جمع آوری صدها میلیون کمک برای ساماندهی زنان کارتن خواب تهران / اکبر رجبی: مسئولان بگذارند کارمان را بکنیم + فیلم
حجم ویدیو: 73.81M | مدت زمان ویدیو: 00:10:04

زنان کارتن خواب تهران در شرایط نامناسبی قرار دارند. زنان کارتن خواب تهران در معرض تعدی و تجاوز قرار دارند. این در حالی است که بعضی زنان کارتن خواب تهران همراه با فرزندان خود آواره کوچه ها و خیابان های پایتخت شده اند. در این میان جمعیت طلوع بی نشان ها حدود هفت سال است که «سرای مهر» را برای کمک رسانی به زنان کارتن خواب تهران دایر کرده است. تا کنون یک هزار و 193 نفر از زنان کارتن خواب تهران از این مرکز خدمات دریافت کرده اند.

جمع آوری 250 میلیون تومان برای کمک به "سرای مهر"

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز جمعه 7 آبان جشن گلریزان «سرای مهر» جمعیت طلوع بی نشان ها در «سرای نو» این جمعیت واقع در میدان بهمن تهران روبه‌روی ورزشگاه شهید مرغوبکار برگزار شد. «سرای مهر» یک مرکز خیریه است که در آن از زنان معتاد متجاهر و کارتن خواب تهرانی بخصوص زنانی که به همراه فرزندان خود در کوچه ها و خیابان ها آواره شده اند، نگهداری می شود. در این مرکز زنان کارتن خواب خدمات مختلفی را در حوزه های ترک اعتیاد، بازپروری، روانشناسی، مشاوره، بهداشت و درمان و توانمندسازی دریافت می کنند و برای بازگشت به جامعه آماده می شوند.

«سرای مهر» یک مرکز غیرانتفاعی است که از جمله مراکز خیریه زیرمجموعه جمعیت طلوع بی نشان ها به حساب می آید. این مرکز که در بزرگراه شهید محلاتی واقع شده است، هم اکنون ظرفیت ارائه خدمات به 70 نفر از زنان کارتن خواب تهرانی را به صورت هم زمان دارد. البته در هفت سالی که از افتتاح سرای مهر می گذرد، یک هزار و 193 بانوی معتاد تهرانی که اغلب آنها بانوان کارتن خواب دارای فرزند بوده اند، از این مرکز خدمات دریافت کرده و به زندگی عادی بازگشته اند.

هزینه های سالیانه «سرای مهر» توسط خیران تامین می شود و جمعه شب نیز یک جشن گلریزان برای تامین هزینه های یک سال آینده این مرکز توسط یاوران «جمعیت طلوع بی نشان ها» برگزار شد. در این جشن که با حضور خیران، فعالان اجتماعی و هنرمندان در «سرای نور» یعنی مرکز نگهداری از پسران آسیب دیده جمعیت طلوع بی نشان ها برگزار شد، حدود 250 میلیون تومان برای تامین هزینه های سرای مهر جمع آوری شد.

البته مدیران جمعیت طلوع بی نشان ها معتقدند که این مبلغ تنها یک چهارم هزینه های یک ساله سرای مهر را پوشش می دهد و به همین دلیل، آنها امیدوارند که خیران تهرانی برای کمک به زنانی که در پایتخت به هر دلیل در دامان اعتیاد و کارتن خوابی گرفتار شده اند، مبالغ بیشتری را در ماه های آتی به «سرای مهر» کمک کنند. اکبر رجبی، مدیر و موسس جمعیت طلوع بی نشان ها که خود یک معتاد بهبودیافته است، درباره آخرین وضعیت طرح های اجراشده این موسسه با رکنا به گفت و گو نشست.

ارائه خدمت به 1193 زن کارتن خواب تهرانی در "سرای مهر"

اکبر رجبی در ابتدا صحبت هایش با اشاره به فعالیت های انجام شده در «سرای مهر» در هفت سال گذشته گفت: سرای مهر یک مرکز اقامتی – آموزشی ویژه خواهران بهبودیافته از اعتیاد است و زنان کارتن خواب بهبودیافته در این مرکز تحت آموزش قرار می گیرند و توانمند می شوند. البته برخی خیران به ما قول هایی را در زمینه توسعه فعالیت های توانمندسازی و اشتغالزایی برای زنان حاضر در سرای مهر داده اند و من امیدوارم که در ماه های آتی اتفاقات بهتری برای خواهران بهبودیافته ما رخ دهد.

مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها با بیان این که در جشن گلریزان جمعه شب، 250 میلیون تومان برای تامین هزینه های سالیانه سرای مهر جمع آوری شد، عنوان کرد: درست است که امشب فقط یک چهارم مبلغ مورد نظر برای هزینه های یک سال آینده سرای مهر جمع شد، ولی ما امیدواریم برکتی که در همین مبلغ وجود دارد، باعث شود که افراد بیشتری در ماه های بعدی از ما حمایت کنند تا این هزینه های یک ساله تا پایان سال جمع آوری شود.

وی با تاکید بر این که تا کنون یک هزار و 193 زن معتاد از سرای مهر خدمت دریافت کرده اند، اظهار داشت: برنامه های سرای مهر صرفا با کمک مردم، خیران و واقفان محل احداث این سرا در هفت سال گذشته پیش رفته است. این در حالی است که هزینه یک دوره بازتوانی در سرای مهر برای هر زن کارتن خواب حدود 2 میلیون و 600 هزار تومان می شود و ما تا به حال حتی هزار تومان کمک دولتی دریافت نکرده ایم و تمام هزینه های سرای مهر از طرف مردم و خیرانی تامین شده است که پای کار خواهران کارتن خواب بهبود یافته خود بوده اند.

افتتاح "سرای گهرناز" برای کمک به دختران آسیب دیده

رجبی درباره سابقه جمیعت طلوع بی نشان ها توضیح داد: موسسه خیریه ما بیش از 15 سال سابقه فعالیت دارد که 13 سال آن به صورت رسمی و بامجوز بوده است. در حال حاضر 10 مرکز فعال برای حمایت از اقشار آسیب دیده گوناگون در استان تهران توسط طلوع بی نشان ها دایر شده است و ما اکنون در حال تجهیز مرکز یازدهم به نام «سرای گهرناز» هستیم. در این مرکز قرار است از دختران بالای 18 سال نگهداری شود که از داشتن نعمت پدر و مادر محروم هستند و سرپرست موثر دیگری هم ندارند.

مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها ادامه داد: ما همچنین یک مرکز دیگر نیز به نام «سرای معرفت» برای معلولان کارتن خواب سالمند در دست احداث داریم که هم اکنون کلنگ زنی آن انجام شده است و به امید خدا و با کمک خیران، به زودی این مرکز نیز به بهره برداری خواهد رسید.

ارائه خدمت به بیش از 10 هزار مرد کارتن خواب تهرانی در "طلوع بی نشان ها"

همچنین به گفته رجبی، جمعیت طلوع بی نشان ها صرف نظر از ارائه خدمت به زنان معتاد متجاهر، بیش از 10 سال است که به توانمندسازی مردان معتاد متجاهر نیز می پردازد و تا کنون بیش از 10 هزار مرد کارتن خواب تهرانی از مراکز مختلف طلوع بی نشان ها خدمات گرفته اند و بخش زیادی از آنها نیز در 5 کارگاه تولیدی زیرمجموعه این جمعیت مشغول کار هستند.

موسس جمعیت طلوع بی نشان ها درباره مهمترین خواسته خود از دستگاه های مسئول در حوزه آسیب های اجتماعی از جمله بهزیستی، شهرداری، نیروی انتظامی و قوه قضاییه گفت: مهمترین مطالبه من از دستگاه های مختلف این است که اجازه بدهند ما کار خودمان را انجام دهیم، زیرا اگر کسی جلوی ما مردم را نگیرد، خودمان جلودار کارهای خیریه خواهیم بود. در واقع، مردم به کمک نهادهای دولتی نیاز ندارند و اگر این نهادها اجازه دهند مردم در گود کارهای خیریه باشند، خودش بزرگترین کمک است.

مردم از خیریه های شهرستانی فعال در حوزه اعتیاد حمایت کنند

رجبی با بیان این که خیریه های فعال در حوزه اعتیاد و سایر آسیب های اجتماعی فقط در تهران متمرکز نشده اند، عنوان کرد: خوشبختانه ما خیریه های زیادی را داریم که با عشق بالایی که دارند در تمام سرزمین فعالیت می کنند. من از تمام مردم می خواهم که بگردند و این خیریه ها را پیدا کنند و از آنها حمایت کنند و منتظر آن نباشند که یک نهاد دولتی برای رفع آسیب های اجتماعی شهرشان اقدام ویژه ای انجام دهد.

این فعال حوزه اعتیاد ادامه داد: اگر قرار باشد کسی ایران را بسازد، این خود ما مردم هستیم و طلوع بی نشان ها نیز 15 سال قبل با کمترین امکانات، فعالیت خیریه خود را آغاز کرد و ما هم اکنون به لطف خدا بیش از 21 هزار متر فضای درمانی در استان تهران داریم. بنابراین تمام فعالان شهرستانی اگر خودشان بخواهند و حمایت همشهریان خود را جلب کنند، قطعا می توانند گام های بزرگی برای حل مشکلات کارتن خواب ها و زنان و مردان معتاد متجاهر در شهر خود بردارند.

آبرسانی دائمی "طلوع بی نشان ها" به 8 روستا در بلوچستان

رجبی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره آخرین وضعیت طرح آبرسانی دائمی به روستاهای بلوچستان که در ماه های اخیر توسط جمعیت طلوع بی نشان ها اجرایی شده است، گفت: به لطف خدا و با کمک خیران داخل و خارج ایران تا امروز آبرسانی دائمی به هشت روستا در منطقه بلوچستان انجام شده است و البته هدف ما آبرسانی به 21 روستاست که برای تحقق این هدف باید مبالغ بیشتری را از مردم دریافت کنیم.

مدیر جمعیت طلوع بی نشان ها ادامه داد: ما هم اکنون به نقطه ای از طرح آبرسانی به روستاهای بلوچستان رسیده ایم که باید برای هر چند روستا به صورت مجتمع آبرسانی کنیم و در روزهای آتی آبرسانی دائم به 3 روستای دیگر که در کنار یکدیگر قرار گرفته اند، انجام خواهد شد و ما بسیار امیدواریم که بتوانیم به تعهد خودمان برای آبرسانی به 21 روستا عمل کنیم.

وی در پایان تصریح کرد: طرح آبرسانی به روستاهای بلوچستان در منطقه دشتیاری در جنوب شرقی ترین نقطه ایران و در روستاهایی انجام می شود که در نطقه صفر مرزی یا در حوالی مرز پاکستان قرار گرفته اند.

کدخبر: 734908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟