ارسال تجهیزات اطفای حریق به نیروهای همیار طبیعت سازمان جنگل ها در پنج استان / بررسی پرونده دو پلاک دماوند در جلسه بعدی کارگروه رفع اختلافات + فیلم
حجم ویدیو: 72.58M | مدت زمان ویدیو: 00:09:54

روز چهارشنبه سوم شهریور تجهیزات ویژه اطفای حریق توسط سازمان جنگل ها به 5 استان ارسال شد. این تجهیزات مختص نیروهای همیار طبیعت سازمان جنگل ها است. سازمان جنگل ها تجهیزاتی نظیر لباس مخصوص اطفای حریق و دمنده را برای همیاران طبیعت ارسال کرد. استان های خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشاه و کردستان مناطقی هستند که این تجهیزات سازمان جنگل ها را دریافت خواهند کرد. همچنین قرار است برخی نیروهای همیار طبیعت سازمان جنگل ها تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

55 هزار قلم تجهیزات اطفای حریق به همیاران طبیعت می رسد

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، روز چهارشنبه سوم شهریور مراسم ارسال تجهیزات ویژه اطفای حریق شامل لباس، کفش، کلاه و دستکش مخصوص اطفای حریق به همراه تعدادی دمنده برای تشکل های مردمی ثبت شده در سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و نیروهای همیار طبیعت در 5 استان فارس، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، کرمانشان و کردستان در مقر اصلی این سازمان برگزار شد.

امیر مسعود جلالی، مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها در حاشیه این مراسم گفت: براساس برنامه ریزی های انجام شده، امسال قرار است 55 هزار قلم تجهیزات ویژه اطفای حریق به همیاران طبیعت سازمان جنگل ها اختصاص داده شود که اولین مرحله از ارسال این تجهیزات انجام شد. البته به دلیل تاخیر در تامین اعتبارات این مساله با کمی تاخیر انجام شد.

وی افزود: سال گذشته آیین نامه ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور در هیات دولت تصویب شد و اکنون دست ما برای جبران زحمات و پرداخت خسارات جانی کسانی که به دلیل تلاش برای اطفای حریق تلاش می کنند، باز شده است. همچنین ما بیمه بی نام را برای تمام نیروهای سازمان جنگل ها و نیروهای مردمی در ارتباط با این سازمان فراهم کرده ایم.

استقرار بالگرد ویژه اطفای حریق در چهار استان بحرانی زاگرس

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها با اشاره به سامانه همیار طبیعت این سازمان گفت: اکنون بیش از 105 هزار نفر در سامانه همیار طبیعت سازمان جنگل ها ثبت نام کرده اند که ما از ابتدای امسال آموزش های لازم را به آنها داده ایم و تا کنون چندین دوره آموزشی برای همیاران طبیعت به صورت مجازی و حضوری برگزار شده است و حتی اقدامات عملیاتی لازم برای اطفای حریق به این نیروها آموزش داده شده است.

جلالی با ابراز تاسف از فوت چهار روستایی در آتش سوزی تنگه هایقر استان فارس عنوان کرد: متاسفانه امسال و سال گذشته شاهد جراحت و فوت چند نفر از نیروهای مردمی در مناطق مختلف کشور بودیم. دلجویی از بازماندگان و پرداخت خسارت و کمک هزینه به خانواده هایی که عزیزان آنها امسال در استان فارس به شهادت رسیدند جزو برنامه های جدی سازمان جنگل هاست.

وی درباره آخرین مصوبات ستاد حمایت و راهبری زاگرس توضیح داد: در ستاد حمایت و راهبری زاگرس که با ریاست معاون اول رئیس جمهور تشکیل شد، مصوب شد که در چهار استان بحرانی زاگرس بالگرد ویژه اطفای حریق بالگرد به صورت دائمی مستقر شود. همچنین این ستاد مصوبات دیگری برای تسهیل فرآیند اطفای حریق در جنگل های زاگرس داشت که این مصوبات در جریان است.

انجام 400 تا 500 ساعت پرواز بالگرد برای اطفای حریق جنگل ها در سال حاری

جلالی با تاکید بر کاهش مشکلات سازمان جنگل ها برای اعزام بالگرد جهت اطفای حریق در دو سال اخیر گفت: از سال گذشته مشکلات ما برای اعزام بالگرد تا حدود زیادی مرتفع شده است. البته پیش آمده است که بعضا بالگرد با تاخیر اعزام شود، اما در سال گذشته بیش از 350 ساعت و امسال هم بین 400 تا 500 ساعت پرواز بالگرد برای اطفای حریق جنگل ها انجام شده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها تاکید کرد: این مساله بسیار به ما کمک کرده است که بتوانیم عملیات اطفای حریق را با سرعت بیشتری انجام دهیم و اکنون بالگردها به ما کمک می کنند که بتوانیم در ساعت های اولیه به اطفای حریق جنگل ها بپردازیم.

وی همچنین درباره اعزام هواپیمای آب پاش ایران به ترکیه توضیح داد: قبول داریم که ما باید تمام امکانات و سرمایه های کشور را برای حفاظت از منابع طبیعی خودمان به کار بگیریم. اتفاقا آن کار نیز در همین راستا بود، چون اگر ما این کار را با کمک دستگاه های نظامی کشور انجام نمی دادیم، این امکان وجود داشت که حریق به کشور ما سرایت کند.

چرا بالگرد به تنگه هایقر دیر اعزام شد؟

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها در پاسخ به سوال خبرنگار رکنا درباره علت تاخیر در ارسال بالگرد جهت اطفای حریق تنگه هایقر توضیح داد: اعزام بالگرد به شرایط جوی و فنی خاصی نیاز دارد و هیچ گاه بالگردها نمی توانند در شب برای اطفای حریق جنگل ها پرواز کنند. در ماجرای تنگه هایقر نیز به دلیل تاریک شدن هوا و وزش باد شدید امکان اعزام بالگرد در همان ساعات نخست آتش سوزی به منطقه وجود نداشت و به همین دلیل، صبح روز بعدی بالگرد به منطقه اعزام شد.

جلالی در ادامه تاکید کرد: اعزام بالگرد، نیرو و تجهیزات باید با در نظر گرفتن جمیع شرایط انجام شود و مطمئن باشید هر لحظه که نیاز به اعزام بالگرد وجود داشته باشد، با توجه به هماهنگی هایی که بین ما و همکارانمان در وزارت دفاع وجود دارد، در صورت امکان اعزام بالگرد لحظه ای درنگ اتفاق نخواهد افتاد.

این مقام ارشد سازمان جنگل ها ادامه داد: ما برخی تجهیزات اطفای حریق را به صورت مستقیم برای نیروهای همیار طبیعت ارسال می کنیم، اما هیچ گاه این طور نبوده است که ما به نیروهای همیار طبیعت تجهیزات ندهیم و همیشه در حین آتش سوزی جنگل ها به نیروهای مردمی که برای کمک به اطفای حریق آمده اند، تجهیزات داده ایم.

وی افزود: ما همچنین برای این که از وارد شدن صدمات به کسانی که در امر اطفای حریق کمک می کنند، پیشگیری شود، بارها تاکید کرده ایم که کسانی باید در این برنامه ها شرکت کنند که دوره های آموزشی مربوطه را دیده باشند و راهکارهای نجات جان خود را یاد گرفته باشند و صرفا باید از این افراد برای اطفای حریق استفاده شود.

همیاران طبیعت سازمان جنگل ها بیمه خواهند شد

جلالی در بخش دیگری از صحبت هایش از برنامه سازمان جنگل ها برای بیمه حوادث نیروهای مردمی خبر داد و گفت: قرار است تمام کسانی که در سامانه همیار طبیعت عضو شده اند، آموزش دیده اند و با ما همکاری داشته اند، مشمول بیمه حوادث و ماده 20 قانون مدیریت بحران کشور می شوند.

مدیرکل دفتر حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها ادامه داد: از بین 105 هزار نفر همیار طبیعت، برخی به عنوان نیروهای پایش و رصد، بعضی به عنوان مخبر و برخی به عنوان مروج با ما همکاری می کنند، اما تمام کسانی که در کارهای عملیاتی شرکت دارند و در این زمینه با ما همکاری می کنند، تحت پوشش بیمه حوادث قرار خواهند گرفت.

آخرین وضعیت جنگل های آق مشهد و پلاک های دماوند

رضا افلاطونی، معاون حفاظت و امور اراضی سازمان جنگل ها نیز در حاشیه این مراسم درباره آخرین وضعیت جنگل های آق مشهد توضیح داد: رای دیوان عالی کشور که فصل الخطاب تلقی می شود، به نفع سازمان جنگل ها صادر شده است و این دیوان تشخیص سازمان جنگل ها مبنی بر این که 5103 هکتار از عرصه های جنگلی این منطقه عرصه های ملی هستند و باید از وقف خارج شوند، تایید شده است.

این مقام ارشد سازمان جنگل ها ادامه داد: ما پیگیر ثبت سند مربوط به این 5103 هکتار هستیم و اسناد حدنگار مربوط به این بخش ها را تحویل سازمان ثبت اسناد و املاک کشور داده ایم و در آینده ای نزدیک سند مالکیت به نام سازمان جنگل ها صادر شد.

افلاطونی درباره آخرین وضعیت ثبت مالکیت دو پلاک دماوند به نام سازمان جنگل ها گفت: از سال 96 هیات وزیران مصوب کرد که کارگروهی درباره رفع اختلافات سازمان جنگل ها و سازمان اوقاف تشکیل شود. هفته قبل نیز که ما در جلسه اخیر این کارگروه شرکت کردیم، مقرر شد که موضوع این دو پلاک دماوند در دستور کار قرار گیرد و در جلسه بعدی بررسی می شود.

وی در پایان تصریح کرد: اساسا به نتیجه پرونده های حقوقی مربوط به زمین به صورت زمان بر حل می شود و پرونده های دمانوند و آق مشهد نیز مربوط به دهه 80 است. اما با پیگیری هایی که سازمان جنگل ها سال های 99 و 1400 انجام داد، توانست این دو پرونده را تا حد زیادی به نتیجه برساند.

کدخبر: 714964 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟