احتمال انتخاب یک زن به عنوان رئیس آینده سازمان محیط زیست / پنج ویژگی اصلی سکان دار بعدی پردیسان

رئیس سازمان محیط زیست از جمله کلیدی ترین پست های دولت است. در شرایط کنونی هم که کشور با معضلات زیست محیطی زیادی دست و پنجه نرم می کند، انتخاب رئیس سازمان محیط زیست از اهمیت ویژه ای برخوردار است. فعالان محیط زیست تاکید دارند که فردی باید سکان هدایت سازمان محیط زیست را در اختیار گیرد که از میان متخصصان و دلسوزان این حوزه باشد. در این میان گمانه زنی هایی هم درباره احتمال انتخاب یک زن به عنوان رئیس آینده سازمان محیط زیست وجود دارد؛ گمانه زنی هایی که سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس نیز آن را در گفت و گو با رکنا تایید کرد و اظهار داشت که «احتمال انتخاب یک زن به عنوان رئیس بعدی سازمان محیط زیست ، کم نیست.»

انتصاب رئیس بعدی محیط زیست ؛ مهمتر از انتخاب وزرا

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از تغییرات اقلیمی گرفته تا خشکسالی، آتش سوزی جنگل ها، خشک شدن تالاب ها، بروز پدیده ریزگردها، اوضاع وخیم زیستگاه های حیات وحش، وضعیت بحرانی مدیریت آب و تداوم اجرای پروژه های معدن کاری، سدسازی و دیگر طرح های عمرانی بدون در نظر ضوابط زیست محیطی آنها در کشور، انتخاب رئیس آینده سازمان حفاظت محیط زیست را به امری بسیارمهم برای کشور و حتی مهمتر از انتخاب وزرای کابینه تبدیل کرده است.

در این میان تمام دلسوزان محیط زیست بر این باورند که سید ابراهیم رئیسی باید در این دوره برخلاف روال معمول اسلاف خود، فردی متخصص را به عنوان رئیس آینده سازمان حفاظت محیط زیست انتخاب کند که هم طبیعت رنجور ایران را به خوبی بشناسد و هم بتواند برای حل معضلات زیست محیطی کشور به درستی برنامه ریزی کند.

این نکته ای است که فاطمه محمدبیگی، سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت و گو با رکنا به آن اشاره کرد و اظهار داشت: داشتن تعهد، تخصص، تجربه، دلسوزی و توانمندی لازم برای مدیریت کارآمد پنج ویژگی اصلی رئیس آینده سازمان محیط زیست است که ما از رئیس جمهور محترم می خواهیم حتما آنها را در انتخاب خود مد نظر قرار دهد. در این میان بهتر است فردی برای آینده این سازمان انتخاب شود که تجربه کار برای محیط زیست کشور را در کارنامه داشته باشد و بتواند بدون ملاحظات سیاسی مانع اجرای پروژه های مختلف بدون در نظر گرفتن ضوابط محیط زیستی آنها شود.

مهمترین اولویت های سکان دار بعدی پردیسان چه باید باشد؟

محمدبیگی درباره اولویت های اصلی سازمان محیط زیست نیز توضیح داد: رئیس آینده سازمان حفاظت محیط زیست نخست باید به اصلاح ساختاری نیروهای انسانی این سازمان بپردازد و بعد هم کمبود 30 تا 40 درصدی نیروهای این سازمان بخصوص پرسنل یگان حفاظت محیط زیست را جبران کند؛ چراکه اکنون تعداد محیط بان های کشور یک ششم استانداردهای جهانی است و کشور ما نه تنها به افزایش تعداد محیط بان ها نیاز دارد، بلکه باید حقوق و مزایای محیط بان ها نیز افزایش پیدا کند.

نماینده مردم قزوین و آبیک ادامه داد: کاهش آلایندگی های زیست محیطی صنایع، اصلاح ساختار مدیریت پسماند کشور و کاهش میزان آلودگی هوا در کلانشهرها باید از جمله مهمترین اولویت های کاری رئیس آینده سازمان محیط زیست باشد، زیرا ما اکنون در تمام این حوزه ها حدود 50 سال از کشورهای پیشرفته عقب تریم و هنوز پسماندهای صنعتی، شیرابه های خانگی و زهاب کشاورزی آسیب زیادی به محیط زیست می زند و ما نیازمند نهضتی برای اصلاح شیوه مدیریت پسماند کشور هستیم.

وی افزود: رئیس آینده سازمان محیط زیست باید برای رفع آسیب های زیست محیطی کشور، نوعی هماهنگی بین بخشی میان تمام دستگاه ها از جمله وزارتخانه های راه و شهرسازی، صمت، کشاورزی و نیرو برای اجرای کامل مقررات زیست محیطی ایجاد کند. در این میان حتما هماهنگی با آموزش و پرورش، وزارت علوم، وزارت فرهنگ و صدا و سیما نیز برای ترویج آموزش های زیست محیطی در میان عموم مردم بسیار حائز اهمیت است.

آیا یک زن رئیس آینده سازمان محیط زیست می شود؟

نکته دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که با توجه به این که هیچ وزیر زنی در کابینه دولت جدید معرفی نشده است، ممکن است سید ابراهیم رئیسی برای برخی از پست های دیگر هیات دولت از جمله ریاست سازمان محیط زیست یک خانم را معرفی کند؛ این گمانه زنی نیز هم اکنون در فضای مجازی و رسانه ای کشور با طرح اسامی برخی نمایندگان مجلس و مسئولان سابق سازمان محیط زیست مطرح است.

این مساله را نیز از محمدبیگی به عنوان سخنگوی فراکسیون محیط زیست مجلس جویا شدیم و او در پاسخ گفت: ما از رئیس جمهور محترم می خواهیم که در انتخاب رئیس آینده سازمان محیط زیست اصل شایسته گزینی را مد نظر قرار دهد و بداند در میان افراد شایسته برای مدیریت کشور، قطعا خانم هایی هم هستند که می توانند در پست های حساس و کلیدی به مردم خدمت کنند. آقای رئیس جمهور نیز هم در سخنرانی خود در صحن علنی و هم در صحبت هایی که در حاشیه جلسه با نمایندگان داشتند، وعده دادند که بانوان را در تعدادی از پست های مهم دولت به کار گیرند.

وی در پایان تصریح کرد: برهمین اساس امیدواریم که آقای رئیسی در زمینه انتخاب رئیس آینده سازمان محیط زیست نیز نگاه ویژه ای به بانوان داشته باشد و در شرایط کنونی، احتمال انتخاب یک زن به عنوان رئیس بعدی سازمان محیط زیست کم نیست، چون بعد از گذشت 40 سال از انقلاب اسلامی، بانوان زیادی چه در حوزه محیط زیست و چه در سایر حوزه ها توانمدی های خود را نشان داده اند که رئیس جمهور و وزرا حتما می توانند از آنها استفاده کنند.

کدخبر: 714251 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟