در جمهوری اسلامی، حق مطالبه گری مردم بیش از سایر نظام ها به رسمیت شناخته می شود / نیروی انتظامی نباید برخورد کند

در ماه های اخیر شاهد شکل گیری اعتراضات مردمی گوناگونی بوده ایم. البته این اعتراضات مردمی عمدتا به مسائل صنفی معطوف بوده و کمتر مشاهده شده است که موضوعات سیاسی در اعتراضات مردمی ماه های گذشته بیان شود. فصل مشترک تمام اعتراضات مردمی چند ماه گذشته نیز درخواست برای تامین نیازهای اساسی از جمله آب و معیشت بوده است و به نظر می رسد وقتی اعتراضات مردمی صرفا در جهت مطالبه نیازهای اساسی باشد و رنگ و بوی سیاسی نداشته باشد، گروه های مردمی باید بتوانند که آزادانه اعتراضات خود را مطرح کنند.

در جمهوری اسلامی باید رفع مطالبات مردم در راس امور قرار گیرد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در ماه های اخیر اقشار مختلفی از مردم در اعتراض به مسائل گوناگونی که عمدتا به نیازهای اساسی آنها مربوط می شود، دست به برگزاری تجمع زده اند. به طور مثال، دوشنبه همین هفته جمعی از معلمان در اعتراض به برخی از بندهای طرح رتبه بندی معلمان و تاخیر در تصویب این طرح که می تواند افزایش محسوس حقوق آنها را به همراه داشته باشد، در مقابل مجلس تجمع کردند و در هفته های گذشته نیز شاهد برگزاری تجمعات گوناگونی از سوی کارگران کارخانه ها، کارکنان صنایع نفتی، رانندگان شرکت واحد اتوبوسرانی، پرستاران و البته کشاورزان اصفهانی بودیم که در تمام این تجمعات نیز خواسته اصلی گروه های مردمی، بهبود وضعیت معیشتی، افزایش حقوق یا تامین حقابه بود.

اما با وجود این که مطالبات مردم در تجمعات صنفی که اخیرا برگزار شده است، همی صرفا به نیازهای اساسی مردم مربوط می شد و در ماه های اخیر کمتر مشاهده کرده ایم که گروه های مردمی دست به برگزاری تجمعاتی بزنند که رنگ و بوی سیاسی داشته باشد و در تضاد با امنیت ملی کشور محسوب شود، بازهم در همین چند ماه گذشته بعضا شاهد برخوردهایی تند از سوی نیروهای انتظامی و امنیتی با تجمعات صنفی مردمی بوده ایم و همین مساله منجر به تشدید اعتراضات افکار عمومی شده است. این در حالی است که تداوم برخوردهای امنیتی با تجمعات صنفی، نه تنها دردی از گروه های مردمی دوا نخواهد کرد، بلکه می تواند اعتراضات را ریشه دار تر کند و در آینده ای نه چندان دور، به تشدید آنها بینجامد.

ابراهیم عزیزی، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در این باره در گفت و گو با رکنا با تاکید بر این که جمهوری اسلامی از همان ابتدا با تکیه بر آرای مردم روی کار آمده است، عنوان کرد: وقتی پشتیبان یک نظام سیاسی آرای مردم باشد، به طور طبیعی عقبه این نظام هم مردم هستند و در چنین نظامی باید رفع مطالبات مردم در راس امور قرار گیرد و قطعا تمام قوای سه گانه و نهادهای سیاسی این کشور باید همه ظرفیت خود را معطوف به برطرف کردن خواسته ها و رفع نیازهای مردم کنند.

وی افزود: با توجه به پشتوانه مردمی نظام ما، در جمهوری اسلامی حق مطالبه گری بیش از سایر نظام های سیاسی به رسمیت شناخته می شود و ما هیچ وقت نباید مخالف مطرح شدن مطالبات مردم باشیم و آستانه صبر و تحمل خودمان را به حدی پایین بیاوریم که با خواسته های مردم بیگانه شویم. همان طور که مقام معظم رهبری نیز تاکید کرده اند که پرسشگری یک حق است و پاسخگویی یک وظیفه. یعنی در نظام اسلامی مردم حق دارند که پرسشگری کنند و مطالبات به‌حق خود را مطرح کنند و مسئولان نیز باید پاسخگوی مطالبات به‌حق و منطقی مردم باشند.

مردم باید مطالبات خود را به صورت هوشمندانه مطرح کنند

عزیزی با تاکید بر این که مطالبات مردم باید به صورت هوشمندانه مطرح شود، گفت: مردم باید مطالبات خود را در عین این که به‌حق است، به صورت هوشمندانه مطرح کنند. یعنی گروه های مردمی نباید در زمین کسانی بازی کنند که دشمن ملت محسوب می شوند و خواهان پیشرفت، توسعه و آبادانی این کشور نیستند و برای مطالبات مردم نیز دلسوزی واقعی ندارند. در واقع، گروه های مردمی نباید در دام دشمنان بیفتند، بلکه باید هوشمندانه عمل کنند تا مسیر رسیدن به مطالباتشان نیز هموارتر شود.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پاسخ به این سوال که گروه های مردمی معترض به مسائل معیشتی، چگونه می تواند هوشمندانه عمل کنند، گفت: منظور از هوشمندانه عمل کردن این است که مردم در تجمعات خود به بیان مطالبات صنفی اصلی خود بپردازند تا مسئولان هم بتوانند مطالبات مردمی را از مسیر خود پیگیری کنند. در واقع، مسئولان باید شنوای مطالبات به‌حق مردم باشند، اما اگر مردم هم نتوانند مطالبات خود را به صورت هوشمندانه مطرح کنند، طرح این مطالبات به ضد خود تبدیل می شود، زیرا همواره افرادی هستند که می خواهند مطالبات به‌حق مردم ایران را به سمت آشوب و اقداماتی منحرف کنند که سزاوار ملت ایران نیست.

وی در ادامه تاکید کرد: گروه های مردمی که برای بیان خواسته های به‌حق خود در مقابل مجلس یا سایر نهادهای کشور تجمع می کنند، باید مطالبات به‌حق خود را مطرح کنند تا فرهنگ مطالبه گری نیز در کشورمان تقویت شود. زمانی هم که این فرهنگ در ایران تقویت شود، گروه های مردمی کمتر در دام جریان های مخل نظم و آسایش مردم و مخالف پیشرفت و آبادانی کشور خواهند افتاد.

پاسخگویی مسئولان به اندازه شیوه بیان مطالبات مردمی مهم است

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت این است که دشواری های معیشتی سال های اخیر شرایط را به جایی رسانده است که گروه های مردمی مختلف به دنبال آن هستند که هرچه زودتر مطالبات آنها مرتفع شود و وضعیت معیشتی آنها بهبود یابد، این در حالی است که برنامه هایی مجلس و دولت بعضا برای حل مشکلات شهروندان ارائه می کنند، برنامه هایی است که در صورت موفقیت، در بلندمدت خواهد توانست که مشکلات مردم را حل کند و در کوتاه مدت فایده چندانی برای عموم جامعه ندارد. به همین دلیل، راهکارهایی که مجلس و دولت ارائه می دهند، بعضا به نوشدارویی می ماند که ممکن است بعد از مرگ سهراب، دیگر فایده ای برای رفع مشکلات فوری مردم نداشته باشد.

عزیزی در پاسخ به این سوال که در شرایط حاضر، مجلس و دولت چطور می توانند راهکاری فوری برای حل مشکلات معیشتی گروه های مردمی معترض ارائه کنند، گفت: هیچ کدام از نظام های سیاسی موجود در جهان و مسئولان آن، به اندازه مسئولان جمهوری اسلامی مردمی نیستند، ولی بازهم این مساله به آن معنا نیست که تمام خواسته ها و مشکلات مردم حل شده است و هیچ مشکلی وجود ندارد، اما گروه های مردمی که به مسائل مختلف اعتراض می کنند باید توجه داشته باشند که شیوه بیان مطالبات نیز مهم است.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ادامه داد: پاسخگویی مسئولان به همان اندازه ای مهم است که شیوه بیان مطالبات از سوی مردم اهمیت دارد. بنابراین هم شیوه بیان مطالبات باید به صورت هوشمندانه و منطقی باشد و مطالبات به شکلی خردمندانه و با رفتاری مبتنی بر فرهنگ اسلامی و ایرانی مطرح شود و هم پاسخگویی مدیران باید مبتنی بر وظیفه و مسئولیتی که پذیرفته اند، باشد. همچنین وقتی مسئولان شعار مردم گرایی سر می دهند، باید به شیوه ای به مطالبات مردم پاسخ دهند که از جایگاه با کرامت مردم برآمده باشد.

وظیفه اصلی مدیریت اعتراضات با خود گروه های مردمی است

عزیزی با بیان این که همواره عده ای هستند که از آب گل آلود اعتراضات گروه های مردمی ماهی می گیرند، گفت: افرادی که در هنگام وقوع اعتراضات به‌حق مردمی به دنبال متشنج کردن فضا هستند، به دنبال رفع مطالبات مردمی نیستند. در چنین شرایطی هم خود گروه های مردمی که اعتراضات به‌حقی دارند، باید این افراد را از خودشان طرد کند. یعنی گروه های مردمی در وهله اول خودشان باید اعتراضاتشان را مدیریت کنند و نیروی انتظامی در درجه دوم وظیفه دارد که اعتراضات مردمی را مدیریت کند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با تاکید بر این که نیروی انتظامی نباید با اعتراضات قانومند مردم که در آن مطالبات به‌حق گروه های مختلف مطرح می شود، برخورد کند، اظهار داشت: وقتی گروه های مردمی مختلف خواسته های به‌حق، عالمانه، هوشمندانه و صنفی خود را مطرح می کنند و در اعتراضات آنها نیز هیچ گونه نگاه غیرصنفی وجود ندارد، نیروی انتظامی نباید با این اعتراضات برخورد کند و جلوی تجمعات گروه های صنفی را که در آن مطالبات به‌حقی مطرح می شود، بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: اگر گروه های مردمی خودشان بتوانند مطالبات به‌حق خود را به شیوه ای هوشمندانه مطرح کنند و نیروی انتظامی هم در این شرایط با اعتراضات مردمی برخورد نکند، قطعا مسئولان هم خواهند توانست که در جهت رفع مطالبات مردم گام بردارند، اما اگر اعتراضات گروه های مردمی به شیوه ای غیرمنطقی مطرح شود، قطعا اصل مطالبات گروه های مردمی آسیب خواهد دید و آنها نخواهند توانست که به خواسته هایشان برسند.

کدخبر: 750971 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟