برای کاهش خودکشی و افسردگی کودکان باید اقدام کرد / یکی از راه ها؛ قصه خوانی و بازی با کودکان + فیلم
حجم ویدیو: 40.58M | مدت زمان ویدیو: 00:05:31

قصه خوانی برای کودکان یکی از مهمترین راهکارهای ایجاد نشاط در میان آنهاست. قصه خوانی برای کودکان می تواند از افسردگی آنها جلوگیری کند. یک جوان اهل کهگیلویه و بویراحمد با همین فکر حدود 7 سال است که طرح قصه خوانی برای کودکان را در روستاهای محروم این استان اجرا می کند. سید کمال محمدی صفت به صورت انفرادی به اجرای طرح قصه خوانی برای کودکان می پردازد. او تاکید دارد که قصه خوانی برای کودکان منجر به کاهش افسردگی بچه های روستایی محروم کهگیلویه و بویراحمد شده است.

بحران خودکشی کودکان و نوجوانان در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، استان کهگیلویه و بویراحمد از جمله استان های محروم ایران است که با وجود این که بیش از 300 روستا در این استان وجود دارد، اما تمام روستاهای این استان فاقد کتابخانه هستند. در این میان حتی در مدارس روستاهای کهگیلویه و بویراحمد نیز کتاب های غیردرسی به ندرت یافت می شود و حتی عمده روستاهای این استان فاقد مدارس مقطع متوسطه اول و دوم هستند؛ بنابراین بسیار طبیعی است که بیشتر کودکان روستایی اهل کهگیلویه و بویراحمد، زمینه ای برای آشنایی با فرهنگ کتابخوانی در اختیار نداشته باشند.

همچنین عمده روستاهای کهگیلویه و بویراحمد فاقد پارک و فضای بازی کودکان هستند و همین مساله منجر به رواج افسردگی در میان کودکان این استان بخصوص بچه های روستایی شده است؛ به ویژه آن که در دوره شیوع کرونا، حضور کودکان روستایی در مدارس نیز بسیار محدود شده و عملا امکان هرگونه تفریح و شادی از این بچه ها گرفته شده است.

رواج افسردگی در میان کودکان روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز منجر به بروز بحران خودکشی کودکان در این استان شده است، به نحوی که براساس آمارهای رسمی، در سال 99، 13 کودک زیر 18 سال در کهگیلویه و بویراحمد خودکشی کرده اند و اساسا کودکان و نوجوانان بین 10 تا 20 ساله در این استان چون هیچ تفریحی ندارند و به شدت در محرومیت به سر می برند، در مواقع زیادی به خودکشی فکر می کنند و به گفته برخی فعالان اجتماعی، کهگیلویه و بویراحمد از ابتدای دهه 90 تا کنون در بحران خودکشی کودکان قرار گرفته است.

رواج پدیده شوم خودکشی در میان کودکان و نوجوانان روستایی کهگیلویه و بویراحمد و البته احساس نیاز نسبت به لزوم ارتقای سطح فرهنگ و سواد کودکان این استان، سید کمال محمدی صفت، یکی از فعالان اجتماعی با ذوق را بر آن داشته است تا از سال 93 تا کنون تک و تنها به اجرای طرح «قصه زیر درخت بلوط» برای کودکان روستایی این استان بپردازد؛ طرحی که تا امروز در 256 روستای کهگیلویه و بویراحمد اجرا شده است و محمدی صفت تاکید دارد که اجرای طرح او موجب کاهش رواج تفکر خودکشی در میان کودکان روستایی شده است.

این فعال اجتماعی درباره نحوه اجرای طرح خود به خبرنگار اجتماعی رکنا توضیح می دهد: من هر روز با موتور به 4، 5 روستای استان سر می زنم و تا کنون حداقل به 256 روستا در کهگلویه و بویراحمد سرزده ام و در ایام وقوع سیل در لرستان هم به برخی روستاهای پلدختر سر زدم؛ اما فعالیت اصلی من در استان کهگیلویه و بویراحمد است.

جوان 27 ساله ای که برای کودکان روستایی قصه می خواند

محمدی صفت خودش یک جوان روستایی 27 ساله اهل بخش سرآسیاب شهرستان بهمئی است که هم در رشته ادبیات کودک و نوجوان تحصیلات دانشگاهی خود را دنبال کرده و هم در حوزه های علمیه درس خوانده است. او البته لباس روحانیت به تن ندارند و شغل اصلی اش کشاورزی و دامداری است.

این فعال اجتماعی تاکید دارد که در ایام شیوع کرونا حتی برای یک روز نیز اجرای طرح «قصه زیر درخت بلوط» را تعطیل نکرده و همچنان با رعایت فاصله اجتماعی و ماسک زدن کار خود را پیش می برد. او هر روز برای این که برای کودکان روستایی قصه خوانی کند، به روستاهای مختلف کهگیلیویه و بویراحمد سرمی‌زند و درآمد اصلی اش نیز از همان راه های کشاورزی و دامداری است.

محمدی صفت به صورت خیریه برای بچه های روستایی قصه می خواند، اما او در کنار این کار، برای آنها کلاس نقاشی و کاردستی نیز برگزار می کند. این فعال اجتماعی همچنین تعریف می کند که تا حالا 16 سرویس بهداشتی نیز به کمک بچه های کلاسش برای روستاهای مختلف کهگیلویه و بویراحمد ساخته است.

این فعال اجتماعی باذوق تا کنون به 256 روستا در کهگیلویه و بویراحمد سر زده است، اما اکنون حدود 70 روستا را به صورت ثابت تحت پوشش گرفته و برای 3 هزار کودک به صورت ثابت قصه خوانی می کند تا طرحی را که سال هاست در این روستاها اجرا کرده، به بار بنشاند و امیدوار است که در سال های آتی بتواند نیروهای بیشتری را به طرح خود جذب کند تا روستاهای بیشتری را به صورت ثابت تحت پوشش قرار دهد.

از کودکان 6 ساله تا دختران 21 ساله ؛ مشتری کتاب های طرح قصه خوانی

محمدی صفت این را هم می گوید که در 7 سال گذشته فقط به صورت انفرادی به روستاهای کهگیلویه و بویراحمد سر زده است، اما اخیرا 4 نفر از بانوان روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز با او همکاری می کنند و هر روز برای بچه های روستاهای خودشان قصه می خوانند. البته محمدی صفت تعریف می کند که او برای حمایت از این زنان که مشغول توسعه فرهنگ کتابخوانی در میان کودکان کهگیلویه و بویراحمد هستند، با استفاده از کمک های مردمی، ماهی یک میلیون تومان به آنها دستمزد می دهد.

از کودکان پسر و دختر 6 ساله تا دختران 21 ساله مشتری قصه خوانی های محمدی صفت هستند. او البته در کلاس های خود فقط به خواندن قصه اکتفا نمی کند و تحلیل محتوای کتاب نیز بخش مهمی از کلاس های این فعال اجتماعی جوان را تشکیل می دهد. بیشتر کتاب هایی هم که محمدی صفت در کلاس هایش می خواند، کتاب های آموزشی است که در قالب داستان، نکات تربیتی مهمی را به کودکان و نوجوانان  یاد می دهد.

بخش زیادی کتاب های طرح «قصه زیر درخت بلوط» نیز کتاب های آموزشی خارجی است که البته توسط کانون پرورش فکری کودکان و دیگر انتشارات های معروف حوزه کتاب کودکان تایید شده است. اما محمدی در کلاس هایش کتاب های داستان ایرانی زیادی را هم می خواند و از خواندن قصه های ناب ایرانی و داستان های قدیمی زبان لُری برای کودکان روستایی کهگیلویه و بویراحمد نیز غافل نشده است.

نقش قصه خوانی و صحبت های گروهی در پیشگیری از خودکشی کودکان

محمدی صفت درباره علت شروع قصه خوانی برای کودکان در کهگیلویه و بویراحمد توضیح می دهد: خواندن قصه برای بچه ها نه تنها می تواند موجب رشد ذهنی آنها شود، بلکه می تواند امیدشان به زندگی را نیز افزایش دهد تا بتوانند با تلاش بیشتری در مسیر زندگی خود حرکت کنند.

این فعال اجتماعی با تاکید بر نقش قصه خوانی در پیشگیری از خودکشی کودکان روستایی گفت: بیشتر کودکان کهگیلویه و بویراحمد چون هیچ تفریحی ندارند و اکثرا در شرایط دشوار محرومیت زندگی می کنند، هر از گاهی فکر خودکشی به سرشان می زند و در سال های اخیر خودکشی کودکان در استان ما به وضعیت حادی رسیده است، اما براساس تجربه شخصی با قاطعیت می گویم، بیشتر کودکانی که پای قصه های ما می نشینند، فکر خودکشی به طور کامل از سرشان بیرون رفته است.

وی در ادامه تاکید دارد: بسیاری از بچه های روستایی کهگیلویه و بویراحمد هم در محرومیت به سرمی‌برند و هم هیچ امکانات تفریحی خاصی ندارند. اما از وقتی که ما به روستاها سرمی‌زنیم، بچه با شور و شوق فراوانی دور هم جمع می شوند و منتظر خوانده شدن قصه و تحلیل آن می نشینند و از همه چیز بیشتر دوست دارند که باهم حرف بزنیم و فکر می کنم همین صحبت های گروهای است که بچه ها را از فکر خودکشی انداخته است.

خیران برای ساخت کتابخانه ثابت و راه اندازی کتابخانه سیار کمک کنند

این فعال اجتماعی کهگیلویه و بویراحمد عمدتا با استفاده از موتورسیکلت شخصی به روستاهای این استان سرمی‌زند و برای بچه های مختلف قصه خوانی می کند. محمدی صفت البته تعریف می کند که بعضا برای سر زدن به روستاهای دورافتاده‌تر نیاز دارد که یک خودرو کرایه کند، او اما قصد دارد که به زودی یک کتابخانه سیار و تعدادی کتابخانه ثابت در روستاهای کهگیلویه و بویراحمد دایر کند تا بتواند ثمرات بیشتری از کار فرهنگی که در این سال ها انجام داده است، کسب کند.

محمدی صفت در توضیح بیشتر طرح خود می گوید: ما قصد داریم که حداقل 10 روستا در کهگیلویه و بویراحمد را به صورت مرکزی به کتابخانه دائم تجهیز کنیم. همچنین ما نیاز داریم که یک اتوبوس یا وانت مزدا بخریم تا بتوانیم یک کتابخانه سیار هم راه بیندازیم که بتوانیم ضمن سر زدن به 256 روستا و قصه خوانی برای بچه های آنها، به کودکان کتاب هم قرض بدهیم تا هرچه بیشتر سرانه مطالعه کودکان روستایی کهگیلویه و بویراحمد را بالا ببریم.

به گفته این فعال اجتماعی، هزینه احداث هر کتابخانه ثابت حدود 250 میلیون تومان و هزینه خرید یک دستگاه اتوبوس برای ایجاد کتابخانه سیار حدود 200 میلیون تومان است، اما او تا کنون تنها توانسته حدود 60 میلیون تومان از خیران کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری کند و با این مبلغ محمدی صفت صرفا می تواند یک وانت مزدا برای راه اندازی یک کتابخانه سیار کوچک تهیه کند. بنابراین او امیدوار است که خیران بیشتری به طرح «قصه زیر درخت بلوط» تا هرچه زودتر شاهد راه اندازی کتابخانه های سیار و ثابت در کهگیلویه و بویراحمد و جلوگیری از خودکشی کودکان باشیم.

کدخبر: 716304 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟