اصلاح 253 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز  / وعده آبرسانی به 950 روستا تا دهه فجر

فاضلاب اهواز چند سالی است که به دلیل فرسودگی شبکه با مشکل مواجه است. مشکل اصلی فاضلاب اهواز این است که در هنگام وقوع بارندگی های شدید در این شهر، فاضلاب اهواز بالا می زند. همین مساله منجر به آن شده است که در ماه های اخیر اقدامات مختلفی برای رفع مشکل فاضلاب اهواز انجام شود. آن طور که محمد رضا کرمی نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان به رکنا می گوید، این سازمان از تابستان تا کنون 253 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز را اصلاح کرده است و هم اکنون اصلاح حدود 270 کیلومتر شبکه فاضلاب اهواز را نیز در در دست اجرا دارد. 

مشکل دیرینه فاضلاب اهواز از کجا نشات می گیرد؟ 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که امسال هنوز شاهد بروز بارندگی هایی در استان خوزستان نبوده ایم که منجر به ایجاد سیل و بالا آمدن فاضلاب شهرهای این استان شود، اما هنوز هم خاطره بالا زدن فاضلاب اهواز و برخی از دیگر شهرهای این استان در سال های 98 و 99 از ذهن مردمان این شهرها بیرون نرفته است و البته رسانه ها هم در دو سال گذشته پیگیر خرج شدن صحیح اعتبارات 50 میلیون یورویی بوده اند که در سال 98 قرار شد با موافقت مقام معظم رهبری، از صندوق توسعه ملی به حل مشکل فاضلاب اهواز اختصاص یابد. 

مهمترین مشکل فاضلاب اهواز فرسودگی شبکه و کمبود کانال های احداث شده برای دفع آب های سطحی در این شهرستان نسبت به جمعیت کنونی آن است، چراکه اساسا از گذشته های دور فاضلاب اهواز برای اسکان حداکثر 500 هزار نفر در این شهر طراحی شده بود، اما هم اکنون جمعیت این شهر و حاشیه هاش به 1.2 میلیون نفر می رسد که بخش زیادی از مناطق آن فاقد شبکه فاضلاب مدرن و سیستم جامع دفع آب های سطحی هستند. 

همین مساله باعث می شود که وقتی بارانی سیل آسا در این شهر رخ می دهد، علاوه بر آب های روان حاصل از بارندگی، فاضلاب این شهر نیز وارد کوچه، خیابان و حتی منازل مردم شود و اوضاع نامناسبی را برای اهوازی ها رقم بزند. این مشکل البته فقط مخصوص اهواز نیست و آن طور که محمد جواد اشرفی، مدیرکل محیط زیست استان خوزستان گفته است، تمام شهرهای بزرگی همچون آبادان، خرمشهر، شادگان، بندر امام خمینی (ره) و بندر ماهشهر دچار مشکل مشابه اهواز هستند. 

حل مشکل فاضلاب 504 خیابان اهواز از تابستان تا امروز 

محمد رضا کرمی نژاد، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان در گفت و گو با رکنا درباره آخرین اقدامات انجام شده برای رفع مشکل فاضلاب خوزستان توضیح داد: از فصل تابستان تا امروز اقدامات موثری برای رفع مشکل فاضلاب اهواز انجام شده و همین مساله باعث شده است که هم اکنون ما دیگر در هنگام وقوع بارندگی، شاهد آبگرفتگی در عمده خیابان ها نباشیم. البته در بارندگی های اخیر در دو یا سه نقطه از شهر، فاضلاب تا حدی بالا زد، ولی ما هم اکنون مشغول حل و فصل مشکلات ناشی از این مساله هستیم.

وی افزود: از زمان سفر رئیس جمهور به استان خوزستان در ابتدای ماه شهریور تا امروز 154 پروژه فعال در شهر اهواز برای حل مشکل فاضلاب آغاز شده است و ما هم اکنون در 154 خیابان شهر اهواز مشغول فعالیت برای رفع مشکل هستیم. بعد از حل مشکل این خیابان ها نیز مجموع تعداد خیابان هایی که مشکل فاضلاب آنها در اهواز برطرف شده است، به 504 خیابان خواهد رسید. 

این مقام مسئول ادامه داد: از پیش از سفر رئیس جمهور تا کنون حل مشکل فاضلاب 620 خیابان در اهواز در دست اجرا قرار گرفته است و ما از تابستان تا امروز 253 کیلومتر از شبکه فاضلاب اهواز را اصلاح کرده ایم و حدود 270 کیلومتر لوله کشی فاضلاب نیز هم اکنون در سطح شهر در دست اجرا داریم. البته هنوز کار ما تمام نشده است، ولی ما پروژه اصلاح شبکه فاضلاب اهواز را تا زمانی که مشکل تمام این شهر و حاشیه های آن به طور کامل برطرف شود، ادامه خواهیم داد.

افزایش ظرفیت شبکه فاضلاب اهواز به 700 هزار متر مکعب در شبانه روز 

کرمی نژاد در پاسخ به این سوال که با اصلاحات انجام شده در ماه های اخیر، وقوع چه حدی از بارندگی می تواند منجر به بالا زدن فاضلاب اهواز شود، گفت: بعد از اصلاحاتی که اخیرا انجام شده، ظرفیت شبکه فاضلاب اهواز به 600 تا 700 هزار متر مکعب در شبانه روز رسیده است و اگر میزان بارندگی ها به حدی باشد که از ظرفیت این شبکه بیشتر نباشد، قطعا مشکلی برای فاضلاب مردم اهواز ایجاد نخواهد شد. 

وی ادامه داد: در هفته های اخیر ما بارندگی 31 میلیمتر و 35 میلیمتر را در شهر اهواز تجربه کردیم و خوشبختانه بعد از وقوع این بارندگی هم مشکل حادی برای فاضلاب اهواز ایجاد نشد. اکنون هم امیدواریم که با اصلاح کامل شبکه فاضلاب اهواز در ماه های آینده، هیچ گاه شاهد تکرار موضوع بالا زدن فاضلاب در اهواز نباشیم. 

آخرین اقدامات آبفا برای آبرسانی به روستاهای خوزستان 

کرمی نژاد درباره آخرین وضعیت تامین آب مناطق روستایی نیز توضیح داد: با توجه به پروژه هایی که از تابستان آغاز شده و هم اکنون در سطح استان خوزستان در دست اجراست، تا دهه فجر مشکل آب شرب لوله کشی 950 روستا در سطح استان به طور کامل برطرف خواهد شد. این روستاها پیش از این یا آب لوله کشی نداشتند یا شبکه های آنها به دلیل فرسودگی یا مسائل دیگر به تعمیر، تکمیل یا افزایش تجهیزات احتیاج داشت که خوشبختانه هم اکنون مشکل این روستاها در آستانه حل شدن است و تا دهه فجر شبکه آبرسانی به این مناطق تکمیل خواهد شد. 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب خوزستان ادامه داد: بعد از این 950 روستا، مشکل شبکه لوله کشی آب شرب 1100 روستای دیگر نیز در سطح استان خوزستان در دست اجرا قرار خواهد گرفت و البته ما هم اکنون مشغول پایدارسازی، تقویت و اصلاح شبکه های آب این روستاها هستیم. 

وی در ادامه تاکید کرد: به جز این روستاها، قطعا تعداد دیگری روستا نیز در سطح استان خوزستان وجود دارد که شبکه آب لوله کشی آنها نیاز به اصلاح دارد و ما حتما در ماه های آتی تمام این روستاها را بررسی خواهیم کرد تا در صورت نیاز، تجهیزات آب رسانی آنها را به نسبت جمعیت آنها افزایش دهیم. در فازهای بعدی نیز به حل مشکل شهرها و روستاهایی خواهیم پرداخت که هم اکنون آب لوله کشی دارند، اما کیفیت آب آنها در حد مطلوب نیست. 

امیدواریم تنش آبی تابستان امسال در سال آینده تکرار نشود 

در چنین شرایطی باید توجه داشت که با توجه به اعتراضات آبی تابستان امسال که به دلیل کمبود آب شرب و آب کشاورزی در برخی روستاهای خوزستان شکل گرفت، با توجه به این که هنوز هم تعداد زیادی از روستاهای این استان یا اساسا شبکه آب لوله کشی ندارند یا فاقد شبکه لوله کشی مناسب هستند، در صورت بروز خشکسالی در ماه های آتی، این نگرانی وجود دارد که مجددا بروز اعتراضات آبی اهالی این روستاها بخصوص در تابستان سال آینده تکرار شود. 

کرمی نژاد در پاسخ به این سوال که راه حل شرکت آب و فاضلاب خوزستان برای جلوگیری از تکرار این اعتراضات چیست، عنوان کرد: ما تا دهه فجر مشکل 950 روستا را به طور کامل حل خواهیم کرد و در ماه های بعد از آن نیز اصلاح شبکه آبرسانی 1100 روستا را انجام خواهیم داد. بعد از پایان این دو پروژه، دیگر روستایی در استان خوزستان باقی نمی ماند که مردم آن دسترسی به آب شرب نداشته باشند و بعد از آن هم ما به سراغ حل مشکل روستاهایی خواهیم رفت که شبکه آبرسانی آنها نیاز به اصلاح و ارتقای کیفیت دارد. 

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به پیش بینی های هواشناسی، به نظر می رسد در ماه های آتی شاهد بارندگی های مناسبی در سطح استان خوزستان باشیم و بنابراین امیدواریم که مشکل کم آبی خوزستان در تابستان سال آینده مانند تابستان امسال تکرار نشود و ما با حل مشکل شبکه آبرسانی تمام روستاهای استان، به طور کامل جلوی بروز تنش آبی شدید در سال آینده را بگیریم. 

کدخبر: 763111 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟