اگر مشکل گرد و غبار حل نشود، از ابزار استیضاح استفاده می کنیم / فقط یک سوم از بودجه 200 میلیون یورویی مقابله با ریزگردها اختصاص یافت

حدود دو دهه است که با وجود تغییر دولت های گوناگون، اهالی استان خوزستان هنوز با مشکلات ناشی از بروز گرد و غبار دست و پنجه نرم می کنند. دیروز نیز شدت گرد و غبار در خوزستان به حدی بالا رفت که در این استان وضعیت اضطراری اعلام شد. در این میان اما نمایندگان مجلس تاکید دارند که مسئولان ارشد دستگاه اجرایی در دوره های مختلف، گام هایی عملی برای مقابله با گرد و غبار در خوزستان و سایر استان های کشور برنداشته اند. این در حالی است که معضل ریزگردها به طور مستقیم سلامتی و معیشت مردم خوزستان و دیگر استان های درگیر با این پدیده را تهدید می کنند و منجر به تخریب اکوسیستم مناطق مختلف ایران می شود.

تنفس دشوار مردم خوزستان در 8 روز گذشته 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، حدود هشت روز است که شاهد تشدید گرد و غبار در سراسر استان خوزستان هستیم و آن طور که آمارهای اداره کل محیط زیست خوزستان نشان می دهد، در روزهای پنجم، هشتم و دوازدهم اردیبهشت که اوج شدت گیری بروز ریزگردها در سطح استان بود، میزان گرد و غبار در برخی مناطق اهواز در دو روز به 33 برابر حد مجاز و در یک روز به 6 برابر حد مجاز رسید. 

در این میان اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که مساله گرد و غبار در خوزستان صرفا مربوط به همین چند روز اخیر نیست و حدود دو دهه است که هر از گاهی شاهد تشدید بروز ریزگردها در این استان و البته بسیاری از دیگر مناطق غرب، جنوب غرب و جنوب شرق کشور بوده ایم. در چند سال اخیر نیز شدت بروز ریزگردها بسیار بیشتر شده و کار را به جایی رسانده است که این روزها هر زمان گرد و غبار آسمان شهرهای مختلف خوزستان را فرا می گیرد، نفس کشیدن برای اهالی این استان به شدت دشوار می شود.

در چنین شرایطی سوال مهم افکار عمومی این است که چرا با وجود تغییر دولت ها در دو دهه گذشته، هنوز مساله گرد و غبار و آسیب های ناشی از آن در خوزستان و سایر استان های کشور حل نشده است؟ همچنین افکار عمومی این سوال را دارند که بودجه 200 میلیون یورویی که به دستور مقام معظم رهبری قرار بود از صندوق توسعه ملی تامین و صرف مبارزه با پدیده گرد و غبار شود، دقیقا صرف چه مواردی شده است و چرا با وجود این که سال هاست کارشناسان محیط زیست بر لزوم تقویت دیپلماسی آب با کشورهای همسایه و کاشت گیاهان بیابانی در کانون های داخلی ریزگردها تاکید دارند، هنوز اقدام جامعی در این زمینه ندیده ایم؟ 

عبدالله ایزدپناه - نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس

دولت ها اراده ای قوی برای حل معضل گرد و غبار ندارند 

این سوالات را با عبدالله ایزدپناه، رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی مطرح کردیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: اهالی خوزستان سال هاست با درد ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند و متاسفانه با وجود تغییر دولت ها، هنوز اراده ای قوی برای حل این معضل مشاهده نکرده اند. در سال های اخیر نیز به دلیل بروز پدیده خشکسالی و افزایش شدت فعالیت کانون های ریزگرد داخلی و خارجی، اوضاع گرد و غبار در خوزستان به مراتب بدتر از گذشته شده است. 

وی افزود: ما بارها به مسئولان دستگاه اجرایی گوشزد کرده ایم که باید برای حفظ سلامتی مردم و حراست از طبیعت استان خوزستان، معضل ریزگردها را حل کنند. البته ما قبول داریم دولت ها محدودیت هایی از نظر منابع مادی دارند، ولی ما نباید مساله بسیار مهم بروز گرد و غبار در خوزستان را فراموش کنیم و به راحتی از کنار آن بگذریم؛ زیرا مردم خوزستان سال هاست که با مشکلات عدیده ای از جمله ریزگردها، کم آبی، جاری شدن فاضلاب در شهر و ... مواجه هستند که متاسفانه بسیاری از این مشکلات هنوز به قوت خود باقی است. 

نماینده مردم ایذه و باغملک با تاکید بر این که ضعف مدیریت، مهمترین عامل تداوم مشکلات مختلف استان خوزستان از جمله ریزگردها محسوب می شود، عنوان کرد: متاسفانه سال هاست که ما در ایام شدت گرفتن ریزگردها در خوزستان، ناچار به تعطیل کردن مدارس و ادارت هستیم. این در حالی است که قطعا اعمال تعطیلی های مکرر بر فعالیت های آموزشی و اداری منجر به وارد شدن آسیب های زیادی به استان خوزستان می شود، ولی حتی با توجه به این آسیب ها، مسئولان تدبیر مناسبی برای حل معضل ریزگردها اجرا نکرده اند. 

رئیس جمهور باید شخصا برای حل مشکل گرد و غبار خوزستان ورود کند

ایزدپناه با اشاره به توجه ویژه آیت الله رئیسی به استان خوزستان گفت: خوشبختانه رئیس جمهور نگاه ویژه ای به استان خوزستان دارد و به همین دلیل ما از شخص ایشان تقاضا داریم که تدبیر مخصوصی برای حل معضل ریزگردهای خوزستان بیندیشد، زیرا مطمئنا اگر خود ایشان به این مساله ورود نکند و دستور ویژه ای برای حل این معضل ندهد، مساله ریزگردها حل نخواهد شد. 

رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس ادامه داد: متاسفانه مردم خوزستان سال هاست که در بسیاری از روزهای سال گرفتار معضل ریزگردها هستند و این مساله منجر به ایجاد گلایه های فراوانی در مردم این استان شده است. زیرا تشدید گرد و غبار به طور مستقیم سلامت اهالی خوزستان را به خطر می اندازد و همچنین کسب و کار آنها را با مشکلات بسیاری مواجه می کند. 

حل معضل گرد و غبار ؛ اولویت اول مردم خوزستان 

ایزدپناه با اشاره به دستور رهبر انقلاب برای تخصیص 200 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی جهت مقابله با ریزگردها در سال 97 عنوان کرد: از سال 97 قرار بود مطابق دستور مقام معظم رهبری، مبلغ 200 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برای مقابله با گرد و غبار در سطح کشور تخصیص یابد، اما بررسی های ما نشان می دهد که تا کنون تنها حدود 35 درصد این بودجه عملیاتی شده و عملا حدود دو سوم این بودجه به دلیل نبود منابع مالی کافی، به بحث مقابله با گرد و غبار تخصیص نیافته است. 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر این که حل معضل گرد و غبار، مهمترین مطالبه مردم خوزستان محسوب می شود، اظهار داشت: مسئولان کشور باید در تخصیص اعتبارات برای پروژه های مختلف، اهمیت سنجی کنند و بخش عمده ای از بودجه ها را به حل مشکلاتی اختصاص دهند که مربوط به اولویت های اصلی مردم است. بنابراین با توجه به این که حل معضل ریزگردها، اولویت اول مردم محسوب می شود، باید اعتبارات مناسبی برای مبارزه با این پدیده تخصیص داده شود. 

وی با انتقاد از بی توجهی به مساله ریزگردها در تدوین قانون بودجه 1401 گفت: با وجود اهمیت فراوان حل معضل ریزگردها برای مردم خوزستان و البته اهالی بسیاری از استان های دیگر، متاسفانه در تدوین قانون بودجه امسال هیچ مبلغ اختصاصی برای مقابله با ریزگردها تعیین نشد. البته هنوز دیر نشده است و دولت می تواند از منابع مختلف، اعتبارات لازم برای مبارزه با گرد و غبار در سال جاری را در نظر بگیرد، زیرا معضل ریزگردها یک مساله اساسی برای بسیاری از استان های ما محسوب می شود که دولت باید به صورت جدی آن را در دستور کار بگذارد. 

نتیجه ملموسی از مبارزه با گرد و غبار ندیده ایم 

ایزدپناه با بیان این که ایفای صحیح نقش نظارتی توسط نمایندگان مجلس می تواند تاثیر مهمی بر حل مساله ریزگردها بگذارد، اظهار داشت: در جلسات مشترکی که میان اعضای خانه ملت با مسئولان اجرایی مربوطه از جمله وزیر نیرو، وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان محیط زیست برگزار شده است، همه این مسئولان بر لزوم مبارزه با ریزگردها با استفاده از راهکارهایی مثل تامین حقابه زیست محیطی دشت ها و تالاب ها یا کاشت گیاهان بیابانی در کانون های گرد و غبار، تاکید کرده اند، اما متاسفانه در عمل شاهد اقدامی جدی از مسئولان برای حل معضل ریزگردها نبوده ایم. 

 رئیس مجمع نمایندگان استان خوزستان ادامه داد: کاشت گیاهان بیابانی در کانون های ریزگرد در برخی مناطق استان خوزستان برای کاهش میزان بروز گرد و غبار موثر بوده است، اما با توجه به این که این اقدام در سطح محدودی انجام شده، ما هنوز نتوانسته ایم نتیجه ملموسی از مرتع کاری برای مقابله با ریزگردها مشاهده کنیم. همچنین ما بارها از وزیر نیرو خواسته ایم که تامین حقابه زیست محیطی تالاب ها و دشت های خوزستان را جدی بگیرند و ایشان هم با ما موافقت کرده اند، اما در عمل شاهد آن هستیم که هنوز اقداماتی از این دست به صورت کامل انجام نشده، زیرا اگر این اقدامات انجام شده بود، معضل ریزگردها بسیار کمتر از شرایط امروز، مردم خوزستان را آزار می داد. 

مسئولان اجرایی اقدامی جدی برای مقابله با گرد و غبار انجام نداده اند 

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تاکید بر این که مسئولان دستگاه اجرایی در دوره های مختلف، عملا اقدامی جدی برای مقابله با گرد و غبار انجام نداده اند، عنوان کرد: ما پیش از این، طرح سوال از وزرای نیرو و کشاورزی درباره کاستی های موجود در راه مقابله با ریزگردها را مطرح کرده ایم و این دوستان نیز برای پاسخ به این سوالات به کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس آمده اند. اما اگر ما همچنان مشاهده کنیم که اقدامات لازم برای مقابله با ریزگردها توسط مسئولان ارشد دستگاه اجرایی انجام نمی شود، ممکن است مطابق وظیفه نظارتی خود، طرح استیضاح از وزرای نیرو و جهاد کشاورزی را نیز در دستور کار قرار بدهیم. 

وی در پایان تصریح کرد: دولت سیزدهم هنوز تازه نفس محسوب می شود و ما فعلا می خواهیم هوای دستگاه اجرایی را داشته باشیم تا این دولت پا بگیرد. اما اگر در آینده ای نزدیک معضلات اساسی مردم خوزستان بخصوص مساله ریزگردها حل نشود، با استفاده از ابزارهای نظارتی از جمله طرح سوال و استیضاح، از حقوق مردم دفاع خواهیم کرد. البته ما در جریان محدودیت های مالی دولت هستیم، ولی با این وجود، تداوم مساله ریزگردها برای ما قابل قبول نیست، زیرا در سال های اخیر، این مساله آسیب های زیادی را به سلامت مردم و طبیعت خوزستان و بسیاری از استان های دیگر وارد کرده است.

کدخبر: 776628 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟