تفریحی، آبرسانی در مناطق محروم، کمک به درمان افراد مبتلا به بیماری های خاص و سایر امور عام المنفعه هزینه کنند. اما با وجود نیاز شدید کشورمان به انجام این امور، به نظر می رسد در سال های گذشته شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ نتوانسته اند آن چنان که باید و شاید در عمل به مسئولیت های اجتماعی خود موظف باشند.

میزان پایبندی شرکت ها به مسئولیت های اجتماعی خود رضایت بخش نبوده است

کم توجهی بسیاری از واحدهای تولیدی و صنعتی ایران نسبت به لزوم عمل کردن به مسئولیت های اجتماعی در شرایطی رخ داده است که در کشورمان 375 شرکت صنعتی و معدنی بزرگ وجود دارند که مجموع درآمد سالیانه آنها بیش از 2 هزار هزار میلیارد تومان برآورد می شود و اگر تمام این شرکت ها بخواهند مجموعا یک درصد درآمد سالیانه خود را صرف انجام امور فرهنگی، اجتماعی و عام المنفعه کنند، مجموعا می توانند 20 هزار میلیارد تومان به اجرای طرح های مربوط به مسئولیت های اجتماعی اختصاص دهند.

در همین راستا، لطف الله سیاه کلی، عضو کمیسیون صنایع و معادن و نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی با بیان این که واحدهای تولیدی و صنعتی کشور می توانند با انجام مسئولیت اجتماعی نقش مهمی در رفع معضلات کشور داشته باشند، به خبرنگار رکنا گفت: با توجه به این که واحدهای تولیدی و صنعتی کشور از انرژی و کارگران ارزان و سایر زیرساخت های متعلق به تمام ملت ایران بهره می برند و بعضا در ایجاد آلودگی های زیست محیطی از جمله آلودگی آب و هوا نقش دارند، این شرکت ها وظیفه دارند که مسئولیت های اجتماعی خود را نیز حداقل در همان سطحی که در قانون برایشان پیش بینی شده است، انجام دهند.

وی افزود: در سال های اخیر برخی شرکت های بزرگ اقدام به انجام مسئولیت های اجتماعی خود کرده اند، اما متاسفانه هنوز این مساله در بسیاری از شرکت ها نهادینه نشده است، به نحوی که اگر همه شرکت های تولیدی و صنعتی به مسئولیت اجتماعی خود عمل می کردند، امروز بسیاری از مشکلات اجتماعی از جمله کمبود مدرسه یا بیمارستان در کشورمان وجود نداشت و قطعا آمار فقر و بیکاری در کشورمان کمتر بود. بنابراین قطعا میزان انجام مسئولیت های اجتماعی توسط شرکت های صنعتی و تولیدی رضایت بخش نبوده است.

شرکت ها باید در کنار دولت به مسئولیت های اجتماعی خود عمل کنند

سیاه کلی با تاکید بر لزوم نهادینه شدن عمل کردن واحدهای تولیدی به مسئولیت های اجتماعی خود عنوان کرد: در شرایطی که دشواری های اقتصادی کشور و کسری بودجه باعث می شود که دولت نتواند به اندازه نیاز تمام پروژه های عمرانی مناطق مختلف ایران بودجه عمرانی بگذارد، شکی نیست که اگر همه واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ یک درصد درآمد سالیانه خود را به عنوان مسئولیت اجتماعی صرف اجرای طرح های عمرانی عمومی کنند، قطعا بسیاری از طرح های روی زمین مانده به اجرا خواهد رسید و کمک بزرگی در توسعه و آبادانی کشور به دولت خواهد شد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: متاسفانه ما تنها از دولت انتظار داریم که تمام مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم را برطرف کند و در چنین شرایطی هم دولت ناچار می شود که بیش از درآمد خود برای اجرای طرح های مختلف یا پرداخت حقوق به اقشار گوناگون بودجه خرج کند که همین مساله باعث افزایش کسری بودجه و تورم در کشور می شود. این در حالی است که اگر ما از شرکت های بزرگ بخواهیم به ازای سود کلانی که با استفاده از زیرساخت های این کشور نصیبشان می شود، تنها یک درصد از درآمد سالیانه خود را برای اجرای طرح های عمرانی یا اشتغالزایی صرف کنند، قطعا بار زیادی از مشکلات ناشی از کسری بودجه از روی دوش دولت و مردم برداشته خواهد شد.

وی در ادامه تاکید کرد: برخی مسائل از کمبود مدرسه در سراسر کشور، وجود مدارس کپری و کانکسی و کمبود امکانات درمانی مجهز در برخی نقاط کشور، عدم دسترسی اهالی برخی مناطق محروم به آب سالم و پایدار و بیکاری اقشار کم درآمد جامعه از جمله مهمترین مشکلاتی است که شرکت های صنعتی و معدنی بزرگ در کشورمان می توانند در راستای ایفای مسئولیت های اجتماعی خود برای حل آنها برنامه ریزی کنند تا رفته رفته شاهد از بین رفتن بخشی از این کمبودها در کشورمان باشیم.

برنامه کمیته امداد قزوین برای جلب مشارکت صنایع بزرگ در امور عام المنفعه

سیاه کلی در بخش دیگری از صحبت هایش به اجرای طرحی آزمایشی برای اجرای مسئولیت های اجتماعی شرکت ها توسط کمیته امداد قزوین اشاره کرد و گفت: با توجه به نقش مهمی که ایفای مسئولیت اجتماعی شرکت ها می تواند در بهبود وضعیت معیشتی اقشار کم درآمد و رفع مشکلات اجتماعی کشور داشته باشد، اخیرا در قزوین کمیته امداد یک طرحی را به صورت آزمایشی شروع کرده است مبنی بر این که واحدهای تولیدی و صنعتی استان هرکدام مبلغی را به عنوان مسئولیت های اجتماعی خود در یک صندوق مشخص قرار دهند و کمیته امداد هم به ازای همان مبلغ، اعتباراتی را به این صندوق تخصیص دهد تا عملا با دو برابر کردن بودجه ای که شرکت ها می خواهند صرف انجام مسئولیت اجتماعی کنند، پول برای اجرای طرح های عام الامنفعه به دست آید.

نماینده مردم قزوین در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کمیته امداد قزوین برنامه دارد که یا با کمک بودجه شرکت های صنعتی بزرگ استان و اعتباراتی که خودش معادل میزان کمک شرکت ها می گذارد، برای امور آموزشی و بخصوص اشتغالزایی اقشار کم درآمد و مددجویان کمیته امداد هزینه کند یا این که از خود این شرکت ها بخواهد برخی پروژه هایی را که منافع عمومی اهالی استان قزوین ایجاب می کند، خودشان با بودجه مسئولیت اجتماعی خود اجرا کنند.

وی در پایان تصریح کرد: اقدام کمیته امداد قزوین اکنون در مراحل پایانی اجرا قرار دارد و به زودی قرار است که یک گردهمایی با حضور نمایندگان واحدهای صنعتی بزرگ استان برگزار شود و از آنها خواسته شود با انجام مسئولیت های اجتماعی خود به بهبود وضعیت معیشتی اقشار کم بضاعت و اشتغالزایی برای این افراد کمک کنند. اقدامی که قطعا می تواند در سایر استان های کشور نیز آغاز شود تا رفته رفته ایفای مسئولیت اجتماعی توسط واحدهای صنعتی و معدنی بزرگ به حل برخی معضلات اجتماعی کشور کمک کند.

کدخبر: 818547 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟