بلاتکلیفی 290 اصله نخل بعد از بازگشت به ایران / تاجر نخل ها به قطر دادگاهی می شود + صوت
حجم ویدیو: 49.29M | مدت زمان ویدیو: 00:06:43

نخل های ایرانی حدود یک ماه است که از دل خاک جدا شده و بین ایران و قطر آواره هستند. قرار بود نخل های ایرانی از استان بوشهر به قطر صادر شوند و در فضای سبز جام جهانی مورد استفاده قرار گیرند. اما در روزهای اخیر، مسئولان قطری، بار نخل های ایرانی را برگشت زده اند. در این میان برخی کارشناسان کشاورزی معتقدند که احتمال وجود بیماری در نخل های ایرانی صادرشده به قطر می تواند از جمله علت های برگشت خوردن این نخل ها باشد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که هنوز کسی نمی داند که چرا نخل های ایرانی از قطر برگشت خورده اند و قرار است چه اتفاقی برای آنها رخ دهد. در چنین شرایطی برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که در چنین شرایطی شاید نخل های ایرانی که میراث ملی ما محسوب می شوند، برای کسب سود بیشتر باغداران، به مصنوعات چوبی یا حصیری تبدیل شوند.

خسرو عمرانی معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار محیط زیست رکنا، درباره چرایی برگشت خوردن نخل ها به قطر پاسخ داد: دو محموله نخل به تعداد 588 اصله بر اساس مجوزهای قانونی وزارت جهاد کشاورزی به کشور قطر صادر شده است که هر دو محموله مرجوع و برگشت خورده است.

او ادامه داد: این مرجوع شدن نیز معمولا اتفاق میافتد و در قاعده تجارت بین الملل وجود دارد.

عمرانی درباره این مسئله که آیا درختان بیمار یا بد کنده شده بودند که برگشت خوردند اظهار کرد: کسی که این درختان را صادر کرده است حداقل 10 تجربه در زمینه تجارت نخل خرما داشته است و با روابط و قواعد بین المللی تجارت در این زمینه آشنایی کامل داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر افزود: درختان مشکل فنی و بهداشتی نداشتند. منتهی تجار وقتی کالایی را صادر می کنند از خریدار آخرین شرایط کشور را باید اخذ کنند تا روی محموله ها اعمال کنند. اما متاسفانه شرایط جدید به تجار ما اعلام نشده بود.

عمرانی با بیان اینکه یکی از شرایط جدید که باعث برگشت خوردن نخل ها شده، گواهی بهداشت گیاهی است که مرکز نباتی گمرک آن را صادر می کند خاطر نشان کرد: گواهی بهداشت گیاهی که کشور قطر ارائه شده، مخدوش بوده است. در حال حاضر پیگیری های حقوقی از طریق واحد حقوقی سازمان جهاد کشاورزی در حال انجام است. اما در کل هنوز معلوم نیست آن گواهی مخدوش از کجا آمده است این در حالی است که گواهی بهداشت رسمی معتبر وجود داشته است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر در پاسخ به این سوال که چرا با وجود گواهی صادر شده از سوی جهاد کشاورزی، گواهی مخدوش در قطر ارائه شده است تصریح کرد: این موضوع را باید تاجر پاسخ بدهد و هیچ پاسخ قانع کننده ای به ما نداده اند. فلذا ما از تاجر شکایت کرده ایم و تاجر باید در دستگاه قضایی پاسخ دهد.

عمرانی در پاسخ به این سوال که برای این 588 نخل چه اتفاقی رخ خواهد داد تشریح کرد: یکی از محموله ها باید به صورت حقوقی تعیین و تکلیف شود که 290 اصله را شامل می شود و محموله دیگر باید شرایط ورود مجدد نخل ها را به قطر اتخاذ کند تا درصورت صادرات دیگر برگشت نخورد. هم اکنون نیز تاجر و ما از شرایط خبر نداریم.

کدخبر: 745246 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار خودکار
آیا این خبر مفید بود؟