مشاهده 36 جهش در سویه جدید کرونا / واکسن نزده ها مقصران اصلی + صوت
حجم ویدیو: 61.61M | مدت زمان ویدیو: 00:08:29

سویه آفریقایی کرونا جهش جدیدی است که اخیرا در کشورهای آفریقای جنوبی، هنگ کنگ و فلسطین اشغالی مشاهده شده است. البته سویه آفریقایی کرونا برای نخستین بار در کشور بوتسوانا مشاهده شد. بوتسوانا به عنوان مهد سویه آفریقایی کرونا، کشوری کوچک است که در قلب آفریقای جنوبی قرار گرفته است. هنوز نام مشخصی برای سویه آفریقایی کرونا انتخاب نشده است و متخصصان بهداشتی فعلا سویه آفریقایی کرونا را با عنوان B.1.1.529 می شناسند.

سرایت سویه جدید کرونا از آفریقا به آسیا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در روزهای اخیر خبر شیوع یک سویه جدید و خطرناک از ویروس کرونا در آفریقای جنوبی که ظاهرا سرایت پذیری بسیار بیشتری از کرونای دلتا دارد و احتمالا مقاومت آن در برابر واکسن های موجود علیه کرونا نیز از سویه های قبلی بیشتر است، منجر به حیرت متخصصان بهداشتی جهان شده است و برخی متخصصان از این که برنامه های واکسیناسیون موجود علیه کرونا نتواند مانع همه گیری این سویه جدید شود، بسیار نگران هستند.

سویه جدید کرونا که هنوز نام مشخصی برای آن انتخاب نشده است و فعلا با عنوان B.1.1.529 شناخته می شود، برای نخستین بار در بوتسوانا یعنی کشوری کوچک در قلب آفریقای جنوبی شناسایی شد و در چند روز گذشته، مواردی از ابتلا به آن در خود آفریقای جنوبی و البته در هنگ کنگ و فلسطین اشغالی نیز مشاهده شده است و البته برخی کشورهای اروپایی، پروازهای خود را به روی آفریقای جنوبی بسته اند.

در این میان متخصصان بهداشتی معتقدند که سرایت سویه جدید از آفریقای جنوبی به قاره آسیا نشان می دهد که احتمالا این سویه خطرناک در بسیاری از کشورهای جهان چرخیده است و اگر هرچه زودتر اقدامی برای جلوگیری از سرایت بیشتر آن انجام نشود، بعید نیست که شاهد بروز موج جدیدی از کرونا در سراسر جهان با شیوع یک سویه مقاوم در برابر واکسن های موجود باشیم.

مشاهده 36 جهش در سویه جدید کرونا

پرفسور علیرضا ناجی، رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درباره آخرین ویژگی های کشف شده از سویه جدید کرونا به خبرنگار رکنا گفت: آخرین مطالعات نشان می دهد که فعلا هنوز فقط 50 مورد از ابتلا به سویه جدید کرونا در سراسر جهان شناسایی شده است، اما سرایت این ویروس از آفریقا به آسیا نشان می دهد که احتمالا سویه جدید کرونا بسیار بیشتر از چیزی که ما فکر می کنیم، در سطح جهان چرخیده است.

وی افزود: سویه آفریقایی کرونا جهش های بسیار بیشتری نسبت به سویه های قبلی این ویروس دارد و تا کنون 36 موتاسیون جدید در این سویه شناسایی شده است و متاسفانه بسیاری از موتاسیون هایی که در این سویه مشاهده می شود، نسبت به واکسن کرونا مقاوم هستند.

در واقع به گفته این متخصص ویروس شناسی، موتاسیون هایی در سویه آفریقایی کرونا به صورت یکجا مشاهده می شود که پیش از این در سویه های دیگر به صورت تفکیک شده مشاهده شد و جمع شدن این موتاسیون ها در یک سویه کرونا نشان می دهد که احتمالا با سویه ای مواجه هستیم که هم مقاومت بالایی در برابر واکسن های موجود دارد و هم قدرت انتقال آن از سویه های قبلی بیشتر است.

مقاومت احتمالا بالای سویه آفریقایی در برابر واکسن های موجود

ناجی در همین راستا تاکید کرد: به نظر می رسد سویه آفریقایی کرونا، ویروسی است که هم احتمالا در برابر واکسن های موجود بسیار مقاوم است و هم قدرت انتقال آن بسیار بیشتر از سویه های قبلی است. اگرچه هنوز اطلاعات دقیقی درباره این که قدرت سرایت این سویه چند درصد از کرونای دلتا بیشتر است، به دست نیامده و متخصصان بهداشتی جهان معتقدند که در حال حاضر ما نباید چندان از سویه آفریقایی کرونا بترسیم، بلکه باید صبر کنیم تا اطلاعاتمان درباره این ویروس بیشتر شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: اگر در روزهای آینده شاهد شیوع گسترده و غیرمعمول سویه آفریقایی کرونا در نقاط مختلف جهان باشیم، در آن صورت به صورت دقیق مشخص خواهد شد که سویه جدید کرونا، ویروسی است که انتقال پذیری زیادی دارد. ضمن این که آزمایش های مربوط به میزان مقاومت سویه آفریقایی کرونا در برابر واکسن نیز باید انجام شود تا به طور دقیق متوجه نحوه مقاومت سویه جدید در برابر واکسن بشویم.

وی در ادامه تاکید کرد: تعداد بالای موتاسیون هایی که در سویه جدید کرونا شناسایی شده است، نگرانی های زیادی را درباره این ویروس به وجود آورده و متخصصان زیادی ابراز نگرانی کرده اند که ممکن است سویه آفریقایی با توجه به قدرت انتقال پذیری بالایی که دارد، جایگزین کرونای دلتا شود. اگر این اتفاق بیفتد و ثابت شود که سویه جدید، مقاومت بسیار بالایی در برابر واکسن های موجود دارد، احتمال دارد که برنامه جدید واکسیناسیون علیه کرونا نیز با چالش هایی مواجه شود.

برنامه جهانی واکسیناسیون با وجود سویه های جدید زیر سوال نمی رود

ناجی با تاکید بر این که حتی در صورت تایید مقاومت بالای سویه جدید کرونا در برابر واکسن های موجود نیز نمی توان برنامه جهانی واکسیناسیون را زیر سوال برد، گفت: یکی از سناریوهایی محتملی که از تابستان امسال درباره کرونا پیش بینی می کردیم، این بود که احتمالا سویه های جدیدی از کرونا در سراسر جهان پدید خواهند آمد که واکسن‌گریزتر خواهند بود، بیماری زایی شدیدتری دارند، سرایت پذیری بیشتری خواهند داشت و مقاومت بیشتری در برابر داروهای موجود علیه کرونا از خود نشان می دهند.

اکنون هم به گفته این متخصص ویروس شناسی، سویه جدیدی از کرونا در آفریقای جنوبی پدید آمده است که احتمالا تمام این ویژگی ها را دارد، اما اگر به نحوه ایجاد سویه های جدید کرونا در ماه های اخیر نگاه کنیم، شاهد آن هستیم که سویه های جدید کرونا از جمله آلفا، بتا و گاما، قبل از شروع واکسیناسیون عمومی علیه کووید19 در جهان پدیدار شدند یا با وجود این که پیدایش سویه های دلتا، مو، لامبدا مربوط به بعد از شروع واکسیناسیون عمومی بود، اما این سویه ها در کشورهایی ایجاد شدند یا برنامه ای جدی برای جلوگیری از گردش ویروس نداشتند یا در زمان پیدایش سویه های جدید، برنامه جدی واکسیناسیون در آن کشورها اجرایی نمی شود.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در توضیح بیشتر گفت: سویه های آلفا، بتا و گاما قبل از شروع واکسیناسیون در کشورهایی مثل انگلستان، برزیل و آفریقای جنوبی پدید آمدند و آن زمان شاهد آن بودیم که برزیل و آفریقای جنوبی از جمله کشورهایی بودند که کنترلی جدی برای جلوگیری از چرخش کرونا نداشتند و به همین دلیل، بروز سویه های جدید در این کشورها دور از انتظار نبود. همچنین سویه آلفا هم در یکی از مناطق خوش آب و هوا و پرتردد انگلستان در زمانی به وجود آمد که این کشور، سیاست ایمنی گله ای را علیه کرونا در پیش گرفته بود.

وی در ادامه تاکید کرد: کرونای دلتا هم زمانی از هندوستان سربرآورد که اولا هنوز عمده مردم این کشور واکسن کرونا دریافت نکرده بودند و ثانیا به دلیل کنترل بسیار بد چرخش کرونا در این کشور، شاهد همه گیری شدید کووید19 در هندوستان بودیم. همچنین سویه های مو و لامبدا هم به این دلیل در کشورهای آمریکای جنوبی پدیدار شدند که ساختار بهداشتی این کشورها ضعیف هستند و تست گیری برای کرونا در این کشورها به شکل مناسبی انجام نمی شود. زمانی هم شاهد شیوع سویه های مو و لامبدا در آمریکای جنوبی بودیم که هنوز واکسیناسیون علیه کرونا در این کشورها جدی گرفته نشده بود.

کشورهای ثروتمند باید به کمک واکسیناسیون کشورهای فقیر بیایند

ناجی با تاکید بر این که در بوتسوانا نیز به دلیل پوشش ناکافی واکسیناسیون شاهد بروز سویه جدید کرونا بودیم، اظهار داشت: عمده متخصصان بهداشتی جهان تاکید دارند که ما برای جلوگیری از بروز سویه های جدید کرونا، باید از گردش بیشتر این ویروس جلوگیری کنیم و این کار هم جز با انجام اقدامات غیردرمانی موثر، ممکن نیست. اکنون هم زمانی است که کشورها باید با رهبری سازمان بهداشت جهانی، اقدامات هماهنگی را علیه کرونا بخصوص در زمینه واکسیناسیون انجام دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تاکید کرد: کشورهای ثروتمند باید در شرایط حاضر به کمک کشورهای فقیری بیایند که برنامه ریزی مناسبی برای واکسیناسیون ندارند و تمام کشورها باید این مساله را درک کنند که تمام جهان در مقابله با کووید19 داخل یک کشتی نشسته است و در هر کجای این کشتی یک حفره ایجاد شود، تمام آن غرق خواهد شد.

این متخصص ویروس شناسی ادامه داد: در چنین شرایطی کشورهایی که درصد بالایی از مردم خود را علیه کرونا واکسینه کرده اند، نباید نسبت به کشورهایی که واکسیناسیون ناکافی داشته اند، بی توجهی کنند، چون این کار ممکن است باعث به وجود آمدن جهش هایی از کرونا شود که مانند سویه آفریقایی، احتمالا هیچ گونه کارکردی در برابر واکسن های موجود نداشته باشد.

نقش واکسن نزده ها در ایجاد سویه های جدید کرونا

ناجی در بخش دیگری از صحبت هایش، افرادی را که از دریافت واکسن کرونا پرهیز می کنند، عامل بروز سویه های جدید کرونا توصیف کرد و گفت: اکنون زمان آن است که تمام کشورهای جهان در برابر کرونا در کنار یکدیگر بایستند و برنامه جهانی واکسیناسیون را هرچه زودتر پیش ببرند. در واقع، اکنون تمام کشورها علی رغم ایجاد سویه های جدید کرونا که ممکن است در برابر جهش های جدید مقاوم تر باشند، باید محورهای مبارزه با کرونا بخصوص واکسیناسیون جهانی را با جدیت ادامه دهند.

رئیس مرکز تحقیقات ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: کشورهای بزرگ باید درک کنند که اکنون زمان آن است که به کشورهای کوچکتر برای پیش بردن برنامه جهانی واکسیناسیون کمک کنند و واکسن های مختلف کرونا را با قیمت های مناسب در اختیار کشورهای فقیر بگذارند تا تمام جهان بتواند متحدانه علیه کرونا پیش برود.

این متخصص ویروس شناسی تاکید کرد: بروز سویه های جدید کرونا به هیچ وجه نافی لزوم تزریق عمومی واکسن کرونا نیست، اما وقتی که برخی از مردم جهان عملکرد نامناسبی دارند و از تزریق واکسن کرونا پرهیز می کنند، طبیعی است که ویروس کرونا جهش های جدیدی را پیدا می کند که احتمالا در برابر واکسن های موجود، مقاومت بیشتری دارند.

وی در پایان تصریح کرد: اکنون برخی کشورهای جهان از جمله کشورهای آفریقایی به دلیل فقر اقتصادی از برنامه جهانی واکسیناسیون عقب مانده اند، اما در برخی کشورهایی که وضعیت بهتری دارند از جمله ایران، آمریکا یا بعضی کشورهای اروپایی، متاسفانه هنوز هم افرادی هستند که مردم را به واکسن نزدن تشویق می کنند و این افراد بدون شک مسبب افزایش چرخش ویروس کرونا و ایجاد جهش های جدید کووید19 خواهند شد.

کدخبر: 744514 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟