تجاوز برای تصاحب حریم های ملی ! /  کوه خواری ، زمین خواری ، تالاب خواری

 این روزها ،ازجمله نگران کننده ترین روزهای ممکن برای فعالان مدنی -اجتماعی و دوستداران محیط زیست ایذه است . چهره ی طبیعی شهر به سرعت در حال عوض شدن است و هر روز یک خبر تازه از تجاوز به حریم های ملی به گوش می رسد. روزهایی حساس، که هر گونه انفعال در برابر شرایط پیش رو ، می تواند بخش عظیمی از تاریخ طبیعی و فرهنگی شهر ایذه را برای همیشه دست خوش تغییرات عمده ای کند .

به گزارش خبرنگار رکنا از استان خوزستان، بنا به گفته ی فعالین مدنی، این روزها در هر گوشه از شهر ایذه که نگاه کنید ، فقط لودرهایی را میتوانید ببینید که بدون مزاحمت ،درحال مسطح کردن قسمت هایی از منابع طبیعی شهر هستند.

اخبار وتصاویر و فیلم هایی که این روزها از تسطیح مناطق حاشیه ای شهر ایذه در فضای مجازی دست به دست می شوند ،برنگرانی های عمومی می افزاید.

کوه خواری ، زمین خواری ، دره خواری و تالاب خواری، دارد به یک امر عادی تبدیل میشود. فعالین مدنی می گویند این رویه از گذشته به امروز منتقل گردیده و به این چند ماه بر نمی گردد.شرایطِ به ارث رسیده ی امروز ،با توجه به ساختار شهر به شکل پنهان و زیر پوستی طی این سال ها وجود داشت . بروز چنین رویدادهایی طی این مدت بی شک نتیجه ی برخی بی ثباتی های سیاسی در فضای کنونی شهر بوده و مردم از دادستان عمومی شهرستان انتظار دارند هرچه زودتر به این موضوع و موضوعاتی ازاین دست تا دیر نشده ورود کند.

از یک طرف فعالین میراث فرهنگی، نگران برخی از مناطق باستانی ،مانند" تنگه ی آبزا "در محدوده ی آثار سه هزار و اندی ساله ی اشکفت سلمان هستند ،واز طرف دیگر تاریخ طبیعی شهر در حال دگرگونی است . کشمکش ها بر سر تنگه ی تاریخی _طبیعی "آبزا" هنوز به قوت خود باقیست . اخبار پیرامون تالاب های بندان و میانگران ، هیچ گاه خالی از نگرانی نبوده و نیست . تغییر شکل کوه ها و دره ها ی شهر سرعت بیشتری به خود گرفته اند و اگر شرایط به همین منوال بخواهد طی شود، بزودی باید با هویت طبیعی _فرهنگی شهر ایذه برای همیشه خداحافظی کرد.

مسابقه  بر سر تصاحب منابع ملی !

فعالین مدنی میگویند: رقابت ها بر سر تصاحب منابع ملی، هر لحظه داردسرعت بیشتری به خود میگیرد . هرروز برتعداد دیوار کشی های بلوکیِ حواشی و پیرامون شهر افزوده می شود. اصالت شهر ایذه به همین آثار تاریخی و طبیعی آن است . تعجب میکنم چرا کسی این همه تغییر را نمی بیند. یا اگر می بیند چرا واکنشی دیده نمی شود.

نبود هیچ مجوزی برای ساخت یا تسطیح زمین

مهدی فرجی رئیس اداره ی میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان ایذه می گوید: ما در حال حاضر به هیچ شخص ویا اشخاصی مجوز ساخت و یا تسطیح زمین در عرصه و حریم آثار تاریخی و یا میراثی شهر نداده ایم . واگر کسی اقدامی هم کرده باشد غیر قانونی بوده . به عنوان مثال تنگه ی آبزا که در حریم اشکفت سلمان است را میگویم ، شاید پیش از تعیین حریم منظری یا حریم شماره ۲ مجوزی آن هم برای شش ماه توسط مدیران گذشته صادر شده باشد،ولی در حاضر هیچ مجوزی از طرف اداره ی میراث صادر نشده است .باصراحت میگویم مجوزهای اداره ی منابع طبیعی فاقد اعتبار است.

فرجی افزود: قانون میگوید منابع طبیعی یا هر ارگان دیگری که بخواهد مجوزی صادر کند ،پیش از همه باید از اداره ی میراث فرهنگی استعلام بگیرد .در غیر این صورت غیر قانونی است .شهرداری یا جهاد کشاورزی همیشه و پیش از هر اقدامی، از ما استعلام میگیرد،اما در مواردی دیده میشود که منابع طبیعی این کار را نمی کند.

نوروزی رئیس اداره ی جهاد کشاورزی نیز میگوید: بسیاری ازاین تسطیحاتی که درحال حاضر دارد صورت میگیرد، غیر مجاز هستند.منابع طبیعی برای بسیاری از این اقدام کننده ها درحال تشکیل پرونده است و از آنها یا شکایت کرده یا بزوی شکایت می کند. جهاد کشاورزی برای صدور مجوز هر گونه ساخت و ساز یا طرحی، برای کسی که حتی سند زمین زراعی هم داشته و قصد تغییر کاربری آن را داشته باشد، پایبند به دریافت پاسخ استعلامات نه گانه بوده و تادریافت نهایی این استعلامات هیچ گونه مجوزی صادر نخواهد کرد.

نوروزی افزود: اینکه این روزها برخی افراد اقدام به تراشیدن کوه یا ادامه ی زمینی می کنند غیر قانونی است ،چرا که این منابع ،ملی هستند،واین اقدام غیر قانونی است .مگر اینکه مجوزاز ما یا منابع طبیعی گرفته باشند.

منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند مجوز صادر کند

نوروزی می گوید :این نکته را متذکر شوم که منابع طبیعی به تنهایی نمی تواند مجوزی دراین باره صادر کند،مگر اینکه درخواست آنها از طریق جهاد کشاورزی مورد بررسی قرار گرفته و سپس صادر شده باشد. منابع طبیعی ،حافظ منابع طبیعی است ،ولی برای واگذاری منوط به دریافت مجوز جهادکشاورزی است .

خبرنگار : بهنام رضایی آخرین قیمت های بازار ایران را اینجا کلیک کنید.

 

کدخبر: 655648 ویرایش خبر
لینک کپی شد
آیا این خبر مفید بود؟