۷۸ کودک معلول "شیرخوارگاه رفیده" در انتظار آغوش های مهربان + فیلم
حجم ویدیو: 68.77M | مدت زمان ویدیو: 00:09:24

شیرخوارگاه رفیده جایی است در شمال تهران؛ حوالی بلوار اندرزگو. شیرخوارگاه رفیده جایی است که در آن از کودکان معلول نگهداری می‌شود. شیرخوارگاه رفیده حدود ۵۰ سال قدمت دارد. مدیریت شیرخوارگاه رفیده تا نیمه شهریور امسال زیر نظر بهزیستی سازمان بهزیستی قرار داشت، اما در دو ماه گذشته، مدیریت شیرخوارگاه رفیده، به عنوان تنها مرکز تخصصی نگهداری از کودکان معلول بدسرپرست یا بی‌سرپرست به «خانه عشق کیان» (یکی از موسسات خیریه زیر نظر بهزیستی استان تهران) واگذار شده و هم اکنون این شیرخوارگاه با کمک های مردمی اداره می شود. 

کودکانی با انواع معلولیت ها و بیماری ها

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از بیرون در ورودی، حیاط کوچک مجموعه به چشم می خورد. گوشه‌ای از این حیاط کوچک هم یک تاکسی و یک آمبولانس پارک شده که کار آنها بردن کودکان معلول به بیمارستان است. اینجا شیرخوارگاه رفیده است، جایی که در آن از کودکان معلول بی‌سرپرست و بدسرپرست زیر ۷ سال نگهداری می‌شود. کودکانی که به دلیل معلولیت های پیچیده و بیماری های گوناگونی که به آن مبتلا هستند، نیاز دارند که هر از گاهی به بیمارستان اعزام شوند. به همین دلیل است که روزانه حداقل ۶ اعزام از شیرخوارگاه رفیده به بیمارستان کودکان مفید تهران انجام می‌شود.

از مشکلات قلبی گرفته تا مشکلات تنفسی و معلولیت هایی همچون نابینایی، ناشنوایی، اختلال حرکتی، معلولیت ذهنی و سندروم داون؛ کودکان شیرخوارگاه رفیده به انواع بیماری ها و معلولیت ها مبتلا هستند؛ کودکانی که در کنار همه این معلولیت ها مشکل بزرگتری هم دارند و آن، بی‌سرپرست یا بدسرپرست بودن آنهاست. 

شیرخوارگاه رفیده تنها مرکز تخصصی نگهداری از کودکان معلول در سراسر کشور است که هم‌اکنون ۷۸ کودک معلول در ۵ اتاق جداگانه در آن نگهداری می‌شوند. یکی از این اتاق‌ها مخصوص نگهداری از کودکانی است که معلولیت آنها در حدی است که اصطلاحا به زندگی نباتی مشغول هستند و ۲۴ ساعته نیاز به مراقبت دارند. ۴ اتاق دیگر هم مخصوص نگهداری از کودکانی است که به سایر معلولیت ها دچار شده اند.

نوای گریه کودکان معلول؛ صدای آمیخته با شیرخوارگاه

ورود به بخش نگهداری از کودکان شیرخوارگاه نیاز به پوشیدن گان و محافظ پلاستیکی مخصوص کفش دارد؛ چراکه کودکان در شیرخوارگاه رفیده در محیطی کاملا ایزوله نگهداری می‌شوند و بازدیدکنندگان برای ملاقات با کودکان باید تمام ضوابط بهداشتی را به طور کامل رعایت کنند.

از همان ابتدا که وارد بخش نگهداری از کودکان می‌شویم تا زمانی که از آن خارج می‌شویم، نوای گریه کودکان مهمترین صدایی است که می‌شنویم، چراکه احتمالا در هر لحظه یکی از این ۷۸ کودک با جایش را خیس کرده یا گرسنه است و به همین دلیل گریه می کند.

اساسا نوای گریه کودکان معلول صدایی است که با شیرخوارگاه رفیده آمیخته است و این کودکان ممکن است به دلیل انواع معلولیت ها و بیماری هایی که به آن دچار هستند، در هر لحظه یکی از این آنها درد بکشد و کودکی هم که درد می‌کشد، جز با زبان گریه نمی‌تواند رنج خود را بیان کند.

کودکان معلول شیرخوارگاه رفیده تمام زندگی خود را در اتاق‌های کوچکی می‌گذرانند که در آن نگهداری می‌شوند. در هر کدام از این اتاق‌ها هم ۱۵ تا ۱۶ کودک معلول زندگی می‌کنند. اساسا به دلیل بیماری‌ها و معلولیت های مختلفی که کودکان معلول رفیده با آن دست و پنجه نرم می‌کنند، حتی به ندرت امکان این که کودکان برای بازی به حیاط شیرخوارگاه آورده شوند، وجود دارد.

اگرچه اخیرا مسئولان شیرخوارگاه رفیده در نظر دارند که فضایی را در حیاط مجموعه به عنوان استخر توپ و استخر شن برای کودکان معلول درست کنند تا بچه‌ ها علاوه بر اتاق‌های کوچکی که در آن قرار دارند، فضای دیگری را هم برای بازی داشته باشند؛ فضایی که البته ساخته شدن آن به همراهی مردم احتیاج دارد. 

تلاش شبانه روزی مادریاران رفیده برای نگهداری از کودکان

محمد علی کیانی، مدیر شیرخوارگاه رفیده در گفت و گو با رکنا درباره تعداد پرسنل شیرخوارگاه رفیده توضیح داد: شیرخوارگاه رفیده 60 نفر پرسنل دارد؛ از نیروهای خدماتی گرفته تا همکاران اتاق شیر و خشک‌شویی و همچنین پرستاران، بهیاران و پزشکانی که با ما همکاری می کنند. البته بیشتر سختی کار در شیرخوارگاه روی دوش مادریاران است. در شیرخوارگاه رفیده 15 مادریار حضور دارند که به صورت 24، 48 فعالیت می کنند و در هر لحظه مسئولیت یک اتاق یعنی 16 کودک معلول با یک مادریار است. 

وی با تاکید بر کمبود تعداد پرسنل بخصوص مادریاران شیرخوارگاه رفیده گفت: مادریاران ما در 24 ساعتی که شیفت می دهند، به ندرت فرصت استراحت پیدا می کنند. چون اساسا مسئولیت نگهداری از کودکان معلول بسیار بالاست و مادریاران باید تمام مدت حواسشان به بچه هایشان باشد.

مدیر شیرخوارگاه رفیده ادامه داد: طبق استاندارد باید مسئولیت هر 10 کودک معلول با یک مادریار باشد، ولی در شیرخوارگاه ما، هر 16 کودک معلول توسط یک مادریار نگهداری می شوند. علت اصلی کمبود تعداد مادریاران ما هم کسری بودجه است و اگر کمک های مردمی بیشتری به ما برسد، قطعا می توانیم مادریاران بیشتری استخدام کنیم. 

چشم کودکان معلول شیرخوارگاه رفیده به مهربانی مردم

کیانی ضمن درخواست از مردم برای همراهی شیرخوارگاه رفیده تاکید کرد: حدود دو ماه است که مدیریت شیرخوارگاه رفیده به موسسه خیریه «خانه عشق کیان» واگذار شده است و در این دو ماه تمام هزینه ها با کمک های مردمی تامین می شود. البته در گذشته مسئولان سازمان بهزیستی با تامین هزینه های مربوطه، این شیرخوارگاه را به خوبی اداره کرده اند، ولی ما هم اکنون برای تامین هزینه های نگهداری از کودکان به کمک مردم احتیاج داریم. در واقع، چشم حدود 80 کودکی که در شیرخوارگاه ما نگهداری می شوند به دستان پرمهر شهروندان است. 

مدیر شیرخوارگاه رفیده ادامه داد: در گذشته امکانات خوبی برای شیرخوارگاه رفیده تهیه شده است، ولی بازهم ما برای تامین هزینه های روزانه نگهداری از کودکان نیازمند کمک مردم هستیم؛ بخصوص که با توجه به معلولیت های چندبعدی و انواع بیماری هایی که کودکان رفیده به آن دچار هستند، هزینه های نگهداری از این کودکان بسیار بالاست. البته به‌زودی قرار است سایتی ایجاد کنیم و تمام اطلاعات مربوط به کمک های مردمی را به صورت شفاف در آن سایت بارگذاری کنیم. 

وی با بیان این که مردم می توانند به صورت غیرنقدی نیز به رفیده کمک کنند، اظهار داشت: ما به تخصص تمام پزشکان، بهیاران، پرستاران و مادریارانی که می توانند هر از گاهی به رفیده سر بزنند، احتیاج داریم. همچنین مردم می توانند با اهدای لباس ها، اسباب بازی ها و سایر وسایل دیگر مورد نیاز به کودکان رفیده کمک کنند. در مجموع تمام کمک هایی که مردم به شیرخوارگاه رفیده می کنند، تا سال های سال در این شیرخوارگاه می ماند و حتی اگر مدیریت این شیرخوارگاه به مجموعه دیگری هم واگذار شود، بازهم این کمک ها برای بچه ها باقی خواهد ماند. 

مدیر شیرخوارگاه رفیده عنوان کرد: بیشتر کودکان رفیده را کودکان بی سرپرست و مجهول الهویه تشکیل می دهند. البته برخی کودکان رفیده هم کودکان بدسرپرستی هستند که مسئولیت نگهداری از آنها توسط بهزیستی به ما واگذار شده است، اما بعضا خانواده هایشان به آنها سر می زنند و برای چند روز آنها را از رفیده ترخیص می کنند و پیش خودشان می برند. اما اصولا به ندرت پدر و مادر کودکان شیرخوارگاه یافت می شوند.

کیانی در پایان تصریح کرد: شیرخوارگاه رفیده تنها مرکز تخصصی نگهداری از کودکان معلول در سطح کشور است که هم اکنون به صورت کاملا خیریه و مبتنی بر کمک های مردمی اداره می شود. ما تا هفت سالگی از کودکان معلول نگهداری کنیم و بعد آنها را به بهزیستی تحویل می دهیم تا در سنین بالاتر در دیگر مراکز بهزیستی از آنها نگهداری شود. در حال حاضر هم جز همراهی و یاری مردم هیچ درخواست دیگری نداریم. 

گفتنی است؛ تمام هموطنان می توانند در صورت تمایل کمک های نقدی خود را به حساب شیرخوارگاه رفیده در بانک پاسارگاد واریز کنند. شماره کارت: 5022297000201728 ، به نام «شیرخوارگاه رفیده - خانه عشق کیان». شماره شبا: IR350570023781014860359101. صفحه اینستاگرام: rofeideh.ir .

کدخبر: 739349 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟