مصرف هر نوع از مواد مخدر چگونه آمار خشونت در جامعه را افزایش می دهد؟ + صوت
حجم ویدیو: 35.17M | مدت زمان ویدیو: 00:04:48

اعتیاد از جمله مهمترین عواملی است که می تواند منجر به افزایش آمار خشونت در جامعه شود. برخی مواد مخدر از جمله شیشه به صورت مستقیم منجر به بروز توهم و در نتیجه رفتارهای پرخاشگرانه در افراد می شود و آمار خشونت را افزایش می دهد و خماری ناشی از دشواری تهیه مواد مخدر دیگر نیز می تواند آمار خشونت را افزایش دهد. همچنین کاهش خلوص مواد مخدر به علت افزایش قیمت آن نیز از جمله مواردی است که منجر به افزایش آمار خشونت در سطح جامعه می شود. در دوره شیوع کرونا نیز شاهد آن بوده ایم که آمار خشونت ناشی از اعتیاد هم در سطح خانواده ها افزایش یافته و هم در سطح جامعه رشد کرده است.

افزایش خشونت در سطح جامعه با بیشتر شدن آمار معتادان

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، با وجود این که هیچ گاه آمار دقیقی از میزان افزایش اعتیاد در سطح کشور در دوران شیوع کرونا منتشر نشده است، اما کارشناسان اعتیاد تاکید دارند که با توجه به گسترش فقر، تشدید مشکلات اقتصادی و افزایش آسیب های اجتماعی در دوران کرونازده کشور، آمار افراد درگیر اعتیاد در سطح ایران در 18 ماه گذشته قطعا افزایش یافته و حتما تعداد معتادان ایران بیشتر از 2 میلیون و 800 هزار نفری است که آمار آن در سال 98 از سوی ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام شد.

نکته مهمی که در این میان باید به آن توجه داشت، این است که افزایش آمار اعتیاد در سطح کشور رابطه مستقیمی با رشد میزان بروز خشونت در سطح خانواده ها و جامعه دارد؛ بخصوص که مطالعات علمی نشان داده است که مصرف برخی مواد مخدر به‌ویژه متاآمفتامین‌هایی مانند شیشه به طور مستقیم سطح خشونت در افراد را بالا می برد و این نکته هم ثابت شده است که به صورت کلی هرچقدر خلوص مواد مخدر پایین تر باشد، احتمال بروز خشونت در میان افراد معتاد بیشتر می شود.

حبیب بهرامی، مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی نیز در گفت و گو با رکنا روی این نکته دست و گذاشت و با انتقاد از ضعف ارائه آمار درباره معتادان در سطح کشور عنوان کرد: متاسفانه تنها آمارهایی که درباره اعتیاد در سطح کشور وجود دارد، مربوط به آمارهایی است که ستاد مبارزه با مواد مخدر یا نهادهای دیگر مرتبط با این حوزه اعلام می کنند، اما اغلب ثابت شده است که این آمارها با آنچه در سطح جامعه مشاهده می شود، تطبیق دقیقی ندارد.

این کارشناس حوزه اعتیاد با اشاره به تاثیر شیوع کرونا بر افزایش آمار اعتیاد در ایران گفت: طبیعتا با شیوع کرونا و بدتر شدن شرایط اقتصادی مردم، آمار اعتیاد در کشورمان نیز افزایش یافته است. این در حالی است که اعتیاد نوعی بیماری است که از کنار آن، آسیب های اجتماعی و جرم های مختلفی نشات می گیرد که از میان آنها می توان به طلاق، سرقت، فحشا و البته خشونت اشاره کرد. هرچقدر هم آمار اعتیاد در کشورمان بالاتر می رود، طبیعتا آسیب های اجتماعی ناشی از سوء مصرف مواد مخدر در ایران نیز افزایش می یابد.

کاهش خلوص مواد مخدر معتادان را خشن تر می کند

بر این اساس می توان گفت که رشد سطح خشونت چه در سطح جامعه و چه در میان خانواده ها، یکی از همین آسیب هایی است که با شیوع کرونا و افزایش آمار اعتیاد، کشورمان را درگیر خود کرده است. در این میان البته باید توجه داشت که به گفته بهرامی، مطالعات بین المللی مختلف در حوزه اعتیاد نشان می دهد که میزان بروز خشونت در افراد دارای اعتیاد ارتباط مستقیمی با خلوص مواد مخدر مصرفی آنها دارد، به نحوی که هرچقدر خلوص یک ماده مخدر بیشتر باشد، آسیب های ناشی از سوء مصرف این مواد از جمله خشونت نیز کمتر می شود.

از این صحبت ها می توان این طور نتیجه گرفت که هرچقدر فقر در جامعه گسترش پیدا می کند، خلوص مواد مخدری که معتادان مصرف می کنند، پایین تر می آید و بروز خشونت ناشی از مصرف این مواد در سطح جامعه و خانواده ها نیز افزایش می یابد. بنابراین حالا هم که در دوره شیوع کرونا شاهد افزایش سطح خشونت در میان معتادان هستیم، یکی از علل اصلی این مساله، کاهش میزان خلوص مواد مخدر مصرفی معتادان بوده است.

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی بر همین اساس معتقد است که نباید قوانین سختگیرانه ای درباره مصرف مواد مخدر وجود داشته باشد، زیرا هرچقدر قوانین سختگیرانه تر می شود، میزان خلوص مواد مخدر کاهش می یابد و در دوران شیوع کرونا نیز که محدودیت های مرزی بیشتر شده، طبیعتا واردات مواد مخدر به شدت سخت تر شده و خلوص مواد مخدر در ایران هم به شدت کمتر شده است.

به گفته این کارشناس حوزه اعتیاد، کاهش خلوص مواد مخدر باعث شده است که رفتارهای پرخطر مربوط به مصرف مواد مخدر در کشور بیشتر شود؛ به نحوی که میزان تزریق در میان معتادان بیشتر شده است، زیرا چون قیمت مواد مخدر افزایش یافته، یک فرد معتاد ناچار است که مواد مخدر کمتری تهیه کند و در این شرایط او برای این که بتواند نیاز جسمی خود را برطرف کند، مجبور است که از روش تزریق استفاده کند تا مواد مخدر بیشتری را وارد بدن خود کند.

مصرف شیشه معتادان را دچار توهیم بدبینی می کند

بهرامی در بخش دیگری از صحبت هایش درباره علت بروز خشونت در میان افراد دارای اعتیاد توضیح داد: معتادان با توجه به نیاز جسمی و روحی خود ناچار هستند که مواد مخدر را مصرف کنند و به همین دلیل، زمانی که معتادان با دشواری بیشتری در تهیه و مصرف مواد مخدر مواجه شوند، خشونت آنها نیز افزایش می یابد.

این کارشناس حوزه اعتیاد البته به این نکته هم اشاره کرد که مصرف برخی مواد مخدر از جمله متاآمفتامین‌هایی مانند شیشه، به صورت مستقیم افراد را مستعد بروز خشونت می کند. او در توضیح بیشتر گفت: شیشه ماده ای است که به صورت مستقیم روی روان افراد مصرف کننده تاثیر می گذارد و به همین دلیل، خشونت های مرتبط با مصرف شیشه بسیار بیشتر از سایر مواد مخدر است.

وی افزود: این مساله البته به نوع شیشه هایی که در ایران تولید می شود نیز بستگی دارد، چراکه ناخالصی موجود در شیشه های تولید داخل، افراد را به بیماری های روانی از جمله توهم بدبینی مبتلا می کند و این مساله نیز دلیل اصلی خشونت های ناشی از سوء مصرف شیشه است؛ همان طور هم که در اخبار می شنویم، همین توهم ها و بدبینی های ناشی از آسیب های روانی ناشی از سوء مصرف شیشه منجر به بروز خشونت های فراوانی از جمله قتل های خانوادگی می شود.

محروم ماندن از مواد افیونی افراد را خشن می کند

مدیرعامل موسسه کاهش آسیب سیمای سبز رهایی درباره تاثیر سوء مصرف مواد مخدر سنتی بر نحوه بروز خشونت در میان معتادان توضیح داد: مصرف مواد مخدر افیونی مانند تریاک و هروئین مانند شیشه روان افراد را تخریب نمی کند و آنها را دچار توهم نمی کند. البته اجبار موجود در مصرف همین مواد می تواند افراد را مستعد بروز خشونت کند، به نحوی که وقتی افراد با مشکل مالی مواجه می شوند و از مصرف مواد مورد نیاز خود محروم می مانند، احساس خشونت را تجربه می کنند.

بهرامی با تاکید بر این که در این شرایط رفتارهای مصرف کنندگان مواد مخدر سنتی پرخاشگرانه تر می شود، عنوان کرد: رفتارهایی از این دست در حوزه مواد مخدر افیونی بیشتر در زمانی اتفاق می افتد که افراد نتوانند به راحتی مواد مخدر مصرف کنند. اما درباره موادی مانند شیشه رفتارهای خشونت آمیز هم در زمان محرومیت و هم در زمان نشئگی رخ می دهد.

وی درباره نحوه بروز خشونت بر اثر مصرف گل و حشیش گفت: گل، حشیش، گراس و چرس همه از خانواده کانابیس ها هستند و جزو دسته آمفتامین ها محسوب می شوند و مصرف این مواد نیز خشونتی را در افراد مصرف کننده ایجاد می کند که بیشتر از مواد افیونی مانند تریاک و کمتر از متاآفتامین‌هایی مانند شیشه است. همچنین وقتی موادی مانند گل، حشیش و گراس نیز در دست مصرف کنندگان آن قرار نمی گیرد، مصرف کنندگان آن دست به خشونت های بسیاری می زنند.

مصرف شیشه ناخالص تولید داخل معتادان را خشن تر می کند

این کارشناس حوزه اعتیاد همچنین درباره نحوه تاثیر کراک روی بروز خشونت در میان مصرف کنندگان این ماده مخدر توضیح داد: آنچه پیش‌تر در ایران وجود داشت و به عنوان کراک مصرف می شد، در حقیقت کراک نبود، زیرا کراک بیشتر در آمریکای جنوبی یافت می شود و از خانواده کوکائین است. اما کراکی که در ایران مصرف می شد، نوعی هروئین بود که مانند سایر مواد خانواده تریاک، مصرف آن به صورت مستقیم منجر به بروز خشونت نمی شد.

بهرامی ادامه داد: البته تمام مواد مخدر در دوران محرومیت و زمانی که افراد خمار هستند و مواد مخدر به آنها نمی رسد، منجر به بروز خشونت در میان افراد می شود، اما به صورت کلی خانواده مشتقات تریاک از هروئین گرفته تا شیره، ترامادول و کراک موادی نیستند که مصرف آنها منجر به بروز آسیب های روانی از جمله رفتارهای پرخاشگرانه در میان افراد شود، اما محروم ماندن از مصرف این مواد می تواند منجر به بروز خشونت در میان این افراد شود.

وی با تاکید بر این که مصرف شیشه به صورت مستقیم منجر به بروز رفتارهای پرخاشگرانه می شود، تصریح کرد: شیشه ای که در کشور ما وجود دارد، با شیشه ای که در کشورهای دیگر وجود دارد، متفاوت است، زیرا این شیشه در داخل کشور تولید می شود و پایه تولید شیشه ایرانی داروی سودوافدرین است که دارویی ضد سفره محسوب می شود. متاسفانه سیاست های قهری که برای جلوگیری از ورود شیشه به ایران اجرا شد نیز منجر به آن شده است که اکنون این نوع شیشه در ایران تولید شود که تاثیر بروز آسیب های روانی در آن بالاست.

شیشه افراد را به سمت قتل های خانوادگی سوق می دهد

بهرامی با تاکید بر این که خشونت ناشی از مصرف شیشه هم می تواند در سطح خانواده ها رخ دهد و هم در سطح جامعه اظهار داشت: سوء مصرف شیشه توهم بدبینی را در افراد تقویت می کند و مصرف کنندگان این ماده مخدر ممکن است به خاطر بدبینی نسبت به اعضای خانواده خود حتی در حدی خشمگین شوند که دست به قتل آنها بزنند. همچنین افراد ممکن است بر اثر مصرف شیشه به میزانی دچار بیماری های روانی شوند که در هنگام مواجهه با رفتارهایی عادی در سطح جامعه رفتارهای پرخاشگرانه زیادی از خودشان بروز دهند.

 این کارشناس حوزه اعتیاد اما تاکید کرد که مصرف کنندگان مواد مخدری مانند تریاک، بیشتر زمانی دست به انجام رفتارهای پرخاشگرانه می زنند که از مواد مخدر محروم مانده اند و در این شرایط، معتادان ممکن است برای تهیه پول مواد خود با خانواده شان درگیر شوند و اعمال خشونت کنند.

در این میان به گفته بهرامی، سرقت کردن از سایر افراد جامعه نیز از جمله مهمترین نمودهای بروز خشونت بر اثر سوء مصرف مواد افیونی است و در بسیاری از موارد شاهد آن هستیم که افراد معتاد برای تامین هزینه های خود، دست به سرقت های خشن یا زورگیری می زنند.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه سخت تر شدن شرایط اقتصادی در دوران شیوع کرونا در ایران منجر به آن شده است که افراد بیشتری به اعتیاد روی بیاورند و همزمان افراد بیشتری هم برای تامین هزینه های اعتیاد خود دست به سرقت های خشن می زنند و همه این مسائل منجر به آن شده است که میزان بروز خشونت و آسیب های اجتماعی در کشورمان تشدید شود.

کدخبر: 711294 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟