افزایش 35 نفره مبتلایان به امیکرون در ایران در 24 ساعت / احتمالا واکسن های ایرانی در برابر "امیکرون" مقاوم هستند

سویه امیکرون جدیدترین سویه کروناست. سویه امیکرون سرایت پذیری بسیار بیشتری نسبت به سویه های قبلی کرونا دارد. روز گذشته، محمد هاشمی، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد که 159 ایرانی به سویه امیکرون مبتلا شده اند. امروز هم سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت تاکید داشت که تعداد مبتلایان به سویه امیکرون به 194 نفر رسیده است. براین اساس می توان گفت که تعداد مبتلایان به سویه امیکرون در ایران در 24 ساعت گذشته، 35 نفر افزایش یافته است. البته به گفته معاون درمان وزارت بهداشت، تعداد مبتلایان به سویه امیکرون در کشورمان همچنان رو به افزایش است.

ممنوع شدن واردات واکسن کرونا و ابهامات زیاد درباره واکسن های ایرانی

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز گذشته خبری مبنی بر ممنوع شدن واردات واکسن کرونا از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در رسانه ها منتشر شد. براساس این خبر، بهرام دارایی، رئیس سازمان غذا و دارو گفته است که با توجه به این که از این به بعد واکسن های داخلی کفاف نیازهای ما را می دهد، بنابراین واردات واکسن از کشورهای خارجی ممنوع شده و البته قرار شده است که واکسن‌ساز‌های داخلی حداقل 15 میلیون دُز واکسن در ماه به وزارت بهداشت تحویل دهند. او همچنین تاکید کرده که به فراخور پیشرفت تولیدکنندگان داخلی واکسن، مدارک به مجامع بین المللی ارسال شده است، اما بررسی مدارک علمی زمان بر است و امیدواریم به زودی بتوانیم تاییدیه ها را دریافت کنیم.

این تصمیم وزارت بهداشت اما با وجود این که ظاهر حمایت از تولیدات داخلی را دارد، ابهامات زیادی را در میان افکار عمومی ایجاد کرده است و تا زمانی که به این ابهامات پاسخ داده نشود، نمی توان این تصمیم را امری مفید تلقی کرد. اولا با توجه به این که بخش قابل توجهی از ایرانیان دو دُز واکسن آسترازنکا یا اسپوتنیک تزریق کرده اند و براساس پروتکل های خود وزارت بهداشت، این افراد باید برای دُز سوم، واکسن آسترازنکا دریافت کنند، با توجه به این که اخیرا واکسن آسترازنکا در ایران کمیاب شده است، اگر محموله جدیدی از این واکسن به ایران وارد نشود، تکلیف افرادی که باید واکسن آسترازنکا را برای دُز سوم تزریق کنند، چه خواهد بود؟

همچنین با توجه به این که اخیرا برخی ویروس شناسان، اپیدمیولوژیست ها، اعضای انجمن ایمونولوژی و آلرژی ایران، اعضای کمیته علمی کشوری کرونا و ... تاکید کرده اند بهتر است کسانی که دو دُز واکسن سینوفارم زدند، برای دُز سوم، واکسن هایی مانند آسترازنکا را که با استفاده از پلتفورم وکتور ویروس تولید شده اند، دریافت کنند، در صورتی که روند واردات واکسن آسترازنکا به ایران متوقف شود، در آن صورت افراد چطور به سطح ایمنی زایی بالاتر ناشی از دریافت یک دُز واکسن وکتور ویروس بعد از دریافت دو دُز واکسن ویروس غیرفعال (سینوفارم) خواهند رسید؟

در واقع، مسئولان وزارت بهداشت باید پاسخ دهند در شرایطی که هیچ کدام از واکسن های داخلی با استفاده از پلتفورم وکتور ویروس تولید نشده اند و واکسن MRNA ایرانی هم که می تواند جایگزین مناسبی برای واکسن های وکتور ویروس محسوب شود، هم اکنون در مراحل اولیه کارآزمایی بالینی قرار دارد، چطور قرار است ایرانیان برای تزریق دُز سوم واکسن کرونا صرفا از واکسن های داخلی استفاده کنند؟

واکسن های ایرانی تاییدیه های بین المللی را ندارند

مساله مهم دیگر این است که هیچ کدام از واکسن های تولید داخل، تاییدیه های بین المللی را ندارند و برآوردهای متخصصان بهداشتی از فرآیند صدور مجوز جهانی مصرف واکسن ها توسط سازمان بهداشت جهانی، نشان می دهد که در خوشبینانه ترین حالت، تا 6 ماه دیگر هیچ کدام از واکسن های داخلی نخواهند توانست که تاییدیه های بین المللی را دریافت کنند.

در چنین شرایطی وقتی بسیاری از کشورهای جهان از میان تمام واکسن های موجود در ایران، صرفا تاییدیه واکسن آسترازنکا را صادر کرده اند و ایرانیان برای سفر به خارج از کشور حتما باید این واکسن را دریافت کنند، وقتی که قرار است ایرانیان حتی به عنوان دُز سوم نیز این واکسن را دریافت نکنند، در آن صورت افراد متقاضی چطور خواهند توانست که به خارج از کشور سفر کنند؟ یعنی در شرایطی که یکی از فواید واکسیناسیون برای مردم جهان، تسهیل سفرهای بین المللی است، چرا ایرانیان برخلاف سایر مردم جهان برای رفتن به سفرهای بین المللی حتما باید تست منفی PCR ارائه کنند و چند روز هم در قرنطینه بمانند؟

همچنین وقتی هنوز اثربخشی واکسن های داخلی در برابر سویه های جدید کرونا بخصوص سویه امیکرون به اثبات نرسیده است و حتی با توجه به برخی مقالات علمی جهانی، ممکن است واکسن هایی از جمله سینوفارم و اسپوتنیک هم کارآیی کافی را در برابر سویه امیکرون نداشته باشند و به نظر می رسد واکسن آسترازنکا از معدود واکسن هایی است که در برابر سویه امیکرون مقاوم است، در چنین شرایطی وزارت بهداشت بر چه اساسی تصمیم گرفته است وقتی رفته رفته سویه امیکرون به سویه غالب کرونا در کشورمان تبدیل می شود، واردات واکسن های خارجی را متوقف کند و تزریق دُز سوم به بخش زیادی از ایرانیان را صرفا با استفاده از واکسن های ایرانی انجام دهد؟

اختلاف نظر متخصصان بهداشتی بر سر واکسن مناسب برای تزریق در دُز سوم

این سوالات را در نشست خبری، از دکتر سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به رکنا گفت: هنوز نمی توان درباره کارآیی بالا یا پایین واکسن های داخلی در برابر سویه امیکرون به طور قطعی اظهار نظر کرد، چون هم اکنون فقط حدود 194 فرد مبتلا به امیکرون در ایران شناسایی شده اند و تعداد مبتلایان به امیکرون در ایران آن قدر پایین بوده است که ما هنوز نمی توانیم میزان اثربخشی واکسن های داخلی در برابر این سویه را به طور کامل بررسی کنیم.

وی افزود: با توجه به این که واکسن های ایرانی کرونا در برابر سویه دلتا کارآیی بالایی داشته اند و در سطح جهان ثابت شده است واکسن هایی که در برابر سویه دلتا مقاوم بوده اند، در برابر سویه امیکرون نیز مقاوم باشند، بنابراین به نظر می رسد واکسن های ایرانی نیز در برابر سویه امیکرون مقاوم باشند. البته برای پاسخ بهتر به این سوال، باید آزمایش های بیشتری روی واکسن های ایرانی کرونا انجام شود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: این مساله که دُز سوم واکسن کرونا برای افرادی که دو دُز واکسن تولیدشده با استفاده از ویروس غیرفعال از جمله سینوفارم را دریافت کرده اند، الزاما باید واکسن های تولیدشده براساس پلتفورم وکتور ویروس باشد یا استفاده از واکسن های پروتئینی نیز می توانند در این شرایط مناسب باشند، موضوعی است که بین متخصصان گوناگون اختلاف نظر وجود دارد و هنوز هیچ چیز در این زمینه به اثبات نرسیده است.

وی در پایان تصریح کرد: اعضای کمیته علمی کشوری کرونا تلاش می کنند تا تمام موضوعات مربوط به تزریق دُز سوم واکسن کرونا و این که بهتر است کدام واکسن ها برای این منظور استفاده شود را به طور دقیق بررسی کنند و قطعا وزارت بهداشت نیز از پیشنهادات کمیته علمی کرونا برای تعیین پروتکل های مربوط به تزریق دُز سوم واکسن کرونا استفاده خواهد کرد، اما آنچه مسلم است، این که تزریق دُز سوم واکسن کرونا قطعا می تواند ایمنی بخشی مناسبی در برابر سویه امیکرون داشته باشد.

کدخبر: 758269 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟