ورود معلولان به استادیوم آزادی ممنوع / فاصله رعایت حقوق معلولان در ایران با کشورهای دیگر + فیلم
حجم ویدیو: 73.15M | مدت زمان ویدیو: 00:09:58

قوانین زیادی درباره حقوق معلولان در ایران وجود دارد، اما بیشتر قوانین مربوط به حقوق معلولان به خوبی در کشورمان اجرایی نمی شود. این در حالی است که مسئولان سازمان بهزیستی، شهرداری ها و دیگر نهادهای اجرایی و عمومی شعارهای زیادی را درباره رعایت حقوق معلولان در ایران سر می دهند. اما دکتر غلامرضا کریمی، جانباز 70 درصد دفاع مقدس به رکنا می گوید که در ایران هیچ کس دلش برای حقوق معلولان نمی سوزد و مشکل اصلی جانبازان و معلولان کشور، مسئولان هستند. این در حالی است که از نظر او، در همه دنیا افراد توان یاب را تحویل می گیرند و برای حقوق معلولان احترام زیادی قائل هستند. 

دسترسی نامناسب جانبازان و معلولان به ورزشگاه آزادی 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، مسابقه فوتبال ایران و عراق که اخیرا در استادیوم آزادی برگزار شد، با وجود تمام شادکامی هایی که برای ایرانیان داشت و دل همه ملت را شاد کرد، اما صحنه های تلخی هم در حاشیه خود داشت که بد نیست تمام مردم از آن خبر داشته باشند. صرف نظر از حضور تبعیض آمیز و سفارش شده برخی بانوان در ورزشگاه آزادی در این مسابقه، موضوع تلخ دیگر عدم دسترسی مناسب جانبازان و معلولان به جایگاهی مناسب برای تماشای مسابقه در استادیوم بود؛ مساله ای که البته نه تنها در بازی ایران و عراق، بلکه در تمام مسابقاتی که در ورزشگاه آزادی برگزار می شود، وجود دارد. 

این نکته را دکتر غلامرضا کریمی، جانباز 70 درصد دفاع مقدس که در مقطع دکتری در رشته علوم سیاسی در دانشگاه تهران تحصیل می کند و به انجام فعالیت های فرهنگی و رسانه ای مختلفی در جهت حمایت از حقوق جانبازان و معلولان مشغول است، به رکنا می گوید. کریمی کسی است که از 17 سالگی خود در سال 60 به صورت داوطلبانه به جبهه های نبرد حق علیه باطل شتافت و در دوران دفاع مقدس در سال 66 از ناحیه نخاع مجروح شد و به درجه جانبازی نایل آمد. 

هیچ مسیری برای ورود افراد توان یاب به استادیوم وجود ندارد 

کریمی در ابتدای صحبت هایش در گفت و گو با رکنا به خاطره نه چندان دلچسب خود از حضور در مسابقه ایران و عراق در ورزشگاه آزادی اشاره کرد و گفت: با توجه به این که ما مدتی با کشور عراق در جنگ بودیم و حالا سال هاست به صلح رسیده ایم، من می خواستم با حضور در ورزشگاه در این مسابقه، ضمن ارتقای روحیه شخصی خودم، نوعی پیام فرهنگی هم ابلاغ کنم. به همین خاطر با وجود سرمای هوا و مشکلات دیگر، خود را به همراه برادرم به ورزشگاه رساندم. 

وی افزود: من از هفته قبل از حضور در ورزشگاه، هماهنگی های زیادی را با برخی مسئولان استادیوم آزادی انجام داده بودم تا مسیر مناسبی را برای ورود به ورزشگاه به من معرفی کنند، اما وقتی به ورزشگاه رسیدم، متاسفانه هیچ گونه هماهنگی برای ورود من یا سایر افراد توان یاب به استادیوم انجام نشد. اساسا نه تنها هیچ مسیر پیش فرضی برای ورود جانبازان و معلولان به استادیوم آزادی وجود ندارد، بلکه هیچ گونه وسیله ای هم برای نقل و انتقال افراد توان یاب تدارک دیده نشده است و حتی هیچ کس برای راهنمایی جانبازان و معلولان در استادیوم آزادی حضور ندارد. 

کریمی با بیان این که در استادیوم آزادی برخلاف سایر ورزشگاه های دنیا از معلولان پول می گیرند، عنوان کرد: پول گرفتن از افراد توان یاب در ورزشگاه آزادی ما در حالی اتفاق می افتد که در بسیاری از کشورهای جهان حتی اگر افراد توان یاب از قبل هم اطلاع رسانی نکرده باشند، بلیت بسیاری از اماکن عمومی از جمله ورزشگاه ها یا موزه ها به صورت رایگان به آنها عرضه می شود. این تجربه ای است که من در بازدید از موزه لوور پاریس یا حضور در جام جهانی 2018 روسیه به دست آوردم. 

این جانباز 70 درصد دفاع مقدس ادامه داد: زمانی که من برای حضور در جام جهانی 2018 روسیه بلیت هواپیما خریدم و در بلیت خود مشخص کردم که معلولیت دارم، نامه ای از سوی مسئولان برگزاری جام جهانی برایم ارسال شد مبنی بر این که شما می توانید مسابقات ایران در جام جهانی را با داشتن یک همراه به صورت رایگان تماشا کنید. وقتی هم که من و همراهم به فرودگاه مسکو رسیدیم، برای تمام مسابقات تیم ملی ایران دو بلیت رایگان به ما دادند. اما روس ها در حالی بلیت جام جهانی را به صورت رایگان به ما ارائه کردند که در ورزشگاه آزادی و در مسابقه ایران و عراق ، متصدی از من پرسید بلیت داری؟ یعنی حتی نمی دانستند که جانبازان معاف از خرید بلیت هستند.

وی با اشاره به امکانات ویژه تدارک دیده شده برای حضور معلولان در ورزشگاه های روسیه و آلمان توضیح داد: در مسابقات جام جهانی روسیه و حتی در مسابقات جام جهانی آلمان، در تمام بازی ها خودروهای ویژه انتقال افراد توان یاب، آنها را از کنار درب استادیوم به زمین مسابقه می رساند و بعد هم مامورانی بودند که معلولان را تا محل مشخص شده برای آنها هدایت می کردند و به ازای هر یک محل قرارگیری ویلچر، یک صندلی هم برای همراه شخص معلول قرار داده بودند که بلیت آن را هم به صورت رایگان به همراهان افراد توان یاب ارائه می کردند. 

حضور ماموران مخصوص خدمت به معلولان در متروهای روسیه 

کریمی با تاکید بر این که در بسیاری از کشورهای جهان امکانات ویژه ای برای حضور افراد توان یاب در اماکن عمومی تدارک دیده می شود، اظهار داشت: در نمایشگاه اکسپوی چین به شکل کاملا ویژه ای افراد دارای ویلچر را به محل های مشخص شده برای بازدید از نمایشگاه هدایت می کردند و مامورانی هم مشخص شده بودند که به طور خاص به معلولان راهنمایی می کردند که از مسیرهای مشخص می توانند به بازدید از نقاط مختلف نمایشگاه بروند. 

وی با اشاره به تجربه مشابه خود در متروهای روسیه گفت: در متروهای کشور روسیه مامورانی برای نقل و انتقال معلولان حضور داشتد که وقتی یک فرد توان یاب به مترو می رسید، او را سوار قطار می کردند و بعد هم به ماموران ایستگاه مقصد شخص معلول اطلاع می دادند که فردی را که در یک واگن مشخص حضور دارد، در زمان رسیدن به مقصد از قطار پیاده کنند و او را تا خیابان همراهی کنند. 

حقوق معلولان - دکتر غلامرضا کریمی 2

هیچ آموزشی برای خدمت به افراد توان یاب در ایران ارائه نمی شود

این جانبار 70 درصد دفاع مقدس با تاکید بر این که در ایران به هیچ وجه امکانات مناسبی در اختیار افراد توان یاب قرار داده نمی شود، عنوان کرد: متاسفانه در کشور ما نه تنها زیرساخت های شهری برای حضور جانبازان و معلولان در اماکن مختلف متناسب سازی نشده است، بلکه هیچ گونه آموزشی هم به کارکنان اماکن عمومی مختلف ارائه نشده است که در صورت مواجهه با یک فرد توان یاب چگونه باید به او کمک یا راهنمایی کنند؛ به نحوی که حتی در ورزشگاه آزادی هیچ کس نمی دانست که آیا مسیر مخصوصی برای عبور معلولان وجود دارد یا محل ویژه ای برای حضور افراد توان یاب تدارک دیده شده است یا خیر. 

وی با اشاره به زیرساخت های شهری بسیار نامناسب ایران برای حضور معلولان و جانبازان توضیح داد: متاسفانه در بسیاری از اداراتی که افراد توان یاب ناچارند در آنها حضور پیدا کنند، هیچ مسیر مخصوصی برای تردد آنها ایجاد نشده است. این در حالی است که ایجاد مسیر مخصوص جانباران و معلولان به هیچ وجه دشوار نیست، ولی متاسفانه این مسیرها در بیشتر ادارات کشور ما ایجاد نشده است، چون کسی نیست که دلش به حال افراد توان یاب بسوزد. 

وجود باجه های اختصاصی معلولان در بانک های سایر کشورها 

کریمی در بخش دیگری از صحبت هایش عنوان کرد: در محل هایی در ایران که مسیر مناسب ویژه عبور معلولان ایجاد شده است نیز کمتر کسی حاضر می شود که به افراد توان یاب خدمت رسانی کند. به طور مثال، حتی اگر ما بتوانیم یک شبعه بانک را پیدا کنیم که مسیر ویژه عبور معلولان در آن وجود داشته باشد، هیچ کدام از مسئولان و کارکنان شعبه حاضر نمی شوند که کار فرد توان یاب را خارج از نوبت راه بیندازند، چون گمان می کنند که در صورت ارائه خدمت زودتر به فرد معلول، سایر مشتری ها اعتراض می کنند. 

وی ادامه داد: در بانک ها یا سایر ادارات بسیاری از کشورهای جهان نه تنها به فرد معلول زودتر رسیدگی می شود، بلکه اساسا باجه های ویژه ای برای رسیدگی به درخواست های معلولان وجود دارد. در کشورهای دیگر هم این کار را به خاطر ارائه امتیازات ویژه به معلولان انجام نمی دهند، بلکه می خواهند محدودیت های آنها را کم کنند، چون اساسا کسی که دچار معلولیت است و روی ویلچر می نشیند، با مشکلات مختلفی از جمله زخم بستر و کمردرد مواجه است و در کشورهای دیگر این را وظیفه خود می دانند که هرچه زودتر به درخواست های افراد معلول رسیدگی کنند تا احتمال بروز سایر مشکلات برای آنها کمتر شود. 

حرم امام رضا (ع)؛ تنها محل متناسب سازی شده برای معلولان در ایران 

این جانباز 70 درصد دفاع مقدس با بیان این که حرم حضرت امام رضا (ع) تقریبا تنها نقطه ای در ایران است که امکانات مناسبی برای حضور افراد توان یاب در آن فراهم شده است، عنوان کرد: در حرم امام رضا (ع) در مشهد با این که تابلوی مناسبی برای راهنمایی معلولان و جانبازان قرار داده نشده، اما مسیر مشخصی برای افراد توان یاب تدارک دیده شده است و خوشبختانه کسانی هم هستند که به طور خاص به معلولان و جانبازان خدمات ارائه می دهند و نه تنها آنها را سوار خودروهای مخصوص انتقال معلولان می کنند، بلکه افراد توان یاب را با ویلچر به نقاط مختلف حرم انتقال می دهند. 

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه به جز حرم امام رضا (ع) در بسیاری از محل های دیگر کشور ما، امکانات مناسبی برای حضور افراد توان یاب فراهم نشده است، چون به نظر می رسد مسئولان سایر ادارات و اماکن عمومی کشور نسبت به لزوم رفع موانع لازم برای عبور و مرور معلولان احساس مسئولیت نمی کنند. این در حالی است که اگر مسئولان شهرداری ها و سایر دستگاه های خدماتی و اجرایی احساس مسئولیت می کردند، مشکلات مربوط به حضور معلولان در مناطق مختلف در مدت زمان کوتاهی حل می شد. 

پلیس با کسانی که در جای معلولان پارک می کنند، کاری ندارد 

کریمی با بیان این که کمتر مسئولی در سازمان های مختلف کشور دلش به حال افراد توان یاب می سوزد، عنوان کرد: متاسفانه در ایران بارها با این صحنه مواجه شده ام که مکان های مخصوص پارک کردن خودروهای افراد ویلچری با خودروهای افراد دیگر اشغال شده است، این در حالی است که در بسیاری از کشورهای دیگر هیچ کس جرات پارک کردن خودروی خود را در محل تدارک دیده شده برای افراد معلول ندارد، چون پلیس به شدت با این اتفاق برخورد می کند، ولی در کشور ما نیروی انتظامی معمولا با افرادی که در محل های ویژه معلولان پارک می کنند، کاری ندارد. 

وی ادامه داد: متاسفانه مشکل اصلی امروز جانبازان و معلولان، مسئولانی هستند که دلشان به حال افراد توان یاب نمی سوزد و نمی خواهد کاری برای آنها انجام دهد. در واقع، مشکل امروز افراد توان یاب کشور، مدیرانی هستند که نمی خواهند کاری انجام دهند و به هیچ وجه به قول هایی که به جانبازان و معلولان داده اند، عمل نمی کنند. به همین دلیل است که سال هاست وعده اختصاص خودرو به جانبازان در کشور ما عملی نمی شود و تقریبا اجرای همه بندهای قانون رعایت از حقوق افراد دارای معلولیت نیز روی زمین مانده است. 

مسئولان یک بار روی ویلچر بنشینند تا مشکلات معلولان را درک کنند 

این جانباز 70 درصد دفاع مقدس با بیان این که مسئولان باید خود را به جای معلولان بگذارند تا مشکلات آنها را درک کنند، عنوان کرد: اگر مسئولان کشور ما هر کدام در هر سمتی که قرار دارند، خود را به جای افراد توان یابی بگذارند که می خواهند از امکانات مختلف شهر استفاده کنند یا مسئولان خودشان یک بار روی یک ویلچر بنشینند و ببینند از کدام قسمت های شهر می توانند عبور کنند و تردد در کدام قسمت ها برایشان مشکل است، در آن صورت قطعا درک خواهند کرد که تقریبا هیچ فضایی در شهرهای مختلف کشور برای حضور معلولان متناسب سازی نشده است. 

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان ما باید توجه داشته باشند که ممکن است یک روز خودشان یا فرزندان‌شان روی ولیچر بنشینند و ناچار باشند به سختی در نقاط مختلف شهر تردد کنند. امیدوارم که این مشکل برای هیچ کس پدید نیاید، اما اگر هر کدام از مسئولان ما به این شکل فکر کنند، قطعا دنیای خودشان و افراد توان یاب بهتر از شرایط امروز خواهد شد. 

کدخبر: 769685 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟