صدرنشینی گرانی بر عیدی کارگران، کارمندان و بازنشستگان / نماینده مجلس: چاره ای نیست مردم تحمل کنند + صوت
حجم ویدیو: 53.49M | مدت زمان ویدیو: 00:09:37

بازنشستگان با عیدی که گرفته اند نمی توانند هیچ اقدامی انجام دهند و چیزی بخرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، به نظر می رسد دولت برای آن که مردم در دوره کرونا دورهمی نداشته باشند عیدی بخور و نمیری برای بازنشستگان واریز کرده است. بازنشستگان با تجمع مقابل مجلس و تامین اجتماعی، حق و حقوقی را فریاد زدند که از آنها ضایع شده بود. دولت مقرر کرده است افرادی که سالیان سال کار کردند و بخشی از کار خود را برای حق بیمه پرداخت کردند، تنها یک میلیون و 500هزار تومان عیدی بگیرند. بازنشستگان با این پول چه کنند؟ بابایی کارنامی، رئیس فراکسیون کارگری مجلس در گفتگو با خبرنگار اجتماعی رکنا به این سوال پاسخ داده و تاکید کرد: این پولی نمی شود و بازنشستگان نمی توانند با آن کاری انجام دهند. اما بالاخره تامین اجتماعی باید این عیدی را براساس 90درصد حقوق شاغلین باید طراحی می کرد. این مبلغ بسیار کم است.

نمی توانیم تورم را یک ماه از بین ببریم

وی افزود: مجلس در کوتاه مدت نمی تواند اقدامی انجام دهد. با توجه به تورم و گرفتاری های اقتصادی در 10 روز یا یک ماه که قابل حل نیست. این بحث هایی است که در برنامه های اقتصادی به ویژه بودجه که تصویب می شود، مورد بررسی قرار می گیرد. زیربنای کاهش بسیاری از مشکلات اقتصادی بودجه 1400 است و بر این مبنا انشالله اتفاقات خوبی می افتد.

به مردم کمک معیشتی بکنیم

علی بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که اولین جمله شما این بود که با این پول هیچ کاری نمی توان انجام داد مردم باید چه کنند در این شرایط؟ گفت: مردم راه دیگری وجود ندارد. با مردم باید صادقانه صحبت کنیم. اما باید به عنوان دولت و مجلس مشکلات را کنترل کنیم و تورم را کاهش کنیم. پیشنهاد ما این است که دولت سبد کالاهای مهم را در آستانه سال در اختیار مردم قرار دهد. یارانه های مستقیم را پرداخت و بانک اطلاعاتی درستی در این زمینه تهیه کنیم اگر رسیدیم به عدد و ارقامی که افراد را اقشار آسیب پذیر تلقی کردیم با کمک های مادی و معیشتی باید بیشتر شود. در نهایت باید به این سمت برویم که اقتصاد کشور را به ثبات کامل برسانیم تا مردم دستخوش تغییرات ناهمگون و افسارگیسخته در کشور نشوند.

با کاهش نقدینگی قدرت خرید مردم را افزایش می دهیم

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به این سوال که چرا به جای کمک این مبلغ را به حقوق مردم اضافه نمی کنید؟ تاکید کرد: این موضوع تورم زا می شود. فکر نکنید هر چقدر پول نقد دست مردم بدهید به آنها خدمت کرده اید. با افزایش نقدینگی تورم نیز افزایش می یابد. ولی به جای آن وقتی سبد کالا را در اختیار مردم قراردهیم، قدرت خرید افزایش می یابد. نگرش به تولید و خرید از بنگاه های تولید داخل مهم است. ضمن آن که در بحث کاهش نقدینگی هم موثر است.

برنامه های بلند مدت و کوتاه مدت

علی بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که چرا حقوق مردم را در قالب کمک باید به آنها بدهیم؟ گفت: این راه حلی برای کوتاه مدت است. در بلند مدت باید کاری انجام دهیم تا نیازی به سبد کالا یا کمک به مردم نیازی نداشته باشیم و به رونق اقتصادی برسیم تا مردم خودشان توانایی تامین هزینه ها و مشکلات خود را داشته باشند.

42 سال از انقلاب گذشته است و اگر به جز در جنگ و دوران سازندگی را کنار بگذاریم، دولت ها به ویژه دولت های نهم تا دوازدهم مردم را به زمین زدند. رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به این سوال که بلندمدت یعنی چقدر؟ تاکید کرد: من از نظر مجلس می گویم 4ساله است.

اشکالاتی که دولت به وجود آورد

وی در پاسخ به این سوال که 4 سال دیگر که شما نماینده مجلس نیستید؟ گفت: مجلس و آدم های دیگر می آیند، ما دوباره می آییم. فرقی نمی کند دموکراسی یعنی همین که 4 سال تلاش کنیم تا جهت گیری های ما برای مردم باشد.

علی بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که بنابراین شما باید برنامه مجلس گذشته را ادامه دهید و به نتیجه ای رسیده بودیم، تاکید کرد: اشکالاتی به دولت آقای روحانی وارد که مشکلات کشور به اینجا رسیده است. ما همه به یک نتیجه رسیده ایم که دولت نقص دارد. وقتی دولت نقص دارد مجلس باید نظارت ها را فنی تر کنم و گذشته را در دستور کار قرار دهیم و عاقلانه رفتار کنیم. احساسی عمل نکنیم و اقداماتی که احساسی بوده است را انجام ندهیم.

نماینده هایمان را انتخاب می کنیم که در مجلس با تخلفات دولت به سرعت رسیدگی کنند و نظارت داشته باشند. رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به این سوال چرا واکنشی نشان نمی دهند؟ گفت: در این مدت شش، هفت ماه چند تحقیق و تفحص داشتیم؟ چند سوال در صحن مجلس کردیم؟ چند وزیر را به مجلس آوردیم؟ اقدامات مجلس به روال عادی انجام می شود.

تورم را با نظارت کاهش دادیم

وی در پاسخ به این سوال که اقدامات شما چه نتیجه ای برای مردم داشته است؟ تاکید کرد: در تورمی که در ابتدای مجلس یازدهم وجود داشت تاثیر داشته و تولید بهتر شده است. 6-7 ماهی که نظارت مجلس دقیق تر شد مقداری شرایط اقتصادی به ثبات جزئی رسیده است و بهتر از سال قبل شده است. اما کرونا مزید برعلت شده است. کرونا اقتصاد دنیا را بهم زده است. 1399 کرونا نبود شک ندارم شرایط اقتصادی مردم ایران بهتر بود. کشورهای اروپایی، انگلیس و آمریکا در برابر کرونا زانو زدند. ترکیه که فکر می کرد قطب اول اقتصادی کشور است الان در چه شرایطی است؟

رئیس فراکسیون کارگری مجلس در پاسخ به این سوال که چرا ما هم مدعی بودیم که تحریم ها هیچ اتفاقی را برای کشور رقم نمی زند؟ گفت: نمی گوییم که تحریم ها هیچ تاثیری نداشته است. تحریم ها اولویت نبوده و نیست. من هم اعتقاد دارم که آنچنان که تحریم ها را پررنگ می کنیم، تحریم ها در اولویت نیست.

مشکلات بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی شان

علی بابایی کارنامی در پاسخ به این سوال که مشکلات اقتصادی کشور برگرفته از چیست؟ گفت: ناشی از بی تدبیری ها، همگرایی، تعامل سه قوا، نگاه کارشناسی به مسائل داخل، استفاده از ظرفیت های داخل. خیلی از قوانین و راهنمایی های خودتحریمی را در کشور داریم و مانع می شویم از توسعه پایدار کشور. کسی با ما کاری ندارد. بسیاری از آیین نامه های ما تسهیل کننده به نفع تولید و اقتصاد نیست. بسیاری از بنگاه های اقتصادی در کشور می گویند ما مشکل نقل و انتقال پول را حل کرده ایم ولی مشکل مان قانون مالیات است و بانک ها که 26 درصد و در حقیقت و غیرعملیاتی 40درصد سود دریافت می کنند. مشکل ما صدور مجوزها و فضای کسب و کار است. هزاران گرفتاری که خود دستگاه ها و سازمان ها پیش روی تولید می گذارد. در هر صورت به آینده خوش بین هستم و جزو آن دسته از نمایندگان هستم که دولت و مجلس با تمام اختلاف نظر سیاسی، اگر منطق داشته باشند و حرف کارشناسی بزنند و به هم دیگر تیر شلیک نکنند، بهانه ای دست مخالفان داخل و خارج کشور ندهند شک ندارم 3-4 ماه دیگر شرایط بهتر خواهد شد. آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

کدخبر: 661485 ویرایش خبر
لینک کپی شد
پریسا هاشمی
آیا این خبر مفید بود؟