کوچکی نژاد: هنوز هم 7 میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه می گیرند / وزارت خارجه و وزارت کار فهرست یارانه بگیران را اصلاح کنند + صوت
حجم ویدیو: 19.26M | مدت زمان ویدیو: 00:02:37

در شرایطی در روزهای اخیر دولت سیزدهم برنامه پرداخت یارانه جدید به تمام ایرانیان را آغاز کرده است که جبار کوچکی نژاد، عضو هیات رئیسه مجلس در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که هنوز هم 6 تا 7 میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه 45 هزار تومانی دریافت می کنند. این ایرانیان در واقع کسانی هستند که از کشور خارج شده اند، اما هنوز هم یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار آنها واریز می شود.

ماجرای پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج از کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر دولت سیزدهم قدم در راه اقدامات اقتصادی جدیدی گذاشته است که برخی کارشناسان انجام آن را ضرورتی برای اصلاحات اقتصادی می دانند و برخی دیگر معتقدند که انجام این اقدامات می تواند منجر به تشدید تورم و کاهش بیشتر قدرت خرید اقشار متوسط و ضعیف جامعه شود. یکی از مهمترین این اقدامات نیز حذف ارز ترجیحی از آرد صنف و صنعت و افزایش شدید قیمت اقلامی نظیر ماکارونی، نان صنعتی، بیسکوییت و ... بوده و البته دولت برای جبران این گرانی ها، شیوه پرداخت یارانه را تغییر داده است.

مطابق برنامه جدید دولت، در شرایطی که براساس گزارش دیوان محاسبات تا پیش از این یارانه نقدی 45 هزار تومانی به 72 میلیون نفر پرداخت می شد، حالا مطابق آنچه سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام کرده است، دستگاه اجرایی برنامه دارد به همین 72 میلیون نفر به شکل جدیدی یارانه بدهد؛ به نحوی که قرار است سه دهک درآمدی پایین جامعه ماهیانه نفری 400 هزار تومان و دهک های چهارم تا نهم جامعه نیز ماهانه نفری 300 هزار تومان یارانه بگیرند.

اما این یارانه جدید در حالی قرار است به ایرانیان پرداخت شود که جبار کوچکی نژاد، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس که زمانی مسئولیت هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها را برعهده داشت، معتقد است که از دولت قبل تا کنون هنوز هم حدود 6 تا 7 میلیون ایرانی ساکن خارج از کشور که خانواده هایشان در ایران هستند، یارانه می گیرند.

کوچکی نژاد این ادعا را برای بار نخست، دی ماه سال 97 یعنی در زمان فعالیت مجلس دهم به عنوان رئیس هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها در گفت و گویی با خبرگزاری تسنیم اعلام کرد. او در این مصاحبه تاکید کرد که دولت ماهانه به 6 تا 7 میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه نقدی پرداخت می کند، آن هم در شرایطی که طبق قانون یارانه این افراد باید قطع شود، اما دستگاه اجرایی قانون را در این زمینه اجرا نکرده است.

البته سازمان هدفمندی یارانه ها، در همان زمان این صحبت های جبار کوچکی نژاد را تکذیب کرد، اما چون هیچ گاه گزارش هیات تحقیق و تفحص از این سازمان توسط هیات رئیسه مجلس قبل به قوه قضاییه تحویل داده نشد، سرنوشت بررسی صحت و سقم ادعای کوچکی نژاد، مبهم ماند. با این حال، این نماینده مجلس همین حالا هم در گفت و گو با رکنا این ادعا را مجددا مطرح می کند و تاکید دارد همچنان سرپرستان خانوار 6 تا 7 میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه می گیرند.

دولت سیزدهم هم مثل دولت قبل به ایرانیان خارج از کشور یارانه می دهد

کوچکی نژاد در آخرین اظهار نظر خود درباره واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار ایرانیان خارج از کشور به خبرنگار رکنا گفت: بعد از این که ما در مجلس قبل مطرح کردیم که حدود 6 تا 7 میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه می گیرند و گزارش هیات تحقیق و تفحص را به هیات رئیسه ارائه دادیم، متاسفانه هیات رئیسه مجلس دهم این گزارش را به قوه قضاییه ارائه نداد.

وی افزود: با توجه به این که هنوز هم دستگاه قضایی به این موضوع ورود نکرده، بعید است که دولت رویه خود را درباره پرداخت یارانه به برخی ایرانیانی که خودشان خارج از کشور هستند، اما سرپرستان خانوار آنها در ایران به سر می برند، عوض کرده باشد. بنابراین به نظر می رسد که در دولت سیزدهم نیز مثل دولت قبل همچنان بین 6 تا 7 میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه می گیرند.

نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: متاسفانه دولت قبل راحت ترین راه را برای پرداخت یارانه ها انتخاب کرد و این زحمت را به خودش نداد که فهرست یارانه بگیران را به شکل دقیق بررسی کند تا با به‌روزرسانی این فهرست، اقدامات لازم برای حذف ایرانیان خارج از کشور از فهرست یارانه بگیران را انجام دهد.

تلاش هیات تحقیق و تفحص مجلس دهم برای اثبات پرداخت یارانه نقدی به ایرانیان خارج از کشور

جبار کوچکی نژاد در بخش دیگری از اظهاراتش توضیح داد: مطابق تحقیق و تفحصی که ما در مجلس دهم در سال 97 انجام دادیم، در آن زمان تعداد افراد یارانه بگیر بیش از جمعیت وقت کشور بودند و این در حالی بود که در سال های قبل از آن سازمان هدفمندی یارانه ها به وزارت کار اعلام کرده بود که ما بخشی از اقشار ثروتمند جامعه را از فهرست یارانه بگیران حذف کرده ایم و برخی افراد نیز خودشان داوطلبانه از دریافت یارانه نقدی انصراف داده اند.

وی افزود: هیات تحقیق و تفحص مجلس دهم از سازمان هدفمندی یارانه ها به این نتیجه رسید که آمارهای مربوط به تعداد افراد حذف شده از فهرست یارانه بگیران با تعداد افرادی که مطابق بررسی های هیات تحقیق و تفحص هنوز یارانه می گیرند، هم خوانی ندارد. به همین دلیل ما به این نتیجه رسیدیم که قطعا چند میلیون نفر از ایرانیان خارج از کشور و تعدادی از افراد فوت شده، یارانه می گیرند.

نماینده رشت در مجلس با اشاره به گزارش اخیر دیوان محاسبات کشور درباره تعداد یاران بگیران گفت: مطابق گزارشی که دیوان محاسبات در سال 1400 از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تهیه کرده است، هم اکنون بیش از 72 میلیون نفر یارانه می گیرند، اما گروه های یارانه بگیر در کشورمان مشخص نشده اند و بنابراین احتمال دارد بخشی از یارانه بگیران، از ایرانیان خارج از کشور باشند.

وی در ادامه تاکید کرد: در حالی که دیوان محاسبات اعلام کرده است که اکنون حدود 72 میلیون ایرانی یارانه می گیرند، در گزارش سال 97، برآوردهای هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها از این حکایت داشت که حدود 80 میلیون ایرانی یارانه می گیرند. بررسی های آن زمان ما نیز نشان داد که بین 6 تا 7 میلیون ایرانی که در خارج از کشور سکونت دارند، جزو این افراد هستند، زیرا اگر قرار بود این افراد در فهرست یارانه بگیران قرار نداشته باشند، قطعا تعداد دریافت کنندگان یارانه نقدی نباید به حدود 80 میلیون نفر می رسید.

استنکاف هیات رئیسه مجلس دهم از تحویل گزارش تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها به قوه قضاییه

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در شرایطی که سازمان هدفمندی یارانه ها در سال 97 اظهارات کوچکی نژاد را مبنی بر این که بین 6 تا 7 میلیون ایرانی یارانه می گیرند، تکذیب کرد، اما این نماینده مجلس همچنان به صورت قاطعانه روی مواضع قبلی خود ایستاده و در چنین شرایطی سوال مهم این است که صرف نظر از گمانه زنی ها، آیا در حقیقت اکنون بعد از گذشت سه سال از ارائه گزارش هیات تحقیق و تفحص سازمان هدفمندی یارانه ها به هیات رئیسه مجلس، هنوز هم چند میلیون ایرانی خارج از کشور یارانه می گیرند یا یارانه این افراد حذف شده است؟

کوچکی نژاد در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه ما در هیات تحقیق و تفحص مجلس دهم نتوانستیم گزارشات تکمیلی درباره نحوه پرداخت یارانه نقدی به اقشار گوناگون را تهیه کنیم، زیرا هیات رئیسه مجلس قبل باید گزارش هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها را به قوه قضاییه ارائه می داد، اما اعضای هیات رئیسه مجلس دهم نه تنها این کار را انجام ندادند، بلکه در روزهای پایانی دوره قبلی، این گزارش را از دستور کار خارج کردند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس تاکید کرد: در گزارش ما کاملا مشخص شده بود که چه افرادی در زمینه پرداخت یارانه های نقدی در دولت قبلی تخلف کرده اند و حتی معلوم بود چه افرادی از بودجه مربوط به یارانه ها استفاده شخصی انجام داده اند. ولی متاسفانه هیات رئیسه مجلس قبل این گزارش را به قوه قضاییه تحویل نداد و به همین دلیل، اقدامات تکمیلی توسط دستگاه قضایی روی این گزارش انجام نشد.

نماینده مردم رشت در مجلس با بیان این که هم اکنون هیات رئیسه مجلس فعلی می تواند گزارش هیات تحقیق و تفحص مجلس قبل را به قوه قضاییه ارجاع دهد، اظهار داشت: ما در هیات تحقیق و تفحص از سازمان هدفمندی یارانه ها در مجلس دهم کار سنگینی انجام دادیم و در آخرین روزهای مجلس قبل هم به هیات رئیسه فشار آوردیم که گزارش این هیات را بخوانیم، اما متاسفانه هیات رئیسه مجلس قبل این گزارش را به قوه قضاییه ارجاع نداد.

وی در ادامه تاکید کرد: بهتر است هیات رئیسه مجلس فعلی اقدامی را که هیات رئیسه مجلس قبل انجام نداد، به سرانجام برساند تا دولت جدید در شرایطی که قرار است یارانه جدید به مردم پرداخت شود، شرایطی را فراهم کند که دیگر هیچ کس از جمله ایرانیان خارج از کشور به ناحق یارانه نگیرند.

فرصت مناسب دولت برای حذف ایرانیان خارج از کشور از فهرست یارانه بگیران

نکته پایانی که باید به آن توجه داشت، این است که مطابق اظهارات کوچکی نژاد، اکنون که دولت برنامه دارد شیوه پرداخت یارانه به ایرانیان را تغییر دهد، دستگاه اجرایی فرصت مناسبی دارد که فهرست یارانه بگیران را یک بار دیگر به شکل دقیق بررسی کند تا به این ترتیب، ایرانیانی را که عملا در خارج از کشور حضور دارند، ولی سرپرستان خانوار آنها در ایران هستند، شناسایی و از فهرست یارانه بگیران حذف کند.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در توضیح بیشتر گفت: سفارتخانه های ایران در خارج از کشور آمار افرادی را که در هر کشور زندگی می کنند، در اختیار دارند و این سفارتخانه ها حتی تا حد زیادی می توانند اطلاعات ایرانیانی را که به شکل غیرقانونی از کشورمان خارج شده و مقیم کشورهای دیگر شده اند، به دست بیاورند.

وی در پایان تصریح کرد: وزارت امور خارجه وظیفه دارد که اطلاعات ایرانیان مقیم خارج از کشور را که به صورت قانونی یا غیرقانونی از ایران خارج شده اند، به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تحویل دهد و این دو وزارتخانه باید با کمک یکدیگر ایرانیانی را که همچنان یارانه دریافت می کنند، از فهرست یارانه بگیران حذف کنند.

کدخبر: 779156 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟