به ازای هر 8076 خودرو یک ماشین امداد خودرویی موجود است / مردم گرفتار در جاده های صعب العبور و ناامن + فیلم
حجم ویدیو: 53.59M | مدت زمان ویدیو: 00:07:08

سال هاست که خدمات امداد خودرو در سطح کشور فعال شده اند. وجود خدمات امداد خودرو در جاده ها کمک زیادی به خودروهایی می کند که به هر دلیل در جاده های ایران دچار مشکل می شوند. این در حالی است که بعضا مردم گلایه های زیادی از تاخیر ماشین های امداد خودرو در رسیدن به صحنه های تصادف یا دیگر مشکلات دارند. در این میان آمارهای انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو نشان می دهد که به ازای هر 8076 خودروی موجود در کشور، تنها یک ماشین امداد خودرو در جاده های ایران فعالیت می کند؛ مساله ای که از کمبود ماشین های امداد خودرو در سطح کشور حکایت دارد.

نیاز بیشتر مردم به امداد خودرو در جاده های صعب العبور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، تصادف یا خرابی خودرو در میان جاده بخصوص وقتی مسیر، دشوار و صعب العبور باشد، اتفاقی پردردسر است که هر از گاهی برای افراد مختلف رخ می دهد. اما در شرایط حاضر و در عصر ارتباطات جهانی، راهکارهای مختلفی برای امدادرسانی به خودروهایی که اصطلاحا در دل جاده گیر می کنند، وجود دارد که مهمترین آنها «امداد خودرو» است. در واقع، در قرن بیست و یکم انتظار مردم این است که اگر به هر دلیلی خودروی آنها در جاده دچار توقف شود، کسی باشد که آنها را نجات دهد و نگذارد که در دل جاده بمانند.

در این میان اما با وجود این که سال هاست شرکت های مختلف امداد خودرو که غالبا وابسته به خودروسازها هستند، در جاده های کشور فعال شده اند، در برخی موارد مردم از کیفیت خدمات این شرکت بخصوص تاخیر زیاد خودروهای امدادی در رسیدن به ماشین هایی که به هر دلیل دچار مشکل شده اند، گلایه دارند؛ به نحوی که اخیرا برخی شهروندان با ارسال پیام هایی به رکنا تاکید کرده اند که برای رسیدن امداد خودرو در یکی از جاده های صعب العبور کشور بیش از سه ساعت معطل مانده و دست آخر هم ناچار شده اند که هزینه بسیار بالایی را برای حمل خودروی خود پرداخت کنند.

باید توجه داشت که هرچه جاده صعب‌العبورتر باشد و از مناطق شهری دورتر باشد، نیاز مردم به خدمات امدادی در صورت وقوع تصادف یا خرابی خودرو بیشتر می شود. این در حالی است که بسیاری از شهروندان تاکید دارند که اساسا هرچه در جاده ای که در آن گیر کرده اند، بیشتر دور از دسترس بوده است، ماشین های امداد خودرو با تاخیر بیشتری به آنها رسیده اند؛ آن هم در شرایطی که طبیعتا هرچه جاده دشوارتر باشد، احتمال وقوع تصادف یا خرابی خودرو بیشتر می شود و طبیعتا شهروندان نیاز بیشتری به خدمات امدادی پیدا می کنند.

فعالیت 1350 ایستگاه ثابت امداد خودرو در سطح کشور

البته عباسعلی غیاثی، دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در گفت و گو با رکنا تاکید دارد که با توجه به فعالیت تعداد زیادی ایستگاه امداد خودروی ثابت و سیار در سطح کشور، هموطنان در هر نطقه ای از جاده ها که دچار مشکل شوند، خودروهای امدادی به طور متوسط در فاصله 30 تا 35 دقیقه به آنها می رسند و از نظر او، اساسا هیچ گاه پیش نمی آید که خودروهای امدادی با تاخیری سه تا چهار ساعته به خودروهای دچار مشکل شده برسند.

وی در توضیح بیشتر گفت: ایستگاه های امداد خودرو در سطح جاده های کشور پراکنده اند و تعداد زیادی ایستگاه های ثابت و سیار امداد خودرو و نمایندگی های خودروسازها در تمام جاده ها وجود دارد؛ به نحوی که هم اکنون «امداد خودرو ایران» (وابسته به ایران خودرو) حدود 700 ایستگاه ثابت و «سایپا یدک» (وابسته به ساپیا) حدود 650 نمایندگی امداد خودرو در سطح کشور فعال دارد و اگر در هرکجای کشور مساله ای برای هر کدام از هموطنان پیش آید، خودروهای امدادی در اسرع وقت خودشان را به خودرهای دچار مشکل شده می رسانند.

دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو ادامه داد: ایستگاه های ثابت و سیار امداد خودرو در 24 ساعت شبانه روز و هفت روز هفته فعال هستند و با توجه به افزایش مسافرت های مردم در روزهای تعطیل، در این ایام میزان خدمات رسانی امدادخودروهای شرکت های مختلف افزایش می یابد. یعنی اساسا شرکت های امداد خودرو بسته به میزان شلوغی یا خلوتی جاده های مختلف کشور، سطح خدمات خود را تغییر می دهند.

فعالیت 2600 خودروی امدادی زیر نظر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش

غیاثی با بیان این که در مجموع حدود 1600 ماشین امداد خودرو زیر نظر سایپا و ایران خودرو مشغول کار هستند، عنوان کرد: در موارد لزوم یعنی در شرایطی که حجم سفرهای مردم افزایش می یابد، شرکت های «امداد خودرو ایران» و «سایپا یدک» با دیگر شرکت های فعال در حوزه امدادخودرو قرارداد می بندند تا همواره سرویس های آماده به کار در جاده های کشور وجود داشته باشند و به همین دلیل می توان گفت هیچ وقت پیش نمی آید که خودرویی در یک جاده بین سه تا چهار ساعت منتظر امداد خودرو بماند.

دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو با بیان این که کانون جهانگردی و اتومبیلرانی هم حدود 1000 ماشین امدادخودرو به صورت فعال در سطح جاده ها دارد، گفت: کانون جهانگردی و اتومبیلرانی ایستگاه ثابت امداد خودرو ندارد، اما خودروهای آن به شکل پراکنده در سطح جاده های کشور فعالیت می کنند و در صورت نیاز به خودروهای سبک و سنگین شهروندان امدادرسانی می کنند، اما نه تنها «امداد خودرو ایران» و «سایپا یدک» تعداد زیادی ایستگاه ثابت در سطح کشور دارند، بلکه در تمام نمایندگی های ایران خودرو و سایپا نیز خودروهای امدادی این شرکت ها به صورت آماده به کار حضور دارند.

وی در ادامه تاکید کرد: به جز ایران خودرو، سایپا و کانون جهانگردی و اتومبیلرانی، برخی دیگر از خودروسازها هم دارای خودروهای امدادی هستند، اما تعداد خودروهای آنها کمتر است. ضمن این که برخی از دیگر شرکت های خصوصی نیز هستند که در سطح جاده ها فعالیت می کنند، اما زیر نظر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو نیستند. اما در مجموع حدود 1350 ایستگاه امداد خودرو و حدود 2600 خودروی امدادی در سطح کشور وجود دارند که زیر نظر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو فعالیت می کنند.

راهکارهای تماس با امداد خودرو در زمان بروز مشکل

غیاثی درباره راهکارهای تماس با امداد خودرو در زمان بروز مشکل توضیح داد: تمام مردم می توانند در هنگامی که برای خودروی آنها مشکلی پیش می آید و نیاز به خدمات امدادی پیدا می کنند، با شماره تماس های «امداد خودرو ایران»، «سایپا یدک» و «کانون جهانگردی و اتومبیلرانی» تماس بگیرند؛ به نحوی که شماره تماس امدادخودروی ایران 096440، شماره تماس سایپا یدک 096550 و شماره تماس امدادخودروی کانون جهانگردی و اتومبیلرانی 6423 است.

دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو با بیان این که هم اکنون 21 میلیون خودرو در سطح کشور وجود دارد، عنوان کرد: در حال حاضر به ازای 21 میلیون خودرو، حدود 2600 ماشین امداد خودرو زیر نظر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو در سطح جاده ها فعالیت می کنند. البته بسیاری از شرکت های امداد خودرو به صورت مستقل فعالیت می کنند و در مجموع تعداد ماشین های امداد خودرو به بیش از 2600 خودرو می رسد.

وی در ادامه تاکید کرد: ماشین های امداد خودرو در تمام جاده های روستایی و خاکی کشور امکان تردد دارند و هر کجایی که هموطنان ما نیاز به خدمات امدادی داشته باشند، ماشین های امداد خودرو حضور پیدا می کنند و هزینه خود را از امداد خودرو ایران، سایپا یدک یا کانون جهانگردی دریافت می کنند و هیچ مشکلی از بابت حضور خودروهای امدادی در تمام جاده های صعب العبور وجود ندارد.

راهکارهای شکایت از امداد خودرو در صورت تاخیر

غیاثی با تاکید بر این که در صورت تاخیر خودروهای امدادی در خدمت رسانی به مردم، تمام شهروندان می توانند از این مساله شکایت کنند، اظهار داشت: هر زمان که مردم احساس کردند ماشین های امداد خودرو به صورت مناسب به آنها خدمت رسانی نکرده اند یا با تاخیر به آنها رسیده اند، می توانند ضمن تماس با شماره های 096440 برای امداد خودروی ایران، 096550 برای سایپا یدک و 6423 برای کانون جهانگردی، شکایت خود را از ماشین های امداد خودرو به شرکت های متولی اعلام کنند.

دبیر انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو با بیان این که مردم می توانند شکایت خود از خدمت رسانی نامناسب ماشین های امداد خودرو را به این انجمن نیز اعلام کنند، گفت: شهروندان می توانند در صورت نیاز به شکایت کردن از ماشین های امداد خودرو با شماره های انجمن شرکت های خدمات پس از فروش خودرو یعنی 02166911756 و 02166911757 نیز تماس بگیرند و ما حتما تمام شکایت های مردم بخصوص در زمینه تاخیر در دریافت خدمات امدادی را به صورت جدی پیگیری می کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: با توجه به این که همه تماس های مردم با شماره های امداد خودرو در سامانه آنلاین ثبت می شود، ما می توانیم تمام روند امدادرسانی به یک خودرو را رصد کنیم و قطعا اگر مردم از همکاران امداد خودرو شکایت کنند و ما متوجه شویم که این دوستان در رسیدگی به امور شهروندان کوتاهی کرده اند، حتما به صورت جدی با آنها برخورد می کنیم.

کدخبر: 739055 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟