دولت 7 روز قرنطینه سطح سه اعمال کند / مسئولان به دنبال ایمنی گله ای مردم در برابر امیکرون نباشند

امیکرون یکی از جدیدترین سویه های کرونا در جهان است. حدود دو ماه است که امیکرون وارد کشورمان شده است. نزدیک 10 روز از آغاز موج ششم کرونا بر مبنای گسترش امیکرون در کشورمان می گذرد. امیکرون سرایت پذیری بسیار بیشتری از سایر سویه های کرونا دارد. مهمترین راهکار مقابله با امیکرون، تزریق عمومی دُز سوم واکسن کرونا محسوب می شود.

تهران و 40 شهرستان دیگر قرمز شد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، آخرین اعلام اپلیکیشن ماسک از این حکایت دارد که 41 شهرستان کشور از جمله پایتخت به دلیل شدت گسترش سویه امیکرون در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته اند. این در حالی است که با وجود سرایت پذیری بالای امیکرون، هنوز هیچ محدودیتی در تهران یا شهرهای قرمز و نارنجی دیگر از سوی ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام نشده است و تمام مراکز تجمعی از جمله رستوران ها، سینماها، تئاترها، نمایشگاه ها، همایش ها و ... در شرایط عادی قرار دارند.

قرمز شدن وضعیت کرونا در تهران و 9 مرکز استان دیگر شامل ‌ مشهد،‌ اراک،‌ خرم آباد،‌ قم،‌ یزد،‌ بندرعباس، بوشهر،‌ بیرجند و شیراز و عدم اعمال محدودیت های کرونایی در این شهرها در شرایطی رخ داده است که سویه امیکرون نسبت به سایر سویه های کرونا با سرعت بسیار بیشتری گسترش می یابد و به همین خاطر باید تصمیم گیری برای اعمال محدودیت های کرونایی در موج ششم کرونا که با شیوع سویه امیکرون ایجاد شده است، با سرعت بیشتری از موج های قبلی کرونا اجرایی شود.

این در حالی است که اپلیکیشن ماسک که زیر نظر وزارت بهداشت و دانشگاه صنعتی شریف فعالیت می کند، از هفته گذشته با صدور اعلامیه ای درخواست کرده بود که برای جلوگیری از اوج گیری موج ششم کرونا، محدودیت های سختگیرانه کرونایی به مدت دو هفته در کشورمان اعمال شود. اما در شرایطی که مهمترین راهکار مقابله با سویه امیکرون تزریق دُز سوم واکسن کرونا به حساب می آید و هنوز یک سوم ایرانیان بالای 18 سال هر سه دُز واکسن را تزریق نکرده اند، وزارت بهداشت و ستاد ملی کرونا همچنان در تصمیم گیری برای اعمال محدودیت های کرونایی تعلل می کنند.

احتمال تعطیل شدن ناخواسته تمام ایران با ابتلای مردم به امیکرون

دکتر همایون سامه یح نجف آبادی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ضمن اشاره به این مساله به خبرنگار رکنا گفت: مشخص نیست علت تعلل ستاد ملی مبارزه با کرونا در عدم اعمال محدودیت های شدید در موج ششم کرونا چیست و اگر مسئولان این ستاد به دنبال ایمنی گله ای ایرانیان بر اثر ابتلا به سویه امیکرون هستند، باید توجه داشته باشند که تجربه هایی که پیش از این در ایران و سایر کشورها بر اثر تلاش برای ایمنی جمعی انجام شده بود، تجربه های بسیار ناموفقی بودند.

وی افزود: اگر تعداد افراد مبتلا به امیکرون در کشورمان همین طور افزایش یابد، بدون این که دولت دخالتی کند، ایران تعطیل خواهد شد، چون بسیاری از کارمندان، کارگران و فعالان واحدهای صنفی بر اثر ابتلا به امیکرون توانایی کار کردن خود را از دست خواهند داد و اگر همین روند ادامه یابد، قطعا شاهد تعطیلی کشورمان بر اثر تحلیل رفتن نیروی کار خواهیم بود. به همین دلیل اعضای ستاد ملی مبارزه با کرونا باید توجه داشته باشند که اعمال نکردن موقت محدودیت های سختگیرانه کرونایی بسیار اشتباه است.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه شیوع سویه امیکرون در کشورمان به قدری گسترده بوده است که حداقل 45 نفر از نمایندگان و تعداد بسیار بیشتری از کارمندان مجلس به کرونا مبتلا شده اند و همین مساله منجر به ایجاد اختلال در فعالیت های روزمره مجلس در اوج بررسی لایحه بودجه 1401 شده است. طبیعی است که اگر این وضعیت در سایر مراکز کشور نیز ادامه پیدا کند، ایران زمین گیر خواهد شد.

محدودیت های سختگیرانه هرچه زودتر اعمال شود

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در همین راستا تاکید کرد: در شرایط کنونی دولت موظف است تمام محدودیت هایی که در موج های قبلی کرونا در کشورمان اعمال می شد، اکنون در همه شهرهای قرمز و نارنجی اعمال کند. بنابراین بازگشت به قرنطینه سطح سه یعنی تعطیل کردن فعالیت مشاغل سطح سه و چهار و اعمال محدودیت های شدید برای مشاغل سطح یک و دو به همراه ایجاد محدودیت برای سفر به مناطق قرمز و نارنجی کوچکترین اقدامی است که دولت باید هرچه زودتر انجام دهد.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که دوره قرنطینه سویه امیکرون هفت روز محسوب می شود، اگر ستاد ملی مبارزه با کرونا بین هفت تا ده روز قرنطینه سطح سه را در کشورمان اعمال کند، قطعا از شدت شیوع امیکرون در کشورمان تا حد زیادی کاسته خواهد شد و در صورت عدم اعمال محدودیت های سختگیرانه، با سرعت کنونی شیوع امیکرون در کشورمان قطعا وضعیت روشنی در آینده پیش روی ایران نخواهد بود.

کدخبر: 769052 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟