آقای "رئیسی" نیاز به تعیین بودجه فوری برای تامین تبلت دانش آموزی است / ترک تحصیل اجباری در نبود تجهیزات

با وجود وعده های دولت قبل برای تهیه تبلت دانش آموزی برای دانش آموزان مناطق کم برخوردار کشور، تا شروع سال تحصیلی جدید هنوز این وعده به بار ننشسته است و براساس آماری که علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس به رکنا ارائه داد، هنوز بین یک تا یک و نیم میلیون دانش آموز کشور به تبلت دانش آموزی دسترسی ندارند. این در حالی است که احتمالا بخش زیادی از سال تحصیلی جدید همراه با تداوم ارائه آموزش های مجازی باشد و قطعا عدم دسترسی این تعداد از کودکان و نوجوان کشور به تبلت دانش آموزی ، می تواند موج تازه ای از ترک تحصیل را به همراه داشته باشد؛ در این شرایط دولت جدید وظیفه دارد که برای جلوگیری از بروز این موج، به تعداد کافی برای دانش آموزان کم برخوردار کشور تبلت دانش آموزی تهیه کند و از قضا نمایندگان مجلس پیشنهاد می دهند که اگر دولت لایحه ای را برای تامین بودجه تهیه تبلت دانش آموزی برای دانش آموزان مناطق محروم کشور در نظر بگیرد، مجلس آمادگی کامل برای تصویب این لایحه را دارد.

امکان اندک بازگشایی حضوری مدارس از آبان یا آذر امسال

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، کمتر از سه هفته به شروع سال تحصیلی جدید باقی مانده است و با وجود این که مناف هاشمی، شهردار تهران اعلام کرده است که آموزش و پرورش در نظر دارد کلاس های حضوری را از ابتدا مهرماه برقرار کند، اما علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا پیش بینی کرده است که احتمال دارد بازگشایی حضوری مدارس به اوایل آذر امسال نیز کشیده شود.

اما تمام این گمانه زنی ها در شرایطی مطرح می شود که هنوز پیک پنجم کرونا در کشورمان به اتمام نرسیده است و تنها حدود 11 درصد مردم کشور هر دو دُز واکسن کرونا را دریافت کرده اند و از طرفی برخی متخصصان بهداشتی تاکید کرده اند که چون سویه های جدید کرونا مقاومت بیشتری در برابر واکسن دارند، تا زمانی که حداقل 80 درصد جمعیت کشور واکسن کرونا دریافت نکنند، کشور به ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون نمی رسد.

البته سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور واکسیناسیون عمومی را به عنوان شرط بازگشایی حضوری مدارس تعیین نکرده، اما در جلسه ای که اخیرا روسای کمیته های تخصصی کرونا به ریاست او برگزار کرده اند، تاکید شده است که تا زمان برقراری تمام شرایط و زیرساخت‌های بهداشتی ضروری نظیر تامین استانداردهای مطلوب سرویس‌های بهداشتی در مدارس، ایجاد امکان رعایت حداقل تراکم در کلاس‌های درس، تهویه کلاس‌ها، واکسیناسیون معلمان و کادر اداری، واکسیناسیون والدین دانش‌آموزان و در صورت تامین واکسن، واکسینه کردن آن دسته از دانش‌آموزان که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، درباره دایر شدن حضوری کلاس‌های درس تصمیم‌گیری نمی‌شود.

اما از میان تمام این شروط سختگیرانه دولت جدید برای بازگشایی مدارس تا کنون تنها واکسیناسیون معلمان تا حدی انجام شده است و بعید به نظر می رسد که تا اول آذر امسال، تمام این شروط قابل اجرا باشد و حتی اگر هم این شروط اجرایی شوند، بازهم احتمالا تا زمانی که ایمنی جمعی حاصل از واکسیناسیون در کشور پدید نیاید، بسیاری از والدین حاضر به فرستادن دانش آموزان خود به مدرسه نخواهند بود و بنابراین می توان گفت امکان اندکی برای بازگشایی حضوری مدارس از آبان یا آذر امسال وجود دارد.

دولت جلوی ترک تحصیل دانش آموزان کم برخوردار را بگیرد

بر این اساس با توجه به این که بهرام عین الهی، وزیر جدید بهداشت وعده داده است که واکسیناسیون عمومی تا پایان دهه فجر به اتمام خواهد رسید، به نظر می رسد حداقل تا پایان ترم اول سال تحصیلی جدید شاهد تداوم برگزاری کلاس های آموزشی آنلاین باشیم و در خوشبینانه ترین حالت، بازگشایی حضوری مدارس به ترم بعدی موکول خواهد شد.

این در شرایطی است که هنوز صدها هزار نفر از دانش آموزان کشور به دلیل عدم برخورداری از ابزارهای لازم، امکان دسترسی به آموزش های آنلاین را ندارند و به نظر می رسد در ترم تحصیلی آینده نیز این دسته از دانش آموزان تا حد زیادی از فراگیری مطلوب مطالب علمی عقب می مانند و حتی اگر مجبور به ترک تحصیل نشوند، بازهم از کیفیت آموزشی مناسبی برخوردار نخواهند شد.

البته تابستان سال گذشته نیز که همین شرایط برقرار بود و مرکز پژوهش های مجلس گزارش داد که حدود 3.5 میلیون دانش آموز به ابزارهای لازم برای دسترسی به امکانات آموزشی آنلاین برخوردار نیستند، برخی خیران و نهادهای حمایتی کشور دست به دست هم دادند و برای تعدادی از این دانش آموزان، گوشی هوشمند یا تبلت تهیه کردند.

اما با وجود این که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است که با کمک خیران و نهادهای حمایتی در طول سال تحصیلی قبل حدود 2 میلیون و 280 گوشی هوشمند و تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار کشور تهیه شده است، هنوز هم بخش زیادی از دانش آموزان مناطق محروم از این امکانات بهره مند نیستند و با توجه به دشوارتر شدن شرایط اقتصادی در یک سال گذشته، به نظر می رسد دیگر نمی توان از خیران در این زمینه انتظار کمک داشت.

بنابراین دولت جدید وظیفه دارد که برای جلوگیری از عقب ماندگی بیشتر دانش آموزان کم برخوردار از تحصیل، هرچه زودتر، به قول خود رئیس جمهور به صورت سریع، فوری و انقلابی، ردیف بودجه ای را برای تهیه امکانات حضور در کلاس های آنلاین و البته تقویت زیرساخت های ارتباطی روستاها و مناطق محروم کشور، در نظر بگیرد.

بخصوص که اکنون با افزایش نرخ ارز، قیمت یک گوشی هوشمند که با استفاده از آن بتوان از شبکه «شاد» استفاده کرد، به بیش از 4 میلیون تومان رسیده است و طبیعتا بخش زیادی از جامعه توان تامین این مبلغ و کمک به دانش آموزان مناطق محروم را ندارند و اگر دولت به داد این دانش آموزان نرسد، ممکن است که والدین بیشتری به صورت ناخواسته ناچار شوند که جلوی تحصیل فرزندان خود را بگیرند.

همچنین باید توجه داشت که وزارت آموزش و پرورش تایید کرده است که فقط 210 هزار بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی وجود دارند، اما با توجه به این که احتمال جلوگیری از تحصیل دانش آموزان سنین بالاتر توسط والدین به دلیل شرایط دشوار اقتصادی بیشتر است، می توان پیش بینی کرد که تعداد بازماندگان از تحصیل در کشور حداقل دو برابر این رقم باشد؛ گرچه آموزش و پرورش هیچ گاه رقم دقیقی از تعداد دانش آموزان بازمانده از تحصیل در کشورمان اعلام نکرده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس: دولت برای تهیه تبلت دانش آموزی لایحه دهد

با وجود این که نداشتن گوشی هوشمند یا تبلت الزاما به معنای ترک تحصیل نیست، اما پرواضح است در شرایطی که در دو سال گذشته، تقریبا همه دانش آموزان به صورت مجازی آموزش دیدند و صرفا در برخی روستاهای دورافتاده و مناطق عشایری کلاس ها به صورت حضوری برگزار شد، می توان گفت عدم دسترسی به گوشی هوشمند یا تبلت و دنبال کردن کلاس های درس از تلویزیون، منجر به افت شدید تحصیلی در میان بسیاری از دانش آموزان مناطق محروم کشور شده است.  

در صورت تداوم این روند در سال تحصیلی جدید نیز امکان کم سواد بار آمدن تعداد بیشتری از دانش آموزان وجود دارد و برای جلوگیری از این رویه که در دو سال گذشته موجب ضعیف شدن بنیه علمی بسیاری از دانش آموزان مناطق کم برخوردار کشور شده است، دولت جدید چاره ای ندارد جز این که هرچه زودتر ردیف بودجه ای را برای تامین امکانات لازم جهت تهیه گوشی هوشمند یا تبلت را برای تمام دانش آموزان در نظر بگیرد و کم کاری دولت قبل در این زمینه را جبران کند.

این نکته ای است که رضا حاجی پور، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با رکنا روی آن دست گذاشت و اظهار داشت: قطعا دسترسی نداشتن بخش زیادی از دانش آموزان به امکانات لازم برای حضور در کلاس های آنلاین می تواند منجر به ترک تحصیل برخی از آنها شود. با توجه به همین مساله نیز قرار است ما در هفته آتی جلسه ای را با مسئولان ستاد ملی کرونا، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم برگزار کنیم تا اولا چگونگی مسیر آموزش در سال جاری مشخص شود و ثانیا برای حمایت از دانش آموزان مناطق کم برخوردار برنامه ریزی کنیم.

وی در ادامه تاکید کرد: ممکن است در آن جلسه دولت موظف شود که هرچه زودتر بودجه ای برای تهیه گوشی هوشمند یا تبلت برای دانش آموزان کم برخوردار کشور در نظر بگیرد و لایحه ای را در این خصوص به مجلس ارسال کند و در آن شرایط هم ما به سرعت از سازمان برنامه و بودجه و کمیسیون بودجه مجلس درخواست می کنیم که این بودجه را هرچه سریع تر فراهم کنند.

نماینده مردم آمل در مجلس ادامه داد: البته باید دولت قبل در این زمینه برنامه ریزی می کرد و در لایحه بودجه امسال، ردیفی را برای حمایت از دانش آموزان کم برخوردار کشور در نظر می گرفت. اما در شرایط حاضر از دولت مردمی انتظار می رود که اولا هرچه زودتر این ردیف بودجه را در نظر بگیرد و ثانیا برای واکسیناسیون معلمان، دانش آموزان، دانشجویان و خانواده ها زودتر برنامه ریزی کند.

حاجی پور با تاکید بر تاثیر بسیار بالای آموزش حضوری بر ارتقای کیفیت آموزشی گفت: تامین سلامت همه دانش آموزان، دانشجویان، اولیا و مربیان برای همه ما حائز اهمیت است و تا زمانی که نتوانیم از تامین سلامت آحاد جامعه اطمینان حاصل کنیم، نخواهیم توانست که کلاس ها را به صورت حضوری برگزار کنیم.

سخنگوی کمسیون آموزش مجلس در همین راستا تصریح کرد: تا زمانی که کلاس های حضوری مجددا برقرار نشود، نباید دست روی دست بگذاریم و شاهد عدم دسترسی بخش زیادی از دانش آموزان کشور به ابزارهای لازم برای حضور در کلاس های آنلاین باشیم. در این راستا نیز اولا باید بودجه لازم برای تهیه ابزارهای آموزش مجازی برای دانش آموزان کم برخوردار هرچه زودتر فراهم شود و ثانیا وزارت ارتباطات باید به سرعت به تقویت زیرساخت های ارتباطی مناطق محروم کشور بپردازد.

عضو هیات رئیسه: مجلس آمادگی تصویب لایحه تامین تبلت دانش آموزی را دارد

علیرضا سلیمی، عضو هیات رئیسه مجلس نیز در همین راستا با اشاره به این که احتمالا حداقل در یک ترم از سال تحصیلی جدید، ارائه آموزش های مجازی ادامه داشته باشد، عنوان کرد: با توجه به این که هنوز هم بخش زیادی از دانش آموزان کشور فاقد گوشی هوشمند یا تبلت هستند، آموزش و پرورش باید هرچه زودتر با استفاده از ظرفیت خیران و سایر نهادهای حمایتی، ابزارهای لازم را برای این دانش آموزان تهیه کند.

نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی همچنین پیشنهاد کرد که دولت لایحه ای را برای تامین بودجه لازم برای تهیه گوشی هوشمند و تبلت به مجلس ارائه کند. سلیمی در توضیح بیشتر گفت: همه ما باید در این شرایط باید دست به دست هم بدهیم تا مشکل دانش آموزان کم برخوردار را حل کند. در وضعیت کنونی هم اگر دولت لایحه ای برای تامین بودجه لازم برای خرید تبلت یا گوشی هوشمند برای دانش آموزان را به مجلس بیاورد، مجلس کاملا برای تصویب این لایحه آمادگی دارد.

وی افزود: عدم دسترسی بخش زیادی از دانش آموزان به گوشی هوشمند یا تبلت در دو سال گذشته منجر به افت تحصیلی شدید آنها شده است و اکنون ما باید برای جلوگیری از تداوم افت تحصیلی دانش آموزان کم برخوردار کشور، هرچه زودتر برای حمایت از آنها برنامه ریزی کنیم. البته امسال هم مانند سال گذشته قطعا خیران و نهادهای حمایتی مختلف کشور از جمله کمیته امداد به این کار ورود خواهند کرد، اما برای حل کامل این معضل قطعا نیاز به ورود جدی دولت وجود دارد.

یک تا یک و نیم میلیون دانش آموز نیازمند تبلت دانش آموزی

سلیمی در بخش دیگری از صحبت هایش به آمار ارائه شده از سوی مرکز پژوهش های مجلس در تابستان 99 درباره عدم دسترسی حداقل 3.5 میلیون دانش آموز به ابزارهای حضور در کلاس های آنلاین اشاره کرد و گفت: این آمار مربوط به تابستان گذشته است و با توجه به این که در طول سال تحصیلی قبل، طبق آمار مسئولان آموزش و پرورش 2 میلیون و 280 هزار گوشی یا تبلت هوشمند با کمک خیران و نهادهای حمایتی تهیه شده است، می توان گفت در یک سال اخیر مشکل بخش زیادی از این دانش آموزان حل شده است.

اما به گفته این عضو هیات رئیسه مجلس، هنوز هم بین یک تا یک و نیم میلیون نفر از جمعیت حدودا 15 میلیون نفری دانش آموزان ایران به گوشی هوشمند یا تبلت دسترسی ندارد و نیازمند تبلت دانش آموزی هستند. همچنین از نظر سلیمی، بسیاری از روستاهای کشور فاقد زیرساخت های مناسب اینترنت پرسرعت هستند و در این شرایط، هم مسئولان جدید وزارت ارتباطات باید برنامه ریزی سریعی برای جبران کم کاری مدیران قبلی این وزارتخانه انجام دهند و مشکل اینترنت این روستاها را حل کنند و هم وزارت آموزش و پرورش باید برای حمایت از دانش آموزان کم برخوردار کشور برنامه ریزی کند.

وی در پایان تصریح کرد: ما در دوره کرونا شاهد بروز آسیب هایی جدی در کاهش کیفیت آموزشی دانش آموزان و دانشجویان کشور به دلیل عدم برخورداری مناسب از زیرساخت های آموزش مجازی بودیم. اکنون نیز از دولت جدید انتظار می رود که هرچه زودتر ضمن شناسایی این آسیب ها با برنامه ریزی و تامین بودجه مناسب به رفع آنها بپردازد.

کدخبر: 717112 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟