مذاکرات ایران و طالبان برای بازگشایی هیرمند، به زودی

رودخانه هیرمند یک رودخانه مشترک میان ایران و افغانستان است. رودخانه هیرمند یکی از مهمترین رودخانه های مرزی کشورمان محسوب می شود. رودخانه هیرمند در نهایت به تالاب هامون می ریزد. در سال های اخیر دولت سابق افغانستان بخش مهمی از حقابه زیست محیطی هیرمند را تامین نکرده است. عدم تامین حقابه زیست محیطی هیرمند منجر به خشک شدن بخش عمده ای از تالاب هامون شده است.

احتمال رسیدن به توافق آبی با دولت طالبان بیشتر از دولت اشرف غنی است

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که در چند سال اخیر عدم تامین حقابه زیست محیطی رودخانه هیرمند و تالاب هامون از سوی دولت سابق افغانستان منجر به خشک شدن تدریجی این تالاب و بروز خشکسالی در بخش زیادی از استان سیستان و بلوچستان شده است، برخی خبرها از این حکایت دارد که احتمالا مذاکرات آتی ایران با دولت طالبان برای تامین حقابه هیرمند و هامون به نتیجه برسد و حقابه های زیست محیطی مربوطه توسط دولت جدید افغانستان تا حد زیادی تامین شود.

در همین راستا، دکتر احمد رضا لاهیجان زاده، معاون محیط زیست دریایی و تالاب های سازمان حفاظت محیط زیست درباره آخرین وضعیت تامین حقابه زیست محیطی تالاب هامون به خبرنگار رکنا گفت: بعد از روی کار آمدن دولت طالبان در کشور افغانستان، مذاکرات قبلی با دولت سابق افغانستان برای تامین حقابه زیست محیطی هامون متوقف شد، اما قرار شده است که در آینده ای نزدیک مذاکرات آبی برای تامین حقابه تالاب هامون با دولت طالبان آغاز شود و پیش بینی می شود که شرایط برای رسیدن به توافق آبی میان ایران و افغانستان در دولت طالبان مهیاتر باشد.

وی افزود: دولت اشرف غنی مقاومت زیادی برای تامین حقابه زیست محیطی تالاب هامون داشت و مسئولان آن دولت تلاش می کردند که توافقات آبی با دولت ایران به خوبی صورت نگیرد، اما به نظر می رسد مذاکرات آبی بین ایران و افغانستان با دولت طالبان بهتر از دولت اشرف غنی پیش خواهد رفت.

معاون سازمان محیط زیست ادامه داد: در روزهای اخیر هیاتی از اتحادیه اروپا به دیدار مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست آمد و با توجه به این که پروژه سیستان و بلوچستان و هامون با همکاری اتحادیه اروپا و سازمان ملل در حال انجام است، قرار شده است که این دوستان مذاکراتی را با دولت جدید افغانستان انجام دهند تا این پروژه به صورت بین المللی پیش برود.

طوفان های دریایی جنوب کشور ناشی از تغییر اقلیم است

لاهیجان زاده در بخش دیگری از صحبت هایش به وقوع باران های حدی در جنوب کشور در روزهای اخیر اشاره کرد و گفت: احتمال وقوع طوفان های دریایی شدید و سونامی در خلیج فارس بسیار اندک است و در دریای عمان نیز احتمال وقوع طوفان های دریایی در حداقل ممکن قرار دارد. یعنی ما در شدیدترین حالت ممکن با طوفانی مانند چرخند شاهین مواجه خواهیم شد که چند ماه پیش در جنوب کشورمان رخ داد و ممکن است این طوفان ها هر چند سال یک بار رخ دهد.

معاون محیط زیست دریایی سازمان محیط زیست با بیان این که طوفان های دریایی شدید در سراسر جهان از جمله در جنوب کشور ما ناشی از تغییرات اقلیمی است، عنوان کرد: طوفان های شدید دریایی و بارش های حدی و سنگین دریایی در جنوب کشور علی رغم خسارت های شدیدی که می تواند در جنوب کشور ایجاد کند، بخشی از مشکلات ناشی از خشکسالی و گرد و غبار در جنوب کشور را حل خواهد کرد.

وی در پایان  تصریح کرد: روان آب ها و سیلاب هایی که بر اثر طوفان های شدید ممکن است هر چند سال یک بار در جنوب کشور ایجاد شود، قطعا تا حدی می تواند مشکلات ناشی از خشکسالی را مرتفع کند، ولی ما حتما باید توانایی مدیریت این سیلاب ها در کشور را افزایش دهیم تا بتوانیم خسارات ها را به حداقل ممکن برسانیم و از نزولات جوی در منطقه بیشترین بهره برداری را داشته باشیم.

کدخبر: 757859 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟