احتمال آغاز پیک ششم کرونا در ایران به زودی / مبتلایان به امیکرون باید بین 10 تا 14 روز قرنطینه شوند

پیک ششم کرونا در ایران در راه است. با وجود کاهش محسوس آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته های اخیر،  متخصصان بهداشتی از احتمال آغاز پیک ششم کرونا در کشورمان خبر می دهند. مسئولان بهداشتی کشور نیز از بروز پیک ششم کرونا در ایران احساس نگرانی می کنند. پیک ششم کرونا در ایران مبتنی بر شیوع گسترده سویه امیکرون در کشورمان آغاز خواهد شد. مهمترین راهکار برای کاهش شدت پیک ششم کرونا در ایران، تزریق عمومی دُز سوم یا همان دُز یادآور واکسن کروناست.

به صدا در آمدن زنگ خطر گسترش امیکرون در ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح روز شنبه 25 دی 1400، دکتر مسعود یونسیان، متخصص اپیدمیولوژی و عضو کمیته علمی کشوری کرونا در گفت و گو با رکنا از به صدا در آمدن زنگ خطر پیک ششم کرونا در کشورمان خبر داد و گفت: به نظر می رسد سویه امیکرون آهسته آهسته سهم خود در میان مبتلایان به کرونا در کشورمان را افزایش می دهد و از کنار هم گذاشتن پدیده افزایش هفتگی فراوانی نسبی امیکرون طی هفته های گذشته و رشد آمار مبتلایان جدید در هفته گذشته می توان گفت هشدار شروع موج بعدی کرونا در کشورمان بر مبنای گسترش سویه امیکرون آغاز شده است.

در همین راستا عصر روز شنبه 25 دی 1400 هم دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت در اجلاس معاونین درمان دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور با تاکید بر این که زنگ خطر امیکرون در کشورمان به صدا درآمده است، اظهار داشت: در حال حاضر میزان کل مراجعین سرپایی و بستری تفاوت نکرده، اما تعداد تست های مثبت افزایش یافته و این یک زنگ خطر است، از این رو تمام مراکز باید در حالت آماده باش قرار گیرند.

در این میان اما در حالی متخصصان و مسئولان بهداشتی کشور از به صدا در آمدن زنگ خطر پیک ششم کرونا مبتنی بر شیوع گسترده سویه امیکرون در ایران خبر می دهند که هنوز هم آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در کشورمان تا حد مناسبی پایین است و خوشبختانه دیروز آمار مرگ روزانه کرونا در ایران به زیر 20 نفر رسید. همچنین روز گذشته انتشار جدیدترین نقشه رنگ بندی کرونا در کشور نیز نشان داد که هیچ شهری در کشورمان در وضعیت نارنجی یا قرمز قرار ندارد و بیشتر مناطق ایران، از نظر شیوع کرونا آبی است.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که هم اکنون ایران در چه شرایطی از نظر احتمال آغاز پیک ششم کرونا مبتنی بر شیوع گسترده سویه امیکرون قرار دارد و آیا با توجه به کاهش محسوس آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در هفته های اخیر، هنوز هم می توان احتمال داد که به زودی سویه امیکرون تمام ایران را فرا خواهد گرفت؟ پاسخ این سوالات را از دکتر محمد رضا هاشمیان، فوق تخصص بخش مراقبت های ویژه و عضو کمیته علمی کشوری کرونا جویا شدیم.

احتمال بالای بستری شدن واکسن نزده ها، در صورت ابتلا به امیکرون

هاشمیان در ابتدای صحبت هایش گفت: آمار مرگ و میر کرونا در کشورمان در هفته های اخیر به آن دلیل کاهش پیدا کرده است که در چند هفته گذشته شاهد فروکش کردن موج ناشی از شیوع گسترده کرونای دلتا در کشورمان بوده ایم و همچنین سطح پوشش واکسیناسیون نیز در چند هفته اخیر به شکل مناسبی رشد کرده است، اما متاسفانه تا کنون فقط 12 میلیون نفر از هموطنان، دُز سوم واکسن کرونای خود را تزریق کرده اند.

وی افزود: مشاهدات جهانی نشان می دهد که احتمال مرگ و میر افرادی که سه دُز واکسن کرونا دریافت کرده اند، در صورت ابتلا به سویه امیکرون به شدت پایین است، اما احتمال ابتلای کسانی که دو یا یک دُز واکسن کرونا تزریق کرده اند، به سویه امیکرون، نسبتا زیاد است. همچنین افرادی که هنوز هم از تزریق واکسن کرونا پرهیز می کنند، با احتمال بسیار بالا به امیکرون مبتلا خواهند شد و حتی ممکن است این افراد در صورت ابتلا به سویه جدید کرونا، به بستری شدن هم نیاز پیدا کنند.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: به صورت کلی احتمال بستری شدن بخصوص بستری شدن در ICU بر اثر ابتلا به سویه امیکرون نسبت به کرونای دلتا کمتر است، اما قدرت سرایت پذیری این سویه به شدت از کرونای دلتا بیشتر است و افراد بسیاری ممکن است در صورت ابتلا به این ویروس، دچار مشکلات زیادی در کار و زندگی روزمره خود شوند. همچنین احتمال ابتلای کودکان به سویه امیکرون نسبت به سویه های قبلی کرونا بیشتر است و مشاهدات جهانی نشان می دهد که کودکان زیادی در سطح جهان به سویه جدید مبتلا شده اند.

تعداد تست های روزانه کرونا در ایران بسیار پایین است

هاشمیان در پاسخ به این سوال که آیا هم اکنون ایران در معرض بروز پیک ششم کرونا قرار دارد یا خیر، توضیح داد: براساس آنچه در کشورهای گوناگون درباره نوع فعالیت سویه امیکرون مشاهده شده است، می توان گفت اگر ما در آینده ای نزدیک با شناسایی تعداد بیشتری از موارد مبتلا به این سویه در کشورمان مواجه شویم، احتمال دارد که خیلی زود شاهد آغاز پیک ششم کرونا در ایران باشیم.

عضو کمیته علمی کشوری کرونا با انتقاد از آمار پایین انجام آزمایش شناسایی ابتلا به سویه امیکرون در سطح کشور اظهار داشت: در بسیاری از کشورهای جهان تعداد تست های روزانه ای که از افراد مشکوک حتی بدون علامت گرفته می شود، درصد قابل قبولی از جمعیت آنها را تشکیل می دهد، اما در ایران تعداد تست های روزانه کرونا بسیار پایین است و این مساله باعث می شود که ما با تاخیر متوجه شروع یک پیک جدید در کشورمان شویم.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود تعداد پایین تست های کرونا در ایران، کم بودن آمار بستری روزانه کرونا نشانه خوبی از وضعیت نسبتا مناسب کرونا در کشورمان است و ما مشاهده می کنیم که هم اکنون تعداد بیماران مبتلا به کرونا در سطح کشورمان به شدت کم شده است و بنابراین هنوز شاهد بروز پیک ششم کرونا در ایران نیستیم، اما باید با تاکید بیشتر بر تزریق همگانی دُز سوم واکسن و رعایت پروتکل های بهداشتی، همچنان کشورمان را در شرایط مناسبی از نظر کرونا قرار دهیم.

تعداد مبتلایان به امیکرون در ایران بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است

هاشمیان در پاسخ به این سوال که در صورت ابتلای یک فرد به سویه امیکرون، شخص مبتلا چند روز باید تحت قرنطینه قرار گیرد، گفت: لزوم قرنطینه بیمارانی که به کرونا مبتلا می شوند، امری است که باید در تمام سویه های کرونا رعایت شود و درباره سویه امیکرون نیز ممکن است مدت گرفتار شدن افراد به این ویروس بین 10 تا 14 روز طول بکشد و به همین دلیل، افرادی که به امیکرون مبتلا می شوند، بر حسب علایم خود باید بین 10 تا 14 روز به قرنطینه بروند.

این فوق تخصص مراقبت های ویژه ادامه داد: با وجود این که رفته رفته سویه امیکرون به سویه غالب کرونا در سطح جهان تبدیل می شود، اما هنوز هم متخصصان بهداشتی جهان از کرونای دلتا بیشتر از سویه جدید احساس خطر می کنند. در ایران نیز هنوز نمی توان گفت سویه امیکرون به سویه غالب کرونا در کشورمان تبدیل شده است، اما قطعا تعداد مبتلایان به امیکرون در کشورمان بسیار بیشتر از آمارهای رسمی است، چون اساسا تعداد تست های روزانه کرونا در ایران پایین است.

وی در پایان تصریح کرد: ما امیدواریم که امیکرون هیچ گاه به سویه غالب کرونا در کشورمان تبدیل نشود، اما اگر این اتفاق رخ دهد، قطعا با مشکلات زیادی برای مقابله با سویه جدید کرونا مواجه خواهیم شد و در آن شرایط، حتما باید محدودیت های کرونایی را در سطح کشور تشدید کنیم تا مجددا شاهد بالا رفتن آمار بستری و مرگ ناشی از کرونا در ایران نباشیم.

کدخبر: 762664 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟