احضار وزیر نیرو به مجلس به دلیل احداث سد مارون 2 / احتمال بروز مشکل در تامین آب 7 شهر خوزستان + صوت
حجم ویدیو: 19.88M | مدت زمان ویدیو: 00:02:43

سد مارون 2 یک سد برقابی با ظرفیت مخزن 177 میلیون متر مکعب است که مسئولان وزارت نیرو قصد دارند آن را روی رودخانه بهبهان بنا کنند. این در حالی است که سازمان محیط زیست هنوز برای سد مارون 2 مجوز صادر نکرده و بنابراین احداث این سد در استان خوزستان بدون تردید غیرقانونی محسوب می شود.

ماجرای آغاز غیرقانونی احداث سد مارون 2

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر خبرها از آغاز فرآیند غیرقانونی احداث سد مارون 2 بدون دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست حکایت دارد. اخیرا محمد جواد اشرفی، مدیرکل محیط زیست خوزستان در همین زمینه تاکید کرده که پروژه احداث سد مارون 2 بدون دریافت مجوزهای زیست محیطی از مجلس ردیف بودجه گرفته است. این در حالی است که به گفته او، این روند غیرقانونی است و تنها پروژه هایی باید تامین اعتبار شوند که مطالعات ارزیابی زیست محیطی آنها به پایان رسیده و مجوزهای لازم را دریافت کرده باشند.

اما در حالی فرآیند غیرقانونی احداث سد مارون 2 بدون دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست کلید خورده است که فعالان محیط زیست خوزستان معتقدند با توجه به وجود سد مارون بهبهان، احداث سد مارون 2 در بالادست این سد منجر به کاهش بیش از پیش آورده رودخانه مارون بهبهان خواهد شد و آسیب های ناشی از بحران آب در شرق استان خوزستان را تشدید خواهد کرد.

در شرایط کنونی، سد مارون بهبهان وظیفه تامین آب برای مصارف شرب، زیست محیطی، صنعت، باغات، نخیلات و کشت های دائم و فصلی شهرهای پایین دست خود از جمله بهبهان، جایزان، رامهرمز، رامشیر، جراحی، ماهشهر و شادگان را برعهده دارد. همچنین در انتهای این حوضه آبریز، تالاب شادگان قرار گرفته است که حقابه خود را از سد مارون بهبهان تامین می کند. بنابراین، احداث سد مارون 2 قطعا منجر به عدم تامین حقابه زیست محیطی تالاب شادگان خواهد شد و تسریع روند خشک شدن این تالاب را به همراه خواهد داشت.

خطر خشک شدن تالاب شادگان با ساخت سد مارون 2

در این میان سید کریم حسینی، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت و گو با رکنا ضمن تایید آغاز فرآیند احداث سد مارون 2 بدون دریافت مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد: به نظر می رسد در حالی که هنوز مطالعات ارزیابی زیست محیطی سد مارون 2 به پایان نرسیده، وزارت نیرو فرآیند احداث این سد را آغاز کرده است.

وی افزود: احداث سد مارون 2 منجر به کاهش تامین حقابه شهرهای پایین دست این سد می شود و روند تامین آب شرب و بخصوص آب کشاورزی هفت شهر خوزستان را با مشکل مواجه می کند. همچنین احداث سد مارون 2 با ایجاد توده های نمکی، منجر به شور شدن آب کشاورزی شهرهای پایین دست می شود و بنابراین قطعا آغاز ساخت این سد بدون تکمیل مطالعات ارزیابی زیست محیطی، معیشت بخش زیادی از اهالی شرق استان خوزستان را به خطر خواهند انداخت.

نماینده مردم اهواز در مجلس همچنین بر افزایش احتمال خطر خشک شدن تالاب شادگان با ساخت سد مارون 2 تاکید کرد و اظهار داشت: با توجه به این که بخش مهمی از حقابه زیست محیطی تالاب شادگان از رودخانه مارون بهبهان تامین می شود، بنابراین احداث سد مارون 2 روی این رودخانه، سهم آب تالاب شادگان را به شدت کاهش خواهد داد و در بلندمدت منجر به خشک شدن این تالاب خواهد شد.

رایزنی نمایندگان خوزستان با قالیباف برای جلوگیری از احداث سد مارون 2

حسینی با اشاره به رایزنی نمایندگان خوزستان با رئیس مجلس برای جلوگیری از احداث سد مارون 2 عنوان کرد: ما در هفته های اخیر جلسات متعددی را با آقای قالیباف برگزار کرده ایم و از ایشان خواسته ایم با استفاده از ظرفیت های قانونی موجود و ضمن مکاتبه با ریاست محترم جمهور، از احداث سد مارون 2 جلوگیری کند.

نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس ادامه داد: با وجود این که تا سال گذشته، مسئولان وزارت نیرو بر انجام مطالعات زیست محیطی سد مارون 2 تاکید داشتند و آغاز فرآیند احداث این سد را انکار می کردند، اکنون شواهد و قراین دریافتی از این حکایت دارد که متاسفانه فرآیند احداث سد مارون 2 با جدیت پیگیری می شود، آن هم در شرایطی که هنوز سازمان حفاظت محیط زیست مجوز احداث این سد را صادر نکرده است.

وی در پایان تصریح کرد: نمایندگان استان خوزستان از آقای محرابیان، وزیر محترم نیرو درخواست کرده اند که بابت  احداث غیرقانونی سد مارون 2 بدون داشتن مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست پاسخ بدهد و ایشان باید برای پاسخ به سوالات نمایندگان به مجلس بیاید.

کدخبر: 772163 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟