نماینده حوزه های علمیه در مدارس: ترویج کودک همسری در مدارس نمی کنیم / حضور روحانیون در 5 هزار مدرسه

کودک همسری یکی از آسیب های اجتماعی رایج در ایران است. کودک همسری ارتباط مستقیمی با فقر دارد. کودک همسری البته فقط در فقر اقتصادی ریشه ندارد و فقر فرهنگی موجود در برخی مناطق کشور نیز به رواج کودک همسری دامن می زند. در این میان، علیرضا حاجیان زاده دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که برخلاف برخی تصورها، حضور طلاب در مدارس کشور بخصوص در مدارس دخترانه، هیچ ربطی به ترویج کودک همسری ندارد.

طلاب اعزامی به مدارس دخترانه به ترویج کودک همسری می پردازند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، چند سالی است که اعزام طلاب زن و مرد به مدارس کشور آغاز شده است و سال به سال شاهد چشمگیرتر شدن حضور روحانیون در مراکز آموزشی هستیم. آن طور که مسئولان حوزه های علمیه گفته اند، حضور روحانیان در مدارس در درجه اول برای رفع شبهات دینی دانش آموزان و البته معلمان است و همچنین طلاب با حضور در مدارس نقش ویژه ای در تعلیم و تربیت دانش آموزان ایفا می کنند.

همچنین روحانیون با حضور در مدارس به برگزاری نماز جماعت، ترویج معارف اسلامی و پاسخگویی به نیازهای دینی دانش آموزان می پردازند. علاوه بر این ها به گفته مسئولان حوزه های علمیه، حضور طلاب در مدارس و ارتباط چهره به چهره آنها با دانش آموزان می تواند نقش مهمی در تربیت دینی کودکان و نوجوانان کشور داشته باشد و به همین دلیل، سال به سال بر تعداد روحانیونی که از طرف حوزه های علمیه به مدارس اعزام می شوند، افزوده می شود.

در این میان اما آن طور که برخی مخاطبان رکنا به این پایگاه خبری گفته اند، بعضی از طلاب زن که در مدارس دخترانه، به‌ویژه مدارس در مقطع متوسطه دوم حضور پیدا می کنند، در میان تعالیم دینی که در بین دختران ترویج می کنند، مسائل مربوط به همسرداری را هم به آنها می آموزند و به نوعی آنها را برای ازدواج آماده می کنند.

این مساله از نظر برخی معلمان می تواند ترویج فرهنگ ازدواج زودهنگام یا همان کودک همسری تلقی شود و بسیاری از خانواده های دانش آموزان نیز حاضر نیستند تا زمانی که تحصیلات دانشگاهی آنها به سطح بالایی برسد، با ازدواج دختران خود موافقت کنند. بنابراین عمده کادر مدرسه و اولیای دانش آموزان در صورت ترویج کودک همسری از سوی طلاب اعزامی به مدارس، به هیچ وجه با آن موافق نیستند.

هیچ آموزشی درباره ازدواج زودهنگام به دختران ارائه نمی شود

البته علیرضا حاجیان زاده، دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش در گفت و گو با رکنا، ارائه آموزش های مربوط به ازدواج زودهنگام از سوی طلاب زن اعزامی به مدارس دخترانه را تکذیب کرد و توضیح داد: هیچ مبحثی درباره آماده سازی برای ازدواج از سوی طلاب زن یا مرد به دانش آموزان دختر یا پسر آموزش داده نمی شود و اساسا آموزش های روحانیون به دانش آموزان هیچ ارتباطی با موضوع ازدواج آنها ندارد.

وی افزود: طلابی که در مدارس حضور پیدا می کنند، چه در مدارس دخترانه و چه در مدارس پسرانه، بیشتر به رفع شبهات اعتقادی و ترویج معارف اسلامی در بین دانش آموزان می پردازند و به سوالات دینی دانش آموزان پاسخ می دهند و سعی می کنند به تحکیم باورهای مذهبی آنها بپردازند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: طلابی که در مدارس حضور پیدا می کنند، چه برای دختران و چه برای پسران، به هیچ وجه موضوع ازدواج زیر 18 سال را تبلیغ نمی کنند و اساسا نمایندگی حوزه های علمیه در آموزش و پرورش هیچ موضعی به نفع یا علیه ازدواج زیر 18 سال ندارد.

اجرای "طرح تربیتی امین" از سال 1389

حاجیان زاده در بخش دیگری از صحبت هایش درباره جزئیات طرح استقرار مبلغان دینی در مدارس گفت: اجرای «طرح تربیتی امین» یا همان اعزام مبلغان زن و مرد به مدارس دخترانه و پسرانه از سال 1389 آغاز شده است و در حال حاضر این طرح در 5 هزار مدرسه در سطح کشور در حال اجراست و 5 هزار طلبه زن و مرد در این مدارس حضور مستمر دارند.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: در سال اول اجرای طرح تربیتی امین ما فقط به 34 مدرسه در سطح کشور مبلغ دینی اعزام کردیم و در سال دوم نیز تعداد مدارس تحت پوشش این طرح به 300 مدرسه افزایش یافت. در سال سوم نیز ما توانستیم به 700 مدرسه مبلغ دینی اعزام کنیم و سال به سال تعداد مدارس بیشتری تحت پوشش طرح تربیتی امین قرار گرفته اند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که طرح تربیتی امین در همه انواع مدارس کشور اجرایی می شود، عنوان کرد: طرح تربیتی امین در مدارس گوناگون دولتی، غیردولتی، شبانه روزی و استعدادهای درخشان و در مقاطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم اجرا می شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با وجود این که طلاب از سوی حوزه های علمیه به مدارس اعزام می شوند، اما تمام روحانیون در چارچوب قوانین مدرسه و زیر نظر مدیران مدارس فعالیت می کنند. روحانیون اعزامی به مراکز آموزشی، سعی می کنند با حضور خود، امور پرورشی و تربیتی مدارس را تقویت کنند و در صورت صلاحدید مدیران مدارس، اجرای برنامه های آموزشی خاصی را نیز در ساعات فوق برنامه بر عهده می گیرند.

کودک همسری - روحانیون در مدارس 2

طلاب اعزامی، 3 روز در هفته در مدارس حضور دارند

حاجیان زاده با تاکید بر این که حوزه های علمیه به انتخاب روحانیون اعزامی به مدارس می پردازد، گفت: ما از بین طلابی که داوطلب حضور در مدارس هستند، افرادی را انتخاب می کنیم که واجد شرایط هستند، چون ممکن است هر طلبه ای توانایی کار با کودک و نوجوان را نداشته باشد و بنابراین ما در انتخاب روحانیونی اعزامی به مدارس، دقت عمل خاصی را به خرج می دهیم.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با بیان این که پیش از اعزام طلاب به مدارس، دوره های آموزشی ویژه ای برای آنها برگزار می شود، اظهار داشت: در این دوره ها آموزش های مهارتی و آموزش های مربوط به نحوه برخورد با کودکان و نوجوانان به طلاب ارائه می شود تا آنها با حضور در مدارس بتوانند نقش تربیتی خود را به خوبی ایفا کنند.

وی در ادامه تاکید کرد: در طرح تربیتی امین مقرر شده است که طلاب سه روز در هفته در مدارس مستقر باشند و ما معتقدیم که ارتباط چهره به چهره طلاب با دانش آموزان و حضور مستمر آنها در مدارس، نقش موثرتری در تربیت دانش آموزان دارد، نسبت به وقتی که روحانیون برای تعداد جلسات محدود و صرفا جهت ارائه سخنرانی به مدارس می روند.

طلاب اعزامی به مدارس چه کارهایی انجام می دهند؟

حاجیان زاده درباره مهمترین فعالیت هایی که طلاب اعزامی به مدارس انجام می دهند، توضیح داد: تعمیق باورهای مذهبی و تحکیم رفتارهای دینی دانش آموزان، مهمترین وظیفه ای است که روحانیون اعزامی به مدارس باید انجام دهند. البته این طلاب سعی می کنند که معلمان و اولیای دانش آموزان را نیز تحت تاثیر حضور خود قرار دهند.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش درباره دیگر وظایف روحانیون اعزامی به مدارس گفت: پیشگیری از انحرافات فکری و اخلاقی دانش آموزان، ارائه مشاوره مذهبی، پاسخ به سوالات و شبهات دانش آموزان با برگزاری جلسات گفتمانی دینی و تربیتی و برقراری ارتباطات فردی با دانش آموزان نیز از دیگر وظایفی است که روحانیون باید با حضور در مدارس به انجام آنها بپردازند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: طلابی که به مدارس اعزام می شوند، کلاس های احکام، عقاید و اخلاق را برای دانش آموزان برگزار می کنند و همچنین سعی می کنند با همکاری معلمان پرورشی مدارس، به ساماندهی فعالیت های قرآنی مراکز آموزشی بپردازند.

وی در ادامه تاکید کرد: برگزاری نماز جماعت، برپایی انواع مراسم ملی و مذهبی و مشارکت در برنامه صبحگاه مدرسه نیز از دیگر وظایف طلابی است که در مدارس حضور پیدا می کنند. در مجموع هم حضور مستمر طلاب در مدارس منجر به ایجاد ارتباط دوستانه و عاطفی بین آنها و دانش آموزان می شوند.

حضور روحانیون در بازی های گروهی و اردوهای دانش آموزان

حاجیان زاده با بیان این که طلاب اعزامی به مدارس، سعی می کنند که الگوی رفتاری دانش آموزان باشند، عنوان کرد: با توجه به این که روحانیون اعزامی به مدارس تلاش دارند که همواره ارتباطی صمیمی با دانش آموزان برقرار کنند، کودکان و نوجوانان معمولا آنها را بسیار دوست دارند.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش ادامه داد: روحانیون در زنگ های تفریح، بازی های گروهی و اردوهای دانش آموزان شرکت می کنند و همچنین سعی می کنند با دانش آموزانی که در تشکل های اسلامی فعالیت می کنند، ارتباط برقرار کنند.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش با بیان این که طلاب اعزامی به مدارس سعی می کنند با اولیای دانش آموزان نیز ارتباط مناسبی را برقرار کنند، اظهار داشت: روحانیون اعزامی به مدارس تلاش می کنند که ضمن برقراری ارتباط با خانواده های دانش آموزان، درباره ارتباطات دینی کودکان و نوجوانان در خانواده نیز به آنها آموزش دهند و همچنین به ارائه مشاوره های تربیتی به خانواده های دانش آموزان بپردازند.

وی در ادامه تاکید کرد: عمده مدیران مدارس از حضور طلاب در مراکز آموزشی به شدت استقبال کرده اند و بیشتر کادر مدارس نیز از این که یک روحانی در کنار آنها به انجام امور پرورشی و تربیتی در مراکز آموزشی می پردازد، خوشحال هستند.

روحانیون اعزامی به مدارس، ماهانه فقط 600 هزار تومان دستمزد می گیرند

حاجیان زاده با تاکید بر این که محدودیت های منابع مالی مانع از گسترش سریع حضور روحانیون در مدارس می شود، گفت: اولویت ما ارائه آموزش های کیفی توسط طلاب اعزامی به مدارس به دانش آموزان است و با توجه به این که کیفیت آموزش ها نسبت به کمیت مدارس تحت پوشش «طرح تربیتی امین» برای ما اولویت دارد، ما سعی می کنیم که تعداد مدارس تحت پوشش این طرح را سال به سال به تدریج افزایش دهیم.

دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش با تاکید بر این که طلاب اعزامی به مدارس، دریافتی ماهانه بسیار اندکی دارند، اظهار داشت: روحانیونی که به مدارس اعزام می شوند، به طور متوسط ماهانه 600 هزار تومان دستمزد می گیرند و حداکثر دریافتی این روحانیون به یک میلیون تومان در ماه نیز نمی رسد. این مبلغ هم نه به عنوان حقوق ماهیانه بلکه فقط برای تامین هزینه رفت و آمد و هزینه های جانبی این طلاب به آنها پرداخت می شود.

مشاور عالی وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: دستمزد پرداختی به طلاب اعزامی به مدارس توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه تامین می شود و آموزش و پرورش نه امسال و نه در سال های گذشته، هیچ بودجه ای را در این زمینه تقبل نکرده است و در سال های آتی نیز قرار نیست هزینه اعزام طلاب به مدارس از بودجه آموزش و پرورش تامین شود.

وی در پایان تصریح کرد: در طرح تربیتی امین، طلاب زن به مدارس دخترانه و طلاب مرد به مدارس پسرانه اعزام می شوند و هم اکنون حدود 60 درصد طلابی را که در این طرح فعالیت می کنند، خانم ها تشکیل می دهند و حدود 40 درصد آنها هم آقایان هستند.

کدخبر: 759479 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟