پزشکان بدون قرارداد با بیمه های پایه، نسخه الکترونیک نمی نویسند / حواستان به دریافت کد 5 رقمی باشد

تجویز نسخه الکترونیک یکی از اولین زیرساخت‌های اجرای نظام ارجاع در حوزه سلامت کشور است. از ابتدای مهر امسال تمام درمانگاه ها، کلینیک ها و بیمارستان ها موظف به نوشتن نسخه الکترونیک شدند. این در حالی است که هنوز برخی پزشکان در مطب های خصوصی خود از تجویز نسخه الکترونیک استنکاف می کنند. عمده پزشکانی که از نوشتن نسخه الکترونیک پرهیز می کنند، پزشکانی هستند که با بیمه های پایه از جمله بیمه سلامت و تامین اجتماعی قرارداد ندارند. در این میان شهروندان ضمن این که بهتر است تا حد امکان فقط به پزشکان طرف قرارداد بیمه های پایه مراجعه کنند، حتما باید حواسشان به دریافت کد 5 رقمی مربوط به نسخه الکترونیک از پزشک خود باشد.

تحویل کد 5 رقمی نسخه الکترونیک به بیماران چه فایده ای دارد؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از ابتدای مهرماه امسال نسخه نویسی الکترونیک به طور کامل جای نسخه نویسی سنتی را گرفته است و نه تنها بیماران در هنگام مراجعه به مطب ها، درمانگاه ها، کلینیک ها و بیمارستان ها نیازی به ارائه دفترچه بیمه ندارند و ارائه کارت ملی کفایت می کند، بلکه داروها و سایر خدمات درمانی و تشخیصی که پزشکان برای بیماران تجویز می کنند نیز به صورت کاملا الکترونیکی ثبت می شود.

در این میان اما آن طور که برخی مخاطبان با ارسال پیام هایی به رکنا گفته اند، در برخی موارد بخصوص وقتی پزشکان در مطب های خصوصی خود برای بیماران خدمات تشخیصی اضافی از جمله انواع آزمایش و تصویربرداری را تجویز می کنند، از ثبت الکترونیکی این موارد استنکاف می ورزند و کد 5 رقمی مربوط به نسخه الکترونیک را به بیماران تحویل نمی دهند.

این در حالی است که بیماران بدون دریافت کد 5 رقمی از پزشک نمی توانند هزینه های مربوط به تهیه دارو یا دیگر خدمات درمانی و تشخیصی مربوط به بیماری خود را از بیمه های پایه یا تکمیلی دریافت کنند و به نوعی استنکاف برخی پزشکان به‌ویژه در مطب های خصوصی از نسخه نویسی الکترونیکی، بیماران را با دردسرهای زیادی مواجه کرده است.

کد 5 رقمی نسخه الکترونیک به بیماران پیامک می شود

دکتر حنان حاجی محمودی، مدیرکل دفتر خدمات تخصصی سازمان بیمه سلامت ایران در گفت و گو با رکنا درباره نحوه ارسال کد 5 رقمی مربوط به نسخه الکترونیکی به بیماران توضیح داد: زمانی که یک پزشک نسخه الکترونیک را می نویسد، کد 5 رقمی مربوطه برای بیماران پیامک می شود و با توجه به این که برخی بیماران ممکن است در همان لحظه مراجعه به پزشک گوشی همراه خود را در اختیار نداشته باشند، این کد برای پزشکان نیز ارسال می شود و آنها می توانند کد 5 رقمی را روی کاغذ برای مراجعه خود یادداشت کنند.

وی افزود: در صورتی که پزشکان این کار را انجام دهند، بیماران می توانند در هنگام مراجعه به داروخانه یا آزمایشگاه، برگه مربوط به کد رهگیری خود را به متصدی مربوطه تحویل دهند و نسخه خود را دریافت کنند یا آزمایش خود را با پوشش بیمه ای انجام دهند. همچنین بیمه شدگان می توانند با مراجعه به پنل شهروندی موجود در سایت بیمه سلامت، از کد 5 رقمی مربوط به تمام نسخه های الکترونیکی خود با خبر شوند.

تجویز نسخه الکترونیک به نفع پزشکان است

حاجی محمودی، تحویل ندادن کد 5 رقمی از سوی برخی پزشکان به بیماران را ناشی از ناآگاهی آنها دانست و تاکید کرد: تحویل کد 5 رقمی به بیماران کار دشواری برای پزشکان نیست و به نظر می رسد بیشتر پزشکانی که این کد را به بیماران خود تحویل نمی دهند، از فواید تحویل آن به بیماران آگاه نیستند و بعید است که پزشکان بخواهند از نسخه نویسی الکترونیکی یا تحویل کد 5 رقمی به بیماران خود استنکاف کنند.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت با تاکید بر این که نسخه نویسی الکترونیک به هیچ وجه از درآمد پزشکان کم نمی کند، اظهار داشت: هم بیمه سلامت و هم بیمه تامین اجتماعی حد فاصل بین پایان یک ماه تا حداکثر ده روز بعد از شروع ماه جدید، تمام بدهی های خود با پزشکان را تسویه می کنند. همچنین پرداخت تعرفه ای نسخه های الکترونیک به پزشکان بیشتر از نسخه های کاغذی است و این به نفع پزشکان است که به جای نسخه کاغذی، برای مخاطبان خود نسخه الکترونیک بنویسند.

پایبندی پزشکان طرف قرارداد با بیمه های پایه به تجویز نسخه الکترونیک

حاجی محمودی با بیان این که عمده پزشکان طرف قرارداد بیمه سلامت و تامین اجتماعی به سمت نسخه نویسی الکترونیک حرکت کرده اند، گفت: مشکل اصلی ما استنکاف برخی پزشکان غیر طرف قرارداد بیمه های پایه از نسخه نویسی الکترونیک به‌ویژه در مطب های خصوصی است و عمدتا این پزشکان هستند که چون نسخه الکترونیک نمی نویسند، کد 5 رقمی مربوط به این نسخه را هم به بیماران خود تحویل نمی دهد.

مدیرکل دفتر خدمات تخصصی بیمه سلامت ادامه داد: البته ممکن است برخی پزشکانی هم که طرف قرارداد بیمه سلامت یا تامین اجتماعی هستند، آگاهی کافی نسبت به لزوم تحویل کد رهگیری 5 رقمی به بیماران خود را نداشته باشند. به نظر می رسد چون آموزش این پزشکان درباره فرآیند نسخه نویسی الکترونیک به صورت کامل انجام نشده است، این افراد کد 5 رقمی مربوط به نسخه الکترونیک را به بیماران خود تحویل نمی دهند.

این مقام مسئول در سازمان بیمه سلامت ایران تاکید کرد: همکاران سازمان بیمه سلامت در تمام استان ها آموزش های مربوط به نسخه نویسی الکترونیک را به تمام پزشکان ارائه کرده اند و ما حتی در استان تهران به پزشکانی که در مطب های خود طرف قرارداد بیمه سلامت نیستند نیز آموزش های مربوطه را ارائه کرده ایم و اساسا نباید هیچ پزشکی از فرآیند نسخه نویسی الکترونیک آگاهی کافی نداشته باشد.

وی در پایان تصریح کرد: تمام شهروندان می توانند مشکلات خود درباره نسخه نویسی الکترونیک یا دیگر مسائل مربوط به سازمان بیمه سلامت ایران را با سامانه 1666 این سازمان مطرح کنند و همکاران ما در تمام استان ها مردم را تا حل کامل مشکلات آنها راهنمایی خواهند کرد.

کدخبر: 740002 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟