دانشجویان دانشگاه آزاد برای تقسیط بدهی های خود به مجلس طومار بنویسند

چند ماهی است که دانشگاه آزاد بر سر دریافت بدهی با دانشجویان خود به مشکل خورده است. مبلغ بدهی های دانشجویان دانشگاه آزاد به این دانشگاه به هزار میلیارد تومان رسیده است و دانشگاه آزاد اصرار دارد که هر چه زودتر بدهی های خود را دریافت کند. به همین دلیل، دانشگاه آزاد پورتال دانشجویان بدهکار خود را بسته و از آنها خواسته است که بدهی های خود را به صورت یک جا پرداخت کنند. اما دانشجویان دانشگاه آزاد درخواست دارند که این دانشگاه بدهی های قبلی و شهریه این ترم آنها را به صورت قسطی از آنها دریافت کند.

بسته شدن پورتال دانشجویان بدهکار دانشگاه آزاد در ایام انتخاب واحد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند ماهی است که موضوع پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی به چالشی میان دانشجویان و مسئولان این دانشگاه تبدیل شده است و با وجود این که مدیران دانشگاه آزاد اصرار دارند که هر چه زودتر طلب خود از دانشجویان را وصول کنند، اما در اوضاع اقتصادی کنونی، پرداخت شهریه های عقب مانده برای دانشجویان بسیار دشوار شده است.

آذرماه امسال نیز دانشگاه آزاد که مجموع طلب هایش از دانشجویان در سراسر کشور به هزار میلیارد تومان رسیده بود، تصمیم گرفت که پورتال دانشجویی همه بدهکاران و دسترسی آنها به سامانه آموزش مجازی را ببندد و مانع حضور دانشجویان در کلاس های آنلاین شود؛ مساله ای که البته بلافاصله با اعتراض شدید دانشجویان دانشگاه آزاد مواجه شد.

در این شرایط اما با توجه به تعدد دانشجویانی که نتوانسته بودند شهریه خود را پرداخت کنند، سامانه آموزش مجازی دانشگاه آزاد به مدت یک روز با مشکل مواجه شد و بعد از رسانه ای شدن این موضوع، مسئولان دانشگاه آزاد، مشکل سامانه آموزش های مجازی خود را رفع کردند و تا پایان ترم به تمام دانشجویان بدهکار اجازه دادند که به تحصیل و شرکت در امتحانات ادامه دهند.

در این میان اما آن طور که دانشجویان دانشگاه آزاد به رکنا می گویند، دانشگاه آزاد در ایام انتخاب واحد دانشجویان خود که از 9 بهمن آغاز شده است و 21 بهمن به پایان خواهد رسید، پورتال دانشجویی تمام دانشجویان بدهکار خود را بسته و به آنها اعلام کرده است که تا زمان واریز کامل بدهی ها، پورتال آنها را باز نخواهد کرد و اجازه انتخاب واحد به آنها نخواهد داد.

درخواست دانشگاه آزاد از دانشجویان: بدهی های خود را یک جا پرداخت کنید

در چنین شرایطی دانشجویان بدهکار دانشگاه آزاد ناچارند برای این که در ترم جدید انتخاب واحد انجام دهند و ناچار به گرفتن مرخصی تحصیلی یا انصراف از تحصیل نشوند، تمام بدهی های خود را که بعضا به بیش از 10 میلیون تومان می رسد، به صورت یک جا پرداخت کنند و در واقع، درخواست دانشگاه آزاد از دانشجویان خود این است که تمام بدهی های خود را در قالب یک قسط بپردازند.

این در حالی است که در شرایط دشوار اقتصادی موجود قطعا فراهم کردن مبلغ گزاف بدهی ها برای پرداخت به صورت یک جا برای دانشجویان دانشگاه آزاد دشوار است و به همین خاطر، این دانشجویان از مسئولان خود درخواست دارند که اولا تا حد امکان به آنها تخفیف بدهند و ثانیا با قسط بندی بدهی ها، شرایطی را فراهم کنند که این دانشجویان بتوانند بدهی های خود را در طول چند ماه بپردازند تا فرصت ادامه تحصیل از آنها گرفته نشود.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دانشگاه حدود 2 هزار میلیارد تومان از دولت طلبکار است و قطعا دریافت این طلب نسبت به دریافت بدهی های مربوط به شهریه دانشجویان در اولویت قرار دارد.

همچنین براساس اعلام ستاد ملی مبارزه با کرونا، از ترم آینده رفته رفته تعداد روزهای آموزش حضوری در دانشگاه ها بیشتر خواهد شد و بنابراین دانشگاه آزاد می تواند مجددا از برخی روش های درآمدزایی از جمله اجاره محل های مختلف به بخش خصوصی استفاده کند تا مجبور نشود که برای رفع مشکلات مالی حتما از دانشجویان خود بخواهد که هرچه زودتر بدهی‌هایشان را تسویه کنند.

مجلس: دانشگاه آزاد برای دریافت شهریه بیش از حد به دانشجویان فشار نیاورد

این نکته ای است که دکتر شیوا قاسمی پور، دبیر کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: قطعا درخواست دانشجویان بدهکار دانشگاه آزاد برای تقسیط بدهی های آنها منطقی است و مسئولان این دانشگاه نیز باید این درخواست را اجابت کنند. البته اگر دانشجویان دانشگاه آزاد نتوانستند از طریق رایزنی با مسئولان خود، مساله را حل کنند، کمیسیون آموزش مجلس موضوع را از مسئولان دانشگاه آزاد پیگیری خواهد کرد.

وی افزود: اگر مسئولان دانشگاه آزاد به درخواست دانشجویان برای تقسیط بدهی‌هایشان توجه نکردند، این دانشجویان می توانند درخواست خود را در قالب یک طومار به کمیسیون آموزش مجلس ارائه کنند تا ما از طریق این کمیسیون، مساله تقسیط شهریه و بدهی های دانشجویان را از مسئولان دانشگاه آزاد پیگیری کنیم؛ چراکه ما معتقدیم در شرایط دشوار معیشتی کنونی نباید برای ادامه تحصیل بیش از حد به دانشجویان دانشگاه آزاد فشار وارد کنیم.

نماینده مردم مریوان در مجلس ادامه داد: دانشجویان دانشگاه آزاد الزاما همگی از سطح علمی پایین تری نسبت به دانشجویان دانشگاه های دولتی برخوردار نیستند و بسیاری از آنها به دلیل شرایط خاص زندگی خود به دانشگاه آزاد رفته اند. اما متاسفانه با توجه به تشدید دشواری های معیشتی و سخت گیری هایی که مسئولان دانشگاه آزاد در سال های اخیر برای دریافت شهریه داشته اند، هم اکنون تعداد دانشجویان دانشگاه آزاد نسبت به چند سال گذشته کمتر شده است و همین مساله به تشدید مشکلات مالی این دانشگاه دامن زده است.

وی در پایان تصریح کرد: مسئولان دانشگاه آزاد اگر می خواهند دانشجویان آنها با مشکل مواجه نشوند و تعداد صندلی های خالی این دانشگاه از شرایط حاضر بیشتر نشود، حتما باید با دانشجویان خود راه بیایند و در شرایط تشدید مشکلات اقتصادی برای عموم مردم، بیش از حد برای دریافت شهریه به دانشجویان خود فشار نیاورند و بدهی های دانشجویان را به صورت قسطی از آنها دریافت کنند.

کدخبر: 768613 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟