دفتر مقام معظم رهبری: چه بسا اجر (اهدای کپسول اکسیژن) بیشتر باشد / دفتر آیت الله مکارم شیرازی: جایز است به جای قربانی کردن گوسفند، کپسول اکسیژن اهدا شود
حجم ویدیو: 13.94M | مدت زمان ویدیو: 00:01:53

این روزها شیوع موج پنجم کرونا در کشور موجب آن شده است که برخی مراکز درمانی مناطق محروم با کمبود کپسول اکسیژن مواجه شوند. همچنین برخی بیماران کرونایی و سایر بیماران ریوی که در منازل بستری هستند نیز با کمبود کپسول اکسیژن دست و پنجه نرم می کنند. کمبود کپسول اکسیژن به مشکلی مهم در بسیاری از مناطق محروم کشور تبدیل شده است. به گفته فعالان اجتماعی محلی، کمبود کپسول اکسیژن در سیستان و بلوچستان بیشتر است. در این میان به نظر می رسد یکی از اقدامات خیرخواهانه ای که امسال مومنان می توانند در روز عید قربان انجام دهند، اهدای کپسول اکسیژن به مناطق محروم کشور است.

کمبود کپسول اکسیژن ؛ مشکلی مهم در سراسر کشور

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، شیوع موج پنجم کرونا منجر به شلوغ شدن بسیاری از بیمارستان های کشور شده است و در این میان برخی بیمارستان ها به‌ویژه در مناطق محروم کشور با کمبود کپسول اکسیژن مواجه هستند. فعالان محلی سیستان و بلوچستان نیز از کمبود کپسول اکسیژن در برخی مراکز درمانی این استان خبر داده اند. همچنین این روزها بسیاری از بیماران کرونایی و سایر بیماران ریوی که در منازل بستری هستند نیز دچار کمبود کپسول اکسیژن هستند و می توان گفت کمبود کپسول اکسیژن به مشکلی مهم در سراسر کشور تبدیل شده است.

در این میان، به نظر می رسد که نه دولت توان لازم برای تجهیز مراکز درمانی مناطق محروم در شرایط دشوار بهداشتی و اقتصادی کنونی را دارد و نه بیماران کم بضاعت می توانند برای خود کپسول اکسیژن تهیه کنند. بنابراین به نظر می رسد این روزها یکی از مهمترین اقدامات خیریه ای که تمام خیران می توانند انجام دهند، اهدای کپسول اکسیژن به بیماران کم بضاعت و مراکز درمانی مناطق محروم است.

قیمت هر گوسفند زنده معادل چند کپسول اکسیژن است؟

در این میان باید توجه داشت که هم اکنون گوسفند زنده بسته به میزان بازدهی گوشت آن با قیمت کیلویی 50 تا 55 هزار تومان به فروش می رسد و گوسفندهایی که حجاج قربانی می کنند نیز بین 50 تا 60 کیلوگرم وزن دارد. بنابراین قیمت یک گوسفند زنده با هزینه حمل و قربانی کردن آن به طور متوسط به حدود 3 میلیون تومان می رسد.

این در حالی است که قیمت یک کپسول اکسیژن 10 لیتری خانگی در بازار آزاد بین یک میلیون و 200 هزار تا یک میلیون و 800 هزار تومان است و می توان گفت یک کپسول اکسیژن که در منزل برای بیماران استفاده می شود، به طور متوسط 1.5 میلیون تومان قیمت دارد. این یعنی به ازای هر گوسفند زنده می توان دو کپسول اکسیژن به بیماران کم بضاعت اهدا کرد.

همچنین قیمت کپسول اکسیژن 40 لیتری که در بیمارستان ها استفاده می شود نیز در بازار آزاد بین 3 میلیون و 200 هزار تا 3 میلیون و 500 هزار تومان است. بنابراین می توان گفت قیمت یک کپسول اکسیژن که در بیمارستان ها از آن استفاده می شود به طور متوسط حدود 3 میلیون و 350 هزار تومان است؛ قیمتی که تقریبا با نرخ یک گوسفند زنده برابری می کند.

پاسخ دفتر مراجع تقلید به موضوع اهدای کپسول اکسیژن به جای قربانی گوسفند

حالا سوال مهم این است که آیا در ایام عید قربان، مومنان می توانند به جای قربانی کردن گوسفند به اهدای کپسول اکسیژن بپردازند؟ این سوال را با دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی مقام معظم رهبری و دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی آیت الله مکارم شیرازی در میان گذاشتیم.

نماینده دفتر پاسخگویی به سوالات شرعی مقام معظم رهبری در پاسخ به این سوال به خبرنگار رکنا گفت: قربانی کردن گوسفند فقط در مراسم حج واجب است و حجاج در سال های بعد از انجام حج می توانند به صورت مستحب این کار را انجام دهند. اما باید توجه داشت که ثواب در دست خداست و این که خداوند تا چه اندازه یک عمل را از انسان می پذیرد، به اخلاص و تقوای افراد بستگی دارد.

وی افزود: این که افراد برای تعظیم شعائر الهی قربانی می کُشند، نیت مضاعفی برایشان به همراه دارد، ولی اگر افراد احساس کنند که برخی بیماران (در مناطق محروم) مورد حمایت قرار نگرفتند، چه بسا اجر انجام این کار (اهدای کپسول اکسیژن) بیشتر باشد.

این نماینده ادامه داد: البته اگر افراد بتوانند هر دو کار را انجام دهند، یعنی هم شعائر الهی (قربانی کردن گوسفند) را تقویت کنند و هم در امور خداپسندانه مال صرف کنند، انجام این کار معادل با یک تیر دو نشان زدن و به قول معروف نورٌ علی نور است.

نماینده دفتر آیت الله مکارم شیرازی نیز در پاسخ به همین سوال گفت: قربانی کردن گوسفند فقط در ایام حج واجب است و بعد از آن مستحب تلقی می شود. اشکالی هم ندارد که افراد امسال به جای قربانی کردن گوسفند کارهای دیگری از جمله اهدای کپسول اکسیژن به مناطق محروم انجام دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ثواب اهدای کپسول اکسیژن از قربانی کردن گوسفند بیشتر است یا خیر، تاکید کرد: بهتر است به شرایط زمانه نگاه کنیم و وقتی می بینیم که اگر یک چیزی را به کسی اهدا کنیم، شرایط او بهتر می شود، این کار حتما بهتر است.

کدخبر: 706430 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟