وام یک میلیاردی مسکن، جوانان را تا خرخره زیر بار قرض می برد / وامی فقط برای بچه پولدارها  + صوت
حجم ویدیو: 27.61M | مدت زمان ویدیو: 00:03:46

سقف وام مسکن جوانان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است. البته سقف یک میلیارد تومانی وام مسکن جوانان مربوط به شهر تهران است و در شهرهای بزرگ دیگر سقف وام مسکن جوانان 850 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 700 میلیون تومان خواهد بود. بازپرداخت وام مسکن جوانان 20 ساله است و اقساط ماهیانه وام یک میلیاردی حدود 9 میلیون تومان برآورد شده است. البته متقاضیان وام مسکن جوانان باید بین 5 تا 15 سال مبالغ مشخصی را به حساب سپرده مسکن جوانان واریز کنند.

جزئیات شرایط جدید وام مسکن جوانان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، براساس مصوبه شورای پول و اعتبار، سقف تسهیلات مسکن جوانان از 400 میلیون تومان به یک میلیارد تومان افزایش یافته است. البته سقف یک میلیارد تومانی وام مسکن جوانان مربوط به تهران است و متقاضیان شهرهای بزرگ دیگر می توانند تا سقف 850 میلیارد تومان و متقاضیان شهرهای کوچکتر می توانند تا سقف 700 میلیون تومان وام دریافت کنند.

بر این اساس متقاضیان وام مسکن جوانان ابتدا باید یک حساب بانکی با عنوان «حساب سپرده مسکن جوانان» در بانک مسکن باز کنند و بین 5 تا 15 سال، ماهیانه مبلغ مشخصی را به این حساب سپرده واریز کنند تا در نوبت دریافت وام مسکن جوانان قرار گیرند. این مبلغ در سال اول ماهیانه 200 هزار تومان است و در سال های بعدی بسته به ضرایب تعیین شده از سوی شورای پول و اعتبار افزایش می یابد.

متقاضیان اگر بخواهند می توانند بعد از 5 سال، واریز پول ماهیانه به حساب سپرده خود را متوقف کنند و برای دریافت وام تفاضا بدهند. در این شرایط تسهیلات پرداختی به این افراد صرفا به میزان 40 درصد سقف تعیین شده برای وام مسکن جوانان در هر شهر خواهد بود، اما اگر افراد بخواهند که دقیقا به اندازه سقف تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار، تسهیلات بگیرند، باید واریز پول ماهیانه به حساب سپرده خود را تا 15 سال ادامه دهند.

اما اگر یک متقاضی از تهران بعد از 15 سال واریز پول ماهیانه به حساب سپرده مسکن جوانان برای دریافت تسهیلات اقدام کند، به او یک میلیارد تومان وام با سود سالیانه 9 درصد، بازپرداخت 20 ساله و اقساط ماهیانه 8 میلیون و 973 هزار تومان تعلق می گیرد و در چنین شرایطی مجموع بازپرداخت در 20 سال، 2 میلیارد و 159 میلیون و 342 هزار تومان خواهد بود.

البته باید توجه داشت که تسهیلات مسکن جوانان در قالب تسهیلات ساخت مسکن، تسهیلات تعمیر مسکن و تسهیلات خرید پرداخت می شود و سقف این واتیتر واحدهایی تعلق می گیرد که پروانه ساختمانی آنها بیش از ۲۵ سال نباشد.

دست بردن دولت به جیب جوانان تا 15 سال

اما از همان زمان که خبر پرداخت وام یک میلیاردی توسط مدیرعامل بانک مسکن اعلام شد و رسانه ها نیز به تحلیل جزئیات این خبر پرداختند، بسیاری از کارشناسان اقتصادی پرداخت چنین وامی را نه تنها غیرمنطقی توصیف کردند، بلکه این وام را مصداق دست بردن دولت به جیب مردم برای تامین اعتبارات مورد نیاز خود تا 15 سال دانستند.

این کارشناسان همچنین تاکید داشتند اولا با توجه به تورم افسارگسیخته قیمت مسکن، یک میلیارد تومان تا 15 سال دیگر دیگر رقمی نیست که بتوان با آن یک منزل تهیه کرد و ثانیا با وجود این که تا 15 سال دیگر احتمالا رقم 9 میلیون تومان یعنی اقساط ماهیانه این وام، ارزش امروز خود را تا حد زیادی از دست خواهد داد، اما بازهم اقساط این وام آن قدر سنگین به نظر می رسد که بسیاری از جوانان که همین حالا درآمد ماهیانه آنها به 4 میلیون تومان هم نمی  رسد، تمایلی برای دریافت این وام ندارند.

بنابراین از نظر بیشتر کارشناسان اقتصادی وام مسکن جوانان نه تنها نخواهد توانست که هدف اصلی خود یعنی خانه دار شدن جوانان را محقق سازد، بلکه اساسا تدوین چنین دستورالعملی برای پرداخت تسهیلات مسکن به جوانان، غیرمنطقی به نظر می رسد یا حداقل جوانان نفعی از آن نمی برند.

این نکته ای است که خلیل بهروزی فر، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس نیز در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: قطعا پرداخت وام یک میلیارد تومانی برای تامین مسکن جوانان در شرایط حاضر بسیار غیرمنطقی به نظر می رسد؛ زیرا ما اساسا پیش از طراحی چنین تسهیلات سنگینی باید تکلیف اشتغال جوانان را مشخص کنیم و اکنون که جوانان بسیاری بیکار هستند و درآمدی ندارند، نه تنها افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان به درد این قشر نمی خورد، بلکه این وام، جوانان را تا خرخره زیر بار قرض می برد.

وام یک میلیاردی فقط به درد جوانان ثروتمند می خورد

نکته دیگری که دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس به آن اشاره کرد، این است که قطعا تا 15 سال دیگر که موعد پرداخت وام یک میلیارد تومانی فرا می رسد، امکان خرید منزل با مبلغ یک میلیارد تومان وجود ندارد و بر این اساس افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان هیچ کمکی به این قشر نخواهد کرد.

نماینده مردم فومن در مجلس در همین راستا تاکید کرد: ما باید برنامه ای را برای خانه دار شدن جوانان اجرا کنیم که به شکل واقعی به آنها کمک کند، اما این وام یک میلیارد تومانی فقط به درد جوانانی می خورد که ثروتمند هستند و سرمایه زیادی دارند. بنابراین افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان به هیچ وجه نمی تواند از جوانان حمایت کند.

وام یک میلیاردی جوانان بیکار یا کم درآمد را سرخورده می کند

در این میان با وجود این که بازپرداخت اقساط وام یک میلیارد تومانی از 15 سال بعد آغاز می شود و احتمالا در آن زمان دیگر اقساط ماهانه 9 میلیون تومانی این وام چندان سنگین به نظر نخواهد رسید، اما بازهم باید توجه داشت که در شرایط کنونی درآمد ماهانه عمده جوانان کشور زیر 4 میلیون تومان در ماه است و البته طبق آمارهای مرکز آمار ایران، در سال 99، 16.7 درصد از جمعیت فعال 18 تا 35 ساله کشور بیکار بوده اند.

بنابراین این نوع قسط بندی در چنین شرایطی قطعا می تواند منجر به سرخوردگی جوانانی شود که این روزها بیکار هستند یا درآمد ماهیانه اندکی دارند و تصورشان این است که نه تنها تا 15 سال دیگر توان بازپرداخت اقساط سنگین وام یک میلیاردی را به دست نخواهند آورد، بلکه در این بازه زمانی 15 ساله نیز به سختی می توانند مبالغ ماهیانه مربوط به این وام را به حساب سپرده جوانان خود واریز کنند تا در صف دریافت تسهیلات مسکن جوانان قرار گیرند.

دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس ضمن تایید این مساله تاکید کرد: ما باید در تمام برنامه ریزی هایی که برای جوانان داریم، نگاه و نظر جوانان را دریافت کنیم تا به اشتباه طرح هایی را برای حمایت از جوانان تصویب نکنیم که هیچ فایده ای برای آینده آنها نخواهد داشت. اما متاسفانه برخی مسئولان ما بدون این که نظر نخبگان جوان را اخذ کنند، وام هایی مانند این وام یک میلیارد تومانی را برای تامین مسکن جوانان در نظر می گیرند که در عمل نه استقبال چندانی از آن خواهد شد و نه گرهی از مشکلات جوانان باز می کند.

دولت برای جوانان مسکن ارزان بسازد

بهروزی فر با تاکید بر این که دولت باید به جای پرداخت تسهیلات مسکن، برای جوانان خانه بسازد، گفت: وقتی ما می دانیم که بیشتر جوانان از پس بازپرداخت اقساط سنگین وام مسکن جوانان برنمی‌آیند، به جای این که چنین وام هایی را به جوانان بپردازیم، باید برای آنها مسکن ارزان قیمت بسازیم و در اختیارشان قرار دهیم.

اشاره دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در واقع به ماده 3 قانون تسهیل ازدواج جوانان مصوب سال 1384 است که براساس آن، دولت باید با تاکید بر روش های انبوه سازی، کوچک سازی و ارزان سازی مسکن، علاوه بر بهره مندی از تسهیلات متداول و رایج فعلی (انبوه سازی و اجاره به شرط تملیک) با استفاده از زمین های دولتی یا زمین های اهدایی خیرین، واحدهای ساختمانی به عنوان «مسکن موقت» احداث کرده و آنها را با اجاره مناسب و به مدت حداکثر سه سال در اختیار زوج های متقاضی قرار دهد.

این در حالی است که نه تنها این بخش از قانون تسهیل ازدواج جوانان اجرا نشده، بلکه بسیاری از مفاد دیگر این قانون نیز با وجود گذشت 16 سال از تصویب آن، همچنان روی زمین مانده است.

نماینده مردم فومن در مجلس با اشاره به این مساله عنوان کرد: برخی قوانین مصوب کشورمان از جمله همین قانون تسهیل ازدواج، فاقد ضمانت اجرایی هستند و بودجه لازم برای آنها نیز پیش بینی نشده است؛ همین مساله نیز باعث می شود که بسیاری از مسئولان اجرایی که وظیفه اجرای این قوانین را برعهده دارند، قوانین را به نفع خود تفسیر کنند و از اجرای صحیح این گونه احکام مجلس طفره روند.

وی افزود: منابع قانون تسهیل ازدواج جوانان نیز شفاف نبوده است و به همین دلیل در 16 سال گذشته دولت ها از اجرای آن طفره رفته اند و همچنان شاهد آن هستیم که برنامه مناسبی برای خانه دار شدن جوانان وجود ندارد.

اجاره به شرط تملیک؛ بهترین راهکار خانه دار شدن جوانان

اما در حالی در روزهای اخیر موضوع وام یک میلیاردی مسکن جوانان مطرح شده است که سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در وعده های انتخاباتی خود مطرح کرده بود که اگر جوانان ازدواج کنند، دولت شرایط لازم برای تامین مسکن آنها را فراهم می کند. حالا در شرایطی که کارشناسان اقتصادی افزایش سقف تسهیلات مسکن جوانان را در خانه دار شدن نسل جوان بی تاثیر می دانند، سوال مهم این است که دولت و مجلس برای حل معضل مسکن جوانان چه اقدامی را می توانند انجام دهند؟

بهروزی فر در پاسخ به این سوال گفت: در گذشته طرح مسکن مهر توسط دولت دهم مطرح شد که طرح خوبی بود، اما متاسفانه در زمان اجرا با مشکلات زیادی مواجه شد. اکنون نیز ما به چنین طرحی برای تامین مسکن جوانان نیاز داریم. البته به نظر می رسد بهترین راهکار در شرایط فعلی برای خانه دار شدن جوانان، ساخت مسکن های کوچک و ارزان به شکل انبوه و دادن این مسکن ها به صورت اجاره به شرط تملیک به نسل جوان است.

وی در پایان تصریح کرد: قیمت مسکن هایی هم که به این صورت در اختیار جوانان قرار می گیرد، باید به اندازه ای مناسب باشد که جوانان بتوانند از عهده خرید آنها برآیند. البته دولت می تواند مدلی را تعریف کند که جوانان ثروتمندتر که توان تهیه خانه هایی بزرگتر از مسکن های انبوه دولتی را دارند، بتوانند مازاد هزینه های مربوط به خرید خانه های بزرگتر را براساس نرخ روز مسکن به دستگاه اجرایی بپردازند.

کدخبر: 718908 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟