کاهش 30 درصدی حقوق اساتید دانشگاه غیرقانونی است / وزارت علوم وظیفه دارد که دستمزدها را افزایش دهد

در ماه های اخیر چالش هایی برای پرداخت حقوق اساتید دانشگاه رخ داده است. ماجرا از این قرار است که براساس مصوبه موجود در قانون بودجه 1400 مبنی بر لزوم همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت، قرار بود در سال جاری حقوق اساتید دانشگاه با افزایش 30 درصدی مواجه شود. در همین راستا، از تیرماه امسال نیز برخی دانشگاه ها اقدام به افزایش 30 درصدی حقوق اساتید دانشگاه کرده بودند. اما اخیرا رئیس سازمان برنامه و بودجه به رئیس جمهور نامه نوشته است که اعتبارات لازم برای افزایش حقوق اساتید دانشگاه را در اختیار ندارد. همین مساله نیز باعث شده است که برخی دانشگاه ها از دی ماه امسال اقدام به کاهش 30 درصدی حقوق اساتید دانشگاه کند.

لغو اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اساتید به دلیل کمبود اعتبارات

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که براساس قانون بودجه 1400 قرار بود از سال جاری مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت اجرایی شود و براساس آن، حقوق اساتید دانشگاه به میزان 30 درصد افزایش یابد، برخی گزارش ها از دانشگاه های دولتی کشور از این حکایت دارد که از دی ماه امسال، به دلیل لغو اجرای مصوبه همسان سازی، شاهد کاهش 30 درصدی حقوق اساتید دانشگاه هستیم.

در این میان اخیرا مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور با ارسال نامه ای به رئیس جمهور تاکید کرده است که به دلیل کمبود اعتبارات و افزایش کسری بودجه، امکان اجرایی کردن مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت وجود ندارد.

به همین دلیل، با وجود این که از تیرماه امسال برخی دانشگاه های دولتی پیشگام اجرای این مصوبه شده بودند، حالا آنها به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم برای پرداخت حقوق اساتید خود، حدود 30 درصد از حقوق آنها کم کرده اند و عملا اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت لغو شده است.

درخواست وزیر علوم برای اجرای مجدد همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه

به گزارش رکنا؛ لغو اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی برخی دانشگاه های وزارت علوم از دی ماه امسال در شرایطی رخ داده است که در روزهای پایانی دی 1400، محمد علی زلفی گل، وزیر علوم تحقیقات و فناوری در نامه ای به روسای دانشگاه ها، پژوهشگاه ‌ها، موسسات آموزشی و پژوهشی و پارک های علم و فناوری خواستار اجرای مجدد مصوبه همسان سازی حقوق اساتید دانشگاه های وزارت علوم با حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت شده بود.

زلفی گل در آن نامه تاکید کرده بود که نه تنها افزایش حقوق اساتید دانشگاه ها بعد از اجرای مصوبه همسان سازی، باید برای ماه های پایانی سال 1400 اجرایی شود، بلکه مابه‌التفاوت این افزایش با دریافتی ماه های قبل اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم نیز باید به حساب این اساتید واریز شود.

براساس نامه وزیر علوم، پرداخت مابه‌التفاوت شش ماهه اول سال جاری باید از محل منابع مالی دانشگاه مربوطه و پرداخت مابه‌التفاوت شش ماهه دوم امسال باید از محل بودجه عمومی هر دانشگاه انجام شود؛ البته به شرط آن که حقوق هیچ استادی از سقف تعیین شده در قانون بودجه 1400 یعنی 33 میلیون و 700 هزار تومان بالاتر نرود.

وزارت علوم به دنبال فروش ملک برای تامین اعتبارات همسان سازی

البته ظاهرا منابع مالی پیش‌بینی‌شده توسط وزیر علوم نمی تواند کفاف تامین مبلغ مورد نظر برای اجرای مصوبه همسان سازی را بدهد و به همین دلیل، اخیرا هاشم داداش پور، رئیس سازمان امور دانشجویان از برنامه وزارت علوم برای فروش املاک و مستغلات جهت تامین اعتبارات مربوط به همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با حقوق اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت خبر داده است.

امانقلیچ شادمهر، عضو کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت و گو با رکنا ضمن تایید کاهش 30 درصدی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های زیر نظر وزارت علوم در پی لغو اجرای مصوبه همسان سازی عنوان کرد: با توجه به وجود ناهماهنگی بین حقوق اساتید دانشگاه های وزارت علوم با حقوق اساتید دانشگاه های وزارت بهداشت، مجلس در قانون بودجه 1400 مصوبه ای را برای همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت قرار داده بود.

وی افزود: متاسفانه به دلیل تامین نشدن اعتبارات لازم برای اجرای این مصوبه از سوی سازمان برنامه و بودجه، اکنون همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم به طور کامل منتفی و این مساله منجر به کاهش 30 درصدی حقوق برخی اساتید دانشگاه ها شده است.

بالاتر رفتن حقوق برخی اساتید از سقف قانونی در صورت اجرای مصوبه همسان سازی

نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که بعد از اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت، حقوق برخی اساتید دانشگاه ها از سقف 33 میلیون و 700 هزار تومانی تعیین شده در قانون بودجه 1400 بیشتر شده بود و به همین دلیل، دانشگاه ها مجبور شده بودند که حقوق این اساتید را تا سقف 33 میلیون و 700 هزار تومان کاهش دهند.

اما آن طور که برخی اساتید دانشگاه به رکنا گفته اند، بعد از این که سازمان برنامه و بودجه به وزارت علوم اعلام کرد که توان تامین مالی اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت را ندارد، تمام دانشگاه ها ناچار شدند که عملا افزایش 30 درصدی حقوق اساتید خود براساس اجرای مصوبه همسان سازی را لغو کنند و این مساله منجر به کاهش 30 درصدی حقوق تمام اساتیدی شد که دستمزد آنها از ابتدای تیر تا پایان آذر افزایش یافته بود.

در این میان باید توجه داشت که برخی دانشگاه های وزارت علوم با تغییر حکم اساتید خود اقدام به افزایش 30 درصدی حقوق و همسان سازی دستمزد آنها با اعضای هیات علمی غیربالینی وزارت بهداشت کرده بودند، اما برخی دانشگاه ها نیز بدون تغییر حکم حقوقی اساتید خود، دستمزد آنها را افزایش داده بودند، اما هم اکنون هر دو گروه از این دانشگاه ها ناچار شده اند که حقوق اعضای هیات علمی خود را به میزان 30 درصد کاهش دهند.

کاهش 30 درصدی حقوق اساتید دانشگاه به دلیل تامین نشدن اعتبارات

در این میان به گفته عضو کمیسیون آموزش مجلس، در برخی موارد که همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های وزارت علوم با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های وزارت بهداشت منجر به بالاتر رفتن حقوق اساتید دانشگاه ها از سقف تعیین شده در قانون بودجه 1400 یعنی 33 میلیون و 700 هزار تومان شده بود، دانشگاه ها وظیفه داشتند که طبق قانون حقوق اساتید خود را به میزان تعیین شده در سقف پایین بیاورند، اما اکنون که تمام دانشگاه ها به دلیل کمبود اعتبارات مجبور به کاهش 30 درصدی حقوق اساتید خود شده اند، عملا اتفاقی خارج از قانون بودجه 1400 رخ داده است.

شادمهر در همین راستا تاکید کرد: براساس قانون برنامه ششم توسعه و قانون بودجه 1400، وزارت علوم وظیفه دارد که حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های خود را در سال جاری با افزایش 30 درصدی پرداخت کند و سازمان برنامه و بودجه نیز حتما لازم است که اعتبارات لازم برای این مساله را فراهم کند، اما متاسفانه اکنون شاهد آن هستیم که حقوق اساتید دانشگاه به دلیل تامین نشدن اعتبارات اجرای مصوبه همسان سازی از سوی سازمان برنامه و بودجه با کاهشی 30 درصدی مواجه شده است.

مجلس بعد از بررسی بودجه، افزایش حقوق اساتید را از وزارت علوم پیگیری می کند

نماینده مردم گنبد کاووس در مجلس در بخش دیگری از صحبت هایش گفت: هم اکنون کمیته ای با حضور مسئولان وزارت علوم، سازمان برنامه و بودجه، سازمان امور استخدامی و نمایندگان مجلس برای بررسی این مساله تشکیل شده است، اما با توجه به این که مجلس فعلا مشغول بررسی لایحه بودجه 1401 است، هنوز این کمیته نتوانسته جلسات خود را تشکیل دهد و ما منتظر آن هستیم که بعد از پایان جلسات بررسی بودجه، موضوع کاهش حقوق اساتید دانشگاه ها را پیگیری کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: قرار است که وزارت علوم راهکارهای لازم برای تامین اعتبارات مورد نیاز جهت اجرای مصوبه همسان سازی حقوق اعضای هیات علمی دانشگاه های زیر نظر خود با اعضای هیات علمی غیربالینی دانشگاه های زیر نظر وزارت بهداشت را به مجلس ارائه کند و بلافاصله بعد از پایان بررسی لایحه بودجه، نمایندگان مجلس حتما این مساله را به همراه مسئولان وزارت علوم بررسی خواهند کرد.

کدخبر: 767831 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟