نارضایتی مردم خوزستان از کیفیت آب شرب / مدیرعامل آبفا: در تمام شهرهای استان، حاضرم آب لوله کشی را بخورم + فیلم
حجم ویدیو: 77.03M | مدت زمان ویدیو: 00:07:34

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود تلاش های زیادی که در سال های اخیر برای بهبود شبکه آب و فاضلاب استان خوزستان انجام شده است، اما اهالی این استان همچنان از کیفیت پایین آب لوله کشی خود گلایه دارند و معتقدند در بسیاری از شهرها، آب لوله کشی قابل شرب نیست.

در همین راستا، اخیرا مخاطبان رکنا از شهرهایی مثل هندیجان، امیدیه و ماهشهر با ارسال پیام هایی به این پایگاه خبری اعلام کرده اند که برای تامین آب شرب مورد نیاز خود یا ناچارند که از فروشگاه های دارای آب شیرین کن، به صورت دبه ای آب بخرند یا هزینه گزاف خرید آب شیرین کن های خانگی را بپردازند.

در همین خصوص با ارشدترین مقام آب و فاضلاب استان خوزستان گفت و گو کردیم و از او پرسیدیم که چرا مردم بسیاری از شهرهای این استان هنوز ناچار به خرید آب دبه ای از فروشگاه ها هستند و نسبت به کیفیت پایین آب شرب خوزستان معترضند؟

بهترین رودخانه های دنیا در خوزستان جاری است

محمدرضا کرمی نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در پاسخ به این سوال به رکنا گفت: آب لوله کشی در تمام شهرها و روستاهای خوزستان قابل شرب است، زیرا ما آب باکیفیتی را به مردم استان تحویل می دهیم که 75 درصد آن از آب های سطحی و 25 درصد آن از آب های زیرزمینی تامین می شود، اما برخلاف برخی مناطق دیگر، آب شرب خوزستان دارای نیترات بالا نیست.

وی افزود: بخش اعظم آب شرب مردم خوزستان از منابع آب سطحی یعنی رودخانه های استان تامین می شوند. این در حالی است که بهترین رودخانه های جهان در خوزستان جریان دارد و رودخانه های ما از کیفیت آب بالایی برخوردار هستند. البته در برخی نقاط استان مثلا حد فاصل اهواز تا خرمشهر، به دلیل وجود شبکه های نیشکر، کمی طعم آب تغییر پیدا می کند که این به معنای از بین رفتن کیفیت یا سلامت آب نیست.

فقط افرادی که به طعم آب عادت نکرده اند، آب لوله کشی را نمی نوشند

کرمی نژاد با تاکید بر این که در بسیاری از شهرهای خوزستان، مردم به طعم آبی که به دستشان می رسد، عادت کرده اند، عنوان کرد: در بیشتر شهرهای استان، غالب مردم از آب لوله کشی استفاده می کنند، چون هم از کیفیت آب راضی هستند و هم به طعم آن عادت کرده اند و فقط ممکن است در برخی شهرها مثل خرمشهر، آبادان یا شادگان، افرادی که به طعم آب عادت نکرده باشند، دستگاه های آب شیرین کن تهیه کنند یا از فروشگاه ها آب بخرند.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: ما نمی توانیم جلوی خرید و فروش دستگاه های آب شیرین کن یا عرضه آب در فروشگاه ها را بگیریم، چون ذائقه بعضی اهالی خوزستان بخصوص در شهرهای جنوبی، به جای آب لوله کشی به آب خروجی دستگاه های آب شیرین کن عادت کرده است و این افراد خودشان تمایلی به مصرف آب لوله کشی ندارند، نه این که آب لوله کشی ناسالم باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: خود من در تمام شهرهای خوزستان از جمله شهرهای جنوبی استان، بدون هیچ مشکلی از آب لوله کشی استفاده می کنم، چون کیفیت و سلامت آب موجود در شبکه تامین آب شرب استان را قبول دارم،  ولی نمی توانم به مردم فشار بیاورم که حتما همه افراد باید همان آب موجود در شبکه لوله کشی را بنوشند.

آب لوله کشی در بسیاری از شهرها از آب فروشگاه ها بهتر است

کرمی نژاد با بیان این که در بسیاری از شهرهای خوزستان، کیفیت آب لوله کشی از آب فروشگاه های دارای آب شیرین کن بهتر است، عنوان کرد: مردم خوزستان باید توجه داشته باشند که ما همواره بر کیفیت آب شرب لوله کشی نظارت داریم، ولی در برخی موارد، نظارت مناسبی بر آبی که در فروشگاه ها به شهروندان فروخته می شود، وجود ندارد.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: من معتقدم که در شهرهای شمالی و شرقی خوزستان از جمله هندیجان، ماهشهر، ایذه، باغملک و ... هم کیفیت و هم طعم آب به حدی مناسب است که شهروندان هیچ نیازی به استفاده از دستگاه های آب شیرین کن ندارند، فقط در برخی شهرهای جنوبی ممکن است کمی طعم آب لوله کشی تغییر پیدا کرد و مردم از آب شیرین کن استفاده کنند، ولی بازهم آب لوله کشی در این شهرها سالم است.

وی در پاسخ به اظهارات خبرنگار رکنا مبنی بر این که مخاطبان ما از شهرهایی مثل هندیجان، امیدیه و ماهشهر از کیفیت پایین آب شرب گلایه کرده اند، توضیح داد: دقیقا در همان شهرهایی که شما نام بردید، خود من حاضرم که آب لوله کشی را بدون هیچ مشکلی مصرف کنم و بارها این کار را انجام داده ام؛ به طور مثال، در هندیجان با 12 هزار نفر جمعیت، شرکت آب و فاضلاب 7 هزار دستگاه آب شیرین کن روی شبکه آب لوله کشی نصب کرده است. همچنین آب ماهشهر نیز از یک تصفیه خانه با کیفیت عالی احداث شده روی رودخانه کارون تامین می شود.

کمتر از 50 روستا در خوزستان هنوز به آب لوله کشی متصل نیستند

کرمی نژاد درباره آخرین وضعیت آبرسانی به روستاهای خوزستان توضیح داد: تابستان سال گذشته حدود 700 روستا در استان خوزستان به شبکه آب لوله کشی متصل نبودند، اما اکنون تعداد روستاهایی که هنوز به مدار شبکه لوله کشی متصل نشده اند، کمتر از 50 روستا است. زیرا ما در دولت سیزدهم بیش از 1300 روستا در سراسر استان خوزستان را به شبکه آب لوله کشی متصل کرده ایم.

مدیرعامل آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: استان خوزستان حدود 4400 روستا دارد که در تابستان سال گذشته حدود 630 روستا اساسا به شبکه آب لوله کشی متصل نبودند، همچنین برخی روستاها آب پایداری نداشتند، مثلا روزی 2 یا 4 ساعت آب داشتند. ولی ما در یک سال اخیر، بیش از 1300 روستا در استان خوزستان را به صورت کاملا پایدار به شبکه آب لوله کشی متصل کرده ایم.

وی در پایان تصریح کرد: ما برنامه داریم که تا پایان سال آینده، بیش از 2640 روستای دیگر در استان خوزستان را به شکل پایدار به شبکه آب لوله کشی متصل کنیم تا اهالی این روستاها به صورت شبانه روزی از آب شرب سالم بهره مند شوند. امیدواریم در صورت اجرای این برنامه، تا پایان سال 1402، شاهد پایان ناپایداری منابع آب شرب در روستاهای خوزستان باشیم.

کدخبر: 802117 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟