تداوم پاسخگو نبودن سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به مجلس / 21 ماه کاهش غیرقانونی سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح

21 ماه است که سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) اقدام به کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی کرده است. این در حالی است که به گفته ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی، مجلس تمام نامه نگاری های لازم برای جبران کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی را انجام داده است، اما مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح همچنان به درخواست خانه ملت برای افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح بی توجهی می کنند. 

کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی از مرداد 99 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از مرداد 1399 تا کنون سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح به شکلی محسوس توسط سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) کاهش یافته است. ماجرا از این قرار است که وقتی یک پدر کارمند یا بازنشسته نیروهای مسلح فوت می کند، حقوق ماهیانه او بعد از مرگ به همسر و دخترانش تعلق می گیرد، البته به شرط این که دختران، مجرد، بیوه یا مطلقه باشند و هیچ منبع درآمد دیگری هم نداشته باشند. 

در چنین شرایطی به طور مثال وقتی یک پدر کارمند یا بازنشسته نیروهای مسلح که یک همسر و یک دختر مجرد دارد، از دنیا می رود، 50 درصد حقوق ماهیانه او به دختر و 50 درصد دیگر به همسرش تعلق می گیرد. اما از مرداد 1399 سهم دختران در این شرایط از 50 درصد به یک سوم کاهش یافته و البته سهم دختران از حقوق پدران متوفی آنها در شرایط دیگر نیز به همین ترتیب کم شده است. علت اصلی کاهش این سهم نیز تغییر غیرقانونی آیین نامه داخلی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح بوده و این مساله منجر به اعتراض فرزندان کارکنان یا بازنشستگان متوفی نیروهای مسلح شده است.

اقدام سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح غیرقانونی است 

البته آن طور که پیش از این، ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس به رکنا گفته بود، اقدام سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح مبنی بر کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح قطعا غیرقانونی است و این سازمان خارج از قوانین مصوب مجلس اقدام به تغییر آیین نامه های داخلی خود و کاهش سهم دختران از مستمری بازنشستگی یا حقوق حین خدمت پدران متوفی کرده است.

او همچنین در مصاحبه های سال گذشته خود با رکنا تاکید کرده بود که کمیسیون اجتماعی مجلس در سال 1400 مکاتبات متعددی را با مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح انجام داده و از آنها خواسته است که حتما آیین نامه های داخلی خود را اصلاح کنند، اما مسئولان این سازمان با وجود این که پذیرفته اند باید به اصلاح آیین نامه های داخلی خود بپردازند، هنوز هم نسبت به انجام این کار بی توجهی می کنند. 

خلف وعده مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح 

با توجه به ارسال پیام های مکرر مخاطبان رکنا مبنی بر عدم افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی و با وجود این که ولی اسماعیلی، تا کنون چند بار در گفت و گو با رکنا از لزوم اصلاح آیین نامه داخلی سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح سخن گفته، اما این مساله هنوز حل نشده است، بار دیگر با رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تماس گرفتیم تا از او درباره آخرین وضعیت پیگیری های خانه ملت برای افزایش مستمری ماهانه دختران پدران متوفی نیروهای سلح سوال کنیم.

اسماعیلی نیز در پاسخ به این مساله به خبرنگار رکنا گفت: ما بارها مساله لزوم افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح را از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح پیگیری کرده ایم، ولی متاسفانه هنوز نتیجه ای نگرفته ایم؛ زیرا در ماه های گذشته مسئولان این سازمان هنوز نتوانسته اند که مساله را حل کنند و به افزایش سهم دختران بپردازند. 

وی افزود: مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به ما قول داده بودند که آیین نامه داخلی خود را اصلاح کنند، اما متاسفانه آنها خلف وعده کرده اند و زمان زیادی است که این مساله به تاخیر افتاده است. این در حالی است که ما همچنان خواهان افزایش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح هستیم. 

اگر لازم باشد، مجلس از مراجع دیگری موضوع را پیگیری می کند 

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: من شخصا هر دو هفته یک بار موضوع کاهش سهم دختران از حقوق پدران متوفی نیروهای مسلح را پیگیری می کنم، ولی همچنان درخواست ما از سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح برای حل این مشکل بدون نتیجه مانده است. البته مسئولان این سازمان می گویند که باید مراحل اداری مربوط به اصلاح آیین نامه داخلی خود را طی کنند، اما متاسفانه روند اداری در نیروهای نظامی با سایر ارگان ها متفاوت است. 

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح به ما قول داده اند که اولا با اصلاح آیین نامه داخلی خود به افزایش سهم دختران از حقوق بازنشستگی پدران متوفی نیروهای مسلح بپردازند و ثانیا کسری پرداخت مستمری این عزیزان را جبران کنند، اما اگر ما ببینیم که مسئولان این سازمان همچنان به وعده های خود عمل نمی کنند، از مراجع دیگری موضوع را پیگیری خواهیم کرد. 

کدخبر: 772949 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟