خطر کرونا هنوز تمام نشده  / حداقل تا دو ماه دیگر ماسک بزنید + صوت
حجم ویدیو: 28.05M | مدت زمان ویدیو: 00:03:50

با وجود کاهش محسوس آمار کرونا در کشورمان در ماه های اخیر، دکتر هاشمیان در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که مردم همچنان باید استفاده از ماسک در اماکن عمومی را جدی بگیرند، زیرا پاندمی کووید19 هنوز در جهان تمام نشده است و همه گیری کرونا در ایران نیز همچنان ادامه دارد. او همچنین تاکید کرد که باید هرچه زودتر دُز چهارم واکسن کرونا به کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای در کشورمان تزریق شود.

کاهش محسوس آمار کرونا در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر آمارهای مربوط به ابتلا و مرگ ناشی از کرونا در کشورمان به شدت کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده که برخی پزشکان متخصص از فروکش کردن شیوع کرونا در ایران سخن بگویند. این مساله البته هنوز توسط مسئولان بهداشتی کشور تایید نشده، اما امیدها به پایان همه گیری کووید19 در کشورمان افزایش یافته است.

دکتر محمدرضا هاشمیان، عضو کمیته علمی کشوری کرونا نیز در همین راستا بر کاهش محسوس آمارهای کرونایی در هفته های گذشته تاکید کرد و به خبرنگار رکنا گفت: خوشبختانه در چند هفته اخیر شاهد افت محسوس آمار مرگ ناشی از کرونا و کاهش شدید تعداد بیماران بستری شده در بخش مراقبت های ویژه و بخش های عادی کرونایی هستیم.

وی افزود: در حال حاضر در ایران هم مانند بسیاری از نقاط دنیا، کرونای امیکرون، سویه غالب کرونا است و اکنون ثابت شده است که شدت بیماری زایی و مرگ ناشی از کرونا در سویه امیکرون از جهش های قبلی کووید19 کمتر است و با وجود واکسن گریز بودن این سویه، تزریق دُز بوستر واکسن کرونا می تواند نقشی مهم در جلوگیری از ابتلا به آن داشته باشد.

هنوز نصف مردم دُز سوم واکسن کرونا را نزده اند

هاشمیان با موفقت آمیز توصیف کردن روند واکسیناسیون کرونا در ایران در ماه های اخیر اظهار داشت: با وجود این که بیش از 26 میلیون نفر از هموطنان دُز سوم واکسن را دریافت کرده اند، اما هنوز دُز بوستر به نیمی از جمعیت هدف دریافت این دُز هم تزریق نشده است؛ زیرا سرعت تزریق عمومی واکسن و تعداد مراکز واکسیناسیون در چند ماه گذشته در کشورمان کمتر شده است.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: با وجود سرعت بالای واکسیناسیون عمومی کرونا در پاییز 1400، در زمستان سال گذشته و نخستین ماه بهار امسال شاهد آن هستیم که استقبال عمومی مردم از واکسیناسیون بخصوص برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا کمتر شده که علت آن، کاهش حمایت گسترده برخی رسانه های عمومی از واکسیناسیون در ماه های اخیر است.

پایان پاندمی های گذشته با واکسیناسیون گسترده

فوق تخصص بخش ICU بیمارستان مسیح دانشوری با انتقاد از کاهش تبلیغات درباره واکسیناسیون در صدا و سیما عنوان کرد: متاسفانه چند ماهی است که شاهد آن هستیم فرهنگ سازی در جهت ترویج واکسیناسیون در رسانه های عمومی به شدت کاهش یافته و صحبت ها درباره عوارض تزریق واکسن کرونا بیشتر شده است. البته ما نمی توانیم انکار کنیم که تزریق واکسن عوارض محدودی را به دنبال داشته، اما قطعا مزایای واکسیناسیون گسترده از معایب آن بسیار بیشتر بوده است.

وی با تاکید بر لزوم افزایش سطح پوشش واکسیناسیون نوبت سوم برای کاهش هرچه بیشتر شیوع کرونا در ایران گفت: بشر در قرن های گذشته شاهد آن بوده است که تمام بیماری های قابل کنترل با واکسن، بر اثر گسترش واکسیناسیون در سطح جهان فروکش کرده است و واکسیناسیون گسترده باعث شده که پاندمی های گذشته از وضعیت همه گیری جهانی به شرایط شیوع محدود منطقه ای تبدیل شوند.

گروه های خاص باید دُز چهارم واکسن کرونا را تزریق کنند

هاشمیان با تاکید بر این که جهان هنوز هم در پاندمی کرونا قرار دارد، عنوان کرد: روند شیوع کرونا در جهان تا قبل از پیدایش سویه امیکرون به گونه ای بود که ما به پایان یافتن پاندمی کرونا امید داشتیم، ولی متاسفانه شیوع این سویه، تمام محاسبات پزشکان درباره روند همه گیری کرونا در جهان را تغییر داده است. بنابراین باید توجه داشت در ایران هم مانند سایر نقاط دنیا، خطر کرونا هنوز تمام نشده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی همچنین بر لزوم تزریق دُز چهارم واکسن کرونا به گروه های خاص نیز تاکید کرد و اظهار داشت: در ماه های اخیر برخی کشورها به سمت تزریق دُز چهارم واکسن کرونا به کادر درمان، سالمندان و افراد دارای بیماری های زمینه ای رفته اند و بسیاری از اعضای کمیته علمی کشوری کرونا نیز تاکید دارند که باید هرچه زودتر تزریق دُز چهارم واکسن به گروه های هدف در کشورمان آغاز شود.

وی در ادامه تاکید کرد: مطالعات جهانی نشان می دهد که تزریق دُز چهارم واکسن کرونا می تواند سطح آنتی بادی افراد در برابر این ویروس را به شکل محسوسی تقویت کند و احتمال مرگ ناشی از کرونا را چند برابر نسبت به دُز سوم کاهش دهد.

چه زمانی می توانیم استفاده از ماسک را کنار بگذاریم؟

مساله دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که در ماه های اخیر برخی دولت های جهان دستوراتی برای کاهش سطح رعایت پروتکل های بهداشتی صادر کرده اند و شاهد آن هستیم که دیگر مانند ماه های ابتدایی همه گیری کرونا در دنیا، ماسک زدن به عنوان یک پروتکل سختگیرانه در بسیاری از نقاط دنیا اجرایی نمی شود. در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به کاهش آمارهای کرونایی در کشورمان، آیا ایران هم به وضعیت کنار گذاشتن استفاده عمومی برای پیشگیری از ابتلا به کووید19 رسیده است؟

هاشمیان در پاسخ به این سوال توضیح داد: در شرایطی که تزریق دُز سوم واکسن کرونا به بیش از 80 درصد افراد جامعه انجام شود و عمده افرادی که خطر ابتلای آنها به کرونا بیشتر است نیز دُز چهارم واکسن خود را دریافت کنند، در آن صورت افرادی که واکسینه شده اند، می توانند وقتی در کنار هم قرار می گیرند، از ماسک استفاده نکنند.

تداوم تاکید بهداشت جهانی بر لزوم استفاده عمومی از ماسک

عضو کمیته علمی کشوری کرونا ادامه داد: سازمان بهداشت جهانی هنوز هیچ گونه دستورالعملی درباره امکان عدم استفاده از ماسک در اماکن عمومی ارائه نداده است و عمده کشورهایی هم که در ماه های اخیر ماسک زدن را کنار گذاشته اند، کشورهایی بوده اند که یا سطح واکسیناسیون آنها به بالای 90 درصد رسیده یا اساسا میزان شیوع کرونا در آنها کمتر بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: ما باید به این نکته توجه داشته باشیم که هنوز هم روزانه حدود 30 نفر از هموطنان ما بر اثر ابتلا به کرونا فوت می کنند و برای این که آمار کرونا در ایران بیش از شرایط کنونی کاهش یابد، همچنان باید واکسیناسیون عمومی در کشورمان گسترده تر شود و مردم نیز حداقل تا دو ماه دیگر باید در اماکن عمومی ماسک بزنند و با جدیت تمام پروتکل ها را رعایت کنند.

کدخبر: 771902 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟