فقر برق و نابودی مشاغل؛ نتیجه قطعی بحران آب در آینده ای نزدیک

بحران آب در ایران بیداد می کند. خشکسالی سال آبی گذشته که در سال آبی جدید هم ادامه یافته، منجر به بروز بحران آب در ایران شده است. البته سوء مدیریت منابع آبی نیز نقش مهمی در ایجاد بحران آب در کشورمان داشته است. در این میان یکی از نتایج قطعی بحران آب کشور در آینده ای نزدیک، کمبود برق به دلیل کاهش توان تولید برق در کشورمان خواهد بود. در چنین شرایطی بحران آب می تواند منجر به نابودی مشاغلی شود که برخورداری از برق مناسب لازمه اصلی پایداری آنهاست.

کمبود برق ایران از کجا نشات می گیرد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، پایبند نبودن دولت ها به تعهداتشان در زمینه لزوم افزایش ظرفیت تولید برق در کشور، به همراه بی توجهی سالیان سال دستگاه اجرایی نسبت به لزوم توسعه استفاده از انرژی های پاک برای تولید برق، روی زمین ماندن پروژه های نیمه تمام در زمینه توسعه نیروگاه های حرارتی و صد البته فرسودگی بخش زیادی از شبکه انتقال برق در کشور که منجر به راندمان پایین این شبکه می شود، باعث شده است که در سال های اخیر با مشکل کمبود برق در برخی از ماه های گرم و حتی ماه های سرد سال مواجه باشیم.

در چنین شرایطی مشکلی که امسال به تشدید کمبود برق در ایران دامن زده است، بحران آب است که باعث شده بخش زیادی از نیروگاه های برقابی به دلیل کمبود آب موجود پشت مخازن سدها، از مدار خارج شوند. این مساله می تواند در آینده نزدیک صنعت برق کشور را ناچار کند که با افزایش ظرفیت نیروگاه های حرارتی که از سوخت های فسیلی استفاده می کنند، منجر تشدید آلودگی هوا شوند؛ اقدامی که اگر به دلیل ملاحظات زیست محیطی رخ ندهد، بدون تردید منجر به کاهش توان تولید برق در کشورمان خواهد شد که این موضوع فشار زیادی را به مشاغل گوناگون وابسته به نیروی برق وارد می کند.

ایجاد تنوع در سبد منابع تولیدکننده انرژی الکتریکی؛ راه نجات صنعت برق

این نکته ای است که دکتر سعید میرترابی، عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: اگر تعادل مناسبی بین مصرف و تولید برق در کشورمان وجود داشته باشد، کشور دچار کمبود برق نخواهد شد. تشدید مشکل خاموشی ها در ایران در سال های اخیر نیز به آن دلیل است که تعادل بین میزان تولید و مصرف برق در کشورمان به هم ریخته است.

وی افزود: اساسا در بسیاری از کشورهای جهان، سبد منابعی که برای تولید برق به کار می رود، متنوع تر از ایران است و این مساله اولا صنعت برق کشورها را منعطف تر می کند و ثانیا این امکان را می دهد که ما بتوانیم نیازهایی را که در صنعت برق داریم، به شکل معقول تری تامین کنیم.

همچنین به گفته این کارشناس حوزه انرژی، اگر ما بتوانیم سبد منابع تولید برق خودمان را متنوع تر کنیم، در آن صورت در صورت کسری توان تولید برق در کشور به علت کم آبی و خارج شدن نیروگاه های برقابی از مدار تولید، می توانیم کسری برق تولیدی خودمان را از طریق منابع مختلف جبران کنیم. در واقع، ایجاد تنوع در سبد منابع تولیدکننده انرژی الکتریکی، راه نجات صنعت برق است.

جلوگیری از نابودی مشاغل با توسعه استفاده از انرژی های پاک

براساس اظهارات میرترابی، یکی از مهمترین راهکارها برای جبران کمبود برق، افزایش سبد منابع تولیدکننده انرژی الکتریکی است. در چنین شرایطی اقدام مهمی که می تواند کشور را از کمبود برق در بلندمدت نجات دهد، توسعه استفاده از انرژی های تجدیدپذیر برای تولید برق است؛ یعنی ما برای این که بتوانیم یک صنعت برق پویا، منعطف و پاسخگوی نیازهای روز داشته باشیم و جلوی نابودی مشاغل وابسته به نیروی برق را بگیریم، باید سرمایه گذاری بیشتری روی توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی انجام دهیم.

البته آن طور که عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی می گوید، با وجود پتانسیل بسیار مناسب ایران برای توسعه نیروگاه های بادی و خورشیدی، در سال های اخیر پروژه های نیمه تمام زیادی نیز در زمینه توسعه نیروگاه های حرارتی در کشورمان اجرایی شده است و با وجود این که ما باید در بلندمدت حتما به سمت توسعه استفاده از انرژی های پاک در بلندمدت برویم، اما راهکاری که می تواند در کوتاه مدت، کشور را از کمبود برق نجات دهد، تکمیل پروژه های نیمه تمام در زمینه توسعه نیروگاه های حرارتی است.

این کارشناس حوزه انرژی البته تاکید کرد که این راهکار صرفا در کوتاه مدت می تواند در جهت جلوگیری از کمبود برق کشور موثر باشد، چون با توجه به این که اساسا در فصل های سرد سال، مصرف سوخت های فسیلی در کشورمان افزایش می یابد، بنابراین نمی توان چندان به توسعه استفاده از نیروگاه های حرارتی برای نجات صنعت برق کشور دل خوش کرد و ما در بلندمدت چاره ای نداریم جز این که به طرف توسعه نیروگاه های خورشیدی و بادی حرکت کنیم.

کدام مشاغل با کمبود برق رو به نابودی می روند؟

تداوم وضعیت کنونی صنعت برق که با انبوهی از مشکلات ناشی از روی زمین ماندن پروژه های مربوط به توسعه نیروگاه های حرارتی، بی توجهی چندین ساله به لزوم توسعه استفاده از انرژی های پاک و البته کاهش توان تولید برق در کشور به علت بروز بحران آب مواجه شده است، بدون شک فشار زیادی را به صنایع و کسب و کارهایی وارد خواهد کرد که به شدت به این صنعت وابسته هستند.

میرترابی ضمن اشاره به این نکته تاکید کرد: اساسا وقتی کشور با کمبود برق مواجه می شود، دولت اولویت تخصیص برق را به بخش خانگی و بعد هم برق را به مراکز خدماتی ضروری و در درجه سوم به بخش های اداری و تجاری اختصاص می دهد. در چنین شرایطی معمولا صنایع و کسب و کارهای تولیدی در صف آخر دریافت برق هستند و به همین دلیل، این مشاغل بیشترین ضربه را از کمبود برق می خورند.

عضو هیات علمی دانشگاه خوارزمی ادامه داد: صنایعی از جمله فولاد، مس، سیمان و سایر صنایع تولیدی از جمله صنایعی هستند که در شرایط کمبود برق کشور با کاهش سطح تولید مواجه می شوند و اگر روند کمبود برق در کشورمان ادامه داشته باشد، ممکن است این صنایع به دلیل پایین آمدن سطح تولیدات خود، ناچار شوند که بخشی از نیروهایشان را تعدیل کنند و در چنین شرایطی با موج جدیدی از بیکاری به دلیل کمبود برق مواجه خواهیم شد.

این کارشناس حوزه انرژی تاکید: با توجه به این که بعضا شاهد بروز قطعی های مکرر اینترنت در هنگام تشدید خاموشی ها در کشورمان بودیم، اگر شرایط کمبود برق در ایران به جایی برسد که بیش از حد به دکل های اینترنتی فشار وارد کند، کسب و کارهای اینترنتی نیز در صف دوم مشاغلی قرار خواهند گرفت که کمبود برق می تواند منجر به نابودی آنها شود.

وی در پایان تصریح کرد: اگر دولت هرچه سریع تر فکری به حال جبران کمبود برق در کشور نکند، بخصوص در شرایطی که بحران آب این کمبود را تشدید کرده است، به زودی با موجی از بیکاری در صنایع و کسب و کارهای وابسته به صنعت برق مواجه خواهیم شد و عملا بحران آب ایران می تواند کمبود برق و نابودی برخی مشاغل را به همراه داشته باشد.

کدخبر: 745332 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟