نامزدهای انتخاباتی نگاه زیست محیطی به مسائل کشور ندارند / رؤسای سازمان محیط زیست براساس رانت انتخاب می شوند

دکتر مجید عباسپور، داشتن تخصص، تجربه و ارتباط با بدنه کارشناسی را سه ویژگی اصلی مورد نیاز رؤسای نهادهای متولی طبیعت کشور برشمرد و تاکید کرد: متاسفانه اغلب رؤسای سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها در دوره های گذشته صرفا براساس داشتن روابطی نزدیک با شخص رئیس جمهور انتخاب شده اند و داشتن تخصص، تجربه و ارتباط با بدنه کارشناسی کمتر در انتخاب آنها مورد توجه قرار گرفته است.

بی توجهی نامزدهای انتخابات به بحران های زیست محیطی ایران

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، یک بار دیگر موسم انتخابات ریاست جمهوری فرا رسیده است و نامزدهای انتخابات مشغول بحث و جدل با یکدیگر در مناظره ها و البته ارائه وعده های رنگارنگ در برنامه های تبلیغاتی مختلف هستند.

در این میان، اما در شرایطی که مشکلات اقتصادی و مسائل سیاسی بیش از گذشته کشور را درگیر کرده است، آنچه کمتر در برنامه های انتخاباتی به آن پرداخته می شود و نامزدها تا کنون سخنانی حداقلی درباره آن بیان کرده اند، موضوع حیاتی محیط زیست کشور است که از نظر بسیاری از متخصصان این حوزه، در وضعیت بحرانی قرار گرفته و اگر فکری به حال آن نشود، طبیعتا پیامدهای ناشی از بی توجهی به آن، تبعات اقتصادی و اجتماعی زیادی را برای کشور ایجاد خواهد کرد.

در این میان البته در تمام اداور انتخابات ریاست جمهوری ، موضوع محیط زیست کمتر مورد توجه نامزدها قرار گرفته است و شاید بتوان تنها نامزد انتخاباتی را که در تبلیغات خود به این مساله پرداخت، حسن روحانی نامید که از قضا اولین مصوبه دولتش نیز مربوط به احیای دریاچه ارومیه بود.

البته او هم که دولت خود را «محیط زیستی ترین دولت تاریخ» نامید، از نظر بسیاری از فعالان این حوزه، نه تنها گرهی از مسائل زیست محیطی ایران باز نکرد، بلکه اکنون دولتش را در شرایطی تحویل می دهد که وضعیت منابع آبی ، آلودگی هوا ، زیستگاه های حیات وحش ، مناطق حفاظت شده، آتش سوزی جنگل ها و ... از هشت سال قبل بدتر شده است و چه بسا اگر بارندگی های شدید سال های 97 و 98 نبود، وضعیت تمام تالاب های ایران از جمله دریاچه ارومیه نیز از گذشته بحرانی تر می شد.

در این میان سوال مهم فعالان محیط زیست اینجاست که آیا نامزدهای انتخابات 1400 که حتی در شعارها و برنامه هایشان نیز بسیار کمتر از روحانی به مسائل مهم زیست محیطی کشور پرداخته اند، خواهند توانست گرهی از مشکلات این حوزه باز کنند؟

این سوال را با دکتر مجید عباسپور، رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران در میان گذاشتیم و او هم در پاسخ عنوان کرد: متاسفانه با وجود آن که موضوع محیط زیست، بر تمام جنبه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی کشور اثر می گذارد، اما نامزدهای انتخابات تا کنون در برنامه‌های خود کمتر به این موضوع پرداخته اند و همین موضوع ما را نسبت به داشتن انگیزه فعالیت برای حفظ محیط زیست در میان داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری ناامید کرده است.

وی افزود: با وجود معضلات فراوانی که اکنون محیط زیست ایران، بخصوص از نظر منابع آبی درگیر آن است، بسیاری از کاندیداها به گونه ای صحبت می کنند که گویی هیچ شناختی از مشکلات زیست محیطی ایران ندارند؛ به نحوی که حتی برخی از آنها لزوم تامین آب با استفاده از شیرین کردن آب دریا البته با رعایت ضوابط زیست محیطی آن را نیز رد کرده اند. این در حالی است که اکنون در سراسر جهان روزانه نزدیک 70 میلیون متر مکعب آب دریا، شیرین سازی می شود و اتفاقا کشورهای حاشیه خلیج فارس هم سهم مهمی در این حوزه دارد.

عضو هیات علمی انسیتیتوی آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف تاکید کرد: این یعنی ما هم می توانیم با برنامه ریزی درست، بخش زیادی از مشکل کم آبی جنوب و جنوب شرقی کشور را با استفاده از شیرین سازی آب دریا حل کنیم؛ اما متاسفانه نه تنها تا کنون ما از این نعمت خدادادی غفلت کرده ایم، بلکه بیشتر نامزدهای این دوره از انتخابات ریاست جمهوری نیز هیچ توجهی به این مساله ندارند و البته این فقط یک نمونه از نظرات غیرکارشناسی است که در روزهای اخیر از سوی این نامزدها بیان شده است.

مخالفت برخی نهادهای سیاسی با اجرای برنامه های زیست محیطی دولت

عباسپور در بخش دیگری از صحبت هایش به تلاش ایران برای پیوستن به توافقنامه آب و هوایی پاریس در دولت اول روحانی اشاره کرد و گفت: با وجود آن که از زمان خانم دکتر ابتکار قرار بود که ما به توافقنامه پاریس برای کاهش انتشار گازهای گلخانه ای بپیوندیم، اما این مساله در سال های بعدی دچار حواشی سیاسی شد و در نهایت، با مخالفت شورای نگهبان و برخی گروه های سیاسی در کشورمان به نتیجه مطلوب نرسید.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران ادامه داد: اتفاقی که برای توافقنامه پاریس رخ داد، نشان می دهد که صرف نظر از کم کاری های دولت آقای روحانی در زمینه محیط زیست، متاسفانه شرایط در ایران به گونه ای است که حتی در برخی مواقع زمانی هم که دولت اراده می کند طرحی را به نتیجه برساند، با مخالفت جریانات سیاسی مختلف مواجه می شود و همین مساله اجرای بسیاری از طرح های زیست محیطی را بی نتیجه می گذارد.

عضو هیات علمی انسیتیتوی آب و انرژی دانشگاه صنعتی شریف در این باره تصریح کرد: یعنی با وجود این که دولت آقای روحانی مدعی بود که اقدامات مهمی را در حوزه محیط زیست انجام خواهد داد، اما در عمل به دلیل عدم همراهی بخش های مختلف کشور، نتوانست بسیاری از طرح های خود را به نتیجه برساند و این مساله ممکن است گریبان رئیس جمهور بعدی کشورمان را هم بگیرد.

بعید است نامزدهای کنونی به توسعه پایدار توجه کنند

نکته دیگری که عباسپور به آن اشاره کرد، این است که اساسا شرایط کشورمان به گونه ای است که مسائل اقتصادی و سیاسی، در اولویت سیاستمداران کشور قرار گرفته و همین مساله باعث غفلت آنها از موضوع محیط زیست شده است. این در حالی است که به گفته او، رفع معضلات محیط زیستی کشور و ایجاد توسعه پایدار، صرفا با برنامه ریزی در یک بعد ممکن نیست و تمام مدیران ارشد بخش های کشاورزی، صنعت و محیط زیست در دولت آینده باید در تمام طرح های خود، ضوابط زیست محیطی را در نظر بگیرند تا شاهد شکل‌گیری توسعه نامتوازن و ناپایدار به بهانه تلاش برای جهش تولید در کشور نباشیم.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران البته نوع نگاه شخص رئیس جمهور به این حوزه را از سایر مدیران دولتی بسیار مهمتر دانست و تاکید کرد: با وجود اهمیت این موضوع، متاسفانه در هیچ یک از کاندیداهای موجود داشتن نگاهی زیست محیطی به مسائل کشور مشاهده نشده است و به نظر می رسد، بیشتر آنها آگاهی مورد نیاز رئیس دستگاه اجرایی از حوزه محیط زیست را ندارند و طبیعتا وقتی این افراد سکان اداره کشور را به دست بگیرند، بعید است که بتوانند الگوهای توسعه پایدار را پیاده کنند.

رابطه جای شایستگی را در انتخاب متولیان نهادهای زیست محیطی گرفته است

در این میان شاید مهمتر از نوع نگاه رئیس جمهور آینده کشور به حوزه محیط زیست، نوع نگاهی است که باید متولیان نهادهای اصلی زیست محیطی کشور یعنی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به این حوزه داشته باشند. اما سوال اصلی در این باره آن است که اساسا رؤسای این دو سازمان مهم کشور چه ویژگی هایی باید داشته باشند تا حتی اگر رئیس جمهور نیز از دانش زیست محیطی لازم برخوردار نبود، آنها ضمن پرهیز از «بله قربان گویی» بتوانند مقامات بالادستی را نسبت به لزوم ارائه راهکار برای بحران های محیط زیستی کشور آگاه کنند؟

عباسپور در پاسخ به این سوال عنوان کرد: ما باید کسانی را در راس سازمان محیط زیست و سازمان جنگل ها قرار دهیم که هم تخصص لازم در این زمینه را داشته باشند و هم تجربه لازم برای اداره این دو سازمان را داشته باشند و هم سال ها با بدنه کارشناسی آنها در ارتباط بوده باشند. اما متاسفانه اغلب رؤسای این دو سازمان در دوره های گذشته صرفا براساس داشتن روابطی نزدیک با شخص رئیس جمهور انتخاب شده اند و داشتن تخصص، تجربه و ارتباط با بدنه کارشناسی کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

رئیس انجمن متخصصان محیط زیست ایران تاکید کرد: متاسفانه در دوره های مختلف شاهد تبعات ناگوار این نوع انتخاب متولیان اصلی حفاظت از طبیعت کشور برای محیط زیست ایران بوده ایم و حتی بعضا شاهد آن بوده ایم که افرادی که هیچ آشنایی با موضوع محیط زیست ندارند، به ریاست سازمان محیط زیست یا سازمان جنگل ها انتخاب شده اند.

وی در پایان ضمن ابراز امیدواری نسبت به عدم تکرار این اشتباه توسط رئیس جمهور بعدی اظهار داشت: امیدواریم هر کسی که در این انتخابات پیروز می شود، حتما در انتخاب مسئولان نهادهای زیست محیطی کشور، اول از همه به تخصص افراد توجه کند و بعد از آن، خودش هم نگاهی زیست محیطی به مسائل کشور داشته باشد تا بتواند ضمن رعایت ضوابط توسعه پایدار، هم مشکلات اقتصادی کشور را برطرف کند و هم ایران را از بحران زیست محیطی موجود نجات دهد.

آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 694560 ویرایش خبر
لینک کپی شد
محمدحسین خودکار
آیا این خبر مفید بود؟