ایران هنوز یک خط تولید خودروی برقی ندارد / عباسپور: اصلاح قیمت بنزین، گام نخست گسترش خودروهای برقی در کشور

در شرایطی که ایران نه تنها نسبت به کشورهای توسعه یافته، بلکه حتی نسبت به همسایگان خود نیز عقب ماندگی شدیدی در توسعه استفاده از خودروهای برقی پیدا کرده است، روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با رکنا، اصلاح قیمت بنزین را گام نخست گسترش خودروهای برقی در کشور می داند و تاکید دارد اگر قیمت سوخت در ایران به شکل برنامه ریزی شده و مرحله به مرحله به نرخ واقعی نزدیک شود و ایران همزمان به صادرات بنزین با نرخ جهانی بپردازد، دولت می تواند با استفاده از درآمد حاصله، زیرساخت های تولید و استفاده از خودروهای برقی را در کشورمان فراهم کند و با تخصیص یارانه ویژه به خودروهای الکتریکی، مردم را به استفاده از خودروی برقی ترغیب کند.

کاهش آلودگی هوا با توسعه همزمان خودروهای برقی و انرژی های تجدیدپذیر

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مصرف سوخت های فسیلی نقش مهمی در انتشار گازهای گلخانه ای به عنوان اصلی ترین عامل بروز تغییرات اقلیمی در جهان دارد و وسایل حمل و نقل نیز از جمله مهمترین منابع مصرف کننده این سوخت ها در تمام کشورها هستند. در این میان با وجود این که ایران در سال های اخیر با تبعات فراوان تغییرات اقلیمی اعم از خشکسالی، افزایش متوسط دمای هوا، خشک شدن تالاب ها و رودخانه ها، رشد بیابان زایی، افزایش میزان وقوع سیل و باران های حدی و تشدید آتش سوزی در جنگل ها مواجه بوده است، اما کمتر شاهد اجرای راهکاری مناسب برای مقابله با تغییرات اقلیمی در کشورمان بوده ایم؛ به نحوی که مطابق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، سرانه مصرف بنزین و گازوئیل در ایران دو برابر متوسط جهانی است.  

اما در حالی وسایل نقلیه موجود در ایران در حال سوزاندن بی رویه سوخت های فسیلی و دامن زدن به آلودگی هوا هستند که ایران ظرفیت بالایی برای تولید خودروهای هیبریدی، برقی و خورشیدی دارد؛ خودروهای پاکی که اگر زیرساخت های استفاده از آنها در کشورمان فراهم شود، رفته رفته شاهد کاهش محسوس آلودگی هوا در کلانشهرها و افت میزان انتشار گازهای گلخانه ای در ایران خواهیم بود. البته به شرط این که برای برای تامین برق مورد نیاز این خودروها از پتانسیل های  انرژی های تجدیدپذیر در کشورمان بهره گرفته شود و افزایش مصرف برق ناشی از توسعه خودروهای برقی در ایران، با سوزاندن سوخت های آلاینده در نیروگاه ها جبران نشود. بنابراین می توان گفت توسعه همزمان خودروهای برقی و انرژی های تجدیدپذیر، یکی از مهمترین راهکارهای کاهش آلودگی هوا در ایران است.

در این میان اما با وجود نیاز شدید ایران به توسعه استفاده از خودروهای برقی، تا کنون شاهد اقدام عملی مهمی توسط مسئولان دستگاه اجرایی و نمایندگان مجلس برای گسترش صنعت خودروهای الکتریکی، هیبریدی یا خورشیدی در کشورمان نبوده ایم؛ به نحوی که در چند سال گذشته صرفا چند مراسم برای رونمایی از خودروهای برقی یا خورشیدی تولیدشده توسط شرکت های دانش بنیان ایرانی برگزار شده است، اما هنوز هیچ کدام از این خودروها به تولید انبوه نرسیده اند. به عبارت دیگر، در شرایطی که بیش از 5 سال از لحظه استارت زدن اولین خودروی برقی ایرانی با نام «یوز»، توسط حسن روحانی، رئیس جمهور وقت می گذرد، هنوز حتی یک خط تولید انبوه خودروی برقی در کشورمان افتتاح نشده است.

خودروهای برقی جایگزین مناسب خودروهای بنزینی خارج از رده

حالا هم در شرایطی که امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت از این خبر داده که به زودی قرار است خودروهایی نظیر سمند، تیبا و ساینا از رده خارج شوند، بسیاری از کارشناسان محیط زیست معتقدند که بهتر است به جای خودروهای بنزین سوز مشابه، خودروهای برقی جایگزین این خودروها شوند؛ زیرا توسعه استفاده از خودروهای برقی، می تواند نقش مهمی در کاهش مصرف سوخت های فسیلی و مقابله با آلودگی هوا داشته باشد. همچنین باید توجه داشت که این روزها صنعت خودروهای برقی در جهان به حدی توسعه یافته است که حتی در کشورهای همسایه ایران به عنوان تولیدکنندگان اصلی نفت و گاز جهان نیز می توان رد پای استفاده از خودروهای الکتریکی یا خورشیدی را مشاهده کرد.

این نکته ای است که روح الله عباسپور، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: هم دولت در سال های گذشته اقداماتی را برای توسعه صنعت خودروهای برقی در ایران انجام داده است و هم نمایندگان مجلس در جلسات متعدد از وزارت صمت درخواست کرده اند که زیرساخت های تولید و استفاده از خودروهای برقی در کشورمان را فراهم کند. حتی در مصوبه اخیر مجلس درباره واردات خودرو، تاکید شده که باید 20 هزار دستگاه از 70 هزار خودرویی که قرار است تا پایان سال وارد کشورمان شود، خودروی برقی یا هیبریدی باشد. اما نمی توان انکار کرد که با توجه به پایین بودن قیمت سوخت در ایران، خودروهای برقی در کشورمان بازار خوبی ندارند و تا زمانی هم نرخ سوخت اصلاح نشود، نمی توان انتظار استقبال مردم از خودروهای برقی را داشت.

وی افزود: قیمت بنزین در ایران به حدی پایین است که با مقایسه نرخ این کالا در اروپا با قیمت آن در کشورمان می توان گفت دولت ایران به ازای هر لیتر بنزین 97 هزار تومان به مردم یارانه می دهد. البته اگر قیمت بنزین در ایران را با نرخ آن در آمریکا مقایسه کنیم، می توان گفت یارانه بنزین در ایران لیتری 72 هزار تومان است. همچنین با مقایسه قیمت بنزین در کشورمان با نرخ این محصول در ترکیه می توان گفت که دولت ما 57 هزار تومان به ازای مصرف هر لیتر بنزین به مردم یارانه می دهد. اساسا هم وقتی بنزین با چنین نرخ پایینی به دست مردم می رسد، طبیعی است که هموطنان ما هرچقدر هم تسهیلات برای تولید یا واردات خودروهای برقی وجود داشته باشد، استقبال زیادی از این خودروها نخواهند کرد.

اصلاح قیمت سوخت و توسعه خودروهای برقی باید همزمان انجام شود

عباسپور در بخش دیگری از اظهاراتش با تاکید بر این که صادرات بنزین می تواند درآمدزایی ارزی بالایی برای ایران به همراه داشته باشد، عنوان کرد: اگر ما بنزین را با نرخ واقعی در کشورمان عرضه کنیم یا آن را با قیمت های جهانی به کشورهای دیگر صادر کنیم، قطعا می توانیم از منابع مالی سرشار حاصل از این کار، هم یارانه ویژه ای را برای خودروهای برقی در نظر بگیریم و مردم را به خرید این خودروها ترغیب کنیم و هم روی راه اندازی خطوط تولید خودروهای برقی در کشورمان با مشارکت بخش خصوصی سرمایه گذاری کنیم. همچنین وقتی قیمت بنزین واقعی شود و سوزاندن آن مانند امروز برای مردم صرف نداشته باشد، هموطنان خواه ناخواه به سمت استفاده از خودروهای برقی خواهند رفت.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: اکنون دنیا در حال حرکت به سمت انرژی های پاک است و ما نیز در آینده چاره ای جز توسعه استفاده از خودروهای برقی نخواهیم داشت. البته واقعی کردن قیمت بنزین تنها راهکار گسترش خودروهای برقی در ایران نیست، بلکه ما باید همزمان با اصلاح نرخ سوخت، زیرساخت های تولید انبوه و واردات خودروهای برقی را نیز فراهم کنیم و یارانه ویژه ای را به خرید این خودروها اختصاص دهیم تا در صورت افزایش قیمت بنزین، مردم جایگزین مناسب و ارزانی برای خودروهای بنزینی داشته باشند. البته قطعا انجام ناگهانی این کار منجر به وارد کردن شوک به اقتصاد کشورمان خواهد شد و ما باید مرحله به مرحله به سمت جایگزین کردن خودروهای برقی با خودروهای بنزینی حرکت کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر بنزین، قیمت و جایگاه واقعی خود را در کشور ما پیدا کند، هم مردم استقبال بیشتری از خودروهای برقی خواهند داشت و هم تولیدکنندگان با میل و رغیت بیشتری به سراغ راه اندازی خطوط تولید انبوه این خودروها حرکت خواهند کرد. البته قطعا ما نمی توانیم یک شبه قیمت بنزین را بالا ببریم و بلافاصله از مردم بخواهیم از خودروهای برقی استفاده کنند، بلکه ابتدا باید زیرساخت های استفاده از این خودروها بخصوص ایستگاه های شارژ خودروی برقی و تعمیرگاه های مخصوص فروش لوازم یدکی آنها را در سراسر کشور افزایش دهیم و بعد به فکر گسترش خودروهای برقی در ایران باشیم.

حفظ محیط زیست با اصلاح قیمت بنزین و توسعه خودروهای برقی

عباسپور با تاکید بر این که اصلاح نرخ سوخت، گام اول توسعه استفاده از خودروهای برقی در کشورمان محسوب می شود، اظهار داشت: با توجه به جراحی اقتصادی که در ماه های اخیر توسط دولت انجام شده است، فعلا جامعه ایران تاب افزایش قیمت سوخت را ندارد. اما مردم باید توجه داشته باشند که یارانه ها بخصوص یارانه پنهانی که برای مصرف سوخت در کشورمان پرداخت می شود، آسیب های فراوانی به اقتصاد کشورمان زده است. بنابراین ما هم برای حفظ محیط زیست و هم برای درمان اقتصاد بیمار ایران، چاره ای نداریم جز این که هم قیمت سوخت را اصلاح کنیم و هم به صورت همزمان، مردم را به استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی تشویق کنیم.

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: ایران ظرفیت بالایی برای تولید خودروهای برقی و خورشیدی دارد و اگر روزی قرار بر تغییر ذائقه مردم از خودروی بنزینی به خودروی الکتریکی باشد، زیرساخت های صنعتی کشور و پتانسیل بالای ایران برای گسترش انرژی های تجدیدپذیر، پاسخگوی این نیاز مردم خواهد بود؛ کما این که همین حالا چند شرکت داخلی متقاضی تولید خودروی برقی در کشورمان هستند و مجوزهای لازم در این زمینه را از وزارت صمت اخذ کرده اند، اما به دلیل عدم وجود بازار مصرف خودروهای برقی در ایران، این شرکت ها اقدام به تولید انبوه این خودروها نکرده اند.  

وی در پایان تصریح کرد: اگر روزی قیمت بنزین در ایران اصلاح شد، ولی هنوز خودروی برقی به تعداد کافی در کشورمان تولید نشده بود، ما می توانیم با واردات خودروهای برقی، نیاز مردم به استفاده از خودروهای پاک را برآورده کنیم. بنابراین اگر روند اصلاح قیمت سوخت و ترغیب مردم به استفاده از خودروهای الکتریکی به صورت مرحله به مرحله انجام شود، مشکلی از بابت جایگزینی خودروهای برقی با بنزینی در کشورمان به وجود نخواهد آمد؛ به شرط آن که ما به شکل برنامه ریزی شده عمل کنیم و از انجام اقدامات یک شبه بپرهیزیم.

کدخبر: 805043 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟