واردات قرص های ضد کرونا جزو استراتژی وزارت بهداشت نیست / اولویت داشتن واکسیناسیون نسبت به واردات داروهای جدید + فیلم
حجم ویدیو: 57.19M | مدت زمان ویدیو: 00:07:50

قرص های ضد کرونا شامل دو داروی جدید هستند که در هفته های اخیر در سطح جهان مطرح شده اند. «مولنوپیراویر» و «پکس لووید»، قرص های ضد کرونا را تشکیل می دهند. براساس ادعای شرکت های تولیدکننده قرص های ضد کرونا، این قرص ها می توانند تاثیر محسوسی در کاهش آمار احتمال ابتلا به کرونای وخیم یا مرگ ناشی از این بیماری داشته باشند. البته اخیرا برخی شرکت های ایرانی ادعا کرده اند که می توانند یکی از قرص های ضد کرونا یعنی داروی «مولنوپیراویر» را تولید کنند. در چنین شرایطی اما دکتر قاسم جان بابایی، معاون درمان وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا تاکید کرد که فعلا واردات قرص های ضد کرونا در استراتژی وزارت بهداشت قرار ندارد.

قرص های ضد کرونا؛ تولید داخل بهتر است یا واردارت؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، در شرایطی که در چند هفته گذشته دو داروی موثر برای درمان بیماران کرونایی به نام های «مولنوپیراویر» و «پکس لووید» در سطح جهان معرفی شده اند، اخیرا چند شرکت داروساز ایرانی ادعا کرده اند که می توانند به زودی داروی «مولنوپیراویر» را در داخل کشور تولید کنند.

در این میان باید توجه داشت که شرکت آمریکایی مرک به عنوان تولیدکننده اصلی قرص «مولنوپیراویر» مدعی شده است که این دارو می تواند تا 50 درصد از احتمال بستری در بیمارستان یا مرگ بر اثر کرونا بکاهد و همچنین شرکت آمریکایی فایزر به عنوان تولیدکننده اصلی قرص «پکس لووید» ادعا کرده است که این دارو می تواند تا 89 درصد از ابتلا به کرونای شدید یا فوت بر اثر این بیماری جلوگیری کند.

البته این ادعاهای شرکت های تولیدکننده قرص های ضد کرونا تا کنون توسط نهادهای علمی بی طرف بین المللی به طور کامل تایید نشده است، اما نهادهای بهداشتی برخی کشورها از جمله انگلستان و استرالیا، داروی «مولنوپیراویر» را تایید و وارد پروتکل درمانی کشورهای خودشان کرده اند و بعید نیست که قرص «پکس لووید» نیز به زودی توسط کشورهای مختلف تایید و وارد پروتکل درمانی شود.

در این میان اما به نظر می رسد که وزارت بهداشت کشورمان هنوز برنامه ای جدی برای وارد کردن قرص های ضد کرونا به پروتکل درمانی کشور ندارد و برخی گمانه زنی ها نیز حاکی از آن است که این وزارتخانه برای تولید داخلی این قرص ها بخصوص قرص «مولنوپیراویر» صبر کرده است و به همین دلیل، بعید است فعلا این داروها به ایران وارد شوند.

در چنین شرایطی سوال مهم این است که با توجه به این که هنوز هم آمار مرگ ناشی از کرونا در کشورمان سه رقمی است و برخی متخصصان بهداشتی نسبت به احتمال بروز پیک ششم کرونا در کشور هشدار می دهند، آیا بهتر نیست تا زمانی که تولید انبوه قرص های ضد کرونا در ایران به نتیجه می رسد، وزارت بهداشت برای واردات این داروها برنامه ریزی کند؟

امکان تولید قرص های ضد کرونا در ایران وجود دارد

این سوال را در حاشیه نشست کمیته علمی کشوری کرونا با دکتر قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در میان گذاشتیم و او نیز در پاسخ به خبرنگار رکنا گفت: در شرایط حاضر روند فوتی های کرونا در کشورمان رو به کاهش است و بنابراین به نظر نمی رسد که فعلا نیازی به عرضه قرص های ضد کرونا وجود داشته باشد.

وی افزود: توصیه اول ما در چنین شرایطی، واکسیناسیون عمومی است، چون هنوز هم هیچ درمان قطعی برای کرونا در جهان وجود ندارد و بسیاری از داروهایی هم که تا کنون برای کرونا عرضه شده اند، تاثیرپذیری بالایی برای جلوگیری از مرگ و میر ناشی از این بیماری نداشته اند.

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با اشاره به قرص های ضد کرونای «پکس لووید» و «مولنوپیراویر» عنوان کرد: امکان تولید تمام این داروها در کشور ما وجود دارد و فعلا واردات قرص های ضد کرونا در استراتژی وزارت بهداشت قرار ندارد. همچنین در شرایط حاضر برخی داروهای موثر در درمان بیماران کرونایی در کشورمان تولید می شود و ما فعلا سود و زیان این مساله را بررسی می کنیم که آیا ضرورت دارد که داروهای جدید ضد کرونا وارد پروتکل درمانی کشور شود یا خیر.

کاهش محسوس آمار مرگ کرونا با پوشش وسیع واکسیناسیون

جان بابایی در همین راستا گفت: در شرایط حاضر در برخی کشورهای اروپایی میزان ابتلا به کرونا بالاست، اما آمار فوتی های کرونا در پایین ترین رقم قرار دارد، چون در این کشورها، سطح پوشش واکسیناسیون کرونا به بیش از 90 درصد رسیده است و این مساله نشان می دهد که افزایش پوشش واکسیناسیون می تواند منجر به کاهش محسوس آمار مرگ و میر ناشی از کرونا شود.

معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر این که مهمترین هدف در مبارزه با کرونا، کاهش آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری است، عنوان کرد: بالا بودن آمار ابتلای کرونا اهمیت کمتری نسبت به افزایش آمار مرگ ناشی از کرونا در کشورمان دارد. چون ممکن است تا سال های سال کرونا باعث ابتلای تعداد زیادی از افراد یا بستری در کشورمان شود.

وی در ادامه تاکید کرد: با توجه به تاثیر محسوس واکسیناسیون در کاهش آمار مرگ ناشی از کرونا، در حال حاضر ما تمرکز خودمان را برای تحقق هدف کاهش آمار فوتی های ناشی از ابتلا به کرونا، بر افزایش سطح پوشش واکسیناسیون کرونا در کشور گذاشته ایم.

هزینه واکسیناسیون کمتر از یک دهم هزینه درمان کرونا

جان بابایی با اشاره به ادعای شرکت های مرک و فایزر درباره اثربخشی بالای قرص های تولیدی این کشورها در جلوگیری از بستری و مرگ ناشی از کرونا گفت: مطالعات این شرکت ها برای خودشان ارزشمند است، اما وزارت بهداشت ایران به عنوان بهره بردار انواع داروها، ساختار خود را دارد و ما زمانی مجوز مصرف یک دارو را می دهیم که تمام ابعاد کار را در نظر بگیریم. اکنون هم چون هزینه واکسیناسیون کرونا برای ما بسیار پایین تر از واردات داروهای جدید است، بنابراین ما تزریق عمومی واکسن کرونا را در اولویت نخست قرار داده ایم.

معاون درمان وزارت بهداشت درباره هزینه های درمان و واکسیناسیون کرونا عنوان کرد: هزینه بستری یک بیمار کرونایی در بخش دولتی بالای 6 میلیون تومان است که بیش از 90 درصد این هزینه را دولت می پردازد و بیماران کمتر از 10 درصد این هزینه را می پردازند. این در حالی است که هزینه واکسیناسیون کامل هر ایرانی برای دولت 450 هزار تومان است و بنابراین بار هزینه درمان بیماران کرونایی روی دوش دولت بیش از 10 برابر تزریق واکسن کرونا به افراد مختلف است.

واکسیناسیون، بیماری های مختلف را در ایران ریشه کن کرد

این مقام مسئول در وزارت بهداشت ادامه داد: تجربه های بین المللی و تجربه هایی که ما از واکسیناسیون علیه بیماری های دیگر داریم، ثابت می کند که ما باید واکسیناسیون را نسبت به تهیه داروهای مختلف برای کرونا در اولویت قرار دهیم؛ چراکه ما در دهه های گذشته توانستیم سرخچه، سرخک، سیاه سرفه و فلج اطفال را از طریق واکسیناسیون عمومی ریشه کن کنیم و اگر می خواستیم برای هر بیماری به دنبال داروهای جدید باشیم، هیچ وقت بیماری کرونا به طور کامل در کشورمان ریشه کن نمی شد.

وی در ادامه تاکید کرد: اگر ما بخواهیم برای ریشه کنی کرونا اقدام کنیم و به دنبال آن باشیم که آمار مرگ ناشی از این بیماری را کاهش دهیم، راهی جز افزایش سطح پوشش واکسیناسیون کرونا با همراه کردن مردم نداریم. ما کشوری هستیم که باید از منابع مالی خودمان به درستی استفاده کنیم، البته در دنیا هم شاهد آن هستیم که کشورهایی که منابع مالی مضاعفی دارند نیز به سمت استفاده بیشتر از واکسن کرونا رفته اند.

تولید واکسن کرونا از دستاوردهای مثبت نظام است

جان بابایی تولید واکسن کرونا در ایران را از دستاوردهای مثبت نظام جمهوری اسلامی توصیف کرد و گفت: ما در زمینه تولید واکسن کرونا بسیار خوب عمل کردیم. مردم اطمینان داشته باشند که اگر ما واکسن تولید نکرده بودیم، برای زمان اوج گیری مجدد احتمالی کرونا در جهان آماده نبویم؛ چراکه در آن شرایط بازهم برخی کشورها از صادرات واکسن کرونا پرهیز می کنند و قیمت واکسن مجددا در سطح جهان افزایش می یابد، چون تعداد استفاده کنندگان واکسن کرونا خیلی بیشتر از افرادی است که نیاز به دارو دارند.

معاون درمان وزارت بهداشت، تولید واکسن کرونا را یکی از تصمیمات مناسب نظام دانست و اظهار داشت: ما اجازه نداریم که منابع مالی محدود کشورمان را به سمت داروهایی ببریم که ممکن است ادعاهایی پشت آن باشد که در عمل به ثمر ننشیند. در شرایط حاضر هم اگر ما منابع مالی خودمان را در جهت خرید تضمینی واکسن های تولید داخل صرف کنیم، شرکت های داخلی رغبت می کنند که به تولید واکسن کرونا ادامه دهند و به اندازه کافی واکسن در اختیار مردم بگذارند تا مردم هرچه زودتر به زندگی عادی بازگردند.

از رمدسیویر استفاده کردیم، چون فقط 5 درصد مردم واکسن زده بودند

این مقام مسئول در وزارت بهداشت در پاسخ به سوالی درباره این که آیا «رمدسیویر» به عنوان دارویی که هزینه زیادی برای واردات و تولید آن صرف شد، داروی مناسبی برای درمان بیماران کرونایی ارزیابی می شود یا خیر، گفت: زمانی که پوشش واکسیناسیون در سطح کشور ما کافی نبود، ما باید راهکاری برای نجات مردم پیدا می کردیم، حتی اگر این راهکار اثربخشی قطعی برای جلوگیری از مرگ ناشی از کرونا نمی داشت.

وی در ادامه تصریح کرد: رمدسیویر یک داروی کمکی است که اگر در کمتر از ده روز از شروع بیماری برای بیماران بدحال تجویز شود، می تواند دوره بستری کرونا را کاهش دهد و تا حدی جلوی مرگ ناشی از این بیماری را بگیرد. زمانی هم که کمتر از 5 درصد جامعه ما در برابر کرونا واکسینه شده بودند و ایرانیان زیادی به کرونا مبتلا می شدند و ما در پیک همه گیری این بیماری قرار داشتیم، نمی توانستیم بیماران را از داروهایی محروم کنیم که اثربخشی آنها در برابر کرونا حتی قابل توجه نباشد.

اگر پیک ششم کرونا رخ دهد، داروهای جدید را به مردم می دهیم

جان بابایی در همین راستا تاکید کرد: ما در شرایط سخت پاندمی ناچاریم از هر دارویی که بتواند به کاهش احتمال مرگ ناشی از کرونا کمک کند، استفاده کنیم. بنابراین اگر مجددا در پیک احتمالی بعدی با شرایط سخت کرونا مواجه شویم، مردم را از داروی جدید محروم نخواهیم کرد و مردم باید خیالشان راحت باشد که امکان تولید داروهای جدید ضد کرونا در کشورمان وجود دارد.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: اگر شاهد بروز پیک ششم کرونا در کشور باشیم، حتما داروهای جدید ضد کرونا را در اختیار مردم قرار خواهیم داد، ولی مهم این است که ما بتوانیم با واکسیناسیون عمومی علیه کرونا و استفاده از تجربه موفق کشورهای دیگر، آمار مرگ و میر و ابتلا به کرونا را کاهش دهیم و نگذاریم که پیک ششم کرونا اتفاق بیفتد تا ناچار باشیم که هزاران میلیارد تومان از پولی را که می توان در حوزه های دیگر هزینه کرد، در زمینه دارو اختصاص دهیم.

می توانیم مدارس را به پایگاه های ترویج واکسیناسیون تبدیل کنیم

این مقام مسئول در وزارت بهداشت با بیان این که قرار است کمیته علمی کشوری کرونا به زودی نظر نهایی خود درباره بازگشایی مدارس را به ستاد ملی اعلام کند، اظهار داشت: ستاد ملی کرونا برای تصمیم گیری درباره بازگشایی مدارس تمام ابعاد مساله را در نظر گرفته است و کمیته علمی کشوری نیز صرفا نظر علمی خود را در این زمینه بیان می کند. اما ستاد ملی مقابله با کرونا با در نظر گرفتن تمام جوانب اجتماعی و سیاسی و شرایط بازگشت به تحصیل دانش آموزان در این زمینه تصمیم گیری می کند.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: قطعا دوستانی که در ستاد ملی مقابله با کرونا درباره بازگشایی مدارس تصمیم گیری کرده اند، همه جوانب این مساله را در نظر گرفته اند، اما نظر ما در کمیته علمی کشوری کرونا این است که بازگشایی ها باید به صورت پله پله انجام شود و ما باید برای هر قدمی که برمی‌داریم، ارزیابی کنیم که این قدم چقدر می تواند بر بار شیوع کرونا در کشور اضافه کند تا اگر با برداشتن یک قدم، به شکل محسوسی بر بار بیماری اضافه نشده بود، در آن شرایط گام بعدی را برداریم.

وی در پایان تصریح کرد: بازگشایی گام به گام مدارس می تواند اقدام مفیدی تلقی شود و ما می توانیم با استفاده از فرصت بازگشایی مراکز آموزشی، مدارس را به پایگاهی برای آموزش بیشتر مردم در زمینه لزوم جدی گرفتن واکسیناسیون کرونا تبدیل کنیم.

کدخبر: 743568 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟