آوارگی یک ماهه نخل های ایرانی بین ایران و قطر / کسی نمی داند چه بلایی بر سر نخل های برگشت خورده می آید! + صوت
حجم ویدیو: 42.95M | مدت زمان ویدیو: 00:05:51

نخل های ایرانی حدود یک ماه است که از دل خاک جدا شده و بین ایران و قطر آواره هستند. قرار بود نخل های ایرانی از استان بوشهر به قطر صادر شوند و در فضای سبز جام جهانی مورد استفاده قرار گیرند. اما در روزهای اخیر، مسئولان قطری، بار نخل های ایرانی را برگشت زده اند. در این میان برخی کارشناسان کشاورزی معتقدند که احتمال وجود بیماری در نخل های ایرانی صادرشده به قطر می تواند از جمله علت های برگشت خوردن این نخل ها باشد. اما نکته مهمی که باید به آن توجه داشت، این است که هنوز کسی نمی داند که چرا نخل های ایرانی از قطر برگشت خورده اند و قرار است چه اتفاقی برای آنها رخ دهد. در چنین شرایطی برخی گمانه زنی ها حاکی از آن است که در چنین شرایطی شاید نخل های ایرانی که میراث ملی ما محسوب می شوند، برای کسب سود بیشتر باغداران، به مصنوعات چوبی یا حصیری تبدیل شوند.

صادرات نزدیک 4 هزار نخل ایرانی به قطر از سال 97 تا کنون

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که 16 آبان امسال، خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی بوشهر در گفت و گو با رکنا از صادرات 3 هزار و 747 اصله نخل از ابتدای سال 97 تا کنون از استان بوشهر و برای استفاده در فضای سبز جام جهانی قطر خبر داد، روز گذشته مهرداد جمال ارونقی، معاون فنی گمرک تایید کرد که یک محموله از نخل های صادراتی ایران از سوی قطر پذیرفته نشده و تمام نخل های صادرشده در این محموله، یعنی مجموع 588 اصله نخل صادراتی به قطر، از این کشور برگشت خورده است.

در این میان باید توجه داشت آن طور که پیش از این، خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر به رکنا گفته بود، صادرات نخل در سال های اخیر به هیچ وجه ممنوع نبوده است و مجوز صادرات برای آن دسته از نخل هایی که مثمر نیستند و جزو ذخایر ژنتیکی کشور محسوب نمی شود، صادر می شود.

اما با این حال هنوز جای این سوال باقی است که چرا محموله نخل های صادراتی ایران از قطر برگشت خورده است؟ البته سوال مهمتر این است حالا که نزدیک 600 اصله نخل از زمین در آمده است و قرار نیست در قطر کاشته شود، اساسا چه اتفاقی برای این نخل ها رخ خواهد داد؟ یعنی آیا این نخل ها با همان قیمتی که قرار بوده به قطری ها فروخته شوند، حالا به مشتریان ایرانی فروخته خواهند شد یا با نرخ هایی بیشتر، به مصنوعات چوبی و حصیری تبدیل می شوند؟

سوال مهمتر از همه این پرسش ها نیز این است که با توجه به ارزش های بالای اکولوژیکی که درختان نخل حتی نخل های غیرمثمر دارند و این نخل ها به عنوان میراث ملی کشور محسوب می شوند، اساسا به چه حقی یک باغدار این نخل ها را از زمین خود حذف کرده است و حالا معلوم نیست که دقیقا چه اتفاقی برای این نخل ها رخ خواهد داد؟ آن هم در شرایطی که در برخی خبرها این طور درج شده که صاحب محموله که یک شرکت خصوصی است، اقدام به برگرداندن نخل های خود کرده است.

وزارت جهاد و استانداری بوشهر از علت برگشت خوردن نخل ها خبر ندارند

با وجود این که برخی کارشناسان کشاورزی معتقدند که نگرانی از شیوع بیماری توسط نخل های ایرانی در قطر می تواند مهمترین دلیل برگشت خوردن نخل ها باشد، ولی ما امروز سعی کردیم پاسخ پرسش های بالا را از مسئولان مربوطه در وزارت جهاد کشاورزی، استانداری بوشهر و جهاد کشاورزی بوشهر دریافت کنیم.

ابتدا هادی دل افکار، معاون دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری بوشهر در گفت و گو با رکنا این نکته را مطرح کرد که با توجه به این که از ابتدا قرار بوده است که این نخل ها در کشور قطر کاشته شوند، بنابراین همچنان امکان کاشت آنها در دل زمین وجود دارد. او البته تاکید کرد که هنوز علت بازگشت این نخل ها از قطر مشخص نیست و همچنین هنوز معلوم نیست که دقیقا قرار است چه استفاده از این نخل ها انجام شود.

در ادامه زهرا جلیلی مقدم، مدیرکل دفتر امور میوه های گرمسیری و نیمه گرمسیری وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با رکنا با بیان این که هنوز مشخص نیست که نخل ها دقیقا به چه دلیلی از قطر برگشت خورده اند، اظهار داشت: نخل هایی که به قطر صادر شده و اکنون برگشت خورده اند، نخل های غیرمثمر مسن بوده اند که از ابتدا چون بازده اقتصادی برای باغدار نداشته اند، قرار بوده است که از زمین حذف شوند و بنابراین اکنون دلیلی ندارد که باغدار بخواهد این نخل ها را به زمین خود بازگرداند.

وی افزود: براساس اطلاعاتی که ما از گمرک دریافت کرده ایم، قرار بوده است که هر اصله نخل با رقمی بین 6 تا 7 میلیون تومان به کشور قطر فروخته شود. البته ما هنوز گزارشی درباره دلیل برگشت خوردن این نخل ها از سازمان جهاد کشاورزی بوشهر دریافت نکرده ایم و زمانی که دلیل این اتفاق مشخص شود، ما می توانیم برای سرنوشت این نخل ها تصمیم گیری کنیم.

جلیلی مقدم با تاکید بر این که هنوز علت بازگشت نخل ها از قطر مشخص نیست، عنوان کرد: به نظر می رسد با توجه به این که سال 2022 نزدیک است و استقرار این نخل ها کمی زمان می برد، بنابراین دیگر صادرات نخل ها به قطر دیر شده است و این کشور در حال حاضر چندان متقاضی استقرار نخل نیست.

آیا نخل های ایرانی به مصنوعات چوبی و حصیری تبدیل می شوند؟

اما در شرایطی که حدود 48 ساعت از زمان بازگشت خوردن محموله نخل های صادراتی به قطر می گذرد، خسرو عمرانی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی بوشهر به عنوان نماینده نهاد اصلی صادرکننده مجوز صادارت نخل به قطر، امروز در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که هنوز تصمیمی برای سرنوشت نخل های برگشت خورده از قطر گرفته نشده است.

وی در توضیح بیشتر گفت: محموله نخل ها از کشور قطر برگشت خورده است و هنوز دلیل برگشت خوردن این بار مشخص نیست. البته اکنون یک تیم فنی متشکل از کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی بوشهر و گمرک برای بازدید از محموله در حال اعزام هستند و تا زمانی که دلیل برگشت خوردن این نخل ها مشخص نشود، ما نمی توانیم درباره سرنوشت آنها تصمیم گیری کنیم.

معاون سازمان جهاد کشاورزی بوشهر ادامه داد: گیاه یک موجود زنده است و ما حتما درباره این نخل ها تصمیم گیری خواهیم کرد. البته اکنون این نخل ها بیش از یک ماه است که از دل خاک جدا شده اند، اما هنوز هم امکان کاشته شدن مجدد آنها در دل زمین وجود دارد.

در پایان باید توجه داشت این که هنوز مشخص نیست که دقیقا چه اتفاقی برای نخل های ایرانی که حدود یک ماه است از دل خاک جدا شده اند، افتاده است، نشان می دهد که اساسا صادرات این نخل ها به عنوان میراث ملی ما روی برنامه و ضوابط مشخصی انجام نشده است.

حالا هم این بیم وجود دارد که در صورت تبدیل این نخل ها به مصنوعات چوبی و حصیری، حدود 600 اصله نخل از میراث ملی کشور، بدون این که به قطر صادر شوند و برای باغداران استان بوشهر درآمدزایی داشته باشند، حالا به مصنوعات چوبی یا حصیری تبدیل شوند.

کدخبر: 744737 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟