تایید سلامت محصولات کشاورزی برگشت خورده،توسط سازمان غذا و دارو /  بخاطر بازی سیاسی به کشاورزان ضربه نزنید

ایران یکی از مهمترین تولیدکنندگان محصولات کشاورزی در جهان است. بخش زیادی از محصولات کشاورزی تولیدشده در کشورمان به کشورهای مختلف صادر می شوند. اما در هفته های اخیر برخی محموله های صادراتی محصولات کشاورزی ایران از کشورهای گوناگون برگشت خورده اند. برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی کشورمان از سایر کشورها، تردیدهای زیادی را درباره سلامت آنها به وجود آورده است. اما محمد رضا سارولر، مسئول ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی، با استدلال هایی که در گفت و گو با رکنا می آورد، تاکید دارد که مردم باید خیالشان از بابت سلامت محصولات کشاورزی ایران راحت باشد. 

ماجرای برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران چه بود؟ 

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در هفته های اخیر اخباری مبنی بر برگشت خوردن برخی محصولات کشاورزی صادراتی ایران نظیر فلفل دلمه ای، سیب، هلو، کیوی، سیب زمینی و هندوانه از کشورهایی مانند ترکیه، امارات، تاجیکستان، ازبکستان، هندوستان و روسیه در فضای رسانه ای کشور منتشر شده است. براساس این گزارش ها، استفاده از سموم نامناسب و بی کیفیت، باقی ماندن سموم روی محصولات کشاورزی و عدم سلامت محصولات کشاورزی صادراتی ایران از نظر کشورهای مقصد، به عنوان مهمترین علت برگشت خوردن این محصولات عنوان شده است.

همچنین در روزهای اخیر فیلم هایی منتشر شده است مبنی بر این که بخشی از محصولات کشاورزی برگشت خورده ایران، نظیر فلفل دلمه ای که برخی کارشناسان در سلامت آنها تردید دارند، در میان مردم در مناطق محروم کشور توزیع شده یا برای توزیع در بین مردم محروم به گروه های جهادی تحویل داده شده است. 

این در حالی است که برخی کارشناسان حوزه کشاورزی معتقدند با توجه به افزایش شدید قیمت انواع سموم کشاورزی در بازار ایران در ماه های اخیر، برخی کشاورزان در سال زراعی جاری ناچار شدند که از سم هایی ارزان قیمت برای مبارزه با آفات استفاده کنند و بسیاری از این سموم در هنگام صادرات محصولات کشاورزی، هنوز روی آنها باقی مانده است؛ آن هم در شرایطی که سم های باقیمانده روی محصولات کشاورزی ما مورد تایید کشورهای مقصد صادراتی ایران نبوده است و در چنین شرایطی برگشت خوردن محصولات کشاورزی ایران از چند مقصد مختلف می تواند نشان دهنده عدم سلامت این محصولات باشد. 

سم های مورد استفاده کشاورزان ایرانی در روسیه شناسایی نشده است 

با این وجود، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی معتقدند که برگشت خوردن محصولات کشاورزی صادراتی ایران نشان دهنده عدم سلامتی و غیرقابل مصرف بودن آنها نیست، بلکه علت اصلی برگشت این محصولات از برخی مقاصد صادراتی این است که امسال کشاورزان ایرانی از چند نمونه آفت کش مخصوص برای پرورش محصولات کشاورزی استفاده کرده اند که این آفت کش ها در برخی مقاصد صادراتی ایران از جمله کشور روسیه شناسایی نشده و مورد تایید قرار نگرفته اند. 

این نکته ای است که محمد رضا سارولر، مسئول ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار رکنا مطرح کرد و اظهار داشت: روسیه به این دلیل فلفل های دلمه ای صادراتی ایران را بازگردانده است که سموم استفاده شده برای تولید این فلفل ها، در این کشور شناسایی نشده است؛ یعنی برگشت خوردن این محصول و البته سایر محصولات کشاورزی ایران، به معنای غیراستاندارد بودن سموم کشاورزی مورد استفاده در کشور نیست و مردم با خیال راحت می توانند از محصولات کشاورزی ایران استفاده کنند. 

وی افزود: فلفل های دلمه ای تولیدشده در ایران با توجه به نوع سموم مورد استفاده برای آنها، نه تنها طبق استانداردهای کشاورزی کشورمان مشکلی ندارد، بلکه این محصول می تواند به ده ها کشور دیگر هم بدون مشکل صادر شود، با این که ممکن است سمومی که ما برای فلفل های دلمه ای و سایر محصولات کشاورزی خود استفاده کرده ایم، در کشورهایی مانند روسیه تایید نشده باشد. 

مسئولان سازمان حفظ نباتات باید فهرست سموم تاییدشده در روسیه را به کشاورزان تحویل می دادند 

سارولر با تاکید بر این که سازمان غذا و داروی ایران، سلامت محصولات کشاورزی صادراتی برگشت خورده را تایید کرده است، گفت: اگر محصولات صادراتی برگشت خورده از نظر سلامتی مشکلی داشتند، سازمان غذا و دارو به هیچ وجه اجازه مصرف این محصولات در داخل کشور را صادر نمی کرد. همچنین تمام سمومی که کشاورزان ایرانی از آن استفاده می کنند، به تایید سازمان حفظ نباتات ایران رسیده است و این که این سموم در فهرست سموم ثبت شده برخی کشورها از جمله روسیه وجود ندارد، دلیلی بر بی کیفیت بودن آنها نیست. 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مسئولان سازمان حفظ نباتات باید زودتر از موعد استفاده سم توسط کشاورزان ایرانی، فهرست سموم تاییدشده در کشور روسیه را از مسئولان بخش کشاورزی این کشور دریافت می کردند و آن را به تولیدکنندگان فلفل دلمه ای کشور که قراردادهای بلندمدت صادراتی با روسیه دارند، تحویل می دادند تا این کشاورزان در هنگام صادارت محصولات تولیدی خود به مشکل برنخورند. 

وی در ادامه تاکید کرد: فلفل های دلمه ای صادراتی به روسیه، از بهترین محصولات کشاورزی تولیدشده در ایران هستند و هیچ مشکلی در سلامت و کیفیت آنها وجود ندارد و حتی این فلفل ها می توانند به کشورهای دیگری که سم های مورد استفاده در تولید آنها را تایید کرده باشند، صادر شوند. البته در روزهای اخیر قرار شده است موافقت نامه های جدیدی بین سازمان حفظ نباتات ایران و روسیه تدوین شود تا صادرات فلفل دلمه ای ایران به این کشور در آینده ای نزدیک از سر گرفته شود. 

مشکلی برای مصرف محصولات کشاورزی برگشت خورده ایران نیست 

سارولر با تاکید بر این که هیچ مشکلی برای مصرف انواع محصولات کشاورزی صادراتی برگشت خورده ایران وجود ندارد، گفت: متاسفانه جو منفی که اخیرا برخی رسانه ها در جهت تخریب افکار عمومی علیه سلامتی محصولات کشاورزی ایران ایجاد کرده اند، حاصلی جز نابودی کشاورزی کشور و وارد شدن ضرر شدید به کشاورزان ایرانی به همراه ندارد. 

مسئول ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: مردم مطمئن باشند که اگر فلفل های دلمه ای یا سایر محصولات کشاورزی صادراتی ایران که اخیرا از کشورهای مختلف برگشت خورده است، از نظر سلامتی مشکل داشت، سازمان غذا و دارو بدون هیچ ملاحظه ای، تمام محصولات برگشت خورده را معدوم می کرد و به هیچ وجه اجازه مصرف آنها را نمی داد. 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که میزان سموم و کودهای شیمیایی مورد استفاده توسط کشاورزان ایرانی از متوسط جهانی پایین تر است، عنوان کرد: میزان باقیمانده سموم روی محصولات کشاورزی ایران کمتر از بسیاری از کشورهای جهان است و بهتر است که رسانه های کشور، با استنادات ناکافی علیه سلامت محصولات کشاورزی ایران موضع نگیرند و بیش از این موجب ضرر تولیدکنندگان ایرانی نشوند. 

وی در ادامه تاکید کرد: مشخص نیست انگیزه افرادی که در روزهای اخیر به بهانه برگشت خوردن چند محموله صادراتی ایران، سلامت تمام محصولات کشاورزی کشور را زیر سوال برده اند، چیست. اما آنچه مشخص است، این که دود این مساله به صورت مستقیم به چشم کشاورزان ایرانی می رود و متاسفانه این افراد با گمانه زنی های غیرعلمی خود به تولیدکنندگان کشور ضربه می زنند. 

روسیه، محصولات کشاورزی ترکیه را هم برگشت زده است 

سارولر در بخش دیگری از صحبت هایش تاکید کرد: مردم مطمئن باشند که نه تنها فلفل دلمه ای، بلکه سیب زمینی، کیوی و سایر محصولات صادراتی ایران که اخیرا برگشت خورده است، هیچ مشکلی برای مصرف ندارد و اگر این محصولات از نظر سلامتی مشکلی داشتند، بدون شک سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت بدون در نظر گرفتن ارزش مادی این فلفل ها، همه آنها را معدوم می کرد. 

مسئول ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: ما بارها مشاهده کرده ایم که برخی محصولات وارداتی به کشور از جمله ذرت با وجود تخصیص ارز دولتی به آنها، چون استانداردهای لازم را از نظر سازمان حفظ نباتات ایران نداشته اند، مرجوع شده اند. بنابراین مردم مطمئن باشند که نه مسئولان وزارت جهاد کشاورزی و نه مسئولان وزارت بهداشت، به هیچ وجه در حفظ سلامت مردم مماشات نمی کنند.

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی با بیان این که روسیه اخیرا برخی محصولات کشاورزی ترکیه را نیز برگشت زده است، اظهار داشت: اساسا برگشت خوردن محصولات کشاورزی مساله ای است که در سراسر دنیا رایج است و صرفا ربطی به محصولات صادراتی ایران ندارد. بنابراین اگر ما بخواهیم موضوع برگشت خوردن چند محموله کشاورزی صادراتی ایران را غیرطبیعی جلوه دهیم، این کار حاصلی جز ضربه زدن به تولیدکنندگان ایرانی نخواهد داشت. 

وی در ادامه تاکید کرد: اگر فعالان فضای مجازی و رسانه های ما بخواهند با زیر سوال بردن غیرمنطقی سلامتی محصولات صادراتی ایران، مردم را نسبت به این محصولات بد گمان کنند و در نتیجه این کار، تولید برخی محصولات کشاورزی در کشورمان به طور کامل متوقف شود، در آن صورت ما باید با قیمتی گزاف انواع محصولات کشاورزی را از کشورهای مختلف وارد کنیم. بنابراین زیر سوال بردن غیرمنطقی سلامت محصولات کشاورزی در کشورمان، قطعا منجر به افزایش نرخ آنها برای مصرف کننده ایرانی خواهد شد. 

گرانی محصولات کشاورزی در سفره مردم با اصرار بر ناسالم بودن محصولات ایرانی 

سارولر با تاکید مجدد بر سالم بودن تمام محموله های صادراتی برگشت خورده ایران گفت: مسئول تایید سلامت انواع محصولات غذایی از جمله محصولات کشاورزی در کشورمان سازمان غذا و دارو است و اگر سلامت هر کدام از محصولات صادراتی ایران مشکل داشت، قطعا این سازمان بدون هیچ مماشاتی این مساله را اعلام می کرد.

مسئول ارتباط با رسانه وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد: اگر ما بخواهیم به صورت غیرمنطقی سلامت محصولات کشاورزی خودمان را زیر سوال ببریم و دولت را ناچار به واردات این محصولات از کشورهای دیگر کنیم، این مساله حاصلی جز افزایش قیمت محصولات کشاورزی برای مردم و بیکار شدن بخش زیادی از فعالان حوزه کشاورزی به همراه نخواهد داشت. 

این مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد: رسانه ها باید مراقبت کنند که مواضع منفی آنها درباره برخی محصولات کشاورزی کشور که متاسفانه بعضا از بازی های سیاسی سرچشمه می گیرد، به تولید، اقتصاد و امنیت غذایی کشور ضربه نزند و منجر به چند برابر شدن نرخ محصولات کشاورزی برای مردم نشود؛ چراکه اگر رسانه های ما بخواهند به بهانه برگشت خوردن برخی محموله های ایران، سلامت تمام محصولات کشاورزی کشور را زیر سوال ببرند، این مساله حاصلی جز ضربه خوردن کشاورزان بیگناه و مردم کشور نخواهد داشت. 

وی در پایان تصریح کرد: نه تنها فلفل دلمه ای، بلکه سایر محصولات کشاورزی ایران از نظر سلامتی هیچ مشکلی ندارد و کشاورزانی هم که این محصولات را تولید می کنند، خودشان همین محصولات را مصرف می کنند. بنابراین خیال مردم از بابت مصرف انواع محصولات کشاورزی صادراتی ایران، حتی محموله هایی که اخیرا از کشورهای مختلف برگشت خورده است، راحت باشد. 

کدخبر: 757108 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار دبیر گروه: آزاده مختاری
آیا این خبر مفید بود؟