مرگ دانش آموزان کرمانشاهی در سایه بی توجهی مسئولان وزارت راه / دبیر کمیسیون آموزش: مسئولان به تذکرات ما گوش نمی کنند

صبح امروز مینی بوس دانش آموزان کرمانشاهی دچار حادثه شد. حادثه بر اثر تصادف یک کامیون با مینی بوس دانش آموزان کرمانشاهی رخ داد. این حادثه منجر به مرگ دو تن از دانش آموزان کرمانشاهی شده است. تصاویر نشان می دهد مینی بوس حادثه دیده دانش آموزان کرمانشاهی بسیار قدیمی است. قدیمی بودن مینی بوس دانش آموزان کرمانشاهی فقط مشتی نمونه خروار و نشان دهنده فرسوده بودن بخش زیادی از ناوگان سرویس های مدارس و دانشگاه هاست.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، صبح امروز مینی بوس دانش آموزان روستایی در محور هلشی – سرفیروزآباد بر اثر برخورد با یک کامیون دچار حادثه شد. در این حادثه دو دانش آموز جان خود را از دست دادند و 16 نفر هم مصدوم شدند.

اگرچه که این حادثه به علت اصابت کامیون از پشت به مینی بوس دانش آموزان رخ داده است، اما تصاویر نشان می دهد مینی بوس استفاده شده در این حادثه کاملا قدیمی بوده است و اگر مسئولان از مینی بوسی بهتر برای حمل و نقل دانش آموزان روستایی استفاده می کردند، قطعا آمار تلفات این حادثه بسیار کمتر بود.

نکته دیگر این است که در هفته های اخیر، ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گرفته است که کلاس های دانش آموزان به صورت حضوری برگزار شود و این مساله منجر به افزایش ترددهای سرویس های دانش آموزان، دانشجویان، سربازان، کارگران و ... خواهد شد. این در حالی است که بخش زیادی از سرویس های این اقشار فرسوده است و تردد با آنها قطعا می تواند منجر به افزایش احتمال بروز تصادفات ناگوار شود.

همچنین در شرایطی که در دو سال گذشته آموزش ها در مدارس و دانشگاه ها بیشتر به صورت غیرحضوری انجام شده و این مساله منجر به صرفه جویی در هزینه های جاری دولت شده است و دستگاه اجرایی فرصت داشته که به اصلاح ناوگان اتوبوس و مینی بوس مدارس، دانشگاه ها و ... بپردازد، اما ظاهرا نوسازی این ناوگان صورت نگرفته و هنوز هم شاهد تردد اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده وابسته به مدارس و دانشگاه ها در سطح شهرها و جاده ها هستیم.

این نکته ای است که حتی شیوا قاسمی پور، دبیر کمیسیون آموزش مجلس نیز در گفت و گو با رکنا به آن اذعان کرد و اظهار داشت: وزارت راه و شهرسازی وظیفه دارد که به نوسازی ناوگان حمل و نقل برون شهری بپردازد و اصلاح ناوگان سرویس های مدارس، دانشگاه ها و ... نیز جزو وظایف همین وزارتخانه محسوب می شود. ما هم بارها به مسئولان این وزارتخانه تذکر داده ایم که حتما باید سرویس های مدارس و دانشگاه ها را نوسازی کنند، اما متاسفانه مسئولان این وزارتخانه به تذکرات نمایندگان مجلس گوش نمی دهند.

وی افزود: من شخصا چند بار درباره لزوم نوسازی ناوگان اتوبوس ها و مینی بوس های مدارس و دانشگاه ها به وزیر راه و سایر مسئولان این وزارتخانه تذکر داده ام، اما به نظر می رسد این تذکرات فایده ای ندارد، چون هر باری که ما بعد از وقوع یک حادثه، تذکر می دهیم، هیچ تغییر محسوسی رخ نمی دهد و مجددا شاهد وقوع حوادثی از این دست هستیم. حادثه امروزی هم که برای دانش آموزان کرمانشاهی پیش آمد، اولین حادثه از این دست نبود و قطعا آخرین آن هم نخواهد بود.

نماینده مردم مریوان در مجلس ادامه داد: مسئولان وزارت راه حتما باید پاسخگوی کشته شدن دانش آموزان، دانشجویان و سایر مردم در حوادث جاده ای از این دست باشند. مسئولان این وزارتخانه وظیفه دارند که اتوبوس ها و مینی بوس های فرسوده را از رده خارج کنند و هیچ کس حق ندارد که این وسایل حمل و نقل را در اختیار دانش آموزان و دانشجویان کشور بگذارد که آینده سازان کشور هستند.

وی در پایان تصریح کرد: مجلس حتما باید طرحی فوری برای اصلاح ناوگان حمل و نقل برون شهری بخصوص سرویس های مدارس و دانشگاه ها ارائه کند تا از این پس کمتر شاهد وقوع حوادثی از این دست باشیم و جان دانش آموزان و دانشجویان ما کمتر به خطر بیفتد. شخصا به عنوان فردی که از حوادث جاده ای آسیب دیده است، پیگیر تصویب چنین طرحی خواهم بود.

کدخبر: 748942 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟