تندگویان: به جای مردم، با مدیران نالایق و نمایندگان ناکارآمد برخورد کنید

اعتراض کردن حق مردم است و هیچ کس نباید با شهروندان به دلیل اعتراض مسالمت آمیز برخورد کند. این نکته ای است که در قانون اساسی کشور نیز روی آن تاکید شده است. مردم در سال های اخیر عمدتا وقتی دست به اعتراض زده اند که نیازهای اساسی زندگی آنها تامین نشده است. در چنین شرایطی، محمدمهدی تندگویان، فعال سیاسی و اجتماعی در گفت و گو با رکنا معتقد است که ما به جای این که با افرادی که دست به اعتراض می زنند، برخورد کنیم، حتما لازم است با مدیران و نمایندگان ناکارآمدی برخورد کنیم که هرکدام سهم مشخصی در بروز مشکلات امروز جامعه داشته اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «مردم گله مندند.» چند سالی است که مردم نسبت به عدم تامین مناسب نیازهای اساسی خود از خوراک و پوشاک گرفته تا داشتن کار و درآمد مکفی گلایه دارند و اخیرا مردم نسبت به کمبود آب و مشکلات زیست محیطی نیز شِکوه کرده اند. از چند سال قبل هم مردم نسبت به گرانی ها گلایه های خود را آغاز کردند گرانی که تا امروزها هم ادامه دار روند افزایشی را در پیش دارد.

در سال های اخیر به دلیل مشکلات اقتصادی اعتراضاتی از کارگران گرفته تا معلمان، رانندگان، بازنشستگان و سایر اصناف به همراه مردم عادی، را شاهد بودیم.

اما آنچه روشن است این است که عدم تامین نیازهایی مثل آب، شغل، درآمد مناسب و سوخت ارزان قیمت و بروز مشکلاتی نظیر بیکاری و معضلات زیست محیطی قطعا تقصیر مردمی نیست که دست به اعتراض زده اند، بلکه این مشکلات بر اثر قصور مسئولانی ایجاد شده است که نتوانسته اند این نیازهای مردم را تامین کنند.

در این میان البته صرف نظر از مسئولان اجرایی ادوار مختلف، قطعا نمایندگان مجلس در دوره های گوناگون نیز در بروز این مشکلات نقش موثری داشتند، زیرا اگر این نمایندگان به وظیفه تقنینی و به‌ویژه وظیفه نظارتی خود به‌درستی عمل می کردند، قطعا مدیران ناکارآمد دستگاه اجرایی نمی توانستند با سوء مدیریت خود، در تامین نیازهای اولیه مردم اختلال ایجاد کنند. بنابراین به نظر می رسد اگر قرار بر برخورد است بهتر است این برخوردها با مدیران ناکارآمد و نمایندگان مجلسی معطوف شود که این مشکلات را برای مردم ایجاد کرده اند و هر کدام باید به سهم خویش پاسخگو باشند.

بی توجهی احزاب سیاسی به مشکلات اساسی مردم

محمدمهدی تندگویان، فعال سیاسی و اجتماعی البته در گفت و گو با رکنا معتقد است که مشکل اساسی موجود در کشور که منجر به بروز سایر معضلات از جمله عدم تامین مناسب نیازهای اساسی مردم شده، این است که بسیاری از مسئولان کشور از سواد سیاسی لازم برای انجام فعالیت های حزبی و تشکیلاتی آگاه نیستند. این مشکلی است که البته شامل حال تمام جریانات و احزاب سیاسی کشور می شود و همین مساله باعث می شود که جریانات سیاسی ما به جای این که برای حل مشکلات مردم برنامه ریزی کنند، به رقابت های پوچ سیاسی با یکدیگر بپردازند.

معاون پیشین امور جوانان وزارت ورزش با تاکید بر این که احزاب حتما باید حل مشکلات مردم را در اولویت برنامه های کاری خود قرار دهند، گفت: احزاب و جریانات سیاسی به عنوان نهادهایی مدنی که در بستر جامعه شکل گرفته اند، در کنار فعالیت های سیاسی و رونق بخشیدن به انتخابات، باید برای شنیدن درخواست های مردم و برنامه ریزی جهت حل مشکلات مردم نیز گام بردارند.

این فعال سیاسی و اجتماعی ادامه داد: احزاب کشورمان در دهه های اخیر لزوم پرداختن به مشکلات مردم را مورد غفلت قرار داده اند و متاسفانه هم جریان اصولگرا و هم جریان اصلاح طلب دچار سیاست زدگی شده اند، یعنی این جریانات به جای این که بتوانند نقشی موثر در سیاست گذاری کلان کشور داشته باشند، صحنه سیاست را به میدان رقابت با یکدیگر تبدیل کرده اند و به هر قیمتی که شده، فقط به دنبال تخریب گروه های مقابل خود هستند.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه جریانات سیاسی فکر می کنند که حتما باید در رقابت های جناحی بر جریان مقابل خود پیروز شود، اما آنها این نکته را فراموش کرده اند که هدف تمام رقابت های سیاسی در چارچوب نظام برآمده از انقلاب اسلامی، خدمت به مردم است. به همین دلیل است که ما اکنون در هر دو جریان اصولگرا و اصلاح طلب، کمتر سیاستمدارانی را می بینیم که دغدغه اول آنها رفع مشکلات مردم و دغدغه بعدی آنها منافع حزبی باشد.

ناامیدی مردم از جریان های سیاسی به دلیل عزل و نصب های حزبی

تندگویان، با تاکید بر این که تعویض اتوبوسی مدیران در دولت های مختلف نیز از جمله عوامل تشدید مشکلات اساسی مردم بوده است، گفت: متاسفانه هر هشت سال یک بار که یک جریان خاص در دستگاه اجرایی روی کار می آید، شاهد آن هستیم که تمام بدنه مدیریتی کشور، بدون درنگ تغییر می کنند و در این فرآیند به میزان موفقیت ها یا شکست هایی که هر مدیری داشته است نیز توجه نمی شود.

این فعال سیاسی و اجتماعی ادامه داد: کسی با تغییر مدیران ناموفق مشکلی ندارد، ولی در شرایطی که بیش از چهل سال است که همه سیاستمداران کشور بر لزوم شایسته سالاری تاکید دارند، چرا ما در هر دوره شاهد آن هستیم که تمام مدیران حتی تا سطوح پایین مدیریتی به محض تغییر دولت ها، تعویض می شوند؟ این مساله نشان می دهد که عمده عزل و نصب های ما براساس منافع جریانی است و همین مساله مردم را به شدت از جناح های سیاسی ناامید می کند.

وی در همین زمینه به بحران آب موجود در کشور اشاره کرد و اظهار داشت: اگر در مساله بحران آب، ما از چند دهه قبل از متخصصان دغدغه مند این حوزه با هر نوع گرایش سیاسی در بدنه مدیریتی کشور استفاده می کردیم، قطعا وضعیت آب مانند امروز نبود. یعنی مشکل اصلی آب کشور که مهمترین نیاز اولیه تمام مردم محسوب می شود، ناشی از آن است که ما در انتخاب مدیران، به جای بهره گیری از افراد شایسته، صرفا به منافع حزبی و جریانی خود توجه کرده ایم.

مردم از تمام گروه های سیاسی قطع امید کرده اند

تندگویان با تاکید بر این که مقصر مشکلات امروز کشور، افرادی هستند که از مدیران متخصص در حوزه های گوناگون استفاده نکردند، گفت: متاسفانه ما سال هاست که انتخاب افراد شایسته ای را که می توانند مدیریتی سالم و کارآمد داشته باشند، از گردش های گروهی و جناحی خود حذف کرده ایم و با وجود شعارهای انتخاباتی که در هر دوره سر می دهند، کمتر شاهد استفاده از نخبگان در بدنه مدیریتی کشور بوده ایم.

این فعال سیاسی و اجتماعی، کنار گذاشتن نخبگان از بدنه تصمیم گیری کشور و بروز مشکلات ناشی از این روند را عاملی برای ناامیدی مردم از تمام جریان ها و گروه های سیاسی کشور دانست و عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر مردم ما از تمام گروه های سیاسی قطع امید کرده اند و حس می کنند که رسانه ای آزاد و جایگاهی معین برای بیان مطالبات عادی و درخواست های طبیعی خود ندارند.

وی در ادامه تاکید کرد: در سال های اخیر وقتی مردم مشاهده کرده اند که کمتر نهادی به خواسته های آنها توجه می کند، برای اعتراض به عدم تامین مطالباتی همچون آب، درآمد و سوخت دست به برگزاری تجمعات مسالمت آمیز زده اند. این در حالی است که اگر روشی مشخص برای ابراز درخواست های مردم وجود داشت، مردم کمتر دست به اعتراضات خیابانی می زدند.

نمایندگان مجلس هم مانند مدیران ناکارآمد دولت مقصرند

تندگویان، بخشی از ناکارآمدی های موجود در کشور را ناشی از قصور نمایندگان مجلس در ادوار مختلف دانست و گفت: وقتی دولت ها در ادوار مختلف دچار ناکارآمدی بوده اند، بنابراین طبیعی است که ما باید از مجلس به عنوان نهادی که موظف بوده است نظارتی جدی بر عملکرد دولت داشته باشد، بخواهیم که پاسخگو باشد.

معاون پیشین امور جوانان وزارت ورزش ادامه داد: وقتی ما شاهد ناکارآمدی دولت ها در بخش های مختلف مدیریتی هستیم، باید از نمایندگان مجلس در ادوار مختلف سوال کنیم که در طول سالیان گذشته چه راهکار موثری برای جلوگیری از ناکارآمدی دولت ها اجرایی کرده اند؟ البته ما بعضا شاهد تحرکاتی در مجلس برای استیضاح برخی وزیران بوده ایم، اما متاسفانه در سال های اخیر بیشتر استیضاح ها به نوعی به مسائل سیاسی ربط داشته است و نه دغدغه های واقعی مردم.

وی در ادامه تاکید کرد: متاسفانه در سال های اخیر، ابزارهای نظارتی مجلس، کارآمدی خود را تا حد زیادی از دست داده است و ما مشاهده می کنیم که نهایتا 10 درصد درخواست های استیضاح نمایندگان به نتیجه می رسد و 90 درصد این درخواست ها راه به جایی نمی برد. در شرایطی هم که مردم از طریق فضای مجازی از تمام اتفاقات با خبر می شوند، افکار عمومی به راحتی درک می کند که تحرکات نمایندگان برای استیضاح وزرا صرفا اقداماتی سیاسی و نمایشی بوده است.

راهکاری قانونی برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز اندیشیده شود

تندگویان با بیان این که مردم به هیچ وجه از استیضاح های سیاسی و نمایشی استقبال نمی کنند، گفت: در حال حاضر مهمترین درخواست شهروندان از نمایندگان این است که پیگیری های لازم را انجام دهند تا دولت حتما نیازهای اساسی آنها را برطرف کند. اما متاسفانه روند کاری مجلس در سال های اخیر به گونه ای پیش رفته است که مردم احساس می کنند نمایندگان آنها یا مطالبه گر نیستند، یا به شکلی صحیح به این مطالبات توجه نمی کنند. در چنین شرایطی هم قطعا شهروندان چاره ای نمی بینند، جز این که خودشان برای طرح مطالبات خود به کف خیابان بیایند.

این فعال سیاسی و اجتماعی در همین راستا به مشکل آب اصفهان اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که مردم اصفهان می بینند که برخی نمایندگان آنها  طرحی اساسی برای حل مشکل آب ندارند ،چاره ای برایشان باقی نمی ماند جز این که با حضور در بستر زاینده رود، مطالبات خود را مطرح کنند.

معاون پیشین امور جوانان وزارت ورزش ادامه داد: در وضعیت موجود ما باید در بُعد کلان سیاسی کشور، فکری به حال مشکلات مردم کنیم و برای آنها پیام هایی را بفرستیم که متوجه باشند مشکلات آنها به صورت دقیق از سوی مسئولان درک می شود. همچنین ما باید برای برگزاری تجمعات مردم به صورت مسالمت آمیز، راهکاری قانونی بیندیشیم، چون قطعا تمام مردم حق دارند که حتی اگر هیچ مشکلی نداشته باشند، بازهم بتوانند مطالبات مسالمت آمیز خود را مطرح کنند.

وی همچنین به برخوردهای انتظامی که بعضا با تجمعات مردمی انجام می شود، اشاره کرد و گفت: متاسفانه در شرایطی مشاهده می کنیم که در برخی موارد با تجمعات اعتراضی شهروندان برخورد می شود که بخصوص در سال های اخیر، عمده این تجمعات به دلیل مشکلاتی رخ داده است که ناشی از ناکارآمدی برخی مدیران دولتی و نمایندگان مجلس بوده است. در این وضعیت انتظار می رود ما به جای این که با معترضان برخورد کنیم، حتما لازم است با مدیران و نمایندگان ناکارآمدی برخورد کنیم که هرکدام سهم مشخصی در بروز مشکلات امروز جامعه داشته اند.

نهادهای اطلاعاتی و نظارتی هم باید پاسخگوی قصور خود باشند

تندگویان با اشاره به وظایف دستگاه های امنیتی و نظارتی برای برخورد با مدیران مفسد و ناکارآمد، عنوان کرد: در کشور ما فهرست بلندبالایی از نهادهای نظارتی و امنیتی وجود دارد که باید بر عملکرد دستگاه های مختلف در سه قوه و سایر نهادهای حاکمیتی کشور نظارت کنند که از جمله آنها می توان به سازمان بازرسی کل کشور، دیوان محاسبات، دیوان عدالت اداری، وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه پاسداران و ... اشاره کرد.

این فعال سیاسی و اجتماعی ادامه داد: در چنین شرایطی این سوال به حق برای مردم وجود دارد که اگر ما معتقدیم دولت ها در ادوار مختلف ناکارآمد عمل کرده اند و نمایندگان مجلس نیز نتوانسته اند نظارت مناسبی را بر عملکرد آنها داشته باشند، پس چرا این فهرست بلندبالا از دستگاه های امنیتی و نظارتی نتوانسته اند برخورد مناسبی با مدیران ناکارآمد دولت و نمایندگان مجلس داشته باشند؟

معاون پیشین امور جوانان وزارت ورزش تاکید کرد: همان طور که مسئولان دولت و مجلس باید نسبت به قصور خود در دهه های اخیر که عامل بروز مشکلات کنونی کشور بوده است، پاسخگو باشند، مسئولان نهادهای امنیتی و نظارتی نیز باید به این سوال پاسخ بدهد که چه راهکار پیشگیرانه ای برای جلوگیری از وقوع تخلفات عظیمی مانند اختلاس های چند هزار میلیاردی اجرا کرده اند و چرا ما کمتر توانسته ایم در هنگام انجام یک تخلف بزرگ، متخلفان را شناسایی و با آنها برخورد کنیم و عمدتا برخورد با متخلفان را به زمانی معطوف کرده ایم که کار از کار گذشته است؟

وی در پایان تصریح کرد: تمام این مسائل نشان می دهد که مشکلات متعدد این روزهای کشور که بعضا به بستر بروز اعتراضات مردمی مسالمت آمیز نسبت به عدم تامین نیازهای اساسی خود بازمی‌گردد، در یک نقطه ریشه ندارد، اما قطعا ریشه اصلی این مشکلات مردم نیستند و ما نباید با معترضانی برخورد کنیم که جز تامین همین نیازهای اساسی، خواسته دیگری ندارند.

کدخبر: 750150 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟