جهانپور: واکسن اسپوتنیک ایرانی جایگزین تعهدات روسیه می شود

واکسن اسپوتنیک تولید کشور روسیه است. قرار بود روسیه 62 میلیون دُز واکسن اسپوتنیک به ایران صادر کند، اما تا کنون 920 هزار دُز واکسن اسپوتنیک وارد ایران شده است. البته خط تولید واکسن اسپوتنیک تیرماه امسال در ایران راه اندازی شد. بر این اساس قرار است ماهانه 2 میلیون دُز واکسن اسپوتنیک در کشورمان تولید شود.

ایران و روسیه درباره واکسن اسپوتنیک چه توافقاتی کرده بودند؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، از نیمه دوم بهمن 99 که واردات واکسن کرونا به ایران آغاز شد، براساس آمار گمرک تا کنون 12 میلیون و 122 هزار و 200 دُز واکسن وارد ایران شده که از این میان 920 هزار دُز مربوط به واکسن اسپوتنیک وی تولیدشده توسط موسسه گامالیا روسیه بوده است.

واکسن اسپوتنیک البته نخستین واکسنی بود که دولت ایران وارد کرد و اولین محموله این واکسن نیز روز 16 بهمن 99 با حجم 500 هزار دُز وارد کشور شد. توافق اولیه ایران با روسیه در بهمن 99 هم مبنی بر واردات 2 میلیون دُز واکسن اسپونتیک از این کشور بود که البته تا کنون تنها 920 هزار دُز از این واکسن وارد کشورمان شده است.

جالب اینجاست که ایران در فروردین 1400 نیز یک قرارداد دیگر مبنی بر واردات 60 میلیون دُز واکسن کرونا برای واکسینه کردن کامل 30 میلیون نفر با روسیه امضا کرد و قرار بود براساس این قرارداد، از ابتدای خرداد تا پایان سال 2021 یعنی اوایل دی 1400 ماهانه به طور متوسط 10 میلیون دُز واکسن کرونا وارد ایران شود که البته با وجود گذشت نزدیک سه ماه از امضای این قرارداد تا کنون حتی یک دُز از این واکسن ها وارد کشورمان نشده است.

تولید ماهانه 2 میلیون دُز واکسن اسپوتنیک در ایران

در این میان اما دوم اسفند 99 نیز مسئولان وزارت بهداشت از تلاش مشترک یکی از شرکت های خصوصی ایرانی و موسسه گامالیا روسیه برای راه اندازی خط تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این خط تولید تا پایان سال 1400 افتتاح شود.

البته این خط تولید تا پایان خرداد 1400 نیز راه اندازی نشد و در نهایت پنجم تیرماه در مراسمی با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت از واکسن اسپوتنیک وی تولید داخل که کارخانه آن در استان البرز قرار دارد، رونمایی شد. بعد از آن اعلام شد که از ابتدای مردادماه ماهانه 2 میلیون دُز واکسن اسپوتنیک وی وارد چرخه واکسیناسیون کشورمان خواهد شد.

جایگزین شدن واکسن اسپوتنیک ایرانی با تعهدات قبلی روسیه

در همین راستا، کیانوش جهانپور، رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت در گفت و گو با رکنا از تلاش وزارت بهداشت برای جایگزین کردن واکسن های اسپوتنیک وی تولید داخل به جای بخشی از توافقات قبلی واردات واکسن از روسیه خبر داد و عنوان کرد: در تلاش هستیم تا با تولید واکسن اسپوتنیک وی در ایران، قسمتی از واکسن های مربوط به تعهدات روسیه نسبت به واردات واکسن به ایران را تامین کنیم تا بتوان اسپوتنیک وی تولید داخل را به جای اسپوتنیک وی تعهدشده در قراردادهای قبلی محسوب کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین وضعیت واردات واکسن کرونا از روسیه توضیح داد: براساس توافق هایی که پیش از این با کشور روسیه انجام شده و قراردادهایی که متعاقب آن با روس ها امضا شده است، تا امروز 920 هزار دُز واکسن اسپوتنیک وی از توافقات مربوط به واردات 62 میلیون دُز را تحویل گرفته ایم.

وی افزود: 2 میلیون دُز از واکسن هایی که قرار بود از طریق روسیه وارد ایران شود، مربوط به توافقات اولیه و 60 میلیون دُز دیگر نیز مربوط به قراردادی است که باید از خردادماه تحویل آن آغاز می شد و تا پایان سال 2021 یعنی دی ماه باید تمام این واکسن ها تحویل ایران می شد که تا امروز ما جمعا 920 هزار دُز تحویل گرفته ایم.

چرا روسیه در ارسال واکسن اسپوتنیک به ایران دیر عمل کرد؟

جهانپور درباره علت تاخیر در واردات واکسن کرونا از روسیه نیز گفت: با توجه به این که کشور روسیه اخیرا به شدت درگیر بیماری کرونا شده و تولید واکسن اسپوتنیک وی نیز در این کشور محدود است و حجم تولیدات آن برای 65 کشوری که متقاضی واکسن اسپوتنیک هستند، واردات واکسن اسپوتنیک در تمام کشورهای متقاضی با مشکل مواجه شده است و امیدواریم که از محل تولید مشترک واکسن اسپوتنیک در ایران، بخشی از واکسن های موجود در توافقات قبلی را به بازار داخلی عرضه کنیم.

براساس این صحبت های جهانپور، حالا که روسیه در ارسال واکسن اسپوتنیک وی با مشکل مواجه شده است، قرار است این واکسن ها در داخل کشور تولید شود و عرضه واکسن اسپوتنیک وی تولید داخل به جای واردات واکسن از روسیه، بتواند بخشی از نیاز کشور به واکسن کرونا را برطرف کند.

سفیر ایران در روسیه: روس ها نسبت به ما حسن نیت دارند

در این میان باید توجه داشت، ایران تنها یکی از پنج کشوری است که توانسته از روس ها تکنولوژی تولید واکسن اسپوتنیک وی را دریافت کند. پیش از این نیز کاظم جلالی، سفیر ایران در روسیه در گفت و گو با رکنا با تاکید بر حسن نیت روسیه در صادرات واکسن به ایران، عنوان کرده بود: روس ها به ما می گویند که تا کنون در بین کشورهای خارجی، بیشترین دُز واکسن را برای برای ایران ارسال کرده اند.

گفتنی است؛ براساس نتایج مرحله پایانی آزمایش انسانی واکسن اسپوتنیک وی که در نشریه معتبر علمی لنست منتشر شده است، واکسن اسپوتنیک وی عوارض حادی ندارد و تا 100 درصد از مرگ ناشی از کرونا و انواع شدید این بیماری و تا 91.6 درصد از ابتلا به انواع خفیف کرونا جلوگیری می کند.

البته این درصدها مربوط به میزان اثربخشی واکسن اسپوتنیک در برابر ویروس کرونای نوع چینی است و براساس اظهارات مقامات بهداشتی روسیه، این واکسن در برابر ابتلا به انواع خفیف کرونای دلتا نیز بیش از 90 درصد ایمنی زایی دارد.

کدخبر: 706668 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟