کرمانپور: نرخ درمان سرپایی کرونا 4 برابر هزینه بستری است / بستری زیر 6 ساعت، درمان سرپایی محسوب می شود + جزئیات

بیش از یک ماه است که شیوع موج پنجم کرونا منجر به بروز شرایط حادی در سراسر کشور شده و بسیاری از بیمارستان ها مملو از بیماران مبتلا به کرونا است. هم اکنون شرایط 336 شهر کشور در وضعیت قرمز کرونا قرار دارد و مسئولان وزارت بهداشت پیش بینی کرده اند که تا یک ماه دیگر روند ابتلا به کرونا در سراسر کشور صعودی خواهد بود. این در حالی است که هم اکنون هزینه های درمان کرونا در ایران نیز در سایه کمبود داروها و سخت تر شدن نحوه دریافت خدمات درمانی مربوط به این بیماری بسیار بالا رفته است.

چرا هزینه درمان و داروهای کرونا بعضا گران تر است؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که قاعدتا هزینه بستری و تهیه داروهای مربوط به کرونا باید تحت پوشش بیمه قرار گیرد، اما بسیاری از بیماران کرونایی که در روزهای اخیر به بیمارستان های دولتی مراجعه کرده اند، از بالا بودن هزینه های درمانی خود گلایه دارند و معتقدند که بسیاری از هزینه های آنها تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

همچنین در شرایطی که داروهای مربوط به درمان کرونا از جمله «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» در بسیاری از داروخانه های مرجع کمیاب شده اند، بیماران کرونایی بعضا ناچارند که آنها را با نرخ هایی بالا از داروخانه های مرجع تهیه کنند؛ نرخ هایی که از نظر بیماران، قیمت آزاد محسوب می شود، اما به گفته سخنگوی سازمان نظام پزشکی، نرخ های دولتی این داروهاست که به دلیل وجود تبصره ای خاص در نظام بیمه ای کشور، بعضا گران تر محاسبه می شود.

دکتر حسین کرمانپور، مدیر روابط عمومی سازمان نظام پزشکی در توضیح بیشتر گفت: وقتی یک بیمار کمتر از 6 ساعت در یک بیمارستان بستری شود، تمام هزینه های مربوط به تهیه دارو و درمان او براساس تعرفه های درمان سرپایی محاسبه می شود، اما اگر بستری شدن یک بیمار بیشتر از 6 ساعت طول بکشد، هزینه های درمانی برحسب نرخ های مربوط به بستری شدن محاسبه می شود.

وی افزود: اگر هزینه های درمانی برحسب نرخ های مربوط به درمان سرپایی محسوب شود، مردم باید 40 درصد هزینه های درمانی را بپردازند، اما اگر هزینه های درمانی براساس نرخ های مربوط به بستری شدن محاسبه شود، مردم تنها 10 درصد تعرفه ها را می پردازند و 90 درصد دیگر را شرکت های بیمه گر تقبل می کنند.

رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا با تاکید بر این که حتی قیمت داروهای مربوط به درمان کرونا نیز براساس همین اصل محاسبه می شود، اظهار داشت: اگر یک بیمار بستری در بیمارستان بخواهد «رمدسیویر»، «فاویپیراویر» و سایر داروهای مربوط به درمان کرونا را که تحت پوشش بیمه هستند، از داروخانه بیمارستان تهیه کند، باید هزینه ای معادل یک چهارم بیماری بپردازد که به صورت سرپایی درمان شده است و طبق نسخه خود باید این داروها را از داروخانه های مختلف تهیه کند.

شرکت ها از بیمه کردن تست PCR شانه خالی می کنند

موضوع دیگری که باید به آن توجه داشت، این است که اکنون هزینه انجام تست PCR برای تشخیص ابتلا به کرونا در آزمایشگاه های کشور حدود 350 هزار تومان تمام می شود و بسیاری از شرکت های بیمه گر حاضر به بیمه کردن این آزمایش نیستند. این در حالی است که اخیرا مقام معظم رهبری تاکید کرده است که «دولت و بیمه ها کمک کنند تا بیماریابی و آزمایش‌های تشخیص کرونا به صورت رایگان و وسیع در اختیار همه مردم قرار بگیرد.»

اما به گفته کرمانپور، با وجود این که سال گذشته برخی شرکت های بیمه گر انجام تست PCR را تحت پوشش قرار داده بودند و افراد می توانستند با نرخ 60 هزار تومان این تست ها را انجام دهند، اکنون بسیاری از شرکت ها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کرده اند و حاضر به بیمه کردن تست PCR نیستند و به همین دلیل، مردم ناچارند که هزینه های گزافی را برای این کار بپردازند.

سخنگوی سازمان نظام پزشکی ریشه اصلی این مشکل را در تفکر اقتصادی حاکم بر مدیران شرکت های بیمه گر دانست و تاکید کرد: متاسفانه بیمه ها همواره از نظام سلامت و مردم عقب تر هستند و اغلب تا زمانی که فشار افکار عمومی بر آنها وارد نشود، حاضر نیستند که هیچ خدمتی را تحت پوشش بیمه قرار دهند. اکنون هم به دلیل این که در شرایط پیک پنجم کرونا افراد بسیاری نیاز به انجام تست PCR پیدا کرده اند، بیمه کردن این تست برای شرکت های بیمه گر صرفه اقتصادی ندارد و به همین دلیل، بیشتر آنها از زیر بار این مسئولیت شانه خالی می کنند.

چرا داروهای کرونا کمیاب است؟

نکته دیگری که کرمانپور در میان صحبت های خود به آن اشاره کرد، کمبود داروهای مورد نیاز بیماران کرونایی در سراسر کشور است. او در این باره توضیح داد: اکنون روزانه 20 هزار بیمار کرونایی جدید در سطح کشور شناسایی می شوند که بخش زیادی از آنها نیاز به داروهایی نظیر «رمدسیویر» و «فاویپیراویر» دارند. با توجه به این هم که بروز این پیک طولانی در کشورمان پیش بینی نشده بود، اکنون این داروها به حدی کمیاب شده اند که حتی در داروخانه های مرجع نیز به سختی یافت می شوند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه با وجود طولانی شدن پیک پنجم کرونا، نمی توان روزهای خوبی را برای آینده پیش بینی کرد و با توجه به تجمعات و سفرهایی که در پیش است، بعید نیست که در آینده ای نزدیک پیک ششم کرونا به پیک پنجم متصل شود و به نظر می رسد همچنان شاهد رشد شدید آمارهای کرونایی در کشورمان باشیم.

کدخبر: 712157 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟