گرد و غبار امروز اهواز؛ 33 برابر حد مجاز/ به خطر افتادن امنیت غذایی ایران با بروز بحران آب در خوزستان

در روزهای اخیر تصاویر نگران کننده ای از سد کرخه و سایر سدهای استان خوزستان منتشر شده است؛ تصاویری که از کاهش محسوس حجم آب این سدها حکایت دارد و نگرانی ها را درباره احتمال بروز مجدد بحران آب خوزستان در تابستان امسال بیشتر می کند. این در حالی است که در روزهای اخیر افزایش دوباره سطح گرد و غبار در خوزستان نیز به ایجاد معضلات فراوانی برای مردم این استان شده است.

سد کرخه

گرد و غبار امروز اهواز؛ 33 برابر حد مجاز

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر تصاویر متعددی مبنی بر کاهش محسوس حجم آب سد کرخه و دیگر سدهای استان خوزستان در فضای مجازی منتشر شده است و هم زمان وضعیت بروز ریزگردها در استان خوزستان نیز به حد نگران کننده ای رسیده و آن طور که علیرضا آذریان، رئیس اداره پایش آلودگی هوای اداره کل محیط زیست خوزستان به رکنا گفته است، صبح امروز حجم گرد و غبار در برخی مناطق اهواز حتی 33 برابر حد مجاز برآورد شده است.

در چنین شرایطی سوال مهم مردم خوزستان این است که با توجه به این که آمارهای رسمی از کاهش 23 درصدی بارندگی ها و افت 16 درصدی حجم ذخیره مخازن سدهای خوزستان نسبت به سال گذشته حکایت دارد، آیا ممکن است تابستان امسال نیز مانند سال 1400 شاهد تکرار تنش های آبی و بروز تبعات بحران آب در خوزستان باشیم؟

به خطر افتادن امنیت غذایی ایران با بروز بحران آب در خوزستان

این سوال را با مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه و نماینده مردم اهواز در مجلس در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: در سال های اخیر لزوم اصلاح مدیریت منابع آب در سطح کشور از یک اقدام ضروری به یک مساله اضطراری تبدیل شده است؛ به نحوی که اگر ما همچنان بخواهیم با نگاه جزیره ای به مدیریت منابع آب بپردازیم، قطعا بسیاری از استان های ما، امسال و سال های آینده درگیر بحران آب خواهند شد.

وی افزود: بدون تردید تداوم مشکلات ناشی از کم آبی، استان خوزستان را بیشتر از استان های دیگر تحت تاثیر قرار خواهد داد و در درجه اول کشاورزان این استان با زیان های بسیاری مواجه خواهند شد؛ زیرا سالیانه 18 میلیون تن محصولات باغی و زراعی در استان خوزستان تولید می شود و این استان با تولید 1.3 میلیون تن گندم در سال، رتبه اول در این زمینه در کشور را برعهده دارد و به همین دلیل، بروز بحران آب در خوزستان، قطعا باعث به خطر افتادن امنیت غذایی کشور خواهد شد.  

مواظب باشیم که گرد و غبار، خوزستان را خالی از جمعیت نکند

یوسفی در بخش دیگری از اظهاراتش با اشاره به بروز مجدد پدیده ریزگردها در خوزستان گفت: متاسفانه ما سال هاست شاهد آن هستیم که پدیده ریزگردها جنوب و غرب کشور را تحت تاثیر خود قرار داده و منجر به تخریب اکوسیستم و ایجاد مشکلات فراوان در سلامت عمومی مردم شده است. در همین راستا نیز ما از دولت سیزدهم که مسئولان آن به صورت میدانی در استان های مختلف حضور پیدا می کنند، انتظار داریم که برای مقابله با ریزگردها به انجام اقدامات فوری و قاطع بپردازد.

عضو هیات رئیس مجلس ادامه داد: امسال شدت بروز گرد و غبار در سطح کشور به حدی بود که ریزگردها وضعیت هوای تهران را هم وارد مرحله خطرناک کرد، اما متاسفانه شاهد آن بودیم که تا ریزگردها به تهران نرسید، کسی به فکر مردم جنوب و غرب کشور نبود. این در حالی است که ما شاهد آن هستیم که بروز ریزگردها هم باعث تغییر اکوسیستم و به خطر افتادن امنیت غذایی کشور شده است و هم تداوم این روند می تواند منجر به تشدید مهاجرت های زیست محیطی و خالی شدن مناطق جنوب و غرب کشور شود.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد آن بوده ایم که بسیاری از اهالی جنوب شرق کشور به دلیل تبعات خشکسالی و طوفان های گرد و غبار ناچار به مهاجرت شده اند و خالی شدن بسیاری از روستاهای این منطقه از سکنه، هزینه تامین امنیت در جنوب شرق ایران را برای ما افزایش داده است. اکنون هم اگر ما به فکر مقابله با ریزگردها و تنش های آبی در جنوب و غرب کشور نباشیم، بعید نیست که این مناطق نیز در سال های آتی به وضعیت امروز جنوب شرق کشور گرفتار شود.

از پارسال تا امسال هیچ اقدام موثری برای رفع بحران آب خوزستان انجام نشد

یوسفی با ابراز نگرانی از تکرار تنش های آبی سال گذشته در خوزستان در سال جاری گفت: متاسفانه از سال گذشته تا امسال تقریبا هیچ کار موثری در زمینه اصلاح قوانین و مقررات و در نظر گرفتن سایر تمهیدات لازم برای رفع بحران آب خوزستان انجام نشده است. البته ما مطئمن هستیم که عزم دولت و وزیر نیرو برای حل این مشکل، جزم است، ولی تا امروز در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است و به همین دلیل، ما نگرانیم که امسال هم تنش های آبی تابستان 1400 در خوزستان تکرار شود.

وی در پایان تصریح کرد: دولتمردان ما امروز وظیفه دارند که در کوتاه مدت تمهیداتی را در نظر بگیرند تا مشکلات ناشی از کمبود آب در حوزه های شرب و کشاورزی و همچنین معضلات ناشی از ریزگردها در استان خوزستان اصلاح شود، زیرا در غیر این صورت ممکن است امسال هم مشکلات ناشی از تنش های آبی سال گذشته در خوزستان تکرار شود.

کدخبر: 774241 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟